דף הבית חינוך ולימודים הפרעות קשב וריכוז בית הספר לוחץ לריטלין...איך מתמודדים?
בית הספר לוחץ לריטלין...איך מתמודדים?
אבירם היכל 15/04/12 |  צפיות: 5868

המורה בבית הספר מספרת לך על 'נפלאות' הריטלין, אומרת לך שכדאי לך לשקול טיפול תרופתי, מספרת לך שזה יעשה לילדך שיפור מדהים בלימודים וכמה שזה עוזר לילדים אחרים, אבל אתה מנגד לא רוצה לתת כדורים לילד שלך....מה עושים?

הנה כמה דברים חשובים שכדאי שתדע:

1. הזכויות שלך ושל ילדך בבית הספר

ראשית כל, עליך לדעת שאסור לצוות החינוכי בבית הספר להמליץ על מתן טיפול תרופתי. כמו כן אסור להתנות את הישארותו של ילד במוסד חינוכי במתן תרופה כלשהי.

הנה ציטוט מתוך חוזר מנכ"ל של משרד החינוך סעיף 2.4:

"חל איסור לדרוש או להמליץ לתת תרופה לתלמיד ו/או להתנות את המשך לימודיו ו/או את השתתפותו בפעולות המוסד החינוכי או מטעמו בקבלת טיפול תרופתי כלשהו."

לחוזר המלא לחץ כאן

2. המורה אומרת שצריך לבדוק – מבחן 'TOVA' או 'BRC'

אם חל על בית הספר איסור להמליץ על טיפול תרופתי - איך זה שבכל זאת כל כך הרבה ילדים לוקחים ריטלין? בפועל, המורה לא ממליצה על טיפול תרופתי אלא ממליצה להורים ללכת לבדוק את הילד. היא אומרת להורים לקבוע תור לאבחון אצל רופא אשר לו יש את הסמכות להחליט על מתן הכדור. חשוב שתדע שאבחון זה מוביל על פי רוב למרשם.

3. מה בעצם בודק הרופא (הנוירולוג או הפסיכיאטר)?

זה המקום להדגיש ש'הפרעת קשב וריכוז' איננה ניתנת לבדיקה מבחינה גופנית. להבדיל ממחלה שלה יש סימפטומים גופניים, 'הפרעת קשב וריכוז' היא אוסף של מאפיינים התנהגותיים.

ומי למעשה בודק את המאפיינים ההתנהגותיים הללו? לא הרופא!

הרופא שולח למורה ולהורה שאלונים. שאלונים אלו כוללים שאלות על דרך ההתנהגות של הילד בבית הספר ולפי תשובות המורה הוא מאבחן את הילד כסובל מ'הפרעת קשב וריכוז'.

הנה דוגמה לכמה מהשאלות שיש בשאלונים:

· תיפוף – האם הילד מתופף עם ידיו, רגליו ועם העיפרון?

· האם הילד מרבה לדבר – פטפטן?

· רעשני – האם הילד מתקשה לשחק בשקט?

· האם הילד מתקשה בהכנת שיעורים או מתחמק מהם?


ויש עוד הרבה שאלות "רפואיות" בשאלונים הללו...

ומי כותב את התשובה – המורה!

אם המורה כותבת כן...כן...כן ...כן ..., אז לילד יש 'הפרעת קשב וריכוז'.


נשמע לא רציני? נכון!

לכן יש גם את מבחן 'TOVA' והמבחן של 'BRC'. ואם אתה חושב שהמבחנים הללו, שנראים כל כך מדעיים הם אלו שמוכיחים שלילד יש הפרעת קשב וריכוז, אז הנה האמת על מה שהם בודקים:

מבחן TOVA ומבחן BRC הם למעשה מבחנים שנועדו להראות להורה או למבוגר ששוקל להתחיל לתת לילד 'ריטלין', אם הכדור משפיע או לא! זה לא מבחן שבודק האם יש לילד הפרעה. הוא בודק האם יש שיפור בריכוז לאחר שהילד לקח ריטלין. כפי שנכתב בהמשך – יש אנשים ש'ריטלין' לא משפיע עליהם ויש כאלה שכן. הרוב הגדול של האנשים כן מושפעים ממנו ולכן רוב הבדיקות של טובה או BRC יסתיימו בנתינת מרשם.

כלומר, מבחן טובה ומבחן BRC הם למעשה אבחון לדבר הבא: האם ריטלין משפיע על הריכוז של הילד שלי או לא! זהו לא אבחון הקובע "האם הילד שלי סובל מהפרעת קשב וריכוז?" – משום שכפי שנאמר קודם, לא ניתן להוכיח קיומה של 'הפרעת קשב וריכוז' מבחינה גופנית.

וליתר דיוק – בוא נקרא לילד בשמו גם אם קשה לשמוע את זה – מבחן TOVA ומבחן BRC בודקים את הדבר הבא: האם לקיחת ריטלין - שהינו סם לכל דבר - תשפיע על היכולת של הילד שלך? זה המבחן שלפיו קובעים הרופאים האם הם יכולים לרשום לילד שלך סם חוקי.

הערה: אם מישהו אומר לך שהפרעת קשב וריכוז נגרמת כתוצאה מבעיה במוליכים כלשהם במוח, חשוב שתדע שטענה זו מעולם לא הוכחה באופן מדעי בדיוק כמו שלא הוכח שהפרעת קשב וריכוז הינה גנטית. מכיוון שלא מדובר בתסמינים גופניים, לא ניתן להוכיח שזה גנטי. לאחרונה ניהלנו שיחה עם פרופסורית ידועה בישראל שמנסה במשך הרבה שנים למצוא את ה"גן האחראי" להפרעת קשב וריכוז. מיותר לציין שעד היום היא לא מצאה אותו. כמו כן פסיכיאטר ישראלי, יצא לאחרונה בראיון מצולם בו הוא חושף כי אין כל אמת מדעית מאחורי "הפרעת קשב וריכוז".

4. למה כדור הריטלין כל כך שנוי במחלוקת?

ריטלין הוא שם יפה לחומר כימי אחר ששמו מתילפנידאט. חומר זה הינו סם תחת 'פקודת הסמים המסוכנים' על פי משרד הבריאות בישראל. מהו למעשה סם? סם הוא חומר רעיל לגוף אשר משפיע על מערכת העצבים בגוף ועל המחשבה. הוא עלול לגרום להזיות, תחושת אופוריה והתעלות ותחושות נוספות של 'היי'. יחד עם זאת כאשר השפעתו פגה לאחר כמה שעות הוא יכול ליצור תחושה של 'דאון', דיכאון ותחושת עצבנות. תופעה זו נקראת 'ריבאונד' והיא נפוצה בקרב ילדים ומבוגרים שנוטלים ריטלין. כמו כן, הפסקה פתאומית של צריכת הסם גוררת לעיתים קרובות תחושות עצבנות, חוסר שקט וחוסר מנוחה. לכן, לעיתים קרובות המורים מזהים מייד מתי הילד לא לקח 'ריטלין'. זמן מה לאחר שמפסיקים ליטול ריטלין התופעות הללו של חוסר המנוחה, העצבנות והתזזיתיות מתמתנות בדרך כלל.


לריטלין 72 תופעות לוואי החל מהרגשה של חוסר תאבון ובחילות ועד למוות פתאומי.

כמו כל סם, הוא משפיע בצורה שונה על כל אדם ועצמת ההשפעה משתנה מאדם לאדם. כמו כן, בדומה לסמים אחרים, ריטלין יכול ליצור השפעה גם שנים אחרי נטילת התרופה. הוא יכול לגרום לחרדות, להזיות ולתחושות לא טובות גם זמן רב אחרי שאדם הפסיק ליטול את התרופה.

בדיוק כמו כל סם אחר חשוב גם לדעת שיש אנשים שבכלל אינם חשים שום השפעה מנטילת ריטלין. בדיוק כמו שיש אנשים שמעשנים גראס פעם אחת ואומרים שזה לא עשה להם כלום...

ריטלין עלול לגרום לבעיות לב, דופק מואץ ואף לדום לב. לאנשים אשר להם או למישהו ממשפחתם יש בעיות לב, מסוכן עוד יותר ליטול ריטלין. בארצות הברית ישנה תווית שחורה על קופסאות הכדור (דומה לאזהרה שיש בישראל על קופסאות סיגריות) שעליה כתוב: אזהרה – כדור זה עלול לגרום למוות פתאומי. בישראל לא מחייבים את חברות התרופות לפרסם את האזהרה על הקופסה.

סוחרי סמים ואנשים שמשתמשים בסמים מסניפים ריטלין ואף מזריקים אותו ישירות לווריד. בצורה זו השפעתו חזקה ומהירה יותר והיא נמשכת כחצי שעה להבדיל מהצורה שבה לוקחים אותו ילדים – בליעה. ראה כתבה

5. לא רוצה שילדך יקח ריטלין - מה חשוב שלא תעשה?

אל תחתום על ויתור סודיות ואל תעביר את הממצאים לבית הספר.

אם כבר עשית אבחון לילד שלך – חשוב מאוד שלא תעביר את הנתונים לבית הספר. במידה ובאבחון הפסיכיאטרי או הנוירולוגי של הילד יכתוב הרופא שהוא ממליץ על ריטלין ומסמך זה יגיע לבית הספר – תתחיל להרגיש לחץ בלתי נפסק מבית הספר. כעת הם לא אלו שממליצים אלא הרופא. ולכן אם אינך נותן לילד את 'הטיפול הרפואי' לו הוא זקוק, אפשר לומר שאתה מזניח את ילדך. גם אם אתה מטפל ב-101 דברים אחרים כמו הומאופתיה, קורסים לשיפור אישי, פסיכולוג, תרפיה באמנות, רכיבה על סוסים, אומגה 3 ובקיצור – מה לא..,. הם עדיין יכולים לטעון שאתה מזניח את ילדך – הרי "הרופא אמר". כפי שצוין, כדי להעביר את הממצאים של הרופא לבית הספר תצטרך בדרך כלל לחתום על הסכם ויתור סודיות. אל תחתום. אם כבר חתמת – באפשרותך להגיש בקשה לביטול הסכם הסודיות.

6. פתרונות חלופיים

חשוב להבין שכשהמורה אומרת שיתכן ויש לילד הפרעת קשב – היא מדברת על התנהגויות שהיא רואה. לדוגמה – הילד מרחף בשיעור, הילד עצבני ומתפרץ, הילד לא מצליח בלימודים ועוד. כל אחת מההתנהגויות שהמורה רואה עלולות לנבוע מגורמים שונים שצריך לבדוק אותם.

חשוב לבדוק:

האם לילד יש פער לימודי?

האם הילד רגיש או עצבני?

האם הילד אוכל כיאות או ישן במידה מספקת וללא בעיות שינה?

האם הילד באמת לא רוצה ללמוד או שהוא פשוט לא מבין את החומר וצריך עזרה?

יכולות להיות הרבה סיבות. הסיבות שמניתי הן רק קומץ קטן.

ניתן לבדוק מהן הסיבות בקלות! אם אינך מצליח, יש אנשים שיודעים לבדוק בדיוק מה הסיבה האמיתית שבגללה הילד שלך מתקשה לתפקד בלימודים או בבית הספר.

7. האם הילד שלך יודע מה הוא שותה כל בוקר?

הורים רבים לא מספרים לילד שהוא לוקח 'ריטלין'. הם מספרים לו שהוא לוקח למעשה 'ויטמין' שיעזור לו להתרכז.

הורה שיצר איתנו קשר לאחרונה סיפר לנו שהילד שלו, שהיום בן 26, לא מדבר איתו כבר תקופת מה. הסיבה לכך היא שהילד מרגיש שהוריו "דפקו לו את החיים" כשנתנו לו 'ריטלין'. הוא חווה כיום תופעות לוואי קשות והוא לא ידע שהוא 'נטל' ריטלין כל ילדותו. האבא אובד עצות ולא יודע כיצד לשקם את יחסיו עם הילד.

האם אתה היית רוצה להיות ילד שנותנים לו תרופה פסיכיאטרית שמוגדרת כסם מסוכן, לחוות תופעות לוואי שאינך יודע מדוע אתה חש אותם ולחשוב שאתה לוקח ויטמינים לשיפור הציונים בלימודים?

הורים, גם אם אתם מחליטים לתת לילדכם 'ריטלין', הציגו לו את כל העובדות על הכדור ואת כל תופעות הלוואי האפשריות – כדי שאם הוא יחווה אותן הוא יספר לכם עליהן ולפחות תדעו שהוא חש אותן. לא כל תופעות הלוואי הן 'כאבי בטן' וחוסר תאבון.  לפעמים יש תופעות נוספות שכדאי מאוד שהילד יספר לכם אם הוא חש אותן, תופעות אלו כוללות מחשבות אובדניות או הזיות כלשהן, דפיקות לב מואצות, כאבי ראש חזקים, הרגשה של 'נמלים שהולכות עליו'. הכול רשום בעלון לצרכן – מעל ל- 70 תופעות לוואי. יתכן שאתה חושב – "נו טוב, לכל תרופה יש את תופעות הלוואי שלה", אבל חשוב שתדע שריטלין הוא לא עוד תרופה כמו אקמול לדוגמה, מפני שריטלין נמצא תחת פקודת הסמים המסוכנים ואקמול לא. לריטלין ישנן הרבה יותר תופעות לוואי מתרופות רגילות. כמו כן, כמעט כולם חווים תופעת לוואי כאלו או אחרות מריטלין.

8. ההתלבטות של ההורים

הורים רבים מתלבטים בינם לבין עצמם אם לתת לילד ריטלין. האינסטינקטים שלהם אומרים שלא צריך לתת לילד את הכדור. אך לעיתים קרובות הם נכנעים ללחץ מבית הספר והסביבה.

חלק מההורים לא באמת יודעים מהן תופעות הלוואי של הכדור או שמעדיפים לא לדעת ולקוות שלילד שלהם זה לא יקרה. הורים רבים לא מודעים לכך שיש לכדור השפעה לטווח ארוך. הם חושבים או מספרים להם שהכדור פועל רק 4 עד 8 שעות (תלוי במינון) ואחר כך הגוף חוזר לתפקוד נורמלי ואין השפעה של הכדור. למעשה הוכח מחקרית שריטלין משפיע לטווח ארוך ותופעות הלוואי שלו יכולות להתגלות גם שנים אחרי שהילד הפסיק לקחת את הכדור.

לדוגמה, אחד המחקרים שנעשו על ההשפעות לטווח ארוך של הריטלין מצביע על כך שיש פגיעה ביכולת הקוגניטיבית של הילד לאחר שלקח כמה שנים ריטלין.  יכולת קוגניטיבית היא היכולת ללמוד, לעבד מידע ולתפוס דברים מבחינה שכלית. לחץ כאן למחקר

9. איך להתמודד עם הלחץ מבית הספר

במקרים רבים ההורה לא רוצה לתת לילד ריטלין אך הצוות החינוכי, ולפעמים הורים אחרים, מערערים לו את הביטחון. מספרים לו כמה התרופה בטוחה, כמה היא עושה פלאים, כמה כדאי לו 'לטפל' בילד. ההורה חש חסר אונים מול לחצים, איומים בוועדות השמה וכו' ולכן הוא מחליט ללכת עם המורה.

יחד עם זאת יש הורים שאיתם המערכת לא מתעסקת! ההורים הללו יודעים כיצד לענות למורים ויודעים את הזכויות שלהם בנוגע להמלצה על תרופות.

אם ברצונך להוריד את הלחץ מצד בית הספר זה כל מה שעליך לעשות:
בפעם הראשונה שמורה כלשהי, היועצת, או המנהלת פונה אליך וממליצה על ריטלין או ממליצה שתיקח את הילד שלך לבדיקת טובה, בדיקת BRC, אבחון נוירולוגי או פסיכיאטרי לבדיקה של  קשב וריכוז, עליך לומר לאותו גורם את הדבר הבא:

(תחילת המכתב:)

(תאריך)

לכבוד הנהלת בית הספר

מנהל יקר,

לאחרונה קיבלתי המלצה מ_________ אודות טיפול תרופתי / בקשה לבדיקה של קשב וריכוז עבור ילדי.

רציתי להודות לכם על ההמלצה ולציין כי אני שמח מאוד שאתם עושים מאמצים לשיפור מצבו של ילדי בבית הספר ומנסים לסייע בנושא. אני כמובן מוכן לשקול כל סיוע אפשרי לילדי, אך יחד עם זאת, עליי לציין מראש כי לא אסכים לכל טיפול תרופתי במסגרת סיוע זה.

אציין בפניכם כי הבדיקות שעליהן אתם ממליצים, אשר מובילות למתן ריטלין, אינן מקובלות עלי. אני מבקש לא להעלות בפני שוב את האופציה הזו.

אין בכוונתי לקחת את ילדי לבצע מבחן 'טובה' אשר בו נוטלים ריטלין או לחלופין מבחן BRC. כמו כן, אין בכוונתי ללכת לנוירולוג ילדים בכדי שיאבחן את ילדי עם הפרעת קשב וריכוז (שכידוע איננה ניתנת להוכחה מבחינה רפואית ומדעית בשום אמצעי ולכן נעשית על סמך שאלונים שאותם ממלאים המורים וההורים).

עלי לציין שאני מודע היטב לחוזר המנכ"ל שלפיו אין לאנשי מערכת החינוך את הזכות לרמוז לי ללכת לכיוון של טיפול תרופתי.

אבקש להבא לפנות אליי עם הנושאים המצויינים לעיל בכתב בלבד.

יחד עם זאת ועם כל האמור לעיל, אם יש קשיים לילדי בבית הספר אשמח לשמוע מכם ולשתף פעולה עם אפשרויות אחרות לפתרון.

אני מבקש להעביר את המסר לכל גורם בבית הספר שעלול להעלות את העניין בפני שוב!

בתודה ובהערכה,

(שם)

(סוף המכתב)

לאחר שהמכתב נשלח יש לוודא שהוא התקבל אצל מנהל בית הספר.

במידה והלחץ לא נפסק צור עמנו קשר ונעדכן אותך כיצד לפעול בהמשך.

צריך עזרה נוספת מול בית הספר? רוצה להתייעץ בנוגע לילד שלך? אל תהסס לפנות אלינו!

שיהיה בהצלחה!

אבירם היכל

תבונה - חינוך חדש בישראל
הכשרות למורים ומאמנים / הדרכות להורים וילדים
03-5743734
www.tvuna-online.co.il



דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אבירם היכל

אבירם היכל
תבונה - חינוך חדש בישראל
מאיר בעל הנס 12 רמת-גן
טלפון: 03-5743734
אי-מייל: [email protected]
אתר: http://www.tvuna-online.co.il/



 


מאמרים נוספים מאת אבירם היכל
 
'גירדולציה' - המחסום שמוריד לילד שלך את החשק!
טיפ מתוך סדרת הטיפים ללמידה יעילה עבור הילד שלך / מאת מנהל תבונה, חינוך חדש בישראל. והפעם: מוטיבציה...

למה אשת לוט הסתכלה אחורה?
מה לדעתך יקרה אם בכל נושא שאותו לומדים התלמידים בבית הספר הם יחשבו 'כיצד אפשר להשתמש בחומר בחיים' במקום 'האם זה יהיה בבחינה'? טיפ מתוך סדרת הטיפים ללמידה יעילה עבור הילד שלך.

בית הספר לוחץ לריטלין...איך מתמודדים?
המורה בבית הספר מספרת לך על 'נפלאות' הריטלין, אומרת לך שכדאי לך לשקול טיפול תרופתי, מספרת לך שזה יעשה לילדך שיפור מדהים בלימודים וכמה שזה עוזר לילדים אחרים, אבל אתה מנגד לא רוצה לתת כדורים לילד שלך....מה עושים?

פריצת דרך בתחום הקשב והריכוז
פריצת דרך חדשה נעשתה בתחום! הכותרת "בעיית קשב וריכוז" התגלתה כאוסף של תופעות אשר הגורמים להם לא נמצאים במוח או בגנים. המקור לבעייה נמצא במקום אחר לגמרי.

האם הפרעת קשב וריכוז היא מחלה?
בעוד שמחלה אפשר לבדוק בצורה אובייקטיבית (כמו סוכרת שאותה ניתן למדוד בבדיקות דם), הפרעת קשב וריכוז מאובחנת לפי סימפטומים מאוד כללים ולא מדויקים שיכולים להופיע יום אחד, ויום אחר לא. מאמר זה לקוח מתוך סדרת מאמרים בנושא "כל מה שלא מספרים לך על הפרעת קשב וריכוז".

הילד שלך מתווכח אתך על כל דבר שאתה מבקש ממנו? תן לו לבחור!
ילדים בד"כ לא אוהבים שאומרים להם מה לעשות, אז איך כן מניעים אותם לפעולה? במאמר הבא אציג לפניך את נפלאות כוח הבחירה בגידול ילדים ואלמד אותך להגביר משמעותית את מידת שיתוף הפעולה שלך עם ילדך.

האם ילדך סובל מלקויות הוראה?
מדינת ישראל היתה בשנות ה-80 מדורגת במקומות הראשונים במבחנים הבינלאומיים בהבנת הנקרא ובחשבון. כיצד קרה שכיום, שני עשורים אחרי, מדינת ישראל מדורגת במקומות ה- 40 בעולם בנושאים אלו?
הילדים בארץ הם מוכשרים מאוד, חכמים ומתוחכמים ובנוסף המודעות לקשיים של התלמידים עלתה, ההורים מתגברים בשיעורים פרטיים יותר מאי פעם ויחד עם זאת יש ירידה. האם באמת יש לילדים לקויות למידה או שאולי הם סובלים מלקות אחרת?


איך החליפין של הילד שלך?
מהו 'חליפין' ואיך הוא קשור לגידול ילדים? ילדים שניתנת להם הזדמנות לתת משהו בתמורה מרגישים הרבה יותר בעלי ערך. בנוסף, הדבר מעלה את רמת האחריות שלהם באופן ניכר. מאמר זה מציג את ארבעת סוגי החליפין וכיצד הם באים לידי ביטוי בחינוכם וגידולם של ילדים.

המחסום הגדול ביותר של ילדך בלימודים
ילדים רבים נתקלים בקשיים בלימודים. תופעות של קשב וריכוז, עייפות ושעמום הן תופעות שכיחות. הורים רבים מתלוננים על 'מלחמות' שמתנהלות בינם לבין הילדים על הכנת שיעורי הבית ולמידה למבחנים. על פי טכנולוגיית הלמידה ישנם 3 מחוסמים עיקריים שגורמים לתופעות אלה. במאמר זה מוצג המחסום החשוב ביותר מבין השלושה ומה באמת אחד המקורות העיקריים לקשיים בלימודים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI