דף הבית ביטוח ביטוח רכב האם זיוף רשיון הרכב פוטר את חברת הביטוח מאחריותה לגניבה?
האם זיוף רשיון הרכב פוטר את חברת הביטוח מאחריותה לגניבה?
wobi 02/01/13 |  צפיות: 3214

לא צריך להיות כתב פלילי כדי לדעת שתעשיית זיופי הרכב פועלת בישראל במימדי ענק. אם זה לא מספיק, הרי שהמגמה שלה בשנים האחרונות נמצאת בכיוון אחד, והוא כלפי מעלה. אולם, מה שברור הרבה פחות הוא ההשפעה של אלה על פוליסות ביטוח רכב. ניתן לשאול שאלה חשובה אחת: מה אחריותה של חברת הביטוח למקרי גניבה של כלי רכב בעלי רישיון מזויף?

מקרה חשוב אחד מאפשר לנו ללמוד על הנושא זה, והוא המקרה של בני הזוג לוי.

עיקר המחלוקת: האחריות לגניבה

מקרה בני הזוג לוי מהווה, במידה רבה, תקדים בסוגיה משפטית זו. אם ניכנס לפרטיו, הרי שהם הקפידו לבצע את כל בדיקות הרכב הדרושות, וביצעו את העסקה. אולם, שבוע לאחר מכן גילו כי הרכב נגנב. המשטרה הוזעקה, רק כדי לגלות כי מסמכי הרכב זויפו עוד קודם לכן, ללא ידיעתם של בני הזוג, כמובן.

חברת הביטוח, מצידה, החזיקה תיעודים לכך שרכב עם מספר רישוי זהה נמצא, לפי ידיעתה, "בריא ושלם" בידי נהג אחר. במילים אחרות: המדובר הוא ברכב שהיה גנוב עוד לפני "גניבתו" האמיתית, ולכן אין לו למעשה ערך כלכלי כלשהו. מבחינת מסמכי הפוליסה, כל עוד הם נוגעים לרכב שעדיין נמצא בחזקת אדם אחר, היא לא צריכה לבטח את הגניבה.

כך פסק בית הדין

ברמה הכללית, נטתה כבוד השופטת נדאף לכיוונם של בני הזוג, ודחתה את טענותיה של חברת הביטוח. ברור כי הכוונה הייתה לבטח את כלי הרכב האמור, ואין בעובדה שהוא מזויף כדי למנוע את העברת הכספים בגין הגניבה. כמו כן, נדחתה טענת חברת הביטוח לפיה הגניבה לא הסיבה נזק לתובעים – פשוט מכיוון שהם שילמו עליו עשרות אלפי שקלים, והחזיקו בו, ולו פרק זמן קצר ביותר.

באותו אופן, דחתה השופטת את טענת חברת הביטוח לפיה ביטוח רכב גנוב מהווה למעשה חוזה אשר בא נגד תקנת הציבור- וזאת עקב העובדה שבני הזוג האמינו באמת ובתמים שהם רוכשים מכונית "כשרה". בסופו של דבר, חויבה חברת הביטוח לשלם לבני הזוג לוי פיצויים בגובה ערך הרכב המלא, כמו גם הפרשי הצמדה וריבית, הוצאות משפט ושכר טרחה לעורך הדין.

האם מקרים מסוג זה עלולים לחזור?

המקרה של לוי נחשב לנקודתי מאד, שעה שלא ידועים יותר מדי מקרים דומים בהיסטוריה המשפטית של מדינת ישראל. ובכל זאת, הנטייה של בתי המשפט, כך עושה רושם, היא לדבוק בדעותיה של השופטת במקרה האמור. כלומר, להעניק כיסוי במסגרת ביטוח רכב גם כאשר מתברר, בסופו של יום, כי הוא אכן גנוב.

חשוב להדגיש כי נושא זה מתקשר אמנם באופן מיידי לפוליסת ביטוח מקיף, אשר מתייחסת לגניבות של כלי רכב. אולם, סביר מאד שניתן להחיל אותו גם על פוליסות אחרות, ובכלל זה ביטוח חובה או ביטוח צד ג'. כך, גם כאשר תיעשה תאונה ברכב גנוב, חלילה, תהיה חברת הביטוח אחראית על הענקת פיצויים עבור נזקי הגוף לנהג, למשל.

כך רוכשים רכב באופן זהיר

רכישת רכב בעל רישיון מזויף היא סוגיה רחבה בהרבה מאשר עולם הביטוח. בעת רכישת רכב, חשוב מאד לבדוק את טיבו של האדם שמבצע את העסקה: חיוני לבחון האם קיימת התאמה בין פרטיו בתעודת הזהות לבין אלה שנמצאים ברישיון האמור, לדרוש הצגת ייפוי כוח לביצוע המכירה וכן לשים לב למועד הרישום של הרכב.

חשוב לזכור כי גם אם החוק אמור לבוא "לטובתם" של הרוכשים, רצוי מאד שלא להיכנס בכלל לתחום המשפטי. בדיקת טיב רישיון רכב משפיעה, כאמור, על ביטוח רכב, אך לנהיגה ברכב גנוב יש גם השלכות פליליות אחרות, לעיתים ללא ידיעתו של הרוכש התמים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 wobi


 


מאמרים נוספים מאת wobi
 
מהו כיסוי חדש תמורת ישן בביטוח הרכב?
11/11/13 | ביטוח רכב
סעיף זה מעניק כיסוי חדש תמורת ישן, והוא נכנס לתמונה, פעמים רבות, במקרים של טוטאל לוס לרכב. הנה כל מה שחשוב לדעת עליו.

כיצד תצמצם את הסיכון לגניבת רכבך?
10/11/13 | רכב
קשה למנוע לחלוטין את הסבירות של גניבת רכב, אך ניתן לצמצמם אותה באופן משמעותי. מה ניתן לעשות על מנת למנוע את גניבת רכבך?

ביטוח רכב מחוץ לשטח מדינת ישראל
06/11/13 | ביטוח רכב
רכשת ביטוח רכב בארץ? בדוק האם הביטוח תקף גם בחו"ל או מעבר לקו הירוק. כל המידע במאמר הבא.

תביעת פיצויים בגין גניבת פריטים מהרכב
23/09/13 | ביטוח רכב
חברות ביטוח רבות להציע את ביטוח "כל הסיכונים", שנועד להתייחס למצבים שונים – ובין השאר ביטוח תכולתה של הדירה גם מחוצה לה. אולם, מה קורה כאשר פריטים נגנבים מתוך רכבו של המבוטח? האם הביטוח תקף אז?

הפחתת תגמולי הביטוח בגין השארת המפתחות במתנע
17/09/13 | ביטוח רכב
התייחסות מיוחדת בפוליסת ביטוח הרכב מקבלות תמיד נסיבות המקרה - שאלה נפוצה ביותר היא מה קורה כאשר הרכב נגנב, בעוד המפתחות שלו נמצאים במתנע?

שרות טיפול משפטי בתביעות צד ג'
16/09/13 | ביטוח רכב
מה כולל שרות הטיפול המשפטי במסגרת תביעות צד ג'? ואיך משיגים את הפוליסה המשתלמת ביותר, מהבחינה הזו? כל המידע במאמר הבא.

מסלולי ביטוח לרכב שני
15/09/13 | ביטוח רכב
במאמר זה נדבר על מסלולי ביטוח לרכב שני, ולמדיניות הנהוגה כיום בישראל ביחס לסוגיה מורכבת זו.

ביטוח רכב - השתתפות עצמית בהגנה משפטית
15/09/13 | ביטוח רכב
במאמר זה נתייחס כאן למאפיינים של סעיף הגנה משפטית בביטוח הרכב, ולמרכיב מרכזי מאד בתוכה - סוגיית ההשתפות העצמית. מה בדיוק עומד מאחוריה?

רכישת ביטוח משכנתא באינטרנט - כיצד לעשות זאת נכון
האפשרות של רכישת דירה ללא משכנתא נראית כמו חלום רטוב, שספק אם יושג אי פעם. לא רבים יודעים, אבל בעת ההלוואה החשובה הזו נדרש גם לרכוש ביטוח משכנתא. איך האינטרנט יכול לסייע לעשות זאת בצורה הטובה ביותר?

טיפול בנזקים למבנה במסגרת ביטוח המשכנתא
במאמר זה נתייחס לרכיב מרכזי ביותר בתוך ביטוח המשכנתא, והוא ביטוח מבנה למשכנתא: מה הוא מציע למבוטחים מבחינת טיפול בנזקים לבית?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI