דף הבית עסקים ניהול ידע פיתוח הדרכה : חונכות
פיתוח הדרכה : חונכות
אירה פינסקר 12/02/13 |  צפיות: 12987

פיתוח הדרכה עוסק בהקמת מערכות לניהול ולשימור של ידע. אחד הכלים בו משתמש מערך פיתוח הדרכה הוא חונכות. באופן מסורתי, רכישת ידע ומיומנויות מעובד מנוסה וותיק תוך כדי התבוננות בעבודתו והשתתפות בה נחשבת לאחד הכלים היעילים ביותר להתמקצעות. בימי הביניים היה ידע מקצועי עובר מאב לבן, או מאומן לשולייתו. גם כיום, בעידן ההשכלה הנרכשת, חונכות הייתה ונשארת לאבן יסוד בהכשרת עובדים פנים ארגונית.

פיתוח הדרכה המבוססת על העשרה והעברת ידע בין עובדי הארגון טומנת בתוכה סיכון מסוים. כאשר אנחנו מעבירים קורס מסודר לעובדים החדשים, נוכל לדעת בדיוק מהם התכנים הנלמדים בו, עד כמה הוא עמוק או שטחי, ומהו המטען אותו יקח כל אחד ואחד מהתלמידים להמשך הדרך. לעומת זאת, כאשר מדובר בחונכות, עלינו לסמוך על העובד הוותיק שיעביר את הידע שצבר לעובד החדש, מבלי שנוכל להיות שם בכל נקודת זמן. לכן פיתוח הדרכה המתבססת על חונכות, מחייב להקפיד על מספר נקודות בעת תכנוה.

ראשית כל, יש לבחור את החונכים בצורה משכילה. ברור למדי שהחונך צריך להיות איש מקצוע מעולה, אך בנוסף לכך יש להתחשב גם במידת זמינות וכישורים הנדרשים לחונך: יכולת ניסוח, סבלנות, פתיחות, גישה חיובית ותומכת, וכדומה. לאחר שנבחר החונך, יש לבנות עבורו וביחד איתו תוכנית מסודרת להעברת הידע. תכנית שכזאת יכולה להראות כרשימת נושאים עיקריים שיש להציג בפועל או לספר עליהם. בנוסף לכך, יש לקבוע מספר התנסויות בפועל – מצבים בהם החניך מבצע והחונך משגיח ומבקר.

אנשי פיתוח הדרכה צריכים לזכור שחונכות היא משימה, ובדרך כלל משימה לא שגרתית לעובדים. לכן יש לפעול להקצאת משאבים מתאימים או לתגמול העובד הוותיק אשר לעתים צריך להספיק לבצע את כל משימותיו הרגילות יחד עם מתן הסברים לחניך.

לסיכום, פיתוח הדרכה יכול בהחלט להתבסס על שיטת החונכות, הנחשבת ליעילה מאוד, והמאפשרת רכישת עצמאות באופן הדרגתי ומבוקר. העברת ידע מעובד וותיק לחדש, תוך כדי התנסות מעשית וטשטוש ההפרדה בין התאוריה לפרקטיקה, תורמת להגדלת הזכרון הארגוני ובניית יחסי עבודה בריאים וטובים בין העובדים. חונכות מתוכננת היטב יכולה להיות יעילה מאוד וגם זולה ביחס לשיטות אחרות להעברת ידע.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אירה פינסקר


 


מאמרים נוספים מאת אירה פינסקר
 
חנויות הריון: חנויות לשופינג בתקופת ההריון
20/05/13 | קניות
חנויות הריון אינן מציעות רק מוצרים לשימוש בתקופת ההריון, אלא גם מוצרים לתינוקות ולאמהות. לכן המונח חנויות הריון מתייחס לתקופה בה מומלץ לבצע את הרכישות.

מוצרי החתלה: חיוניים ונוספים
20/05/13 | קניות
מוצרי החתלה נועדו להקל על פעילויות הטיפוח של התינוק. בין המוצרים האלה ניתן למצוא פריטים חיוניים, שקשה בלעדיהם, ופריטים שאינם הכרחיים.

עגלות תינוק: מספר הגלגלים והשלכותיו
20/05/13 | קניות
עגלות תינוק יוצרו בעבר על גבי ארבעה גלגלים באופן קבוע. יחד עם זאת, בשנים האחרונות הופיעו גם דגמים על גבי שלושה גלגלים. המאמר מביא את היתרונות ואת החסרונות התפקודיים של התצורה החדשה.

בגדי הריון: לכל משפחה ולכל תקציב
20/05/13 | אופנה
בגדי הריון מספקים מענה לצורכן של מיליוני נשים לתפקד באופן מלא בתקופת ההריון. בשוק קיימים מוצרים מקטגוריות שונות, המאפשרים לחדש את המלתחה בהתאם לאילוצי התקציב המשפחתי.

בחירה נבונה של עגלת מוצי
20/05/13 | קניות
עגלת מוצי היא עגלה יוקרתית, מתוחכמת, איכותית, אמינה ומסוגננת. בסניפי מדרלנד, המשווקת הבלעדית של מוצי בישראל, תוכלו להנות ממבחר רחב של דגמים ומייעוץ מקצועי.

טויוטה יאריס דור שלישי: נתונים עיקריים
טויוטה יאריס החדשה היא אחת המכוניות האיכותיות בשוק הרכבים הזעירים. במאמר נבחנים השינויים שבוצעו בדגם החדש של טויוטה יאריס.

טרייד אין: עסקה בטוחה
20/05/13 | צרכנות
טרייד אין נחשב בעבר לתחום אפור, כמעט על גבול הבלתי חוקי. בתי עסק קטנים ומפוקפקים הופיעו ונעלמו מהשוק. יחד עם זאת, כיום נמצאים בשוק כמה שחקנים סולידיים בתחום, אשר הפנייה אליהם נחשבת לבטוחה.

שדרוג של מכונית טויוטה בטרייד אין
20/05/13 | צרכנות
שדרוג של טויוטה בטרייד אין הוא עסקה נפוצה למדי, שכן לקוחות טויוטה שומרים בדרך כלל על נאמנות למותג. החלפת טויוטה בטרייד אין מאפשרת לבצע שתי עסקאות במקום אחד תוך חסכון משמעותי בזמן ובמאמץ.

טויוטה חדשה: הגשמת חלום
20/05/13 | צרכנות
רכישת טויוטה חדשה היא אירוע משמעותי בחיי כל נהג. שכלולים הנדסיים, אמינות גבוהה, בטיחות ונוחות בנסיעה – כל אלה יעמדו כעת לרשותו. המאמר דן בדרכים לביצוע הרכישה.

טרייד אין במחיר מחירון: תרגיל שיווקי
20/05/13 | צרכנות
עסקאות טרייד אין במחיר מחירון מוכרזות מדי פעם כמבצעים חסרי תקדים בסוכנויות רכב שונות. המאמר דן במהות המבצע, שאיננו אלא תרגיל שיווקי הנועד למשוך קהל לקוחות רחב אל הסוכנות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI