דף הבית רפואה ובריאות דיאטה ותזונה מדוע דיאטות לא עובדות - חלק ב
מדוע דיאטות לא עובדות - חלק ב
ד"ר ערן אשחר 01/03/09 |  צפיות: 4435

מדוע דיאטות לא עובדות

חלק ב

ד"ר ערן אשחר N.D, M.P.H

 

אנא אל תקראו מאמר זה לפני שקראתם את החלק הראשון שלו

 

 ו. הניסיון לעשות דיאטת טריקים, לעבוד על עצמנו

 

דיאטניות מציעות למתמודדים עם עודף משקל כל מיני טריקים כדי להתגבר על התשוקה למזון מזויף וממכר. הכוונה היא לעבוד על הגוף ולנסות להוליך אותו שולל.

 

טריק ראשון - להתחיל בצעדים מדודים וקטנים. החשש מכך שהשינוי יהיה קיצוני מידי והאדם לא יעמוד בו מוביל את הדיאטנית להנחה שצריך לעשות שינויים קלים. המטרה היא להעביר מסר לגוף - תשמע, זה לא ממש שינוי, זה קצת שינוי אז אל תכנס ללחץ. וזו בדיוק הטעות!!!

הניסיון שלי מלמד ש- 100% מאלה שהחליטו שדי, נמאס להם ממה שהיה והם מקבלים החלטה נחושה לעשות שינוי משמעותי הצליחו!! צר לי אבל מרבית האנשים שהחליטו ללכת על שינויים מתונים לא עמדו גם בזה ונכשלו!! אז מה קרה? מדוע ההנחות, השינויים הקלים והמתונים לא הועילו? הם כמובן יתרצו את זה באמירה הקבועה שלהם - הדיאטה היית קשה מידי. למעשה זה שקר קבוע שהם ממשיכים לספר לעצמם, משום שהבעיה היא לא בגודל השינויים אלא בבשלות הנפשית של האדם, בהחלטה הבסיסית שהגיעה העת לעשות שינוי בחיים. בקרב אלה שמסכימים לעשות שינוי מידי ועמוק ולא לחיות בשני העולמות במשך חודשים השינוי בא מהיום למחר כמו אבחת חרב. אנשים אוהבים גבולות כי הגבולות שומרים עלינו, תוחמים אותנו. כן, לפעמים קשה לנו איתם בהתחלה, אבל אני תמיד מציע למטופלי לעשות קו ולהתחיל ממחר דרך חדשה לחלוטין. מי שמעוניין ילך בה ומי שלא ילך בדרך מתונה יותר, אבל מי אני שלא אציע לו את הטוב והנכון ביותר? להציע לנרקומן להמשיך עם סמים או לאלכוהוליסט להמשיך לשתות בתקווה שהוא יפסיק נשמע לא הגיוני. אני יודע שכל המומחים מייעצים לעשות זאת כך, אבל האם זה אומר שזו הדרך הנכונה? ניסיוני מראה שממש לא. כאשר חיים עם הפיתויים של העולם הקודם במקביל לשינוי או שניים שעושים לא מוותרים על מרבית המזון המזויף ולא על הכמיהה וההתמכרות איליו והוא תמיד ימשוך אותנו חזרה אליו, ובגדול. בתוכנית מסוג זה הדיאטה הזו מתקבלת יותר כסט של הגבלות - מותר לך...אבל במידה...

נקודה קריטית למחשבה. כאשר הולכים על גישה קלילה ואיטית התוצאות זוחלות ובלתי מספקות. התחושה היא שהמאמץ הוא גדול והתמורה אפסית או קטנה. מה לדעתכם התחושה של אדם שיורד 5-7 קילו בשבוע? ההלם החיובי דוחף אותו כמו רקטה קדימה לכיוון השגת המטרה שלו.

אומרת שיר שירדה עד כה 16 קילו בתוכנית:

גם הרגשתי שבעה, גם לא היה חסר לי כלום וגם ירדתי 5 קילו כבר בשבוע הראשון. הייתי שמחה ובהלם. מעולם זה לא קרה לי קודם. מובן שזה נתן לי כח להמשיך כי הבנתי שזו הדרך. במקביל הרגשתי שיפור אדיר בקלילות שלי. לאט ובעקביות נעלמו לי כאבי הברכיים הכרוניים וכל מיני כאבים באזורים שונים בגוף. מצאתי את הדרך הנכונה לשמירה על בריאותי ועל משקל תקין.

 

בתוכנית היגייניסטית, כשאדם קולט מידית שהוא נמצא במודעות אחרת, הוויה אחרת, דרך אחרת, נקייה, חדשה המוח שלו מתחיל להתכוונן ולהסתדר בכיוון הנכון. יש לו ייעוץ וליווי צמודים שיכולים לסייע לו במצוקות שעולות. ברור שיש תקופת הסתגלות, עליות ומורדות, אבל למרבה הפלא הסטיות הן בתחום שהמטופל קבע לעצמו והן נסבלות.

 

טריק נוסף  - הקטנת כמויות המזון

טריק שלעולם לא יעבוד לאורך זמן. כיצד אפשר להישאר לא מסופק כשהמזון המגרה לפניך ואת צריכה לבלום את עצמך? כמה פעמים תצליחי לעשות זאת לפני שתשברי?

עכשיו תקשיבו לפלא הבא - אני מעודד את המטופלים שלי לאכול כמה שיותר מהמזון הטבעי כדי שלא ירגישו בכלל תחושה של מחסור ורעב. לעיתים קרובות הם אומרים לי -  אני לא מסוגל לאכול את כל הכמות שהמלצת, אני מתפוצץ. ומה קורה כשהם אוכלים המון מהמזון הטבעי? נכון, הם יורדים במשקל!! הפוך ממה שהייתם מצפים שיקרה. כל מה שהגוף זקוק לו הוא לקבל מזון טבעי באמת ואז הוא מתחיל באיזון וטיפול פנימיים.

הקטנת כמויות המזון הוא מעשה שגוי, אשליתי וחסר סיכוי להצלחה! זה נוגד את הביוכימיה הטבעית של הגוף והשימוש בו נובע מחוסר הבנה וניסיון טיפולי מתאים וממחסור בכלים אמיתיים להתמודד עם הבעיה הסבוכה. לעולם אל תגבילו את כמויות המזון שלכם בדיאטה. לחילופין, אם דיאטה כל שהיא מורה לכם להגביל את כמויות המזון שלכם - היא בוודאות שגויה וזמנה קצר.

 

 

הטריק של ארוחה אחת ביום

 

דיאטת בי"ח כפר סבא מציעה למשל לאכול ארוחה אחת ביום שכוללת כל מה שרוצים. דיאטה מגוכחת זו מקווה שהרעבה במשך היום והגבלה של המזון לארוחה אחת יובילו להכנסת כמות יומית מופחתת של קלוריות. חוץ מזה אפשר לאכול כל ג'אנק שרוצים. ומה עם ההתמכרות למזונות המזויפים? ומה עם הבעיתיות שבאכילה של עודפי חלבון שומן ועמילן ענקיים? וכמה זמן נמשכת אותה ארוחה יחידה, שעה, שעתיים, כל הערב? וכמה קלוריות אפשר לקבל בה אחרי הרעבה של יום שלם?

 

ז. אי שימוש בכלים מנצחים

סיבות נוספות לכישלונן של הדיאטות היא חוסר מקצועיות של המטפלים/דיאטניות שאינם מכירים כלים אפקטיביים כירורגיים ממש שאותם יוכלו להעמיד לרשות המטופל.

לא ארחיב כאן יותר מידי אבל הכוונה היא לפחות לשני כלים: תזונה משתנה בתדירות גבוהה והצום על מים.

 

תזונה משתנה

 

זה כלי שכאשר יודעים לעשות בו שימוש מקצועי הוא יכול להוביל לתוצאות דרמטיות בזמן קצר.

כאשר התזונה משתנה אחת לכמה ימים, אם יש צורך ובהתאם לשיקולים מקצועיים שונים, הגיוון רב ויוצר דינמיקה חיובית. יותר מזה, כאשר התזונה המוצעת נעה מהאפקטיבית ביותר לבעלת ההשפעה הנמוכה יותר ומשתנה בהדרגה אזי התוצאות הן מהפכניות. גישה זו ברוב המקרים היא קריטית להצלחה.

ככלל לא ניתן להגיע לתוצאות משמעותיות ומהירות ללא שינויי תזונה. אי אפשר לרזות על ידי תזונה אחת ויחידה מתחילת הדרך ועד לסופה, עד להגעה למטרה.

 

צום על מים

 

צום על מים הוא הכלי היעיל ביותר להיפטר מרעלים, להיגמל מהתמכרויות ולרדת במשקל במהירות מדהימה. מרבית מטופלי מוצאים שלעיתים הרבה יותר קל להם לצום באופן מוחלט מאשר לאכול. כאשר מוצע להם הכלי הזה מידי פעם הם מאמצים אותו בשמחה ורואים תוצאות מדהימות ומהירות. מובן שצום על מים חייב להיעשות בפיקוח צמוד ואסור להחליט שמתחילים צום על דעת עצמכם וללא השגחה.

אין מטפלים שמכירים את הצום באופן מקצועי ומשתמשים בכלי זה בעבודתם באופן קבוע ושוטף. יש מספר אנשים שמתימרים לקרוא לתזונת מיצים עתירת אלפי קלוריות "צום". בתזונה כזו תוכלו לעלות במשקל בקלות ואם ירדתם קצת אחרי כמה ימי מיצים תעלו הכל בחזרה לאחריהם. לכן תזונת מיצים איננה כלי מתאים למטרת ירידה במשקל והיא תשיג תוצאות הפוכות אצל מרבית האנשים.

אני חייב להזהיר אתכם שרופאים לא למדו אפילו שעה אחת במהלך לימודיהם על הכלי הזה ולכן תגובתם איליו היא שלילית וקיצונית ומגיעה ממקום של בורות מוחלטת. הם ודיאטניות יזהירו אתכם שצום הוא מסוכן כי הוא מוריד את חילוף החומרים ואז..., הוא מוביל לאנורקסיה, הוא מוביל להרעבה וחיסול מאגרי הויטמינים והמינרלים בגוף ועוד מצבור של דברי הבל.

אז ידידי, אנא אל תתייעצו עם אנשים שלא קראו מאמר מדעי אחד על צום ולא ליוו אדם אחד בצום כזה במשך חייהם. עצם העובדה שהצום מסוגל להוביל לריפוי מכל מחלה מעיד יותר מאלף עדים שהוא הכלי העוצמתי ביותר שיש למין האנושי.

נושא הצום חשוב מאין כמותו לצורך הפחתת משקל ולכן אייחד לו מאמר נוסף.

 

מדוע אסור לעשות דיאטה?

הכישלון הוא עניין של זמן

דיאטה היא ההפיך מאורח חיים בריא ולכן נועדה מראש לכישלון. דיאטות נכשלות וננטשות במוקדם או במאוחר. דיאטה היא הונאה עצמית ואשליה, היא ניסיון להמציא משהו שאיננו תואם את חוקי הגוף והבריאות, היא מבוססת על שיקולי נוחות וטעם אישיים או חברתיים-קולקטיביים.

האם שאלתם את עצמכם מדוע אדם שומר מצוות איננו מחליף את דתו כל 3-4 חודשים או אפילו שנה? מדוע מרבית משומרי המצוות מתמידים באורח החיים הדתי שלהם במשך כל החיים? אתם שואלים בוודאי- מה הקשר?

אז ככה, אדם דתי איננו נוטש את דרך החיים שבה בחר כי הוא מאמין בכל ליבו שזו הדרך הנכונה לחיות את החיים, לגדל את משפחתו, לחנך את ילדיו, לחיות בהרמוניה עם העולם ואולי אפילו להיות מאושר.

אז אם יש אורח חיים נכון ומושלם, אם יש תזונה טבעית ומושלמת, ויש כזו, ושלא יספרו לכם שאין, ואותו אורח חיים מוביל את המטופלים שלי למשקל תקין, להחלמה מסוכרת של שנים, להחלמה ממיגרנה, מסרטן, מבעיות לב וסתימות עורקים, מדלקת פרקים ועוד אלף מחלות, אז מדוע לא לחיות על פיו?

מדוע לנסות ולחפש כל שבוע דיאטה חדשנית והזויה כמו דיאטת לחם, הדיאטה של חוברה, הדיאטה של אתקינס, הדיאטה השוויצרית, הדיאטה הים תיכונית, דיאטה על פי סוג הדם, דיאטה בלי פחמימות ודיאטה בלי עצמות ועוד אשליות שנמכרות לציבור מידי שנה?

האם לא היגיע הזמן להבין שבריאות ומשקל תקין הם תוצאה של אורח חיים תקין וקבוע לאורך כל החיים?

כל דיאטה בהגדרה היא סטייה מחוקי הטבע. היא סט של כללים רחוקים מאוד ממה שנכון לגוף מבחינה ביולוגית וביוכימית. ההיגיינה הטבעית מוכיחה זאת כבר 200 שנה !

אם אנחנו רוצים שהחברה שבה אנחנו חיים תהיה גן עדן ולא גיהינום עלי אדמות, חברה שבה אחוז ניכר של האנשים בחברה חולים, מאושפזים, מנותחים, מצונטרים, בולעים תרופות ועושים דיאטות לא שפויות הרי שאנחנו צריכים לסגל לעצמנו אורח חיים שונה לחלוטין מזה שמוביל אותנו למצב העגום הזה (לאורח החיים הזה קוראים הרבה אנשים "קיצוני").

מספר אלי גלבוע על הדיאטות הרבות שעשה:

לא התאים לי לשקול באופן אובססיבי את 80 גרם הפחמימות המותרות ביום. ונשברתי!

הלכתי לקבוצת תמיכה של אוכלים כפייתיים, אבל לא התאים לי הפן הפסיכולוגי/פסיכיאטרי של הטיפול. ונשברתי!

הלכתי לייעוץ אישי הבונה מסלול הרזיה מיידי, אבל לא התאים לי כל המשקאות והתוספים שביקשו ממני ליטול. ונשברתי.

וכך לאחר חודשים של ניסיונות חוזרים ונשנים למצוא את ה-דרך וה-טיפול, מצאתי את עצמי אצל ד"ר אשחר.

 

דיאטה היא תוכנית לכישלון ידוע מראש. דיאטה איננה תחליף לאורח חיים בריא, יציב וקבוע שמבוסס על תפיסת עולם מוצקה ומעניק בטחון עצמי, יציבות ושלווה נפשית. מה שדרוש לאדם זה אורח חיים בריא וקבוע למשך כל החיים. רק כך הוא יוכל להשיג את כל מטרותיו בתחום הבריאות, ההערכה העצמית והשלווה הנפשית.

 

דיאטה היא תמיד תוכנית לא מאוזנת שגורמת לחסרים תזונתיים ולחולי:

 

אני יודע שמעטים ממומחי הדיאטות יסכימו איתי עם קביעה זו, אבל לאף אחד מהם אין את הניסיון הקליני לא רק בהפחתת משקל, אלא גם בשיפור במצב החולי וירידה בתרופות בקרב אלפי חולים. עליכם להבין שתוכנית מדעית ונכונה חייבת להוביל לכל התוצאות האלה גם יחד ולאורך זמן. זה מה שההיגיינה הטבעית משיגה.

דיאטה היא ניסיון נואש להגביל את האדם בסוגים או כמויות של מזון שבדרך כלל מבוססות על מזון שהוא לא בריא עד לא בריא מאוד. כמובן שכל ממצאי ודוגלי הדיאטות יקראו לדיאטות שלהם "מאוזנות", אך עצתי היא - אל תאמינו להם פן תפגעו. בקשו 10 מספרי טלפון של אנשים שמתמידים בדיאטה שלהם לפחות שנה ומרגישים טוב. לא תמצאו אפילו אחד! בדיאטה אחת מרשים לך לאכול אין סוף לחם (פרופ' קמפבל מוכיח - לחם מלא הוא מוצר לא בריא עד מעודד סרטן) בדיאטה שנייה אין סוף חלבונים שתמיד יבואו יחד עם שומנים קטלניים ומסרטנים, דיאטה אחרת של אלוף הריצה תדחף לכם כמויות ענק של עמילנים, אחרת אומרת "הכל במידה", כלומר כל זבל תעשייתי הוא לגיטימי וכן הלאה. כל דיאטה כזו חסרה בהכרח אלפי חומרי תזונה טבעיים שעם הזמן נרגיש בחסרונם. דיאטות כאלה בונות באיטיות תאים חולים, רקמות חולות, איברים חולים וגוף חולה ומובילות להזדקנות מוקדמת.

כן, בכל דיאטה אפשר לרדת במשקל, אבל המחיר של דיאטות לא שפויות ולו טבעיות הוא קטלני ולעיתים נראה רק לאורך זמן. אחרי תקופה של הגבלות קשות שיוצרות מחסורים שונים מתנפלים על כמויות אדירות של זבל תעשייתי, כי הגוף מורעב מיסודות מזון חיוניים. השבירה תגיע כמובן במצבי משבר - עצב, כעס, ייאוש, תסכול, עייפות או סתם חוסר עניין ושעמום. אז נחזור לטרוף בתאווה יתרה את המזון ממנו ברחנו.

 

 ההיגיינה הטבעית היא הגישה היחידה בעולם שמציעה לחזור לתזונה שבני האדם קיבלו מהטבע ברגע שבו נוצרו על פני כדור הארץ.

שום דיאטה לא יכולה להביא אדם למצב כזה לאורך זמן כפי שמתאר אלי גלבוע:

וכך, במשך שבוע אחר שבוע, חודש אחר חודש, הקילוגרמים נשלו ממני בקצב מהיר אבל יותר חשוב מכך, ה"סוללות" שלי התמלאו ואיתן החיוניות שבחיים. פתאום יש לי כוח, מרץ ואנרגיות שלא הכרתי בעבר. ואז הבנתי שאני על דרך המלך והתמלאתי גאווה עצמית ורוח גבית נשאה אותי למחוזות נפלאים.

ברור שרק תזונה שמכילה את כל חומרי החיים יכולה להביא לשיפור דרמטי כזה ממצב של תשישות מוחלטת.

 

דיאטה היא סגפנות שלא ניתן לעמוד בה לאורך זמן:

 

דיאטה הינה משטר של הגבלות זמניות שאדם מוכן לקחת על עצמו כדי להשיג מטרה נכספת. בדיאטה אומר לעצמו האדם - היום, השבוע, החודש אסור לי לאכול את זה וזה, אבל בעוד חודש, אחרי שאגיע למטרתי אוכל לחזור  ולאכול ממנו במידה כזו או אחרת.

האדם מטיל על עצמו הגבלה זמנית ומעמיד למבחן את כח הרצון שלו מידי שעה ומידי יום.

נו, וכמה זמן זה יכול להמשך? התשובה ברורה.

כמה זמן יכול האדם לראות את כולם "חוגגים" מסביבו והוא ישב ויסתכל עליהם כשהוא מלא כמיהה וערגה לטעמים ולמאכלים שמוגשים כשהוא נמנע מאכילתם?

כולנו שונאים משטרים של הגבלה, זה נוגד את הטבע האנושי, אם כך מדוע ללכת נגד הטבע שלנו? הרי יש דרך טובה בהרבה.

הדרך האחרת מתחילה מהבנה עמוקה מה הוא מזון ומה מתחפש למזון כשלמעשה הוא פסולת תעשייתית שיצרני הזבל הזה רוצים שאני אתמכר לו ואוכל אותו. הדרך האחרת קובעת מלכתחילה מה המזון האידיאלי לגוף שלי, מה הדלק שאני מבין שנחוץ לכל תאי גופי ואותו אני מוכן לספק להם. הבנה של הקשר בין מה שאני מכניס לגופי ובין התוצאות שאני מקבל בחיים שלי וכן הלאה. בגישה זו אני מחליט מה אני מוכן להכניס לגופי ומה בשום פנים ואופן אני לא מוכן להכניס לגופי למרות שטיפת המוח שנעשית לי ולחברי. בגישה זו הכל מותר לי ואף אחד לא מטיל עלי שום מגבלות ואיסורים. הכח להחליט מה נכון וטוב לי חוזר אלי ולא לדיאטנית או למטורף אחר שקורא לעצמו מומחה ומכתיב לי לאכול קילו לחם, פסטה, או בשר ביום.

בכל יום ובכל דקה אני מחליט מחדש מה טוב עבורי וכיצד אני מרגיש עם מה שאני עושה, ואז ממשיך בדרכי.

אין פה שום תחושה של סגפנות כי אני מקבל ומחליט על התנהגותי על סמך הנחות יסוד שאותן הנחתי ועל סמך מידע מדעי אותו קיבלתי. האם זה חסר קשיים, בתחילת הדרך בוודאי שלא ולכן ליווי הוא המתכון להצלחה.

 

דיאטה שוברת את רוחנו:

 

לאורך כל הדיאטה יש סיכוי גבוה שאנחנו בדיכאון בגלל תחושת המחסור והמגבלות הקשות. אחרי שאנחנו נכשלים ושוברים את הדיאטה מצבנו הנפשי חמור יותר מלפני תחילת הדיאטה כי אנחנו כבר בטוחים שאי אפשר להצליח בכך. אבל למרבה הצער, אנחנו לא מחפשים בכלל את הפתרון במישור אחר, אלא מחפשים דיאטה אחרת קלה יותר שאיתה גם נגיע לתוצאות טובות יותר ומהירות יותר כמובן. אחרי שגם איתה אנחנו נכשלים אנחנו כבר מיואשים. עכשיו מגיעה ההבטחה הקוסמת ביותר בצורת אבקת פלא, כדורי פלא, ניתוח, שאיבה ועוד מעשי קסמים כוזבים. במובן זה כל הצעות הקסם הן הונאה עצמית ואשליה זמנית.

אחרי כל הכישלונות מגיעים למסקנה שבעצם - שמן הוא יפה ואין מה לעשות.

 

פיצוי על כישלון

כישלון בדיאטה מוביל לתסכול איום ותגובה קשה והפוכה להיגיון - בולמוס על כל הבא ליד. אם כעונש ואם כפיצוי על המאמץ שעשה המטופל הוא מתנפל שוב על מזון מזויף ומחזיר את כל המשקל שהוריד.

 

ניסיון לשליטה בכח, לכפייה עצמית של משהו לא טבעי

 

דיאטה איננה פעולה הגיונית וטבעית. היא התנהגות שכרוכה במאמץ נפשי אדיר להחזיק בכללים נוקשים ובלתי טבעיים. החזקים יחזיקו זמן ארוך יותר והחלשים ישברו יותר מהר, אבל כולם לא יחזיקו מעמד יותר מידי זמן. כאשר יש כח שפועל בכיוון אחד - דחיפה לשליטה וכפייה תמיד ייוצר כח נגדי ששווה לו בעוצמתו והפוך לו בכיוונו שיתנגד לכח הראשון. כח השליטה שלנו מוגבל, כח ההתנגדות בלתי מוגבל ולכן במשוואה הזו הסיכוי לניצחון הוא קלוש.

מה הפתרון? הפתרון מצוי במישור אחר, מישור הבחירה הפנימית. כאשר אדם נחשף לסדרה של חומרים ועקב כך מקבל החלטה פנימית עמוקה לשנות את חייו הוא לא פועל מתוך תחושה שמישהו כופה עליו משהו. זה משנה את כל התמונה מהקצה לקצה. פתאום האנרגיה זורמת, הכל פתוח והאדם מקפיד על כללים שמעולם לא היה מסוגל להחזיק בקלות ובשמחה.

כן, בהוויה זו יש מידי פעם תחושה של הפסד שהולכת ונעלמת עם הזמן, כיוון שהמחשבה הדומיננטית יותר היא זו שיודעת לשים על המאזניים את המחירים של כל בחירה ולהחליט בסופו של דבר על הכיוון הנכון עבורי.

יחד עם זאת סטייה מהתוכנית בגבולות מסוימים איננה נתפסת אצל האדם כסוף העולם. הוא יודע שהוא לא יתפרק לא נפשית ולא פיזית מסטייה כזו ושהוא תמיד ידע לנקוט בפעולות "תיקון" קלות כדי לחזור למסלול. כאשר אנחנו לא חמורי סבר עם עצמנו ועם החיים נעלמים הזעזועים והמשברים שאנחנו עצמנו יוצרים.

"גלי" מספרת:

כל היריון העלה אותי במשקל שנדבק אלי ולא ירד. התחלתי לעלות במשקל בצורה איטית אבל קבועה,  דבר שהריץ אותי לבדיקות דם וכך גיליתי שבלוטת התריס לא בסדר, התחלתי בתרופות, הגעתי למשקל של מעל 92 קילו. סבלתי מצבירת נוזלים, כאבים במפרקים, אלרגיות ומבעיות נוספות וכושר ירוד כמובן.

הגעתי לד"ר אשחר כמפלט אחרון. מיד הבנתי שזו לא עוד דיאטה אלא שינוי בחשיבה שמובילה לתוצאות. מתחילת הדרך התחלתי לראות ירידה מהירה ועקבית. בזכות הליווי הצלחתי לעמוד בתוכנית שמעולם לא הייתי מסוגלת להעלות בדעתי שאוכל. כל הסובבים אותי לעגו לי וחיכו שאכשל שוב, אבל הפעם זה לא קרה. במשך 4 חודשים ירדתי 22 קילו. האנרגיות שלי הגיעו לשחקים ומרבית הבעיות נעלמו. בפעם הראשונה שלא הרגשתי שאני בדיאטה, לא הרגשתי מאבק פנימי קבוע, אלא תחושה של השלמה פנימית ומפתיעה. 6 חודשים מתחילת התוכנית אני יכולה לומר שנולדתי מחדש.

 

תעשיית הדיאטות, האבקות והשיקויים היא הונאת הציבור התמים

 

כל אותם יצרני דיאטות פלא, גלולות ו "אבקות הפלא" מבטיחים לנו נסים ונפלאות ללא כל התמודדות ממשית עם הבעיות האמיתיות שטמונות בהתמכרויות שלנו ולמעשה בראש שלנו.

הם אומרים - קבלו תוצאות מידיות ללא שינוי אמיתי ועמוק בהרגלים ובאורח החיים שלכם!! היו שטחיים, עזבו את ההבנה העמוקה של צרכי הגוף והנפש, יש לנו בשבילכם קיצור דרך, פיתרון צ'יקצ'אק!  מכאן גם נובע כישלונן של הדיאטות האלה ו"אבקות הפלא" לאורך זמן והנזקים ההתנהגותיים והתזונתיים-גופניים שהן גורמות.

 מדוע לתמוך בכל אותם ניסיונות מסחריים ושקריים לתת לנו פתרונות קסם לבעיה שמיסודה היא בעיה רחבה וכוללת של התמודדות יומיומית במישור השכלי, הנפשי, החברתי, התזונתי, והגופני.

 

גישת "ההיגיינה הטבעית" היא היחידה התופסת את האדם כמכלול של מרכיבים - שכליים, נפשיים, רגשיים, חברתיים וגופניים ומנסה לספק לכל מרכיב את הסיוע המושלם כדי לצייד אותו ביכולת להתמודד עם הקשיים בחיי היומיום. הבנה וסיגול של העקרונות הפשוטים של גישת "ההיגיינה הטבעית"  מובילים את האדם באופן מידי לחיים בהרמוניה עם חוקי הטבע, לחיים שלווים יותר, לשיפור מהיר ביותר במראה הגופני ובתחושת ההערכה לגוף ולתחושה של חיים חדשים ובריאים. כל אדם זכאי להכיר את גישת "ההיגיינה הטבעית" למען בריאותו ובריאות בני משפחתו.

אומר "ציון" על מה שעבר בתוכנית:

הגעתי לד"ר אשחר אחרי שעברתי התקף לב, צונטרתי,הותקן בליבי סטנד והתחלתי להשתמש בכדורים. בקושי יכולתי ללכת שלא לדבר על לרוץ. סבלתי ממשקל יתר גדול - 155 ק"ג , אכלתי גרוע, ברוב שעות היום הרגשתי עייף מאוד ומנמנם, תחושה כללית של חוסר חיוניות, בנוסף סבלתי מדום נשימה בלילה והנשימות שלי היו כבדות מאוד.  גם לאחר שנת לילה הרגשתי עייף מאוד, סבלתי מצרבות כמעט כל יום, אבני כליות, הרבה ליחה, פיטריות בעור,  ושפעות ארוכות של שבועיים בכל פעם.

בעבר ניסיתי כל דיאטה וכל תכשיר, אבל בשום דבר לא עמדתי.

הגעתי לד"ר אשחר נואש אך כבר בסוף הפגישה התמלאתי אופטימיות. בסוף החודש הראשון כבר הפחתתי 18 קילו  ממשקלי. הרבה מהתופעות שמהן סבלתי התמתנו או נעלמו וההבדל היה עצום. עדיין הדרך לפני אבל אני יודע שזו הדרך להצלחה.

אז לטובתכם, למענכם ולמען הדורות הבאים, הפסיקו לעשות דיאטות והתחילו לחיות נכון.

 

הגורם הנפשי בפסיכולוגיה של ירידה במשקל:

 

הדחקה

שאלת השאלות הינה מדוע אין האדם השמן מסוגל להחזיק מעמד בתוכנית שהוא לקח על עצמו ולהתמיד בה.

אין ספור פעמים מקבל האדם החלטה - ממחר אני אעשה כך וכך... והוא אכן מתחיל בתוכנית מסוימת אבל כעבור זמן זה או אחר הוא נשבר וחוזר לנקודת המוצא. מדוע?

ציינתי בחלק א של המאמר ובחלק ב סיבות רבות לחוסר התוחלת של הדיאטות, אבל יש מקום כאן לדבר גם על הגורם הנפשי ביתר הרחבה.

למעשה כדי לקבל החלטה נחושה לשנות משהו בחיינו עלינו בשלב ראשון להבין, לקלוט ולהפנים את התוצאות והמחירים של ההתנהגות העכשווית שלנו. אני צריך להעמיד בצד אחד את כל התוצאות העגומות והבלתי רצויות של המצב הקיים וגם את התוצאות העתידיות והצפויות מראש. יש לעשות זאת לא בערך, לא בראש, אלא בדיוק רב להקדיש לזה תשומת לב רבה ואת כל הזמן הנדרש. כאשר הדברים כתובים מול העיניים אי אפשר להדחיק אותם לקרן זווית ולהמעיט בערכם, מה שכל אדם שמן עושה למעשה. כאשר המחירים העכשוויים והעתידיים עומדים מול עינינו כרשימה ברורה שלא ניתן להימלט ממנה הם מקבלים משמעות אחרת לחלוטין. אף אחד לא יהיה מוכן לשלם מחירים נוראיים כאלה. מנגד נבנית רשימה של התועלות שינבעו מבחירה של דרך אחרת, לא משנה כרגע איזו, שתביא אותי אל המטרות שלי.  או אז רואה המטופל את שתי הרשימות זו מול זו ונדרש לעשות את הבחירה בין שתיהן. הוא נדרש לעשות את הבחירה בין שתי הרשימות מידי יום כדי לחזק ולקבע את החלטה שלו בכל יום מחדש. אין מנוס, אין אפשרות לברוח מהמחירים, ההחלטה מתקבלת בכל יום מחדש והיא שלו בלבד. במקום הדחקה יש הצפה מתמדת של המציאות וזו יוצרת ריאקציה חיובית, רצון לברוח מתשלום המחירים, רצון עז לקבל החלטה חדשה על דרך אחרת, טובה ומתגמלת יותר. מובן שלכל זה צריכה להתחבר הדרך הנכונה, התזונה הנכונה, ההדרכה הנכונה ואז התוצאות דרמטיות.

  

האשמה עצמאית - אתה לא בסדר שלא עמדת בתוכנית

אחת המכשלות האדירות בדרך להשגת המטרה היא המנהג של המטופל להאשים ולהלקות את עצמו. הרגל אוטומטי זה כאילו מתייחס לאדם, לעצמו כשתי ישויות שונות. הראשון הוא זה שהחליט שעכשיו הוא יוצא לדרך חדשה ועושה מאמצים לעמוד בהחלטה והשני הוא זה שנכשל ולא מסוגל לעמוד בתוכנית. ועכשיו ישות א, השופטת, כועסת מאוד על ישות ב ומחילה להרעיף עליה (על עצמו) מילות הקטנה וגנאי - את אפס, את לא מסוגלת לכלום, אין לך מילה, את חלשת אופי, אני כועסת עלייך מאוד ועוד מטעמים. זו דרך התייחסות הרסנית וקטלנית. ישות א מעמידה את עצמה בסטטוס של שופט בבית משפט וחושבת שעל ידי הטלת עונשים ואמירת נו נו נו ישות ב תיבהל ותחזור לתלם. זו טעות קשה. מי מאיתנו מקבל מוטיבציה לעשות משהו חיובי אם יורדים עליו ואומרים לו שהוא בעצם דפוק ולא יוצלח? כך משיגים בדיוק את התוצאה ההפוכה - שוברים את רוחה של ישות ב, את עצמנו. אז ישות ב אומרת "שוברים את הכלים ולא משחקים".

  

אמפתיה  לעצמי

הפתרון לבעיה סבוכה זו היא אמפתיה עצמית. בטכניקה זו במקום הלקאה עצמית אנחנו עוסקים בליטוף עצמי של האישיות שלנו. באמצעות של סדרה של משפטי מפתח אנחנו מגלים הבנה, סליחה וקבלה עצמית כלפי ההתנהגות שלנו. זו דרך של חיזוק והעצמה עצמית ולא הלקאה עצמית. בנקודה זו וממקום זה האישיות מקבלת משנה אנרגיה ומקבלת החלטה מחודשת לחזור לתלם ויהי מה. היא גם מבינה שבעצם השפיטה העצמית הינה בדרך כלל חסרת כל פרופורציה לגודל הסטייה מהתוכנית. היא מבינה שניתן בקלות לחזור לתלם ולתקן את הסטייה הקלה או אפילו זו הגדולה יותר.

 

לסיכום

כפי שאנחנו מבינים ירידה במשקל היא לעולם לא תוצאה של דיאטה. יש כאן מורכבות רבה שדורשת התייחסות לכל מרכיב בתשומת לב המירבית. דילוג על מרכיב אחד או יותר או טיפול שגוי בו יובילו לכישלון מוחלט של כל תוכנית תזונה לירידה במשקל. ראשית דבר המטופל צריך לשתף פעולה באופן מלא עם התהליך. הוא צריך לרצות בו ולהיות מוכן לבצע את כל תרגילי הבית בדיוק על פי ההנחיות. ניסיוני מראה שמאה אחוז מאלה שעבדו בשיתוף פעולה מלא ומלאו אחרי ההנחיות השיגו את מטרתם ואילו מאמה אחוז מאלה שהחליטו שהם יעשו מה שנוח להם ועל השא הם מוותרים פשוט נכשלו.

המסקנה שלי היא שבעניין ירידה במשקל עזרה חיצונית היא קריטית להצלחה ובלעדיה בלתי אפשרי.

 

מובן שמאמר זה לא מתיימר להתייחס לכל ההיבטים התיאורטיים והטיפוליים של עודף משקל. קיימת דינמיקה אישית של כל מטופל שבעקבותיה אופן הטיפול וההתייחסות יזרמו לכיוונים שונים.

 

ד"ר אשחר ND (נטורולוג) MPH מומחה בהיגיינה טבעית

טלפון: 02-5337245

אתר: www.dreshkhar.com

  

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ד"ר ערן אשחר

ד"ר אשחר ערן N.D (נטורולוג)' M.P.H – מוסמך לבריאות הציבור ומדעי הרפואה.אתר: http://www.dreshkhar.com טלפון: 02-5337245

אי מייל: [email protected]



 


מאמרים נוספים מאת ד"ר ערן אשחר
 
הסוכרת מאוזנת עם תרופות - אתם חיים באשליה קשה!!
אמרו לכם שאין ריפוי למחלת הסוכרת? אמרו לכם שהסוכר שלכם מאוזן ברגע שאתם לוקחים תרופות ורמתו נמצאת בטווח? הטעו אתכם! תרופות לסוכרת אינן מטפלות בשורש המחלה ובגורמיה. הן מסתירות את הבעיה ומאפשרות לגורמים להמשיך להרוס את כלי הדם, הלב, מערכת העצבים הכליות. הפתרון אצלכם ביד - רפאו את עצמכם בעזרת תזונה כירורגית !

מדוע דיאטות לא עובדות - חלק ב
כולנו יודעים שדיאטות לא עובדות. דיאטה היא אשליה והונאה עצמית שעליה אתם משלמים ממיטב כספכם. דיאטה מזיקה במישור הפיזי ובמישור הנפשי. הפסיקו לעשות דיאטות ולמדו מה באמת יוביל אתכם למשקל תקין.

מדוע דיאטות לא עובדות - חלק א
כולנו יודעים שדיאטות לא עובדות. דיאטה היא אשליה והונאה עצמית שעליה אתם משלמים ממיטב כספכם. דיאטה מזיקה במישור הפיזי וןבמישור הנפשי. הפסיקו לעשות דיאטות ולמדו מה באמת יוביל אתכם למשקל תקין.

אוסטיאופורוזיס - חללת העצם, בריחת סידן – מחלה שאפשר למנוע ולעצור
מחלת האוסטיאופורוזיס פוגעת במאות אלפי נשים ואף גברים בישראל. המימסד הרפואי איננו עושה את המתבקש למניעת המחלה ונוקט בגישה אנטי מדעית בטיפול בה. על פי פרופ' קמפבל, ההמלצות התזונתייות הרגילות מובילות להחרפת המחלה. ההיגיינה הטבעית מציעה טיפול מדעי יעיל ומוכח קלינית.

אוטוטוקסמיה - הרעלה עצמית: הסיבה המרכזית לכל מחלות המערב
הרפואה מחפשת סיבה ספציפית ושונה לכל מחלה ובדרך כלל טוענת לאחר החיפושים ש- "הסיבה למחלה איננה ידועה". ד"ר אשחר טוען שהרעלה עצמית הינה הבסיס לכל המחלות של ימינו. במקביל לתהליך ההרעלה חומרי תזונה חיוניים אינם מסופקים לגוף באופן מושלם. אומר ד"ר אשחר - משימתנו החשובה ביותר, במהלך החיים צריכה להיות שמירה על דרגת רעליות נמוכה של נוזלי הדם והתאים בגוף. ההיגיינה הטבעית מצביעה על החוקים והעקרונות שלהם כפוף גופנו ששמירה עליהם תוביל להפחתה משמעותית ברעילות הנוזלים ותשפר את הבריאות שלנו לבלי הכר.

ד"ר א


שפעת – מחלה מסוכנת או סימפטום קל למיגור? שפעת – האם היא בכלל "מחלה" ?
מיליוני אנשים חולים בשפעת מידי שנה ואפילו מספר פעמים בשנה. אחרים מסתובבים עם מיני שפעת, נזלת קבועה ואלרגיות שונות במשך חודשים. הרופאים ממליצים, ליתר ביטחון, על תרופות למצב זה, אפילו אנטיביוטיקה, אם מזהים "חיידקים שהתיישבו בגרון". האם באמת אנחנו קורבנות חסרי ישע שנופלים קורבן שוב ושוב בידי יצורים קטנים ובלתי נראים הגורמים לנו להשבתת הבריאות עד כדי מוות בקרב מבוגרים ?

האם החיסונים נגד שפעת יעילים, נחוצים ותורמים לבריאות ?

במאמר זה תקראו על פרשנות שונה לחלוטין לתופעה הקרויה שפעת ומחלות החורף לס


ניקיון פסח לגוף ולנשמה – מדוע ?
בכל בית יהודי מוציאים פעם בשנה את כל הלכלוך של כל השנה ועושים ניקיון יסודי. ומה עם הפסולת של הגוף ? לרבים תיראה שאלה זו כתמוהה. מה אני בדיוק צריך לעשות ישאלו ?

ובכן גופנו הוא מעין מכונה שקולטת חומרים מהסביבה מנצלת את החומרים האורגניים לתועלתה ופולטת את חומרי הפסולת באמצעות אברי ההפרשה. אורח החיים המודרני מוביל לשימוש באלפי חומרים כימיים שמזהמים את המזון, המים והאוויר שאנחנו נושמים ואלה מוחדרים לגופנו באופן קבוע. חומרים אלה לא רק שאינם נחוצים לגוף, אלא הם הגורמים הראשיים למחלות בגופנו. ד"ר אשחר טוען שבאמצעות כמה טכניקות של ניקוי רעלים מהדם והתאים נוכל לראות שיפור מדהים בבריאותנו.


מיגרנה – בעיה בריאותית מכאיבה אבל פשוטה שניתנת לריפוי בזמן קצר
כאבי ראש בכלל ואלה בדרגות הגבוהות המכונים מיגרנה הם אחת מבעיות הבריאות הנפוצות והמכאיבות ביותר. רבים מאמינים שהיא פשוט חלק מההוויה הטבעית של כולנו. התפיסה ברפואה היא שהמקור של הסוגים השונים של הכאב לרוב לא ברור. הטענה היא ש - "מרבית כאבי הראש הם כאבי מתח שרירים, מיגרנות או כאבי ראש ללא סיבה נראית לעין" והעצה היא - "אין מה לעשות, את/ה חייב/ת ללמוד לחיות עם זה" ?

ד"ר אשחר טוען שהמקור לכאבי הראש הינה הביוכימיה המורעלת שאנחנו צוברים במהלך השנים. מדהים לראות כמה מהר נפטרים המטופלים מכאבי הראש שמהם סבלו במשך שנים. המפתח להחלמה באמצעות גישת ההיגיינה הטבעית הינו ניקוי הגוף מהרעלים והזנה ט


מחלת התשישות הכרונית - CFS - Chronic Fatigue Syndrome ופיברומיאלגיה
מיליונים רבים בישראל לוקים במחלת עייפות כרונית מזוהה או נסתרת. המחלה נגרמת מהרעלה ומהתשה ממושכים של תאי הגוף, איברי הגוף ומערכותיו השונות. אורח חיים בלתי היגיוני, הישגי ומתוח מתיש את הגוף ומוביל להתמוטטות של מערכת האנרגיה העצבית. תרופות וניתוחים המוצעים לאחרונה הם פיתרן גרוע ומזיק. הדרך הקצרה היא הדרך הממושכת יותר, שיקום הגוף באמצעות תזונת ניקוי לאורך זמן. גישת ההיגיינה הטבעית וניסיוני על מאות מקרים מוכיחים שזו הדרך המוכחת היחידה שיש לריפוי אמיתי מהמחלה. פיברומיאלגיה גם היא נובעת מאותן סיבות ונע

מניעת ניתוח מעקפים וצנתורים וטיפול בטרשת עורקים ושומנים(כולסטרול) גבוהים בדם באמצעות
22/05/08 | מחלות לב
אמרו לכם שאתם זקוקים לצנתור או ניתוח מעקפים מידי? חכו, זה לא נכון, קראו את המאמר, קבלו דעה נוספת. דני, אורי מאיר, רינה, נמרוד ועוד רבים סירבו לעשות ניתוח מעקפים גם לאחר שבליבם התגלו עורקים סתומים ב- 95%! הם ניסו את שיטת התזונה הכירורגית והעורקים נפתחו ללא ניתוח.
צנתור וניתוח מעקפים הם הליכים מיותרים ומזיקים שניתן להחליפם בתזונה כירורגית וכך להימנע מתרופות ונכות לכל החיים. הליכים זמניים אלה מסוכנים עד כדי סכנת חיים וגם אינם מטפלים בגורמים לסתימת העורקים.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI