דף הבית ביטוח ביטוח רכב הפחתת תגמולי הביטוח בגין השארת המפתחות במתנע
הפחתת תגמולי הביטוח בגין השארת המפתחות במתנע
wobi 17/09/13 |  צפיות: 4839

ביטוח רכב, ועל אחת כמה וכמה ביטוח מקיף, נועד להעניק לנו כיסוי מלא בעת חירום. אחד המצבים הנפוצים ביותר הוא זה של גניבת הרכב. התייחסות מיוחדת בהסכם הפוליסה מקבלות תמיד נסיבות המקרה – שאלה נפוצה ביותר היא מה קורה כאשר הרכב נגנב, בעוד המפתחות שלו נמצאים במתנע?

אנחנו ננסה לענות על השאלה החשובה הזו, בין השאר באמצעות פסק דין חשוב אחד.

בשנת 2008, נדון בבית משפט השלום בתל אביב מקרה משפטי מורכב של גניבת רכב. מספר חודשים קודם לכן, יצא פלוני, מגיש התביעה, מרכבו, סמוך לסניף בנק. הוא כיבה את מנוע הרכב, אך השאיר את המפתחות במתנע. בזמן שפלוני משך מזומנים בכספומט – דבר הנמשך מספר שניות בודדות – נכנס אלמוני לרכב, התניע אותו והתרחק במהרה. חברת הביטוח סירבה להעניק למבוטח את הפיצוי, בגין מה שהוגדר כרשלנות מצידו.

כאן, יש לציין את הנטייה הבסיסית של הפסיקה, והיא לדרוש הענקת הפיצוי למבוטח בכל מקרה, במסגרת ביטוח מקיף, גם במצבים מסוג זה. התנאי העיקרי לכך הוא הימצאותו של המבוטח בסביבת הרכב במהלך המקרה הביטוחי, וכן שמירה של קשר עין עם הרכב. דרישה מרכזית נוספת היא שהרכב יהיה בעל מערכת מיגון.

במקרה הזה, אגב, סבר המבוטח שיש ברכב מערכת, אשר מצריכה הקשת קוד טרם התחלת הנסיעה – אפילו אם המפתח נמצא במתנע. אולם, מה שהתברר בהמשך הוא שמערכת זו נדרכת רק לאחר פרק זמן של כדקה – מה שהשאיר לגנב את השניות הנדרשות לביצוע המעשה.

אז מי צודק?

זהו סיפור משפטי עם מספר צדדים: לא רק המבוטח והמבטחת, אלא גם החברה האחראית למערכת המיגון. החלטת בית המשפט הייתה לא פשוטה כלל, והתבססה גם על מקרים דומים אחרים, בעיקר ביחס לבחינת קשר העין שבין המבוטח לרכבו. מבחן השליטה האפקטיבית ברכב, מבחן תיאורטי לכל דבר ועניין, נכנס כאן לתמונה.

החלטת בית המשפט, בהמשך לכך, גרסה כי פוליסת ביטוח מקיף של המבוטח אכן תהיה תקפה, וכי הוא יקבל פיצויים מטעם חברת הביטוח. זאת מכיוון שהתקיימו כאן התנאים העיקריים אשר מהווים את הקשר החוזי בין שני הגורמים האלה.

אך אליה וקוץ בה: בית המשפט גרס כי עליו להפעיל את "דוקטורינת האשם התורם החוזי", שמפחיתה, במקרה הזה, את סכום הפיצויים המתקבל על ידי המבוטח, וזאת מטעמי צדק. בסופו של דבר, הייתה זו הפחתה של לא פחות מאשר 50% מסכום הפיצויים שקיבל המבוטח על ידי הגורם המבטח, חברת הכשרת היישוב.

ההשלכות של המקרה המשפטי

המקרה המשפטי שתואר מעלה התרחש ב-2008, אך הוא עדיין נחשב למרכזי ביותר בתחום המשפט בישראל. מצבים מסוג זה הם נדירים מאד, ומצריכים צירוף של מספר רב של נסיבות (או, לחילופין, מזל רע מאד מצידו של המבוטח). ועדיין, נדמה כי ההתייחסות של בית המשפט במקרים עתידיים, המבוססים על אותו דילמה, תהיה דומה, במידה זו או אחרת.

על מנת למנוע מההסכמים הביטוחיים להגיע אל בין כותלי בית המשפט, מומלץ מאד לקרוא לעומק כל סעיף וסעיף בהסכם הפוליסה, במיוחד בכזו רחבה כמו ביטוח מקיף. ראוי לבחון בדיוק מהם התנאים למימוש ההסכם, במקרים של גניבה, ומהן הציפיות הנדרשות מהמבוטח.

על כל פנים, חשוב לזכור כי פוליסת ביטוח מקיף אינה מהווה תחליף לזהירות ולהתנהגות אחראית, מצידו של המבוטח או הנהג. לא תמיד הסכומים שהתקבלו, כפי שהוכיח המקרה המתואר, אכן יכסו את הנזק הכספי הנגרם מכך. ביטוח רכב הוא חיוני, אמנם, אך לא ניתן להסתמך אך ורק עליו.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 wobi


 


מאמרים נוספים מאת wobi
 
מהו כיסוי חדש תמורת ישן בביטוח הרכב?
11/11/13 | ביטוח רכב
סעיף זה מעניק כיסוי חדש תמורת ישן, והוא נכנס לתמונה, פעמים רבות, במקרים של טוטאל לוס לרכב. הנה כל מה שחשוב לדעת עליו.

כיצד תצמצם את הסיכון לגניבת רכבך?
10/11/13 | רכב
קשה למנוע לחלוטין את הסבירות של גניבת רכב, אך ניתן לצמצמם אותה באופן משמעותי. מה ניתן לעשות על מנת למנוע את גניבת רכבך?

ביטוח רכב מחוץ לשטח מדינת ישראל
06/11/13 | ביטוח רכב
רכשת ביטוח רכב בארץ? בדוק האם הביטוח תקף גם בחו"ל או מעבר לקו הירוק. כל המידע במאמר הבא.

תביעת פיצויים בגין גניבת פריטים מהרכב
23/09/13 | ביטוח רכב
חברות ביטוח רבות להציע את ביטוח "כל הסיכונים", שנועד להתייחס למצבים שונים – ובין השאר ביטוח תכולתה של הדירה גם מחוצה לה. אולם, מה קורה כאשר פריטים נגנבים מתוך רכבו של המבוטח? האם הביטוח תקף אז?

הפחתת תגמולי הביטוח בגין השארת המפתחות במתנע
17/09/13 | ביטוח רכב
התייחסות מיוחדת בפוליסת ביטוח הרכב מקבלות תמיד נסיבות המקרה - שאלה נפוצה ביותר היא מה קורה כאשר הרכב נגנב, בעוד המפתחות שלו נמצאים במתנע?

שרות טיפול משפטי בתביעות צד ג'
16/09/13 | ביטוח רכב
מה כולל שרות הטיפול המשפטי במסגרת תביעות צד ג'? ואיך משיגים את הפוליסה המשתלמת ביותר, מהבחינה הזו? כל המידע במאמר הבא.

מסלולי ביטוח לרכב שני
15/09/13 | ביטוח רכב
במאמר זה נדבר על מסלולי ביטוח לרכב שני, ולמדיניות הנהוגה כיום בישראל ביחס לסוגיה מורכבת זו.

ביטוח רכב - השתתפות עצמית בהגנה משפטית
15/09/13 | ביטוח רכב
במאמר זה נתייחס כאן למאפיינים של סעיף הגנה משפטית בביטוח הרכב, ולמרכיב מרכזי מאד בתוכה - סוגיית ההשתפות העצמית. מה בדיוק עומד מאחוריה?

רכישת ביטוח משכנתא באינטרנט - כיצד לעשות זאת נכון
האפשרות של רכישת דירה ללא משכנתא נראית כמו חלום רטוב, שספק אם יושג אי פעם. לא רבים יודעים, אבל בעת ההלוואה החשובה הזו נדרש גם לרכוש ביטוח משכנתא. איך האינטרנט יכול לסייע לעשות זאת בצורה הטובה ביותר?

טיפול בנזקים למבנה במסגרת ביטוח המשכנתא
במאמר זה נתייחס לרכיב מרכזי ביותר בתוך ביטוח המשכנתא, והוא ביטוח מבנה למשכנתא: מה הוא מציע למבוטחים מבחינת טיפול בנזקים לבית?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI