דף הבית חוק ומשפט מיסים הצהרה על נכסים טופס שמספרו 5329+גילוי מרצון
הצהרה על נכסים טופס שמספרו 5329+גילוי מרצון
איתמר כוכבי 20/07/14 |  צפיות: 3012

הצהרה על נכסים טופס שמספרו 5329+גילוי מרצון

טופס 5329 - ״דו״ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו״ל״

*משרדנו בעל ניסיון מוכח בניהול תיקי "גילוי מרצון" תוך סיום הליכי גילוי מרצון משלב הבקשה ועד ההסכם, המכילים כ-10 שלבים מתחילת ההליך ועד לסיומו.

ד"ר איתמר כוכבי עורך דין, רואה חשבון וכלכלן

הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון, מרצה בקורסים "חשבונאות ניהולית מתקדמת" ו"בקרת עלויות".

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

בשבועות האחרונים, הופיעו במשרדי אזרחים תמימים ומזדמנים אשר להפתעתם התבקשו על ידי רשות המיסים למלא טופס שמספרו 5329. הטופס נשלח באמצעות משרדו של מנהל אגף בכיר ארצי במחלקת המודיעין של רשות המסים. בטופס 5329, מחויב האזרח למלא הצהרה בדבר מקורות הכנסתו בארץ ובחו"ל כעולה מסעיף 131(א)(6) לפקודת מס הכנסה. האזרח צריך למלא את הטופס, תוך ציון הנכסים אותם הוא מחזיק בארץ ובחו"ל. כמו כן, נדרש האזרח להצהיר על חשבונות הבנק, נכסי נדל"ן, ריווחי הון בבורסה או בבנקים, כלי רכב, מטוסים ואניות, בין אם בארץ ובין אם ברחבי העולם. מטרת ההצהרה וכוונתה היא להגיע למקורות או לנכסים אשר לא דווחו למס הכנסה במסגרת המס הפרסונלי, אותו מחויב אזרח ישראלי לשלם בעקבות תיקון 132 לפקודת מס הכנסה. זאת משום שהחל מינואר 2003, שיטת המיסוי הישראלית השתנתה כך שכל תושבי ישראל חייבים במס גם על הכנסותיהם מחוץ לישראל.

טופס ההצהרה על הנכסים נשלח בדואר רגיל (ולא בדואר רשום). על אף זאת, אזרח המקבל את ההצהרה, חייב למלא את הבקשה תוך 30 יום. בקשה זו מגובה בחוק, על כן לא מומלץ להתעלם ממנה ויש להחזיר את טופס הצהרת הנכסים, עם דווח. אי הגשת טופס ההצהרה על נכסים מהווה עבירה פלילית. (ר' חלק י"א - עונשין, סעיף 216 לפקודת מס הכנסה).

מרבית האזרחים שקיבלו את טופס ההצהרה על נכסים, אינם בעלי תיק במס הכנסה, אזרח אשר ברשותו תיק במס הכנסה, חייב לדווח בדוח השנתי על הכנסות או על רווחים שצמחו למענו בארץ ובחו"ל גם יחד. בהצהרת ההון, קיימת חובת דיווח על עצם ההחזקה והניהול של נכסים ושל חשבונות בנק בחו"ל. כל אזרח, רשאי להחזיק בנכס או בחשבון בנק בחו"ל, אך עליו להבין כי עלול להידרש להגיש הצהרת הון, בה יאלץ לדווח על חשבונותיו ועל נכסיו בארץ ובחו"ל.

ישראלים רבים בעלי הכנסות מנכסים בחו"ל, כמו נדל"ן, מניות, זכויות, רכוש אחר  וכד', עשויים להיות כפופים למיסוי ישראלי, וזאת בנוסף למיסוי על אותן הכנסות בחו"ל. אי-דיווח על הכנסות מנכסים בחו"ל, עשוי להוביל לסנקציות אזרחיות ואף פליליות.

מסתבר כי רשות המסים יוזמת פעולות שונות, ובכלל זה ביצוע של חקירות והפעלת מודיעין. אלה מופנות נגד משקיעים ישראלים בעלי נכסים בחו"ל, אשר לא דיווחו על אחזקותיהם, או שלא שילמו מס ישראלי על הכנסותיהם. הדבר נעשה על מנת לקבוע האם יש צורך בפתיחת תיק במס הכנסה. פתיחת תיק במס הכנסה, כרוכה בהגשת דוחות שנתיים והצהרות הון לכל האזרחים שהתבקשו לעשות זאת על ידי רשות המיסים.

מניסיוני, הסיבות המשוערות לקבלת טופס 5329-

ההצהרה על נכסים, נובעות מאירועים כדלקמן:

לעניות דעתי, הבקשות שנשלחות בדרך כלל אינן מדגמיות, אלא נובעת מהסיבות הבאות:

1. אם יש בבעלותך יותר מדירת מגורים אחת ואתם חייבים מס בגין הכנסות משכר דירה מעל

התקרה (תקרת הפטור עמדה על  סך 4,980  ₪ בשנת 2013, בשנת 2014 התקרה הינה 5,080 ש"ח).

2. אם שהית בחו"ל מעל 90 יום בשנים האחרונות וניהלת עסקים נוספים בחו"ל החייבים במס הפרסונלי.

3. אם אתם יוצאים ובאים מחו"ל באופן רצוף ולעתים תכופות, ובדרך כלל לתקופה קצרה.

4. לא נתקלתי בכך, אך יש הטוענים כי גם כשקיימים בחשבון הבנק שלכם פעולות "חריגות".

5. אם הכנסותיכם המדווחות (בעיקר כשכירים), מאוד נמוכות ואתם בעלי נכסים שערכם גבוה.

6. אם הנכם שכירים בעלי הכנסה ממוצעת ורכשתם כלי רכב או דירות יוקרה או מס' דירות להשקעה.

לסיכום:

על האזרח למלא את טופס 5329 באופן מלא. מומלץ לפנות לעורך דין (על מנת ליהנות מחיסיון עו"ד-לקוח), מומחה ובעל ניסיון מוכח בתחום המיסים ובעיקר בקיא בנושא "הגילוי מרצון" (וכן באמנוׂת למניעת כפל מס - לקבלת זיכויים ממס זר ששולם בחו"ל). עורך הדין יבדוק האם כדאי לפעול תחת ההליך של "גילוי מרצון", על מנת להימנע מהליכים פליליים וזאת על פי הנתונים המדווחים אשר יומצאו לעורך הדין המומחה בתחום. רשות המסים הגבירה לאחרונה את מאמציה לחשוף רכוש וכספים לא מדווחים, המוחזקים על ידי ישראליים מחוץ לישראל. בכוונתה של רשות המיסים (כך ציין ראש רשות המיסים עו"ד-רו"ח משה אשר), לנקוט פעולות מגוונות ונוספות בעניין זה בעתיד הקרוב. כחלק מן המאמץ וכדי לעודד ישראלים לדווח על הכנסות אלה, פרסמה רשות המסים עוד בשנת 2005, נוהל "גילוי מרצון", המאפשר לאזרחים ישראליים לדווח על הכנסות ונכסים בארץ ובעולם. בתמורה מתחייבת רשות המסים כי בתנאים מסוימים, לא יינקטו הליכים פליליים (ר' מאמרי באתר זה).

העבירות המטופלות במסגרת הנוהל "גילוי מרצון" הינן: השמטת הכנסות או נכסים מן הדוחות, אי הצהרה על רווחי הון מכספים בחו"ל (אף כספי ירושה אשר נוהלו בבנקים בחו"ל), ניהול ספרים כוזבים, התחמקות ממס מעסקים, עסקאות בארץ ובחו"ל ועבירות בקשר ליבוא ויצוא.

הנכסים האמורים לעיל,  בדרך כלל מניבים לאזרחים הכנסות שונות החייבות במס, כגון הכנסות הנובעות משכ"ד, מריבית, מרווחי הון הנובעים מעסקאות בניירות ערך ועוד. על האזרח לרשום את הנכסים ואת ההכנסות במסגרת ההצהרה בדבר מקורות ההכנסה. הצהרה הבאה בעיתוי מאוחר בזמן, עלולה לגרור אישום פלילי. זאת בשל העלמת הכנסה משנים קודמות, במידה ואותם נכסים הניבו הכנסות בשנים עברו ולא דווחו לרשויות המס. כאמור, דיווח כוזב תוך השמטת מקורות הכנסה כלשהם, מסכן את האזרח העומד מול רשויות המס.

הערה: המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות.

הכותב: ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-16 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-21 שנה) , וכן עורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

מיקום המשרד: קריית הממשלה פל ים  7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04, פל': 5443671- 050

e-mail: [email protected]


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 איתמר כוכבי

הכותב: ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-16 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה.

 במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-21 שנה) , וכן עורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

 

מיקום המשרד: קריית הממשלה פל ים  7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04, פל': 5443671- 050

 e-mail: [email protected]



 


מאמרים נוספים מאת איתמר כוכבי
 
אחריות הדירקטוריון (תקציר לקראת השיעור)
פרופ' גרוס, מאיר את תשומת ליבם של כל המבקשים לכהן בתפקיד הדירקטור כי המגמה היא לראות בכך מקצוע הדורש סטנדרט מסוים – יותר לא מדובר בסטנדרט התנהגות של "אדם סביר", אלא בסטנדרט התנהגות של "מקצוען סביר".

הצהרת תושבות מס ליחיד, בעל אזרחות נוספת
12/12/17 | מיסים
אזרחי ישראל בעלי אזרחות נוספת מכל מדינה אחרת, צפויים להידרש למלא תצהיר ודוחות מס לפי בקשת הבנקים בישראל. בעקבות יישום הסכם ה-CRS בישראל, אשר תוקפו אמור להיכנס באמצע שנת 2018, ייאלצו תושבי ישראל שהינם בעלי אזרחות נוספת זרה, לדווח על חשבונם בעקבות פניית הבנקים בישראל. בעלי האזרחות הנוספת הזרה, ידרשו לדווח כי הכספים בחשבונם מוצהרים ושולם עליהם מס כנדרש בחוק בישראל ובעולם.

הלוואת זכאות של משרד הבינוי והשיכון אל מול המשכנתא
חוק המקרקעין, התשכ"ט-1969 מכיר במשכנתא כאחת מבין הזכויות הקנייניות בישראל. בהתאם לסעיף 4 לחוק, משכנתא היא "מישכון של מקרקעין". הגדרת "מישכון" קבועה בסעיף 1 (א) לחוק המישכון, התשכ"ז-1967, ולפיה, מישכון הינו "שעבוד נכס כערובה לחיוב; הוא מזכה את הנושה להיפרע מהמשכון אם לא סולק החיוב".

חברה בנייה קבלנית – רקע, הסבר ודוחות כספיים
22/11/17 | כללי
סביב המושג חברת בניה קבלנית קיים ערפול מסוים, שכן אין לו הגדרה קבועה. ניתן לומר כי חברת בניה היא גוף המועסק בשלב כלשהו בחיי פרויקט הבניה. ייתכן והחברה תהיה אחראית על החלק ההנדסי – הקמה פיזית של הפרויקט ויתכן כי חברת הבנייה תהיה יזמית-שיווקית. דהיינו, כזו שתעסוק ברכישת קרקעות, השגת היתרים ואישורי בנייה ושיווק הפרויקט.

רילוקיישן חדש
16/11/17 | מיסים
לאחרונה פרסמה החטיבה המקצועית של רשות המיסים, החלטה חדשה בנושא עובדי הרילוקיישן. החלטה זו נועדה להחליף את ההחלטה הקודמת, משנת 2014. ההחלטה מחודש נובמבר 2017, קובעת תנאים לפיהם העובדים יוכלו לעבוד בחו"ל, לשלם מס בחו"ל ולא לשלמו בארץ ולא להיפגע בדרישות מס "מנופחות" במועד חזרתם ארצה.

ישראלים בעלי אזרחות נוספת, יידרשו להצהיר לבנקים כי שולמו מיסים על הכספים
15/11/17 | מיסים
אזרחי ישראל בעלי אזרחות נוספת מכל מדינה אחרת, צפויים להידרש למלא תצהיר ודוחות מס לפי בקשת הבנקים בישראל. בעקבות יישום הסכם ה-CRS בישראל, אשר תוקפו אמור להיכנס באמצע שנת 2018, ייאלצו תושבי ישראל שהינם בעלי אזרחות נוספת זרה, לדווח על חשבונם בעקבות פניית הבנקים בישראל. בעלי האזרחות הנוספת הזרה, ידרשו לדווח כי הכספים בחשבונם מוצהרים ושולם עליהם מס כנדרש בחוק בישראל ובעולם.

גילוי מרצון אמור לשוב לפעולה בשנת 2018 – חשבונות בנק בחו"ל
07/11/17 | מיסים
נוהל הגילוי מרצון אמור לשוב ולפעול ביום ה-1 בינואר 2018, ובכך להעניק הזדמנות נוספת לבעלי "ההון הבלתי מדווח" להצהיר על הונם ולהימנע מהליכים פליליים. לנוהל יש החשיבות רבה יותר לאור קבלת מידע ורשימות הישראלים מארה"ב ואירופה, להם הון בלתי מדווח בישראל ובחו"ל וטרם הגישו בקשה לגילוי מרצון.

סילבוס חשבונאות ניהולית מתקדמת תשע"ח 2018-2017
מרצה: ד"ר איתמר כוכבי, רו"ח-עו"ד טכניון – חשבונאות ניהולית מתקדמת - סילבוס חשבונאות ניהולית מתקדמת (094822) סמסטר חורף תשע"ח

סילבוס אוניברסיטת חיפה – עקרונות החשבונאות – הפקולטה לניהול – תואר MBA
התמחות בניהול אסטרטגי של משאבי אנוש שם הקורס: עקרונות החשבונאות מספר הקורס: 6204 שם המרצה: ד"ר איתמר כוכבי – רואה חשבון וכלכלן – עורך דין ונוטריון. שעות קבלה: בתיאום מראש דואר אלקטרוני: [email protected] אוניברסיטת חיפה – עקרונות החשבונאות – הפקולטה לניהול – תואר MBA

תוצאות משאל המרצה הטוב - 2016/17
תוצאות משאל המרצה הטוב - 2016/17 הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון שנת לימודים 2016/17
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI