דף הבית פיננסים וכספים פיננסים וכספים - אחר על מסמכים ממוחשבים, הוראות ניהול ספרים ואינטרנט
על מסמכים ממוחשבים, הוראות ניהול ספרים ואינטרנט
mashik 09/06/09 |  צפיות: 4912

על מסמכים ממוחשבים, הוראות ניהול ספרים ואינטרנט
מאת רו"ח יורם שיפר*

התנאים המאפשרים משלוח חשבוניות במייל
שלטונות מס הכנסה ערכו לפני מספר שנים שינויים בהוראות ניהול ספרים על מנת להתאים אותן לתקופתנו - דהיינו לתקופת האינטרנט.
הסעיף הדן ב"מסמכים ממוחשבים" הינו סעיף 18ב' להוראות שכותרתו "כללים למשלוח מסמכים ממוחשבים".
טרם ישומו של סעיף זה יש לקרוא את סעיף ההגדרות של "הוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות) התשל"ג -1973 " שהינו הסעיף ראשון בהוראות אלו.

בסעיף זה מוגדר "מסמך ממוחשב" כלהלן:
(1) הוא נוצר,נשלח,נקלט,נראה ונשמר באמצעים ממוחשבים.
(2) הוא חתום בחתימה אלקטרונית של עורך התיעוד.
הגדרת "חתימה אלקטרונית ניתן לראות בחוק חתימה אלקטרונית התשס"א - 2001 .
בעקרון , חתימה אלקטרונית הינה קוד הצפנה בו מוצפן המסמך ומוגן מפני שינויים כך שמקבל המסמך יכול לראות שהמסמך אכן חתום בחתימה אלקטרונית על ידי פיענוח ההצפנה בקוד שמסופק על ידי השולח.

עיננו הרואות כי מסמך ממוחשב חייב להיות חתום בחתימה אלקטרונית  על מנת שיוכל להיכנס למסגרת סעיף  18ב' כלעיל  ויוכל להישלח על פי הקבוע בסעיף זה - כלומר באמצעות מחשב או אם נהיה ספציפיים יותר - באמצעות דואר אלקטרוני.
כמובן שקיימים אמצעים ממוחשבים למשלוח מסמכים כגון קו נל"ן , רשתות וכד' - אולם הדרך הנפוצה ביותר למשלוח מסמך ממוחשב הינה בדואר האלקטרוני.

הגדרת מסמך ממוחשב מתייחסת ל:קבלה,חשבונית,והודעת זיכוי.חשוב לציין כי תעודת משלוח אינה כלולה בהגדרה זו בשל הסיבה שתעודת משלוח אמורה להתלוות אל הטובין ואין לשלוח אותה באופן אחר.

התנאים שעל הנישום המבקש לשלוח מסמכים ממוחשבים למלא
קבלת התקבול תהיה בכרטיס אשראי לפקודתו או בשק משורטט לא סחיר או בהעברה בנקאית ישירה.
הנישום יודיע לפקיד השומה בדואר רשום על כוונתו זו לפני משלוח המסמך הראשון.
הנישום יקבל את הסכמת המקבל בכתב או באופן ממוחשב לפני משלוח המסמך הראשון וישמור הסכמה זו כחלק בלתי נפרד ממערכת חשבונותיו - ניתן לדעתי לבצע דרישה זו גם על ידי משלוח הודעה למקבל במייל ולהודיע לו כי חוסר התנגדות מצידו תהווה הסכמה הואיל ויש בטחון בקבלת ההודעה על ידי הלקוח כל עוד המייל ממנו לא חזר .

התנאים שעל המסמך הממוחשב למלא
כאמור לעיל - הוא חתום בחתימה אלקטרונית "מאובטחת" (ראה הגדרה בחוק חתימה אלקטרונית - הכוונה לחתימה ברמת האישור הנמוכה ביותר).
המילים "מסמך ממוחשב" ירשמו על המסמך בצורה בולטת.
המסמך נוצר בהפקה אוטומטית מתוך הקובץ הקבוע שבמערכת החשבונות בלא הקלדה נוספת או נוצר בסריקת התיעוד .
למותר לציין כי הוספת החתימה האלקטרונית והמילים "מסמך ממוחשב" אינן פוגעות בדרישת המקוריות הנ"ל.

על החיסכון הנובע לעסק ממשלוח חשבוניות בדואר האלקטרוני
עסקים רבים טרם הפנימו את העובדה כי משלוח חשבוניות בדואר האלקטרוני הינה פעולה יעילה ומאד חסכונית- "על פי סקר שנערך על ידי פירמת רואי החשבון "שיפר,פוגל,ליבנה" בשנת 2004 - רק 1% מהעסקים השתמשו בחתימה דיגיטאלית".
אני נתקל מדי יום ביומו בעסקים אשר שבויים בקונספצית משלוח החשבוניות בדואר כברירת מחדל ולא טרחו אף לרגע לחשוב ברצינות על מעבר למשלוח החשבוניות ללקוחותיהם באמצעות הדואר האלקטרוני, וזאת למרות ששלטונות מס הכנסה יזמו לפני זמן רב תיקון בחקיקה המאפשר לבצע זאת -  לזכותם , זוהי ראייה מאד מתקדמת שאפילו הקדימה את זמנה.

כיום , בניגוד לעבר הקרוב מאד - שנה עד שנתיים - אין כמעט בית או עסק שאינו מחובר לאינטרנט ומחזיק בכתובת פעילה של דואר אלקטרוני הניתן בחינם כמעט בכל פינה אפשרית באינטרנט.
לפי סקר שנערך בחודש יולי 2006 עולה כי בישראל 3.7 מליון משתמשי אינטרנט ואילו 99% מהם עושים שימוש בדואר אלקטרוני.

על היתרונות הגלומים במשלוח חשבוניות ומסמכים חשבונאיים בדואר האלקטרוני לא ארחיב ורק אציין אותם:
מהירת העברה , בטחון בהגעת המסמך למקבל (דואר אלקטרוני שלא חזר) , אפשרות תשלום מקוונת , חסכון כספי כפי שיוצג להן,סדר,אפשרות אחזור, משלוח חוזר,בטחון במקוריות וזהות השולח,קבלת מסמך מקור שניתן על פי החוק לשמור במדיה אלקטרונית ללא צורך בהדפסה (הוראות ניהול ספרים-סעיף 18ב ) ועוד.

 חישוב החיסכון הכספי הנובע ממשלוח חשבונית בדואר האלקטרוני.
לא לחינם עורכות החברות הגדולות במשק מאמצים רבים לשכנע את לקוחותיהם למסור להן את כתובת הדוא"ל ונותנות אפילו בונוסים למי שמספק להן כתובת זו - שכן הן כבר הפנימו את היתרון הכספי הגדול הנובע ממשלוח חשבונות בדוא"ל ( פלאפון משיקה שרות "חשבוניות במייל" )-לאחר קריאת המאמר יוכל הקורא ללמוד על הרווח של חברת פלאפון בלבד שהגיע כבר  למיליוני שקלים   בזכות המעבר למשלוח חשבונית במייל, וזו רק ההתחלה.
אני גם משוכנע שברשות הדואר מאד לא יאהבו לקרוא מאמר זה כי מכל שקל שנחסך לחברות העושות שימוש במייל - נגרע שיעור מסוים מרווחי דואר ישראל.

מרכיבי העלות שיש לקחת בחשבון במקרה של משלוח חשבוניות בדואר הינם:
עלויות הדפסה - מחיר להדפסת דף על ידי המדפסת
עלויות נייר - דף רגיל או דף מודפס מראש
מחיר המעטפה
מחיר בול דואר
עלות כוח אדם או עלות שרות של מיון, איסוף, קיפול, הכנסה למעטפה, רישום כתובת ומסירה לדואר - ישנן חברות שמחזיקות מחלקה שלמה לטיפול בדואר יוצא.

סך עלות המרכיבים הנ"ל נעה כיום בין 2.5 ל 3 שקלים לפחות , כך שחברה  השולחת 1000 חשבוניות לחודש תחסוך עשרות אלפי שקלים לשנה במשלוח החשבוניות במייל.
מנגד - מה העלות למשלוח החשבונית בדואר אלקטרוני? - כמעט אפס!!!  - "כמעט" הואל ונדרשת עלות לחתימה האלקטרונית , אך זו נמצאת בשוליים , כמו כן אם נעמוד על החסרונות , נוכל למנות את ה"בירוקרטיה " הכרוכה במתן ההודעות השונות כנדרש בחוק , לרכוש מערכת יקרה לצורך ביצוע החתימה במידה ולא משתמשים בתוכנה ייעודית מובנית עם חתימה והאינטגרציה הדרושה בין התוכנה והנהלת החשבונות.
 

 

 


*רו"ח יורם שיפר הינו מבעלי אתר 

הפקת חשבוניות המאפשר להפיק חשבוניות ולשלוח אותן  במייל.

חתימה אלקטרונית


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 mashik

בדק בית  הצרת היקפים פסיכומטרי ליסינג הסרת שיער



 


מאמרים נוספים מאת mashik
 
הבלתי מתרשלים (או גם האם קבוצות הכנה לפסיכומטרי מתאימות גם לך?)
במאמר זה ננסה לקבוע בתכל'ס למי מתאימות קבוצות הכנה לפסיכומטרי, באופן הטוב ביותר שאי פעם הומצא לקבלת החלטות– שאלון שאל את עצמך!!! הנחיות – ענה על השאלות הבאות בכנות ובסיום ספור את הנקודות שצברת (בהתאם למספר התשובה), וגלה אחת ולתמיד האם קבוצות למידה של הכנה לפסיכומטרי הן יסייעו לך לקבל ציון פסיכומטרי גבוה או ישלחו אותך הישר ללימודי סילור רצפות לינוליאום.

הנה מה טוב ומה נעים הכנה לפסיכומטרי יחד
כולנו כבר יודעים כי קורסי פסיכומטרי - בין אם רגילים בכיתות צפופות או מורה פרטי פסיכומטרי - הם התחלה אך הם לא הכל. הכנה לפסיכומטרי כוללת במידה רבה גם התכוננות עצמית אינטנסיבית על ידי תרגול פסיכומטרי. במאמר הבא נבחן את היתרונות והחסרונות של קבוצות לימוד.

מבחן פסיכומטרי הבנת הנקרא
השורות הבאות יעסקו בחלקו האחרון של פרק החשיבה המילולית – קטע הבנת הנקרא והשאלות הנוגעות בו. אחת הדרישות ממועמד הניגש לבחינת הפסיכומטרי היא יכולת קריאה, ניתוח והבנת טקסטים ברמה גבוהה בעברית

מהי קרימינולוגיה?
קרימינולוגיה היא תורת הפשע, עניינה הוא הבנת מעשים והתנהגויות המוגדרים מבחינה חברתית, משפטית או קלינית כסוטים ולהם אופי של פגיעה. הקרימינולוגיה כוללת היבטים שונים של התייחסות לעניין הפשיעה: משפטיים, חברתיים, פסיכיאטרים ופסיכולוגיים. מטרת הקרימינולוגיה היא לחקור ולהבין את ההתנהגות הסוטה, מהם הגורמים המובילים לעבריינות וכיצד ניתן להתמודד עם ההתנהגות העבריינית בהיבט משפטי, ענישתי וטיפולי.

מהי פסיכולוגיה?
מטרת הפסיכולוגיה הינה ניסיון להכניס חוקיות בהתנהגות האנושית. הפסיכולוגיה מבקשת לטעון שהתנהגות איננה מתרחשת באופן מקרי, אלא מתוך מערכת של חוקים. הבנת חוקים אלו, מאפשרת לנו לגזור גם ניבוי מסוים לגבי העתיד. כל תחום בפסיכולוגיה עוסק בהיבטים אחרים של ההתנהגות, ומנסה להבין אותה מתוך מיקוד אחר. לימודי הפסיכולוגיה מיועדים לאפשר תנאים טובים ככל האפשר לרכישת ידע מדעי, עיוני וביצועי על בני האדם כפרטים.

שרותי בדק בית
13/07/09 | שיפוצים
שרותי בדק בית מיועדים לכל מי שעומד בפני קניית דירה בין עם היא חדשה ובין אם מיד ראשונה. רכישת דירה היא לרוב עסקה של פעם בחיים ולכן לפני צעד זה יש להיוועץ עם מומחים בתחום איתור ליקויי בנייה כמו כן יש לקחת בחשבון את המקצועיות והמומחיות של חברת בדק בית.

לקנות רכב יד ראשונה ולא להתחרט!
07/07/09 | רכב
הידעתם? בכל שנת יצור נמכרים בארץ כ-200 אלף רכבים פרטיים חדשים ורק כ-100 אלף יורדים מהכביש. הגיל הממוצע של הרכבים הפרטיים הוא כ-7 שנים. אם נסמוך על הערכה כי רכב חדש נמכר בממוצע לאחר שלוש שנות שימוש הרי שמסתובבים בארץ כ-500 אלף כלי רכב מיד ראשונה. כשהמיסוי על רכבים כה גבוה, קניית רכב יד ראשונה היא אופציה טובה למי שרוצה רכב עדכני, שמור, אמין ובמחיר סביר. ואכן רבים בארץ מעדיפים אופציה זאת על פני קנייה של חדש מהיבואן

שיווק פנים ארגוני - מהיום זאת גם המשימה שלכם!
מדברים על שיווק - חושבים על בחוץ! מאז ומתמיד בפרקטיקה הניהולית נהוג לראות בשיווק כפעילות המכוונת מהארגון החוצה. זה נראה הכי טבעי ונכון שרוב המאמצים השיווקיים של הארגון יופנו החוצה - ללקוחות קיימים ופוטנציאליים, לקהילה. כך אכן אמור להיות, כך פועלים ארגונים וכך גם פועלת המכללה שלנו כשהיא משווקת את עצמה לסטודנטים פוטנציאליים.

על מסמכים ממוחשבים, הוראות ניהול ספרים ואינטרנט
התנאים המאפשרים משלוח חשבוניות במייל שלטונות מס הכנסה ערכו לפני מספר שנים שינויים בהוראות ניהול ספרים על מנת להתאים אותן לתקופתנו - דהיינו לתקופת האינטרנט.

בדק בית - שאלות ותשובות
04/06/09 | שיפוצים
בדק בית וביקורת מבנים הם מושגים מקבילים. לשם הנוחות נגדיר את המושג "בדק בית" כבדיקה של מבנים למגורים, ובמונח "ביקורת מבנים" נשתמש לשם בדיקות המתבצעות במבנים ציבוריים, תעשייתיים, משרדיים וכד'. למה צריך בדק בית ?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI