דף הבית רוחניות שפת האור ארץ־ י שרא ל
ארץ־ י שרא ל
Yafator 12/11/20 |  צפיות: 926

ארץ־ י שרא ל

דומה עלי שלא רק "בי! אדם למקום" יש בפרשיות הללו. הנה פרשתנו פותחת במלים: "והיה כי יביאך"— האי! כאן משום רמז לקשר שבי! היהודי ומולדתו: ארץ־ישראל ?

שאלה במקומה — והתשובה: חיובית בהחלט. הן שמת לב, שהמצוות

נקבעו על מנת להשיב תשובה לשאלת הבן: "והיה כי ישאלך בנך מחר לאמור: מה זאתז"

("כי ישאלך בנך מחר. יש מחר שהוא עכשיו ויש מחר שהוא לאחר זמן כגון זה״ — רש״י).

ובוודאי זכור לך שבעת שעסקנו בתפילין (ראה עמוד 18) מוזכר מאמר חז״ל: ״עשה מצווה זו — שבשבילה תכנס לארץ".

קרא כאן אריה בחלום פירוש

נולדתי בארץ־ישראל והיא ארץ מכורתי, לא אמירנה בכל הון בארץ אחרת. אבל, האין זה נובעי שהאדם הנולד בארץ מסוימת קשור בה ובאקלימה הרוחני באלפי נימים וילחם למענה עד טיפת דמו האחרונה והרי קורות העולם מוכיחים שגס בני עמים אחרים בארבע כנפות תבל* קשורים למולדתם כשלהבת בפתילה. ואם כן, במה שונה מהם ארצנו?

מתוך שהבאת את עצמך בתור דוגמה׳ הצגת שאלה חזקה. ברם׳ טול נא׳ דרך משל׳ לדוגמה את אביך שנולד מחוץ לגבולות ארץ־ישראל וחי כגולה שגים רבות מתוך שאיפה לשוב לארץ־ישראל, לחיות בה חיים שלוים ושקטים, ומצאת תשובה לשאלתך. עליתו של אבא לארץ־ישראל נבעה מתוך הכרה דתית לשוב לארץ־האבות. הארץ אשר עיני ה׳ בה ושהובטחה לנו על ידו להיות ארץ בחירתנו—כבר עם בריאת העולם.

ואלה הם דברי המדרש המובאים גם בפתיחת פירושו של רש״י על התורה:

אמר ר׳ יצחק« לא היה צריך להתחיל התורה אלא מ״החדש הזה לכם" (פרשת בא) שהיא מצוה ראשונה שנצטוו ישראל, ומה טעם פתח ב״בראשית״ ? משום "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים (תהלים קי״א ו׳) שאם יאמרו אומות העולם לישראל t אומה של בזוזים (שודדים וכובשים) אתם, שכבשתם ארצות שבעה גויים, הם אומרים להם: כל הארץ ומלואה של הקדוש ברוך הוא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו׳ ברצונו נתנה לכם וברצונו נטלה מכם ונתנה לגו (ב״ר א,).

מכאן אתה למד שארץ־יזסראל והשאיפה לחיות בה היא חלק מן האמונה הדתית. היא שלגו — בכח ההבסחה האלוקים ואפילו אלה שאינם שומרי־מצוות עתידים לשנות דרכיהם ולחזור למוטב בביתו של העם היהודי.

"ונתתי לך ולזרעך אחריך את ארץ מגוריך את כל ארץ כנען... והייתי להם לאלהים״ (בראשית י״ז ח). — ר׳ יוזץ אמר: "אם נכנסים בניך לארץ הם מקבלים אלהותי, ואם לאו אין מקבלים".

והסיבה ?

הרי גמרא ערוכה לפניך:

דרש ר׳ שמלאי: מפני מה נתאוה משה רבנו לכנס לארץ־ישראל, וכי לאכול מפריה הוא צריך או לשבוע מטובה הוא צריך? אלא כך אמר משה: הרבה מצוות נצטוו ישראל, ואין מתקימין אלא בארץ־ישראל".

מידע על בושם בחלום

(סוטה י״דץ

וכך אמר רבי ירמיה בר אבא משמו של רבי יוחנן: "ורוח להולכים בה״ (מהי כוונת הפסוק ?) : "כל המהלך ארבע אמות בארץ ישראל מובטח לו שהוא בן עולם הבא". כתובות קי״א.)

ולמה ?

ר, שמעון בר יוחאי פתח: "עמד וימודד ארץ״ — מדד הקדוש ברוך הוא כל הארצות ולא מצא ארץ שראויה לינתן לישראל אלא ארץ־ישראל.

(ויקרא רבה 4)

ולכן:

״אמר הקב״ה למשה: הארץ חביבה עלי וישראל חביבים עלי — אכניס את ישראל שהם חביבים עלי לארץ שחביבה עלי". (במדבר רבה כג).

יען כי!

״יש אדם שהוא נאה ולבושו כעור, הוא כעור ולבושו נאה — וישראל הם נאים לארץ והארץ נאה להם׳ לכך נאמר: "אף נחלת שפרה עלי".

ולפיכן:

״וישבתם לבטח בארצכם״ — בארצכם אתם יושבים לבטח ואי (ואין) אתם יושבים לבטח מחוצה לה".

ומהי הערובה?

״אמר ר׳ יוחנן: -סוב פת חרבה ושלוה בה — זו ארץ־ישראל, שאפילו אוכל אדם בה פת ומלח בכל יום ודר בתוכה זוכה לעולם־הבאז -מבית מלא זבחי ריב״ — זה חוצה לארץ שהיא מלאה המסים וגזלות".

(ילק״ש מ״ש י״ז)

ולכן כל מי שיוצא את הארץ מתוך כוונה לחיות בחוץ־לארץ נענש;

"אלימלך׳ מחלון וכליון (בניו) גדולי הדור היו ופרנסי הדור היו, ומפני מה נענשו ו מפגי שיצאו מארץ לחוצה לארץ, שנאמר; "ותהום כל העיר עליהן (על נעמי ורות שחזרו מארץ מואב) ותאמרנה: הזאת נעמי ו" מהו ה״זאת נעמי" י אמר ר׳ יצחק; אמרו: חזיתם נעמי שיצאה לחוצה לארץ — מה עלתה לה! ב״ר כ״ח).

ו״אפילו מי שיש לו זכות־אבות אינה עומדת א כשעה שיצא מארץ לחוצה לארץ" (ב״ב צ״א.).

כי

"ישיבת ארץ־ ישראל שקולה כנגד כל המצוות שבתורה" (ספרי פ׳ ראה).

מקודשת וגבוהה היא מכל הארצות שבתבל.

* . ♦

הרביתי בציטטות ובהבאת פיסקאות מתון• אוצר האגדה התלמודית על ערכה וחשיבותה של ארץ־ישראל ואין זה אלא מעט מזעיר׳ סיכה בים של אגדות העוטרות את ארץ ישראל, הריה, מישוריה וערבותיד- אני בטוח שדברי חז״ל נותנים לנו תמונה מקיפה על החשיבות שארצנו ממלאת בהכרת הבורא ברוך הוא ובאמונתנו בו.

לא די שאגו גרים ויושבים בארץ־ישראל הקדושה, עלינו לזכור בבל עת מה מעניקה לנו ארץ זו ומה אנו מעניקים לה, עלינו לבאר לעצמנו בכל עת את הקשר הנפשי שבינינו לבין ארץ־ישראל

האמצעי אכירה זו הן התפילין על <ארבע הפרשיות" שבתוכן כאמור וככתוב בפרשה: •והיה לאות על ידך ולזכרון בין עיניך״

אכן, לא ידעתי שהתפילין אוצרות בתוכן כל כך הרבה תוכן בעיקרי היהדות. ממש, אוצר לא יסולא בפו. ותודה לו על שפתחת בפני שערים להבנת "ארבע־הפרשיות".


ביה כנסת לנוער -כילו-

"עטרת זקנים בני בנים ותפארת בנים אבותם"

(משלי י״ז ו׳)

בר־מעוה

"סצוה על האדם לעשית סעודה ביום שנעשה בגו בר־סצוה כיום שנכנס לחופה"

(באר היטב שו״ע רכ״ה (דף


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 Yafator


 


מאמרים נוספים מאת Yafator
 
היסטוריה קצרה של כתוביות סגורות
כתוביות וכתוביות היו חלק מהמדיה הנגישה מאז 1972 ומילאו תפקיד גדול בפיתוח זכויות נכים כמו גם זכויות אזרח בארצות הברית. נוצר בתחילה עבור חירשים וכבדי שמיעה, הוא מיושם בקנה מידה גדול מאז אותה תקופה בכל תוכניות טלוויזיה באמצעות כתוביות וידאו וכעת באינטרנט עם YouTube ושירותי שיתוף רבים אחרים

גלה את היתרונות של תמלול פודקאסטים
כשאתה יוצר תוכן, כפודקאסר חיוני להבין שתמלילים יכולים להיות חלק גדול וגוזל זמן מבסיס התוכן שלך. ישנן דרכים שונות לטרוף מידע, ולכל אחד חייבת להיות חיבה שונה. תוכן השמע הוא ללא ספק נוח

כיצד צביעות משפיעה על בריאותך הנפשית ועל האבולוציה הרוחנית שלך
משורר מנתח את העולם בצורה פואטית. המשמעות היא שמשורר מתבונן ומבקר את העולם בדרכים רבות. משורר הוא אמן, פילוסוף ופסיכולוג שקורא את מחשבותיהם של אנשים ומבין את רגשותיהם.

כתוביות פופ-און ו-Roll-Up מוגדרות
פופ-און ורול-אפ הם שני סגנונות ההצגה הנפוצים בכתוביות בטלוויזיה. כתוביות צבע על משמשות לעתים לאפקטים מיוחדים, אך הן הרבה פחות נפוצות. המק"ס תומכת בשימוש בסגנון הפופ-און עבור כל כתוביות הטלוויזיה. WebVTT תומך ב-Pop-on כמו גם ב-paint-on כתוביות.

ביקורת ספר על "בובה על שרשרת"
לא כל מה שנוצץ הוא זהב יהיה עוד כותרת מעוררת השראה לספר המחייב הזה של אליסטר מקלין. מקלין לוקח אותנו ברחובות אמסטרדם, שם המראה החיצוני מטעה ומסתיר באותה מידה שהוא חושף מציאות מלוכלכת שהיא של אלימות והתעללות בסמים שבה דמויות מכובדות לכאורה הן הכל מלבד אידיאליות.

תכונות מערכת טלפון שיכולות לשנות את הדרך שבה עסק מתקשר
תקשורת היא גורם ההצלחה העיקרי של כל עסק. מערכות טלפון יכולות לבצע מספר פונקציות שיכולות להיות מועילות עבור העסק. הם יכולים לעזור ביצירת תקשורת טובה יותר עם מחזיקי העניין השונים של העסק.

6 משרות מקוונות קלות לביצוע מהבית
אפשרויות כמו שירות לקוחות, הזנת נתונים, סקרים, עיצוב, משאבי אנוש ועוד. למשרות אלו יש ביקוש רב משתי סיבות ברורות. ראשית, הם משתלמים ושנית, הם נותנים לך את החופש לעבוד מהבית שלך.

הדרך הטובה ביותר להתחיל משא ומתן
כשאני עובד עם מנהלי משא ומתן שרוצים להשתפר, אחת השאלות שמוצגות לי לרוב היא לא לגבי סגנונות משא ומתן שונים או טכניקות משא ומתן, אלא "מהי הדרך הטובה ביותר להתחיל משא ומתן"

מדוע יצירה מחדש של סרט מסווגת כהתנהגות עותק
מדי פעם אתה מוצא יוצרי סרטים שלוקחים סרט פופולרי פעם ומשנים כמה מהתכונות שלו תוך שמירה על העלילה הראשית. יצירת סרטים מחדש הם תופעה נפוצה בכל המדינות והשפות. ייתכן שהטרנדים משתנים

שירות תמלול רפואי הוא מחליף משחק נהדר עבור פרמדיקי
הפרמדיקים כל כך עסוקים שהם בקושי מוצאים זמן להקליד נרטיב ברור של המפגש עם המטופל. לכן, לעתים קרובות בעיות כמו הבאות צצות ב-PCR שלהם ויוצרות בעיות עבור רופאים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI