דף הבית עסקים יזמות עסקית המדריך להקמת עסק מצליח
המדריך להקמת עסק מצליח
עדי פלאוט 31/08/09 |  צפיות: 3670

הנקודות החשובים ביותר שניתן לומר על הצלחה בעסקים. אפשר  לקבל או לא לקבל אותן, אך שתי נקודות אלה מבוססות על ניסיון רב שנצבר, וההמלצה היא להדפיס אותן בענק על פלקט ענק ולהציב מול שולחן העבודה.

 

סיבה מספר 1 לעסקים שנכשלו

מניסיון, קרוב ל-90% מהעסקים והיזמויות שנכשלים, נכשלים בגלל שיווק לקוי.

90% מהעסקים והיזמויות היו יכולים להצליח אילו היו משווקים אותם בצורה נכונה.

בשיווק נכון הכוונה גם לדברים כמו בחירת מיקום נכון לחנות, ביצוע יחסי ציבור בסיסיים, שמירה על מאגר נתונים מעודכן של כל לקוח שאי פעם רכש מוצר כלשהו וכו'.

כך שהרעיון לעסק החדש הוא לא הבעיה ברוב במקרים. למעט מקרים חריגים ממש, בהם אין סיכוי לעסק כי אין לו קהל יעד. במרבית המקרים זה פשוט כשל שיווקי.

 

סיבה מספר 2 לעסקים שנכשלו

קיים פער אדיר בין איש מקצוע לבין בעל עסק. למען הדיוק, קיים פער גדול גם בין מנהל לבין בעל עסק. הפער הזה נעוץ קודם כל בעובדה, שלהיות בעל עסק זה תפקיד שאף אחד לא מלמד. באוניברסיטאות מלמדים ניהול, מלמדים ניתוח מצבים וכיוצא בזה, אבל כאשר נמצאים לבד בשטח וצריכים להוציא את הכסף מהכיס, לתת תשובות לספקים ולקבל החלטות בזמן אמת, שיכולות לחרוץ גורלות  כולל את גורלם של עובדים ומשפחותיהם, התמונה יכולה להיראות אחרת.

להיות איש עסקים זה משהו שלומדים מניסיון. קיצור הדרך היחיד שמשפר את הסיכויים הוא - ללמוד ממי שכבר רכש ניסיון מוצלח מוכח.

הדרך הזולה ביותר לרכוש את הידע היא קריאת מאמרים של אלה המוכנים לשתף אחרים במידע. הדבר הבא הוא להשתתף בסדנאות ולאחר מכן לקבל יעוץ עסקי קצר מועד או ארוך מועד מאדם בעל ניסיון מוצלח, שיכול ללוות אותך ברגעי האמת ולהראות לך מה עושים.

הדרך היקרה ביותר היא ללמוד מניסיון אישי...

 

טיפים להקמת עסק מצליח

 

1. חייבים לאהוב את מה שעושים

בעל עסק, שלא אוהב את מה שהוא עושה פשוט לא יצליח! להיות בעל עסק זה כמו רומן: 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, ומי שלא מאוהב יעשה מן הסתם כל מה שביכולתו כדי לפרק את החבילה.

לכן, לפני כל דבר אחר, יש לברר בצורה אובייקטיבית מה באמת אוהבים לעשות - כל יום וכל היום.. כאשר הדבר הזה מגובה במיומנות והבנה גבוהה, אבל האהבה האמיתית תעזור יותר מכשרון או ניסיון.

דוגמא קלאסית לכך היא ביל גייטס, שהתחיל לפרק מחשבים ולחבר תוכנות הפעלה כתחביב, בחינם, כשהוא היה עדיין ילד. זה פשוט היה אצלו "בדם".

 

2. לשאול אנשים מה הם היו רוצים שיהיה להם

סיפור אמיתי של איש עסקים אמריקאי, קרייג ג'נסן, מולטי-מיליונר: בתחילת דרכו הוא הלך ושאל אלפי אנשי עסקים מה הכי מפריע להם לגבי מחשבים ותוכנות - ומה היה ממש עוזר להם. וכשהייתה לו תשובה חד משמעית, גורפת ומוחצת הוא הלך ופיתח את זה!

במילים אחרות, אי אפשר להחליט מה אנשים רוצים רק בגלל שמישהו חושב שהוא יודע או שזה נשמע לו רעיון מדליק, זוהר ,רומנטי, מסעיר או מקורי. מוכרחים להיות בתקשורת עם אנשים אמיתיים ולשאול כמות גדולה מספיק עד שלא יהיו שום ספקות בנוגע לכך.

אפשר לשאול אנשים איפה הכי כדאי לפתוח חנות? מה טווח המחירים שהם היו מוכנים לשלם (את המחיר יש לקבוע לפי תכנית פיננסית, כמובן, אך כדאי לדעת מה הלקוחות העתידיים מחשיבים כמחיר הוגן) וכו'.

 

3. בחירה קפדנית של חברים

עסקים רבים מדי מעולם לא ראו אור יום כי "חבר" טוב הוציא ליוזם הרעיון את הרוח מהמפרשים. רעיונות מעולים מעלים אבק על מדף כלשהו כי בעל הרעיון ניסה להתייעץ עם "מומחים".

יש מומחים מעולים וחברים אמיתיים, רובם כאלה, אבל תמיד יהיה את אותו אחוז של אנשים, אם לנסח זאת בצורה עדינה, שאחרי שיחה איתם פשוט לא בא לכם ליצור או לחלום או להתחיל שום פרויקט.

תרגיל: נסו להיזכר ברעיון מדליק שממש התלהבתם ממנו מתישהו בעבר, והוא מעולם לא יצא לפועל. מה קרה שם? האם היה מישהו ש"לטובתכם" עודד אתכם לא להתקדם עם הדבר הזה?

יש להישמר ולהיזהר מאנשים כאלה!

היו היועצים של עצמכם, אין טעם לפחד לחלום - זה לא מוביל לשום מקום, לא לפחד להיות מקוריים או לעשות את מה שכולם עושים.

שמירה על סעיפים 1 ו-2 ימנעו את רוב האסונות והטעויות.

 

בעל העסק אשר יתקדם במסלול הבטוח ביותר, יגלה את הדרכים הטובות ביותר (שאינן יקרות!) לשיווק ויעבוד על כך במרץ, במסירות ובהתמדה. בהצלחה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עדי פלאוט

עדי פלאוט, מנכ"ל ובעלים של קבוצת קומליין - חברת החזקות וניהול עסקי הפועלת משנת 2004.

בקבוצה פועלות חמש חברות: קומסקיור - יבואנית אנטי-וירוס NOD32 מבית ESET, וובוקס - ספקית שירותי מחשוב ענן מהראשונות בישראל, קומפון - המשווקת הבלעדית של שירות 'פון-פלוס' למענה טלפוני חכם ומתקדם, קומליין יעוץ עסקי – המתמחה בייעוץ לעסקים קטנים ובינוניים ופרומו המתמקדת באספקת שירותי שיווק ויחסי ציבור במדיות השונות.



 


מאמרים נוספים מאת עדי פלאוט
 
הכן את הבנקאי שלך לחורף: כך תקבל מהבנקאי שלך שיתוף פעולה להלוואות בתנאים משופרים
ראשית, השורה התחתונה: לא טוב לגשת לבנק מעכשיו לעכשיו לבקשת הלוואה, תמיד טוב יותר להכין את הקרקע מראש, לדעת בדיוק מהו הצורך המדויק ולא בתור כיבוי שריפות כי יתרון הזמן לא עומד לרשותכם.

הופ, הנה הלך הכסף לפרסום
איך זה קורה שדווקא תקציב הפרסום והשיווק הוא זה שנמחק ראשון מהתכנית? ולמה זאת השגיאה הקלאסית?

ניהול פיננסי "אנושי"
כיצד להיות עצמאי ולא להיות "לחוץ" מניהול פיננסי?

שתי גישות לגיוס עובדים
חברות ענק מחזיקות מדורי כוח אדם המגייסים עבורן עובדים אך ברוב השוק העסקי מנהל העסק נאלץ להתמודד עם גיוס כוח האדם ולפעמים אף לבצע את הפעולה בעצמו. יש מנהלים שלא יקבלו מועמד אלא אם הוא בעל ניסיון עשיר, מנהלים שיחפשו רק את העובדים הצעירים והזולים, או את אלה שנראים הכי טוב וכך זה ממשיך. כמובן שהגדרות התפקיד עוזרות להגדיר את הדרישות והמנהל, שמכיר היטב את התפקידים שתחתיו ידע להחליט על הקריטריונים הנחוצים.

המקל והגזר בעסקים
02/02/10 | מכירות
את שיטת "המקל והגזר" כולם בטוח מכירים – נותנים פרס על הישגים וקנס על כישלונות. אבל אפשר גם אחרת.

למומחים בלבד: מה באמת אנשים חושבים עליך?
20/10/09 | מכירות
אחד מהטיפולים הרווחים יותר והשגויים יותר בעסקים הוא להוריד מחירים - הרעיון שיעדיפו אותך מפני שאתה זול יותר ולאו דווקא טוב יותר. למען האמת, מחירים נמוכים אכן מושכים לקוחות ואכן מקלים על סגירת העסקות. אך ישנם מצבים שככל שהמחיר יהיה נמוך יותר כך גם המינוס בבנק יגדל או שלכל הפחות הרווח לא יהיה יותר מאשר משכורת ממוצעת כאשר הטרחה רבה יותר מאשר במשרה ממוצעת. לא שווה לטרוח במצב עניינים כזה משום שאין בו יחס נכון של עלות מול תועלת.

הסכנה מאחורי מכירות בסכום גבוה
08/09/09 | מכירות
לרוב העסקים יש סל מוצרים שכולל עסקאות קטנות, בינוניות, גדולות או אפילו ענקיות. העסקאות הגדולות הן אלה שדורשות את מרבית תשומת הלב כי הן גם אלה המכניסות לעסק את סכומי הכסף הגדולים והן דורשות את מרבית ההשקעה מצד בעל העסק או איש המכירות. לאחר כל ההשקעה כשהעסקה נסגרת, יש חוזה והצ'קים או כרטיס האשראי כבר בכיס, הנטייה הטבעית לרוץ מיד ולהשקיע את הכסף, לשלם איתו חובות או לרכוש איתו דברים שמזמן היו צריכים כבר להירכש ורק חיכו לתזרים מזומנים – זו הנקודה לעצור!!! זו בדיוק הדרך למלכודת פיננסית.

המדריך להקמת עסק מצליח
שאלה החוזרת על עצמה שוב ושוב בקרב בעלי עסקים: "שיווק זה טוב ויפה, אבל לפני שמשווקים עסק, איך מקימים מלכתחילה עסק שיצליח?"

הצד האפל של העסק או כיצד להזרים הכנסה מיידית?
אחרי חצי שנה של מיתון שהולך ומעיק יותר ויותר, עסקים רבים חווים קשיי תזרים בלתי פוסקים. יש לכך כמה פתרונות, בחלקם לוקח זמן עד שמתחילים לראות את הכסף וחלקם הם "מעכשיו לעכשיו". בעוד שבמקרים רבים בעלי עסקים פונים לבנק בבקשה להלוואה כדי להמשיך ולשרוד, במקרים רבים מדי זהו פתרון לא נכון, שרק הולך ומסבך את העסק בקשיי תזרים חדשים.

קל להוריד מחירים, קשה להעלות אותם לאחר מכן. מוטו בעסקים!
25/05/09 | מכירות
בגלל חוק טבע זה, כאסטרטגיה אני לא בעד להוריד מחירים גם אם זה בזמן מיתון. ואם חייבים לעשות זאת צריך למצוא דרך בה לא יראה הדבר כפתרון למצבה הרע של החברה.
כיצד בכל זאת מורידים מחירים מבלי לפגוע במוניטין של העסק?

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI