דף הבית בידור ופנאי אמנות פלסטית פיסול הבית
פיסול הבית
זיו אייל 28/09/09 |  צפיות: 3701

דווקא בערים החדשות, הנקיות והמתוכננות, בבתים המעוצבים בידי אדריכלים ומעצבי פנים ובהם רהיטים הנקנים באותן חנויות עיצוב ולהם גינות המטופחות על ידי גננים - האתגר של בניית בית עם אישיות אינדיווידואלית הופך להיות קשה יותר ויותר. ראינו הכל, נחשפנו לכל, קנינו הכל - והכל באותן חנויות.

ביתה של הפסלת והציירת רות אייל בשוהם עונה על האתגר הזה בדרך יוצאת דופן. קשה לעבור ברחוב הירדן בשוהם מבלי להבחין בבית. כל רצי הבוקר והצועדים המקדימים רגילים לראות אותה עובדת בחצר כבר מחמש לפנות בוקר: "קשה לי עדיין אחרי כל השנים האלה של עבודה לישון בלילה, מחשבות על מה שאעשה בבוקר, על איך להמשיך, זה סוג של מאוהבות שלא מפסיקה באומנות".(פיסול)(ציור)

פסלים מטפסים מתוך המרפסות, על הגדרות ונשפכים החוצה אל הרחוב. יש משהו נינוח בצורה שבה הפסלים מוצבים: לא תצוגה אלא תחושה של יצורים חיים בסביבתם הטבעית שהוקפאו לרגע על ידי מצלמה. עם זאת אין כאן תחושת גודש שקיימת לעתים בבתי אומנים, יש איזה איזון בין המרחב, הגינה והעבודות ואיזון זה נשמר גם בתוך הבית - אולי משום שהחללים גדולים.(חוגי אומנות לילדים)

 
 

רות עובדת במגוון עצום של טכניקות וחומרים והיא שאחראית לחלק גדול מפסלי החוצות בשוהם - ציפור המרובעת בכניסה, סלי הרימונים, הכבשים הצבעוניות ועוד. מאחוריה שנות הוראת אומנות רבות והיא יצרה בביתה חלל אישי, רגשי וייצרי מאוד. הגינה עוצבה כך שתהיה המשך וחלק בלתי נפרד מהבית והיא יוצרת הרמוניה ומתח בין הצמחיה והפיסול - על גבי גזעי העצים מפוסלים ראשים שקשה להבחין בינם לבין הגזע.

 
פסלים מבטון וגבס, מרשת ברזל ופוליסטרן מוקצף, עיסת נייר ורשת ברזל, מטפסים וזוחלים, יושבים ומלטפים מכל עבר. בשעות הלילה התאורה יוצרת תחושה של מקום חי ומלא תנועה.(יום כיף)
 
 פנים הבית משדר נינוחות ומזמין את הניכנס.
 

החלל הגדול והפתוח של המטבח והסלון מואר - חלונות ודלתות זכוכית רבות לחצר ולרחוב - מחולק לפינות ישיבה אינטימיות לא על ידי קירות ומחיצות אלא על ידי ריכוז מסביב למוטיבים צורניים וצבעים: "לעתים פסל עם נוכחות מסוגל ליצור ממש שדה מגנטי שונה ולהשרות אווירה אחרת סביבו כאילו בניית אוהל במרכז הסלון".

 

 
"אני חושבת בצבעים לא פחות משאני חושבת בצורות" אומרת רות, "אני צריכה את החום של החומים והאדומים והאוקר אבל זקוקה גם למרחב ולאווריריות של הכחולים והאפורים שמאפשרים מחשבות רחוקות. בית צריך גם הרמוניה וגם איזה מתח ותנועה, אחרת כמו בריכה סגורה הוא מתעפש".
 
"את הרהיטים אספנו במשך במשך השנים בשוק הפישפשים, מאנשים שרצו להיפטר מרהיטים ישנים, קנייה מיד שניה, והרבה רהיטים שאביו של בעלי שהיה נגר הכין עבורנו לפני שנים. אני מעריכה את מה שהזמן עושה לחפצים. הזיכרון וההיסטוריה שלנו תלויים בצילומים ובחפצים, ואת זה אתה לא קונה מוכן באיקאה".
 

 המטבח משדר פונקצניוליות ויעילות: "המטבח נועד לשרת אותי - אין כאן מקום לקישוטים מיותרים. ובכל זאת את האווירה החמה והצבעונית יוצרים שורה של ציורים בצבעי זכוכית שקופים ומבריקים התלויים מעל לחלונות ומעט פסלי עיסת נייר צבעוניים המפוזרים בחלל.

"עיצוב בית במובנים רבים הוא כמו יצירת פסל או ציור. זו מערכת של יחסים בין גורמים המשפיעים זה על זה. כורסה מסוימת קוראת לאיזון ואת חייבת לשים לידה כתם צבע מסוג מסוים שירגיע אותה, אבל מערכת היחסים הזו צריכה לאפשר דינמיות ותנועה", אומרת רות .

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 זיו אייל

"הסדנא" חוגים לציור,פיסול,צילום ועוד . רחובות ,באר שבע,שוהם



 


מאמרים נוספים מאת זיו אייל
 
צורות התקדמות
על כישלון וצורות התקדמות באומנות

פיסול הבית
הדרך שבה עובודות ציור ופיסול מחלקות את חלל הבית

אומנות וזיקנה
על יצירה בגיל מאוחר-ועל דעות קדומות.

למה חזרתי ללמד ציור בבאר שבע
למה חזרתי ללמד ציור ופיסול בבאר שבע

אומנות לשם התרגעות
על לימוד אומנות תבניתי

ימי גיבוש ימי כיף
על חשיבות שבירת השגרה בארגונים ודרך לעשות זאת

ציור רחובות
על הקשרים שבן ארכיטקטורה ואומנות

היסטוריה קצרה של הצל
על היחס לצל במהלך תולדות האומנות.

אומנות ואושר
על הקשר שבין אושר לדברים אחרים-ולמה כשרודפים אותו הוא נעלם

אומנות ומציאות
על היחס שבן העולם הפנימי והמציאות-בפסיכולוגיה אומנות ועוד.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI