דף הבית עסקים מכירות המקל והגזר בעסקים
המקל והגזר בעסקים
עדי פלאוט 02/02/10 |  צפיות: 3499

אנשי המכירות מביאים לעסק את החמצן, חשוב לטפח אותם, לשמור עליהם מרוצים – ומצד שני חובה לשמור על מערכת שגורמת לאנשי המכירות להמשיך ולעבוד היטב.

מתוך התבוננות עובדתית, אנשי מכירות עובדים באופן הטוב ביותר כאשר הם במצב רוח מרומם, אפשר להגיד עליהם "משחקים את המשחק". מכירות צריכות להיות דבר מהנה, וכשהוא מהנה הוא בדרך כלל מאוד מתגמל. אבל כשהוא מפסיק להיות מהנה אז החיים בדרך כלל מביאים את ה-"מקל" בעצמם, כי המכירות צונחות בהתאם לרמת הדיכאון.

בעסקים מנוהלים היטב אנשי המכירות מתבקשים להגיש יעדים ומצופה שיעמדו בהם. תופעה שכיחה היא שאנשי המכירות מגישים את היעדים השבועיים או החודשיים ולא עומדים בהם. במקרה כזה משבוע לשבוע מצב הרוח הכלכלי ילך וידעך והיעדים יוגשו בצורה "רובוטית", בלי כיף וללא דחף להשיג את היעד.

כפתרון למצב עניינים כזה, בכל עסק שאני מייעץ לו, המנהל ואני מוצאים משחק שמתאים לאווירה הבסיסית ולאנשי המכירות של אותו עסק. חשוב שהמשחק יהיה כזה שיש בו סיכוי טוב לנצח, אחרת זה לא משחק. איש מכירות שמשיג בדרך כלל 100,000₪ אבל מציב בקביעות יעד של 200,000₪ לא ינצח לעולם. זה כמו קבוצת כדורגל שהפסידה ברצף ב-50 משחקים, ועכשיו המאמן שואל אותם בתחילת המשחק ה-51 "מה היעד שלנו?" וכולם עונים לו (בחוסר חשק) "לנצח...".

אין טעם לקבוע יעד שספק רב אם ניתן להגיע אליו. במקום, למה שלא לקבוע יעד שאנחנו יכולים לא רק להשיג, אלא אפילו לעבור? מה תהיה ההשפעה של הניצחונות האלה על המורל?

חוקי המשחק

1. כל איש מכירות חייב לתת יעד ריאלי – שנמצא במסגרת המכירות שהוא מבצע בדרך כלל. אי אפשר לתת יעד שהוא נמוך מזה, אבל אסור לתת יעד גבוה מזה.

2. כל איש מכירות שעומד ביעד מקבל פרס.

3. כל איש מכירות שלא עומד ביעד נותן לעצמו קנס... אבל שימו לב: הוא זה שקובע מה יהיה הקנס וזה צריך להיות משהו סמלי ונחמד.

בחברה בה המשחק יושם המנכ"ל של אותה חברה התחיל את המשחק עם צוות המכירות שלו וזה מה שקרה:

איש מכירות אחד התחייב לקנות למשרד עציץ.

איש מכירות אחר התחייב להכין לכולם סיר מרק.

איש מכירות נוסף התחייב לארגן לכולם הקרנה של סרט ופופקורן במשרד בשעות הערב.
ואיש המכירות הרביעי עבר את היעד שלו בהרבה יותר מכפי שהוא חשב שהוא יעשה.


בסך הכול הכללי, המכירות היו בעלייה באותה חברה. מצב הרוח היה מרומם וכולם נהנו לשחק את המשחק ומי שלא עמד ביעד לא הרגיש רע עם עצמו.


הרעיון הוא למצוא משחק – ולשחק אותו!


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עדי פלאוט

עדי פלאוט, מנכ"ל ובעלים של קבוצת קומליין - חברת החזקות וניהול עסקי הפועלת משנת 2004.

בקבוצה פועלות חמש חברות: קומסקיור - יבואנית אנטי-וירוס NOD32 מבית ESET, וובוקס - ספקית שירותי מחשוב ענן מהראשונות בישראל, קומפון - המשווקת הבלעדית של שירות 'פון-פלוס' למענה טלפוני חכם ומתקדם, קומליין יעוץ עסקי – המתמחה בייעוץ לעסקים קטנים ובינוניים ופרומו המתמקדת באספקת שירותי שיווק ויחסי ציבור במדיות השונות.



 


מאמרים נוספים מאת עדי פלאוט
 
הכן את הבנקאי שלך לחורף: כך תקבל מהבנקאי שלך שיתוף פעולה להלוואות בתנאים משופרים
ראשית, השורה התחתונה: לא טוב לגשת לבנק מעכשיו לעכשיו לבקשת הלוואה, תמיד טוב יותר להכין את הקרקע מראש, לדעת בדיוק מהו הצורך המדויק ולא בתור כיבוי שריפות כי יתרון הזמן לא עומד לרשותכם.

הופ, הנה הלך הכסף לפרסום
איך זה קורה שדווקא תקציב הפרסום והשיווק הוא זה שנמחק ראשון מהתכנית? ולמה זאת השגיאה הקלאסית?

ניהול פיננסי "אנושי"
כיצד להיות עצמאי ולא להיות "לחוץ" מניהול פיננסי?

שתי גישות לגיוס עובדים
חברות ענק מחזיקות מדורי כוח אדם המגייסים עבורן עובדים אך ברוב השוק העסקי מנהל העסק נאלץ להתמודד עם גיוס כוח האדם ולפעמים אף לבצע את הפעולה בעצמו. יש מנהלים שלא יקבלו מועמד אלא אם הוא בעל ניסיון עשיר, מנהלים שיחפשו רק את העובדים הצעירים והזולים, או את אלה שנראים הכי טוב וכך זה ממשיך. כמובן שהגדרות התפקיד עוזרות להגדיר את הדרישות והמנהל, שמכיר היטב את התפקידים שתחתיו ידע להחליט על הקריטריונים הנחוצים.

המקל והגזר בעסקים
02/02/10 | מכירות
את שיטת "המקל והגזר" כולם בטוח מכירים – נותנים פרס על הישגים וקנס על כישלונות. אבל אפשר גם אחרת.

למומחים בלבד: מה באמת אנשים חושבים עליך?
20/10/09 | מכירות
אחד מהטיפולים הרווחים יותר והשגויים יותר בעסקים הוא להוריד מחירים - הרעיון שיעדיפו אותך מפני שאתה זול יותר ולאו דווקא טוב יותר. למען האמת, מחירים נמוכים אכן מושכים לקוחות ואכן מקלים על סגירת העסקות. אך ישנם מצבים שככל שהמחיר יהיה נמוך יותר כך גם המינוס בבנק יגדל או שלכל הפחות הרווח לא יהיה יותר מאשר משכורת ממוצעת כאשר הטרחה רבה יותר מאשר במשרה ממוצעת. לא שווה לטרוח במצב עניינים כזה משום שאין בו יחס נכון של עלות מול תועלת.

הסכנה מאחורי מכירות בסכום גבוה
08/09/09 | מכירות
לרוב העסקים יש סל מוצרים שכולל עסקאות קטנות, בינוניות, גדולות או אפילו ענקיות. העסקאות הגדולות הן אלה שדורשות את מרבית תשומת הלב כי הן גם אלה המכניסות לעסק את סכומי הכסף הגדולים והן דורשות את מרבית ההשקעה מצד בעל העסק או איש המכירות. לאחר כל ההשקעה כשהעסקה נסגרת, יש חוזה והצ'קים או כרטיס האשראי כבר בכיס, הנטייה הטבעית לרוץ מיד ולהשקיע את הכסף, לשלם איתו חובות או לרכוש איתו דברים שמזמן היו צריכים כבר להירכש ורק חיכו לתזרים מזומנים – זו הנקודה לעצור!!! זו בדיוק הדרך למלכודת פיננסית.

המדריך להקמת עסק מצליח
שאלה החוזרת על עצמה שוב ושוב בקרב בעלי עסקים: "שיווק זה טוב ויפה, אבל לפני שמשווקים עסק, איך מקימים מלכתחילה עסק שיצליח?"

הצד האפל של העסק או כיצד להזרים הכנסה מיידית?
אחרי חצי שנה של מיתון שהולך ומעיק יותר ויותר, עסקים רבים חווים קשיי תזרים בלתי פוסקים. יש לכך כמה פתרונות, בחלקם לוקח זמן עד שמתחילים לראות את הכסף וחלקם הם "מעכשיו לעכשיו". בעוד שבמקרים רבים בעלי עסקים פונים לבנק בבקשה להלוואה כדי להמשיך ולשרוד, במקרים רבים מדי זהו פתרון לא נכון, שרק הולך ומסבך את העסק בקשיי תזרים חדשים.

קל להוריד מחירים, קשה להעלות אותם לאחר מכן. מוטו בעסקים!
25/05/09 | מכירות
בגלל חוק טבע זה, כאסטרטגיה אני לא בעד להוריד מחירים גם אם זה בזמן מיתון. ואם חייבים לעשות זאת צריך למצוא דרך בה לא יראה הדבר כפתרון למצבה הרע של החברה.
כיצד בכל זאת מורידים מחירים מבלי לפגוע במוניטין של העסק?

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI