הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?
נכתב על ידי: אימון אישי / אליעד כהן - EIP.co.il
תאריך: 12/10/10

הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?

השאלה הבאה שנשאלתי, היא איך להינצל ולהתגבר מקליפת ישמעאל

ואני ואמר את זה בצורה ששאלו אותי בנוסח המקורי.

כי הערבים אומרים כביכול, הכל מלמעלה הכל מלמעלה, אז איך אפשר להינצל מזה?

כי אם הכל מלמעלה, אז למה בכלל לקום בבוקר?

והיהדות שהיא נוכלת, ולמה נוכלת? כי היא לא בקצה הזה או בקצה הזה, אלא מנסה לעשות דברים בצורה מתוחכמת, משתי הקצוות כביכול, היהדות מנסה להראות כאילו היא מאוזנת

כאילו היא באמצע, היא אומרת יש לך בחירה חופשית וגם אין לך.

גם רבי עקיבא היה טומטום, ולמה? כי אמר, הכל צפוי והרשות נתונה.

היהדות מבקשת שאלוהים ירחם עליהם בזכות הטמטום של רבי עקיבא.

ואני נותן לו קרדיט, לפחות שהיה מוכן למות על הטמטום של עצמו. ולמה היה מטומטם?

כי ברגע שביקשו ממנו להמיר את דתו, היה צריך להגיד בסדר, מה העניין.

אדם מאושר, אדם אמיתי, לא מחפש את האמת.

ואם רבי עקיבא היה לו שכל, היה כופר באלוהים, אבל הוא הפריד בין הרומאים ליהודים.

מה הבעיה? ברומא תהיה רומאי, מה הבעיה.

ורבי עקיבא לא ידע, שהצליח לחשוב שגם יש לו בחירה וגם אין לו.

גם המוסלמים חושבים שיש להם בחירה, למרות שהם אומרים שהכל מלמעלה.

ונעביר את זה עכשיו לרמה האנושית יותר, אם באמת אין לבן אדם בחירה, אז בשביל מה להתאמץ באמת? בשביל מה לקום בבוקר?

והתשובה היא שמי ששואל את השאלה הזו הוא גם שקרן וגם טיפש, כי השאלה נובעת מטיפשות, ולמה?

כי אם אדם מבין שאין לו בחירה חופשית, אז מה זה השאלה הזו למה לקום בבוקר?

כי אין לך בחירה, אז מה השאלה?

והאדם חושב שיש לו בחירה, אז הוא אומר טוב, אין לי בחירה... אבל בכל זאת.. מה לעשות בבוקר.

כי אם היה מבין באמת שאין לו בחירה, אז מה מהות השאלה בכלל?!

אם אין לך בחירה חופשית, אין בכלל שאלה, ממילא אתה עושה מה שרוצים ממך שתעשה.

ורבי נחמן מה שהיה איתו, הוא חי בקהילת מטומטמים יהודים שהיה להם את השיגעונות של עצמם.

ורבי נחמן אמר בעצמו, בליקוטי מוהר"ן, שאדם חושב שיש לו בחירה, שהסיבה שהאדם חושב שיש לו בחירה חופשית זה כי הוא מטומטם, זה רק כי אין לו שכל, בתורה כ"א חלק א':

" הסיבה שיש לאדם בחירה, זה בגלל שהוא לא מבין את השכל של הבחירה והידיעה, אבל אם היה לו שכל, היה יודע שאין לו בחירה ". כי הבחירה היא חלק מהידיעה.

נכון שיש לך בחירה חופשית, אבל אלוהים מחליט לך מה תבחר.

יום אחד, מישהו שאל את רבי נחמן, מה זו בחירה חופשית?

ורבי נחמן ענה, אם אתה רוצה, אתה עושה! ורבי נתן שלא קלט, והיה מטומטם, אמר וחקקתיו במוחי היטב, לזכור, שאם אני רוצה אני עושה, יש לי בחירה חופשית!

המטומטם הזה לא קלט איך שעבדו עליו, למה עבדו עליו? כי האדם בוחר לעשות את מה שהוא רוצה, אבל האדם מוגבל לעשות את מה שהוא רוצה, כי האלוהים מגביל אותך לעשות את מה שהוא רוצה.

וגם אלוהים מוגבל לבחור את מה שהוא רוצה.

נניח שאלוהים יצר את הרצון של עצמו, האם הוא רצה ליצור את הרצון של עצמו?

כי אם רצה ליצור את הרצון של עצמו ולא היה לו רצון עדיין, אז איך זה יכול להיות שיצר רצון?

כך שאם את הרצון שלו הוא לא יצר, אז משהו יצר את הרצון של אלוהים, ולכן גם לאלוהים אין רצון של עצמו.

ובחירה חופשית זה משהו אחר לגמרי לגמרי

. לאדם יש בחירה וגם אין לו. מצד הגוף אין לו בחירה, אלוהים מחיה את הכל כל הזמן, ואתה בקושי קיים בכלל, אין לך בחירה, וגם אם אתה אלוהים אין לך בחירה.

אבל מאיזה צד יש לך בחירה? מהצד של אלוהים שבחר שתהיה בחירה, ומי ברא את האלוהים הראשון שברא את הרצון, אני יודע שיש כאן שאלה.

אך מהצד של האלוהים הראשון אין שאלה, אין רצון, אין כלום, הכל אחד!

ויש בכך הרבה דברים עמוקים שכל אחד צריך להתבונן בהם.

אבל אם אתה כופר באלוהים וחושב שיש לך רצון משל עצמך, איך תבין בכלל את הרצון של אלוהים?

אם בן אדם רוצה להבין את הבחירה החופשית של אלוהים, קודם כל שיבין את הבחירה של עצמו

איך הוא יוכל להבין את הרצון, את הבחירה החופשית? אם הוא לא מבין את עצמו?

ועל ידי שהאדם מתבונן בתוכו, ומבין את האמת שהוא כלום, וגם כלום זה יותר מידי

על ידי זה התודעה שלו משנה צורה, על ידי זה הוא הופך להיות אלוהים, ואחר כך הוא מתחיל לחקור בגוף ראשון מה זו הבחירה החופשית של אלוהים, ואחר כך הוא מגלה מי ברא את אלוהים, ואחר כך יש לו בחירה חופשית באמת.

רבי נחמן אמר שלעתיד לבוא, שיהיה לאדם שכל יתבטל לו הבחירה, אבל מצד שני רבי נחמן השתבח, ושיבח את עצמו ואמר, תדעו לעצמכם שלי יש בחירה חופשית.

כי רבי נחמן היה בשורש, תלוי מאיפה מסתכלים על זה, כי אם אתה מלאך, מה שרבי נחמן אמר שהשכל הופך להיות מלאך, אז אין לך בחירה חופשית, כי למלאך אין בחירה.

אבל אם אתה בשורש, בשורש של הבורא אז יש לך בחירה

בפרקטיקה, השאלה האם צריך לקום בבוקר או לא לקום בבוקר, זו לא השאלה, השאלה היא מה היא האמת.

ושכל אחד יחפש את האמת, אם אין לך בחירה חופשית, אז תגלה את זה ובזה נגמרות השאלות.

אבל אם עדיין תמשיך להתלבט אם יש לך או אין לך, אז לא משנה מה שנגיד לך, אתה עדיין תמשיך להסתבך.

בשורה תחתונה, שכל אחד יחפש את האמת עד שיחווה חוסר בחירה מוחלט, עד שזה בקצה האחרון של חוסר בחירה

אז הוא יהפוך להיות אלוהים, ואז הוא יחשוב שיש לו בחירה, ואז יגלה שגם לאלוהים אין בחירה, ואז הוא יהפוך להיות זה שברא את אלוהים, ואז תהיה לו בחירה חופשית על הכל.

המאמר מאת מאמן אימון אישי + ייעוץ אליעד - www.EIP.co.il | מאמן אימון אישי מרצה הרצאות

הכנס לאתר ותהנה מעוד מרצה הרצאות בנושא שורש, הסוד, יעוץ אישי, בחירה, פרקטיקה ועוד ...


 
אודות המחבר

מאת אליעד כהן - מאמן אימון אישי + יעוץ אישי - לכל תחומי החיים ועוד

מחבר הספרים! אהבה בחיים / חיים בלי פחד / חיים טובים / להיות אלוהים / להצליח בכח המחשבה ועוד

הכנס עכשיו לאתר EIP.co.il ותהנה מאלפי מאמרים + הרצאות וידאו על כל נושאי החיים בכלל, ועל האושר שלך בפרט ...

מאמן אימון אישי חרדה פחד דיכאון קבלת החלטות זוגיות ויחסים ביטחון והערכה עצמית אהבה אושר להתמודד עם בעיות הצלחה מוטיבציה כסף והצלחה לחנך חינוך ילדים לשכנע מכירות שכנוע משמעות החיים בחירה חופשית חשיבה חיובית לחשוב חיובי ידע רוחניות מודעות הארה אלוהים להיות אלוהים בריאת העולם ברסלב רבי נחמן מברסלב פורום ברסלב אימון טיפול ייעוץ אישי

תכנסו ותהנו ...

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article11142.aspx