מהפך בתיאטרון בית ליסין: יהפוך למרכז תרבות עירוני - הוצגה העונה החדשה בתיאטרון
נכתב על ידי: חיים נוי
תאריך: 12/04/11

 

מהפך בתיאטרון בית ליסין:

יהפוך לחלק ממרכז תרבות עירוני בדיזינגוף –

העונה החדשה תכלול מחזות ישראלים חדשים ומחזות מהעולם בהעלאת בכורה בארץ -

יוקם בית ספר חדש למחזאות

מאת חיים נוי

 

תיאטרון בית ליסין יהיה חלק ממרכז תרבות עירוני שיוקם במתחם פסג' הוד הישן ברחוב דיזינגוף בתל אביב, הודיעה ביום ג' ציפי פינס מנכ"ל התיאטרון במסיבת עיתונאים לרגל הצגת העונה החדשה והרפרטואר של התיאטרון. ציפי פינס ציינה, כי מדובר בשיפוץ יסודי של התיאטרון, יתווספו לו עוד שני אולמות והוא יהווה מרכז תרבות עירוני ראשון מסוגו. המשך הפרויקט יצריך עוד כ-20 מיליון ₪.

עוד ציינה , כי עונת 2011-2012 תאופיין במגוון של מחזות ישראלים, מחזות מובילים מהעולם שיעלו לראשונה בארץ, פרויקטים ואירועים מיוחדים, תיאטרון איכות לילדים, קבוצת הצעירים של תיאטרון בית ליסין, סדרה חדשה וראשונה מסוגה של שחקנים מביימים ובית ספר חדש למחזאים.

תפתח את העונה הקומדיה הצרפתית המצליחה "שם פרטי", מאת מתיה דלאפור ואלכסנדר דה-לה פאטאלייר, שתעלה לראשונה בארץ. המחזה מספר על ארוחת ערב שמכינה אליזבת לבעלה פייר, אחיה ונסן, העומד להפוך בקרוב לאבא, והחבר הכי טוב קלוד. אבל המפגש המשפחתי הנעים מתפתח בכיוון אחר לחלוטין, כאשר ונסן עורך משחק שבו מתבקשים כולם לנחש את השם הפרטי שבחר לרך שייוולד. מה קורה כשגיבור הקומדיה מחליט לקרוא לבן שלו אדולף??? ההצגה מוצגת בהצלחה מסחררת בימים אלה בפריז, ושני כותביה הם מבכירי הסטיריקנים הכותבים דרך קבע לטלוויזיה הצרפתית. תרגם: דורי פרנס, יביים: משה קפטן, שחקנים: ליאור אשכנזי, דב נבון, מורדי גרשון, יעל לבנטל ומיכל לוי. הצגה ראשונה:24/6/11.

ביולי יעלה מחזה ישראלי חדש מאת חנה אזולאי-הספרי, בבימויו של כפיר אזולאי, "מימונה", על קורותיה של משפחת דהן במהלך ההכנות לאירוע המימונה המסורתי. האם מרים חושפת סודות ושקרים המאיימים לפרק את המשפחה: הקומבינות הפוליטיות של בעלה, מקסים, פירוק הזוגיות של בנה האהוב, דור, עם כלתו המיועדת ותוכניותיה העתידיות של הבת אורית. עם מתי סרי ועוד. הצגה ראשונה: 18/7/11.

באוגוסט תעלה הדרמה "האמא של...", מאת המחזאי הקנדי איוון פלאסי, העוסקת בנושא המצמרר: מה מרגישה אם שבנה מואשם באונס? גיבורת המחזה מוצאת את עצמה לכודה ב"מעצר בית", בעת ההמתנה למשפט העתיד להתנהל נגד בנה בן ה-17. היא מחליטה להמשיך לתפקד כאם אוהבת ותומכת – למרות החשד, למרות היחסים המתוחים בינה לבין בנה הנאשם ואחיו הקטן, למרות היחסים הרעועים בינה לבין בעלה לשעבר ובידיעה ברורה מה המחיר שכולם נאלצים לשלם. המחזה הוצג בהצלחה ברויאל קורט בלונדון ועולה לראשונה בארץ. תרגום: שלמה מושקוביץ, בימוי: רוני פינקוביץ', הצגה ראשונה: 5/8/11.

בספטמבר יעלו שני מחזות ישראלים: "אחרון ימיה" מאת גדי ענבר ו"נדל"ן" מאת רוני קובן.

"אחרון ימיה", בבימוי משה קפטן, הוא מחזה שנכתב בשנות התשעים ועולה בהעלאה מחודשת. מריאנה, מדענית בעלת שם בינלאומי, מחליטה באחרית ימיה לזמן לביתה את שותפה הוותיק למחקר – העומד להתעשר מתרופה לאלצהיימר שהצליח לפתח ושהיא טוענת לזכויות עליה – את שתי בנותיה ואת גיסה למפגש אחד אחרון. כולם מגיעים לבית בתזמון מכוון מראש, כשמריאנה מביימת לכבודם אירוע שלא ישכחו כל חייהם. שחקנים: מרים זוהר, אילן דר ועוד.

"נדל"ן", מחזה הביכורים של איש הטלוויזיה רוני קובן, בבימוי של גילי אמיתי, עלה לראשונה בפסטיבל "פותחים במה 10", פסטיבל בית ליסין למחזאות ישראלית, וזכה בפרס הראשון. המחזה מספר על גורלו של בית בשכונת נוה צדק שבתל אביב, המסמל את גורלה של המשפחה שבנתה אותו וחייתה בתוכו. בערוב ימיה משתכנעת בטי, אם המשפחה, לחרוץ את גורל הבית שעליו נאבקים שני בניה: איש עסקים כושל, החולם להקים במקומו מגדל לעשירים, ומדען מצליח שירד מהארץ. המפגש הטעון ביניהם חושף את הפערים הגדולים בין בני המשפחה, וזיכרונות העבר של ימי ראשית תל אביב ממחישים את הזמן שעבר ומאיצים את בטי לקבל החלטה לגבי גורל הבית, החלטה שמכה את כולם בתדהמה.

בנובמבר יעלה המחזמר "אחים בדם" מאת ווילי ראסל, בתרגומו של אהוד מנור, בבימויו של גלעד קמחי ובכיכובה של מיה דגן. סיפורם של מיקי ואדי, תאומים שהופרדו בלידתם, החוזרים ונפגשים כעבור שנים מבלי לדעת את מוצאם. המפגש מתרחש בלונדון הססגונית של שנות החמישים והשישים של המאה העשרים, וגילוי האמת מוביל לסוף מפתיע. יופיו ותחכומו של המחזמר נובעים מהשימוש שהוא עושה במוטיבים קלאסים של הטרגדיה היוונית ובשילוב שבינם לבין לונדון, הרוחשת הווה תוסס ומתנהלת באירוניה בריטית טיפוסית. המחזמר מוצג כ-20 שנה ברציפות בלונדון, בניו יורק וברחבי העולם בהצלחה רבה.

בדצמבר תעלה לראשונה בישראל ההצגה שעלתה לפני חודשים אחדים בארצות הברית וזוכה שם להצלחה גדולה - "אהבה, שנאה ומה לבשתי". כתבו: נורה אפרון ודיליה אפרון על פי ספרה של איילין בקרמן, תרגמה ליהיא ברזל-מלמד, תביים ציפי פינס. חמש נשים בגילים שונים נפגשות על במה אחת לשיחה פתוחה על עניינים ברומו של עולמן – אהבה ראשונה, מערכות יחסים בין אמהות לבנות, בין אחיות, בין חברות, סקס, נישואין, ילדים וזקנה – כולם נדונים דרך פריטי לבוש, חיים שלמים דרך פרטי לבוש. לראשונה בתיאטרון, בכל חודש ישחקו חמש שחקניות שונות, שייבחרו מבין כוכבות הבמה הישראלית – יונה אליאן, קרן מור, מיכל ינאי, ענת מגן, יעל לבנטל, גילת אנקורי, טלי אורן ועוד.

שנת 2012 תפתח במחזה חדש, פרי עטה של סביון ליברכט, "סוסים על כביש גהה", בבימויה של ציפי פינס, שיעלה בינואר. המחזה, המבוסס על סיפור באותו השם, מתרחש בכפר חקלאי ששדותיו גובלים בכביש מהיר, כביש גהה. ירמי, ישראלי החי באלסקה כבר עשרים שנה, מגיע להלוויית אביו, ונינה, שאיתה היה לו סיפור אהבה מלא תשוקה בצעירותם ושבגללה עזב את הארץ, נשואה עכשיו לאחיו יוני. הגעתו של ירמי מעלה מטענים ישנים בקרב בני המשפחה, המשנים את חייהם. שיתוף הפעולה המוצלח בין תיאטרון בית ליסין לסביון ליברכט הניב שלושה פרסי מחזאית השנה בפרס התיאטרון ("סינית אני מדברת אליך", "תפוחים מן המדבר" ו"הבנאליות של האהבה") ומועמדות השנה על המחזה "רוחל'ה מתחתנת".

בחודש פברואר יעלה מחזה חדש מאת הלל מיטלפונקט ובבימויו, "מקסי ואני", על אלכס הצעיר והשאפתן, עוזרו ל"עניינים כלליים" של מקסי, אוליגרך ישראלי. אלכס, שחווה ילדות עשוקה כבן להורים אידיאליסטים קשי עורף, מנסה לפצח את סוד העושר והאושר של חברת המתעשרים החדשה בארץ ולמצוא גם לעצמו מקום בצמרת. בדרך לשם הוא מתאהב בבתו הנשואה של הבוס, בוגד בחברו, נבגד על ידי אשתו ויושב שבעה על אימו. הלל מיטלפונקט, מחזאי הבית של תיאטרון בית ליסין, זכה פעמיים בתואר מחזאי השנה בפרס התיאטרון, על "איסמעיליה" ו"אנדה" – שגם זכתה בפרס הצגת השנה. מועמד השנה לפרס מחזאי השנה על "המסילה לדמשק".

במרס ואפריל יעלו עוד שני מחזות מובילים מהעולם – שניהם לראשונה בארץ.

"33 וריאציות", דרמה פסיכולוגית מאת מויזס קאופמן, בתרגומו של שלמה מושקוביץ, בבימויו של משה קפטן והשתתפותם של יונה אליאן-קשת ויצחק חזקיה. ההצגה מתרחשת בתקופות שונות, 1819, שבה כתב בטהובן את היצירה, ובהווה, אז מנסה המוזיקולוגית ד"ר קטרין ברנדט לגלות מדוע כתב בטהובן 33 ואריאציות ליצירה של דיאבלי, מלחין בינוני. במהלך המסע שלה, נחשפות מערכות היחסים שלה עם בתה ועם סביבתה. אהבתה חסרת הפשרות למוזיקה והידרדרות מצבה הבריאותי מקבילים לחייו של בטהובן, ומביאים לקרבה מיוחדת בין השניים, למרות שמאות שנים מפרידות בין פרקי חייהם. 33 הוואריאציות מנוגנות חי על הבמה. המחזה הועלה בהצלחה רבה בברודווי בכיכובה של ג'יין פונדה.

ו"כן, אדוני השר", מאת אנטוני ג'יי וג'ונתן לין, תרגום: שלמה מושקוביץ, עם ששון גבאי וליאור אשכנזי, סאטירה פוליטית בהשראת הדמויות מסדרת הטלוויזיה הבריטית המצליחה, שהובילה לסדרת המשך בשם "כן אדוני ראש הממשלה". ג'יימס האקר, שר חדש בקבינט, שואף לעשות את השינוי הנכון ולהטביע את חותמו על המדיניות הממשלתית. אלא שהאקר טובע בסדרה אינסופית של אינטריגות, טעויות והטעיות, שבהן כל כוונה טובה גורמת לפרנויה וכל שחיתות מצטברת מקבלת גושפנקא מוסרית. ובעיקר הוא נתקל בראש לשכתו הנצחי והבלתי ניתן לפרישה, הלא הוא סר האמפרי.

ביולי תעלה הקלאסיקה "מלאכת החיים", מאת חנוך לוין ובבימויו של אודי בן משה, על יונה פופוך, שביום בהיר אחד מחליט שחיי הנישואין שלו עם לביבה שלו הם כבר "לא" ויוצא למצוא חיים אחרים, ואולי אהבה חדשה. אגדה מצחיקה על האפשרות להגשים את החלום המקנן בכולנו: להתחיל בחיים חדשים גם בגיל לא כל כך חדש.

בחודש אוגוסט תועלה "המכשפה", קלאסיקה יהודית מאת אברהם גולדפאדן. סיפורה המצחיק והעצוב של מירל'ה היתומה, הנופלת ברשתה של המכשפה בבה יאגה ועוזרה אליוקום. אביה של מירל'ה מתחתן עם אם חורגת מרשעת, מושם בבית הסוהר ומירל'ה נמכרת לצועני, החוטף אותה אל העיר האגדית סטנבול. רק אהבת אמת עשויה להציל אותה, ומרקוס, חתנה המיועד, מתייצב, מציל אותה ושניהם מפילים בפח את בבה יאגה ואליוקום. אברהם גולדפאדן הוא אבי המחזמר היהודי, וביצירותיו הגאוניות שילב בין קומדיה, מלודרמה ופולקלור יהודי.

בהמשך יעלה המחזה "רעל ותחרה", מאת ג'וזף קסרלינג, בבימויו של רוני פינקוביץ'. על שתי דודותיו של מורטימר ברוסטר, שלהן תחביב מטריד: הן מרעילות גברים זקנים העוברים בביתן וקוברות אותם במרתף. כשסודן מתגלה, מה על מורטימר, שאוהב אותן כל כך, לעשות? הקומדיה הקלאסית של קסרלינג, מהמצליחים שבתסריטאים ובמחזאים של תור הזהב של הוליווד בשנות השלושים של המאה הקודמת, זכתה לעשרות עיבודים וגרסאות, והיא נחשבת לאחת הקומדיות המצליחות ביותר בתולדות התיאטרון האמריקני.

פרויקטים ואירועים מיוחדים

במסגרת הפרויקטים המיוחדים יעלו ארבעה מחזות ישראלים חדשים מאת סביון ליברכט, שכולם נכתבו סביב אישיותו של אבי הפסיכולוגיה, זיגמונד פרויד – בשם "פרויקט פרויד". יעלה ביוני 2012.

"פותחים במה" 12, פסטיבל בית ליסין למחזאות ישראלית, האירוע החשוב, הגדול והאיכותי ביותר לעידוד יצירה תיאטרונית צעירה ולגילוי מחזאים חדשים. גם השנה שואף הפסטיבל להתחדש, ולאחר החבירה המוצלחת לליין של הפקות בינלאומיות וקו-פרודוקציות בעונה הקודמת, הוא פותח חלון הזדמנויות נוסף וחשוב לחיי התיאטרון בארץ: הפקות איכות לילדים של מחזאים ישראלים שזו להם ההתנסות הראשונה בז'אנר הזה.

"פותחים במה 12", שיתקיים בספטמבר 2011, יהיה פסטיבל מגוון – והפעם גם לכל המשפחה!

"בית ליסין ילדים"

במסגרת הסדרה "בית ליסין ילדים", הצגות איכות לילדים בתיאטרון בית ליסין, תעלה ההצגה "הקוסם מארץ עוץ", מחזה מוזיקלי על פי ספרו של פרנק באום, בבימוי גלעד קמחי, בשת"פ עם תיאטרון המדיטק. הסיפור האהוב על דורותי, טוטו, הדחליל, איש הפח והאריה בעיבוד חדש ומוזיקלי עם פזמונים חדשים, לצד שירים מוכרים כמו ״מעבר לקשת". שחקנים: אילנית גרשון, ידידיה ויטל, דקלה הדר, רויטל זלצמן, הילה זיתון, יניב לוי, חייקה מלכה, עוז ניסן, יעקב תמרי. הצגה ראשונה: 25/5/11.

הסדרה "בית ליסין ילדים" נוצרה כחלק מחזונה של מנהלת התיאטרון, ציפי פינס, להפעיל בתוך התיאטרון גם תיאטרון איכותי לילדים ולגדל דור חדש של צופי תיאטרון איכותי.

קבוצת הצעירים של תיאטרון בית ליסין

תיאטרון בית ליסין הקים את קבוצת הצעירים כחלק מהחזון האמנותי שלו לשמש בית ליצירה צעירה, חדשה וחדשנית ולגלות דור חדש ומבטיח של אנשי תיאטרון. חברי הקבוצה והיוצרים העובדים עמה זוכים לליווי והדרכה של אנשי מקצוע ותיקים ומנוסים. תיאטרון בית ליסין, המטפח כבר שנים שחקנים ויוצרים צעירים, הן בפסטיבל "פותחים במה" והן כחלק מרפרטואר התיאטרון, מעניק לקבוצת הצעירים, שלה אמירה אמנותית מקורית ורעננה, מרחב אמנותי ויצירתי.

עד כה העלתה הקבוצה את: "ברודווי פינת פרישמן", "חלום של לילה בלב קיץ", "תמונות יפואיות", "אביב מתעורר", "מנדרגולה" והצגות הילדים "משחק ילדים" ו"המלאך".

חברי הקבוצה הם: ראש הקבוצה: הבמאי והכוריאוגרף גלעד קמחי, מעצב התפאורה ערן עצמון, המנהל המוזיקלי אמיר לקנר, מעצבת התלבושות אולה שבצוב והשחקנים דניאל אפרת, אסף בן שמעון, דקלה הדר, ידידיה ויטל, אופיר וייל, הילה זיתון, רויטל זלצמן, יוסי טולדו, טל-יה יהלומי-לוי, שחר ישי, יניב לוי, גיא מסיקה.

הרפרטואר המיועד לקבוצת הצעירים:

לראשונה בישראל: "פגישה מקרית", דרמה רומנטית על פי נואל קווארד, עיבוד: אמה רייס, תרגום: דורי פרנס. סיפור על גבר ואישה הנפגשים בתחנת רכבת. הוא נשוי, היא נשואה, הם מתאהבים, קובעים להיפגש אחת לשבוע בבאר הקולני שבתחנת הרכבת וסיפורם הופך לרומן סוער. עיבוד בימתי צבעוני ועשיר בדמויות ססגוניות, שזור בפזמונים תקופתיים, לסרט הבריטי המפורסם, שהפך לאחת ההצלחות המיתולוגיות בתיאטרון הבריטי בשנים האחרונות.

יעלה בינואר 2012.

"רומיאו ויוליה", מאת וויליאם שייקספיר, תרגום: דורי פרנס. הקלאסיקה אודות אהבה גדולה מהחיים: רומיאו ויוליה, בן ובת למשפחות יריבות, נפגשים בנשף מסכות. כנגד כל האיסורים ולמרות כל ההתנגדויות, הם מצליחים לממש את אהבתם, אולם כדי להתנגד לנישואין הכפויים על יוליה, הם מתחבלים תחבולה ערמומית שממנה לא יצליחו לצאת בחיים.

יעלה באפריל 2012.

"אופרה בגרוש", מחזה עם פזמונים מאת ברטולד ברכט וקורט וייל, תרגום: דורי פרנס. מקי סכינאי, הפושע המתוחכם ביותר, האלגנטי ביותר והחמקמק ביותר בלונדון מהלך אימים על כל התושבים, בדיוק כפי שהוא מקסים את כל הנשים. אבל תהיה זו כמובן אשה, ג'ני, הזונה אהובת שודדי הים, שתפיל אותו ותוביל אותו אל הגרדום, שממנו יינצל רק בנס. יצירה של אחד מגאוני הדרמה בכל הזמנים, לצלילי פזמוניו של גדול המלחינים לתיאטרון.

יעלה ביוני 2012.

שחקנים מביימים

מיזם חדש של תיאטרון בית ליסין.

תיאטרון בית ליסין פותח בסדרה חדשה: "שחקנים מביימים", שבה תינתן אפשרות לשחקנים להחליף את מרכז הבמה בחדר החזרות. יחנוך את הסדרה ליאור אשכנזי, שיביים את המחזה "היופי כן קובע", מאת ניל לביוט בתרגום: אסף ציפור, שיעלה לראשונה בישראל.

יעלה באוקטובר 2011.

בית הספר למחזאות

כחלק מעשייתו הבלתי פוסקת של תיאטרון בית ליסין לעידוד וטיפוח המחזאות הישראלית החדשה, פותח התיאטרון בית ספר למחזאות, בשיתוף עם סדנאות הבמה.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.


 
אודות המחבר

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי של סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי של סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article15826.aspx