מה הכוונה להתקרב להשי"ת ?
נכתב על ידי: אימון אישי / אליעד כהן - EIP.co.il
תאריך: 21/08/08

מה הכוונה להתקרב להשי"ת ?

להתקרב לה' זהו כמובן מושג מופשט, בדיוק כמו המושג להיות מאושר. השי"ת הוא מעל לתפיסתנו, וממילא גם להבין בשלמות מה הכוונה להתקרב אליו, גם זה מעל לתפיסתנו. אך גם להבין את היקום בשלמות זה מעל לתפיסתנו ואף על פי כן אנחנו חיים בו. וגם אפילו כאשר אדם אומר את המילה "אני", הרי גם המילה הזאת היא לא ברורה לחלוטין, כי הרי מיהו ה"אני" ? הנשמה / שכל שלי... ומה הם בדיוק ?! גם אותם האדם לא תופס בשלמות (כי הם חלק מהשי"ת), אך אף על פי כן כל אחד כשהוא אומר "אני" הוא מבין מה שמבין כפי בחינתו הוא...


יש פסוק בספר תהילים שאומר כִּי אֲנִי יָדַעְתִּי כִּי גָּדוֹל ה' וַאֲדנֵינוּ מִכָּל אֱלהִים וגם הוא לכאורה לא כ"כ ברור. כי מה ז"א כי אני ידעתי וכי רק אתה יודע ? אך התשובה על כך היא "נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ", 'לְכָל חַד לְפוּם מָה דִּמְשָׁעֵר בְּלִבֵּהּ' [לכל אחד כפי מה שמשער ומבין בליבו] , דהיינו שכל אחד מבין בליבו כפי בחינתו את גדולת ה'. וכשם שאין דרך להסביר למישהו מה אתה מרגיש בדיוק, כי הוא צריך להיות אתה כדי להבין אותך וגם אז הוא יוכל רק להרגיש את זה, אבל לא להסביר את זה, כך גם מהו השי"ת ומה הכוונה להתקרב אליו, כל אחד מבין כפי בחינתו הוא.


ואצטט בעניין זה דַּע, שֶׁאֶפְשָׁר שֶׁיֵּשֵׁב אֶחָד אֵצֶל חֲבֵרוֹ בְּמָקוֹם אֶחָד בְּגַן עֵדֶן, וְלָזֶה יִהְיוּ כָּל הַתַּעֲנוּגִים וְהַשַּׁעֲשׁוּעִים וְכָל הַשַּׁ"י עוֹלָמוֹת, וַחֲבֵרוֹ לא יַרְגִּישׁ כְּלוּם וְלא יִהְיֶה לוֹ שׁוּם תַּעֲנוּג... רְאֵה וְהָבֵן וַחֲכַם גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא אֵיךְ הַמּוּעָט מַחֲזִיק אֶת הַמְרֻבֶּה, שֶׁחֲתִיכַת לֵב קָטָן כָּזֶה, וּמחַ קָטָן כָּזֶה, יִתְפּס בִּמְקוֹמוֹ דְּבָרִים גְּדוֹלִים כָּאֵלֶּה, וְזֶה רַק מֵחֲמַת שֶׁנִּמְצָא שָׁם הָאֱלקוּת. כִּי עִקַּר הָאֱלקוּת הוּא בְּהַלֵּב...


וּמֵעַתָּה תָּבִין מֵעַצְמְךָ, שֶׁלָּזֶה אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיֶה לוֹ כָּל הַשַּׁ"י עוֹלָמוֹת בְּלִבּוֹ כִּי הַלֵּב יָכוֹל לִתְפּס בִּמְקוֹמוֹ עַד אֵין חֵקֶר וְאֵין מִסְפָּר כַּנַּ"ל, וְיִהְיֶה לוֹ כָּל הַתַּעֲנוּגִים וְהַשַּׁעֲשׁוּעִים, וַחֲבֵרוֹ אַף עַל פִּי שֶׁיּוֹשֵׁב אֶצְלוֹ לא יַרְגִּישׁ כְּלוּם כִּי לִבּוֹ חָסֵר מִכָּל זֶה, מִכָּל הַטּוֹבוֹת וְהַשַּׁעֲשׁוּעִים שֶׁיֵּשׁ לַחֲבֵרוֹ הַצַּדִּיק בְּתוֹךְ לִבּוֹ, אַשְׁרֵי לוֹ, כִּי עִקַּר הַרְגָּשַׁת תַּעֲנוּג וְשַׁעֲשוּעַ עוֹלָם הַבָּא וְכָל הַשַּׁ"י עוֹלָמוֹת הַכּל הוּא בַּלֵּב כַּנַּ"ל:


וניתן דוגמא נוספת, מי לא רוצה "טוב" ? כולם רוצים הרי טוב. אך באמת במציאות האמיתית שאינה מוגבלת לשכל שלנו, קיים טוב שהוא כ"כ טוב יותר טוב מהטוב שאנחנו מכירים. רק שלא ניתן להסביר מהו, אז אומרים שהוא טוב. וכמ"ש פַּעַם אַחַת דִּבֵּר מֵעִנְיַן טוּב הָעוֹלָם הַבָּא מַה שֶּׁיְּכוֹלִין לִזְכּוֹת עַל יְדֵי עֲבוֹדַת ה' בֶּאֱמֶת. עָנָה וְאָמַר: מֻכְרָחִין לוֹמַר וְלִקְרוֹתוֹ בְּשֵׁם טוֹב, כִּי אִי אֶפְשָׁר לִקְרוֹתוֹ בְּשֵׁם אַחֵר לְהוֹדִיעַ לִבְנֵי אָדָם, אֲבָל בֶּאֱמֶת אֲפִלּוּ שֵׁם טוֹב אֵין שַׁיָּךְ לוֹמַר עַל זֶה, כְּלוֹמַר שֶׁהוּא אֲפִלּוּ לְמַעְלָה לְמַעְלָה מִטּוֹב, אַךְ אִי אֶפְשָׁר לְהוֹדִיעַ יוֹתֵר לִבְנֵי אָדָם כִּי אִם כְּשֶׁמְּכַנִּין אוֹתוֹ בְּשֵׁם טוֹב, אֲבָל בֶּאֱמֶת וְכוּ' "עַיִן לא רָאֲתָה" וְכוּ' (קיד) :


גם בעניין התכלית של העולם / הבריאה / המעשים שלנו וכולי, גם התכלית הזאת בשלמותה אף אחד לא יכול להשיג אותה, אבל עדיין כל אחד יכול להשיג אותה ולהבין אותה כפי בחינתו. וכמ"ש וְדַע, שֶׁהַתַּכְלִית שֶׁל הַבְּרִיאָה הוּא שַׁעֲשׁוּעַ עוֹלָם הַבָּא. וְאִי אֶפְשָׁר לְקָרֵב זאת הַתַּכְלִית לְמַחְשְׁבוֹת בְּנֵי אָדָם, כִּי זאת הַתַּכְלִית עָלָיו נֶאֱמַר (יְשַׁעְיָהוּ ס"ד) : "עַיִן לא רָאָתָה וְכוּ'", אֲבָל הַצַּדִּיקִים בֶּאֱמֶת, גַּם הֵם יְכוֹלִים לִתְפּס בְּמַחֲשַׁבְתָּם תַּכְלִית עוֹלָם הַבָּא וְכָל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, לְפִי שָׁרְשׁוֹ שֶׁיֵּשׁ לוֹ בְּתוֹךְ נִשְׁמַת הַצַּדִּיק, כֵּן מְקַבֵּל מִמֶּנּוּ גַּם כֵּן זאת הַתַּכְלִית, כְּפִי הֲפָרַת הַכַּעַס בְּרַחֲמָנוּת. הַיְנוּ כְּשֶׁבָּא אָדָם לִכְלַל כַּעַס, לא יִפְעל בְּכַעְסוֹ שׁוּם אַכְזָרִיּוּת, וְאַדְּרַבָּא, יַמְתִּיק הַכַּעַס בְּרַחֲמָנוּת [ואז יזכה להבין את התכלית כפי בחינתו]


אפילו המושג אמונה הוא כמובן מושג מעל לשכל וכמ"ש כִּי עִקָּר הָאֱמוּנָה תְּלוּיָה בְּכחַ הַמְדַמֶּה [הדמיון], כִּי בַּמֶּה שֶׁהַשֵּׂכֶל מֵבִין אֵין שַׁיָּךְ אֱמוּנָה. וְעִקָּר אֱמוּנָה הִיא רַק בְּמָקוֹם שֶׁהַשֵּׂכֶל נִפְסָק וְאֵינוֹ מֵבִין הַדָּבָר בְּשִׂכְלוֹ, שָׁם צְרִיכִין אֱמוּנָה, וּכְשֶׁאֵינוֹ מֵבִין הַדָּבָר בְּשִׂכְלוֹ, אֲזַי נִשְׁאָר רַק בִּבְחִינַת כּחַ הַמְדַמֶּה, וְשָׁם צְרִיכִין אֱמוּנָה . אך אף על פי כן כל אחד מאמין כפי בחינתו הוא.


אז למה בכל זאת הכוונה בלהתקרב לה' ? מה מרגישים כאשר מתקרבים אליו ? ואיך תדע שהתקרבת אליו ?


אז את קרבת ה' ניתן להסביר בהמון דרכים. כי מהקב"ה נובע הכל וכל הדרכים מובילות אליו. אך כעת נסביר זאת באמצעות מושג ה"טוב" שכפי שהתבאר לעיל, גם הוא עצמו אין לנו בו תפיסה אמיתית מושלמת, אך עדיין כל אחד מבין אותו כפי בחינתו.


אז כבר נאמר ואני קרבת אלוהים לי טוב , ונביא מספר ציטוטים בעניין וְהִתְהַוּוּת הַשֶּׁקֶר, שֶׁהוּא הָרָע, שֶׁהוּא הַטֻּמְאָה, הוּא מֵחֲמַת הָרִחוּק מֵאֶחָד. כִּי הָרָע הוּא נֶגְדִּיּוּת, לְמָשָׁל, כָּל מַה שֶּׁהוּא נֶגֶד רְצוֹנוֹ שֶׁל אָדָם הוּא רַע וּבְאֶחָד אֵין שַׁיָּךְ נֶגְדִּיּוּת, אֶלָּא כֻּלּוֹ טוֹב (פְּסָחִים נ) : 'בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד ושמו אחד, שֶׁיִּהְיֶה כֻּלּוֹ הַטּוֹב וְהַמֵּיטִיב', כִּי בְּאֶחָד אֵין שַׁיָּךְ רַע (מִשְׁלֵי י"ב), כִּי יִהְיֶה אָז כֻּלּוֹ אֶחָד, כֻּלּוֹ טוֹב... וּבִשְׁבִיל זֶה לֶעָתִיד לָבוֹא יִתְבַּטֵּל הָרָע, וְיִתְבַּטֵּל הַהִתְנַגְּדוּת,... כִּי אָז "יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד", שֶׁהוּא כֻּלּוֹ טוֹב, כֻּלּוֹ אֱמֶת כַּנַּ"ל. וְעַל כֵּן לֶעָתִיד לָבוֹא יִתְבַּטֵּל הַטֻּמְאָה...


כִּי קדֶם הַבְּרִיאָה, כְּשֶׁהָיָה הַבְּרִיאָה בְּכחַ, כִּבְיָכוֹל, קדֶם שֶׁהוֹצִיא אֶל הַפּעַל, הָיָה כֻּלּוֹ אֶחָד, וְכֻלּוֹ אֱמֶת, וְכֻלּוֹ טוֹב, וְכֻלּוֹ קדֶשׁ... וּכְשֶׁהוֹצִיא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הַבְּרִיאָה מִן הַכּחַ אֶל הַפּעַל, אֲזַי... הָיוּ שְׁנֵי דְּבָרִים, בְּחִינַת הָאֶחָד וְהַבְּרִיאָה. וְאָז שַׁיָּךְ בְּחִירָה,... בֵּין הָאֶחָד,... [לבין] הָרָע וְהַטֻּמְאָה...


וְעַל יְדֵי הַשְׁגָּחַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, אֲפִלּוּ אַחַר הַפְּעֻלָּה, שֶׁהוֹצִיא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִכּחַ אֶל הַפּעַל, כָּל הַדְּבָרִים הֵם בְּאַחְדוּת עִמּוֹ... וְעַל יְדֵי אֱמֶת הַשְׁגָּחַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עָלָיו,... וְעַל יְדֵי הַשֶּׁקֶר שֶׁהוּא הָרַע, מֵסִיר מִמֶּנּוּ הַשְׁגָּחַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ,...


נִמְצָא מִי שֶׁהוּא רוֹצֶה שֶׁיִּהְיֶה אַחַר הַיֵּשׁוּת וְהַפְּעֻלָּה שֶׁהוֹצִיא מִכּחַ אֶל הַפּעַל, שֶׁיִּהְיֶה כֻּלּוֹ אֶחָד, שֶׁיִּהְיֶה אָב וּבֵן כְּאֶחָד, כְּמוֹ שֶׁהָיָה מִקּדֶם כְּשֶׁהָיָה בְּכחַ, יִשְׁמר עַצְמוֹ מִשֶּׁקֶר, וְעַל יְדֵי זֶה הַשְׁגָּחַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עָלָיו, וַאֲזַי כֻּלּוֹ אֶחָד...


אֲבָל עַל יְדֵי אֱמֶת, שֶׁהוּא בְּחִינַת כֻּלּוֹ אֶחָד, כֻּלּוֹ טוֹב, עַל יְדֵי זֶה מַמְשִׁיךְ הַשְׁגָּחַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְאָז הַכּל אֶחָד כִּי עַל יְדֵי הַהַשְׁגָּחָה, נִכְלָל אַחַר הַבְּרִיאָה בְּקדֶם הַבְּרִיאָה כַּנַּ"ל . דהיינו כי קודם הבריאה היה הכל טוב הכל אחד, ואחר הבריאה נוצרו בעצם גם הרע, שנוסף על מה שכבר היה לפני הבריאה ששם היה כולו טוב. ועל ידי שאדם מאמין בה' ומושך את השגחת ה' עליו, על ידי זה הוא זוכה להתקרב לה' וכולי.


וכן בעניין השגת התכלית של הבריאה, שכבר התבאר שכל אחד מבין אותה רק כפי בחינתו הוא, מובא וְדַע, שֶׁבְּחִינָה זוֹ, הַיְנוּ בְּחִינַת אֶחָד, זֶה הוּא בְּחִינַת הַתַּכְלִית. (זְכַרְיָה י"ד) : "בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" 'וּבַיּוֹם הַהוּא', הַיְנוּ הַתַּכְלִית, וְהוּא בְּחִינַת כֻּלּוֹ טוֹב, כִּי אֶחָד הוּא כֻּלּוֹ טוֹב, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (פְּסָחִים נ) עַל פָּסוּק זֶה: "בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד" וְכוּ', 'אַטּוּ הָאִדְּנָא לָאו אֶחָד הוּא ? אֶלָּא הָאִדְּנָא מְבָרְכִין עַל הָרָעָה: 'דַּיַּן אֱמֶת', וְעַל הַטּוֹבָה: 'הַטּוֹב וְהַמֵּיטִיב', אֲבָל לֶעָתִיד יְבָרְכוּ עַל הַכּל הַטּוֹב וְהַמֵּיטִיב' נִמְצָא, שֶׁבְּחִינַת אֶחָד הוּא הַתַּכְלִית וְהוּא כֻּלּוֹ טוֹב, כִּי הַתַּכְלִית הוּא כֻּלּוֹ טוֹב.


כִּי אֲפִלּוּ כָּל הַצָּרוֹת וְהַיִּסּוּרִין וְהָרָעוֹת הָעוֹבְרִין עַל הָאָדָם, חַס וְשָׁלוֹם, אִם יִסְתַּכֵּל עַל הַתַּכְלִית, בְּוַדַּאי אֵינָם רָעוֹת כְּלָל, רַק טוֹבוֹת גְּדוֹלוֹת, כִּי בְּוַדַּאי כָּל הַיִּסּוּרִין בָּאִים בְּכַוָּנָה מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לְטוֹבָתוֹ, אִם לְהַזְכִּירוֹ שֶׁיָּשׁוּב בִּתְשׁוּבָה, אִם לְמָרֵק עֲווֹנוֹתָיו. וְאִם כֵּן הַיִּסּוּרִין הֵם טוֹבוֹת גְּדוֹלוֹת, כִּי כַּוָּנַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הוּא בְּוַדַּאי רַק לְטוֹבָה. נִמְצָא, שֶׁבְּכָל הָרָעוֹת וְהַיִּסּוּרִין שֶׁיֵּשׁ לָאָדָם, חַס וְשָׁלוֹם, אִם יִסְתַּכֵּל עַל הַתַּכְלִית, הַיְנוּ כַּוָּנַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, לא יִהְיֶה לוֹ יִסּוּרִין כְּלָל רַק אַדְּרַבָּא יִתְמַלֵּא שִׂמְחָה, מִגּדֶל רב הַטּוֹבָה שֶׁיִּסְתַּכֵּל בְּתַכְלִית הַיִּסּוּרִין הַלָּלוּ, כִּי הַתַּכְלִית הוּא כֻּלּוֹ טוֹב כֻּלּוֹ אֶחָד כַּנַּ"ל, וּבֶאֱמֶת אֵין שׁוּם רַע בָּעוֹלָם, רַק כֻּלּוֹ טוֹב. אַךְ עִקַּר הַצַּעַר שֶׁיֵּשׁ לָאָדָם מֵהַיִּסּוּרִין שֶׁעוֹבְרִים עָלָיו, חַס וְשָׁלוֹם הוּא רַק מֵחֲמַת שֶׁלּוֹקְחִין מֵהָאָדָם הַדַּעַת, עַד שֶׁאֵין יָכוֹל לְהִסְתַּכֵּל עַל הַתַּכְלִית, שֶׁהוּא כֻּלּוֹ טוֹב, וְאָז מַרְגִּישׁ צַעַר וּכְאֵב הַיִּסּוּרִין. כִּי כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ דַּעַת, וּמִסְתַּכֵּל עַל הַתַּכְלִית, אֵינוֹ מַרְגִּישׁ כְּלָל הַצַּעַר שֶׁל הַיִּסּוּרִין כַּנַּ"ל


לסיכום, קרבת ה' היא הטוב האמיתי, וכל אחד בעולם מחפש את קרבת ה', כי קרבת ה' היא הטוב ואת הטוב כמובן כולם רוצים. אלא שכשם שבעניין האושר כל אחד מבין אותו ומתקרב אליו אחרת, כך גם בהשגת קרבת ה' כל אחד מבין אותה כפי בחינתו הוא.


קרא עוד על גן עדן , בחירה חופשית , טוב , כוח המדמה , תכלית מטרה , יסורים , להתקרב לה , אמונה , דמיון , צדיק , צער , רגשות תחושות , הבריאה , רע , עולם הבא , כעס , שכל ודעת , שמחה ועוד ...


מאת להצליח בכח המחשבה Breslev.EIP.co.il



 
אודות המחבר

מאת אליעד כהן - מאמן אימון אישי + יעוץ אישי - לכל תחומי החיים ועוד

מחבר הספרים! אהבה בחיים / חיים בלי פחד / חיים טובים / להיות אלוהים / להצליח בכח המחשבה ועוד

הכנס עכשיו לאתר EIP.co.il ותהנה מאלפי מאמרים + הרצאות וידאו על כל נושאי החיים בכלל, ועל האושר שלך בפרט ...

מאמן אימון אישי חרדה פחד דיכאון קבלת החלטות זוגיות ויחסים ביטחון והערכה עצמית אהבה אושר להתמודד עם בעיות הצלחה מוטיבציה כסף והצלחה לחנך חינוך ילדים לשכנע מכירות שכנוע משמעות החיים בחירה חופשית חשיבה חיובית לחשוב חיובי ידע רוחניות מודעות הארה אלוהים להיות אלוהים בריאת העולם ברסלב רבי נחמן מברסלב פורום ברסלב אימון טיפול ייעוץ אישי

תכנסו ותהנו ...

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article2114.aspx