על מהות הנפש / תודעה / תת מודע / שכל / מחשבה / "אני" ועוד.
נכתב על ידי: אימון אישי / אליעד כהן - EIP.co.il
תאריך: 29/08/08

על מהות הנפש / תודעה / תת מודע / שכל / מחשבה / "אני" ועוד.

התודעה של האדם נקראת בשמות רבים, כגון: תודעה, נפש, תת מודע, נשמה, רצון, אגו, תת הכרה, מחשבה, שכל, רוח האדם, מצפון ועוד. כולם מסכימים כמובן, כי נפש האדם קיימת, כי הרי מנין יש לגוף שכולו חומר בלבד את היכולת לחשוב, להרגיש, לחוות, לדמיין, לרצות וכולי. ונשאלת השאלה היכן בדיוק נמצאת התודעה של האדם ? ממה היא עשויה ? וכולי.


גם כאשר אדם אומר את המילה "אני", למה בדיוק הוא מתכוון ? מיהו בדיוק אותו "אני" שרוצה / מרגיש / חושב וכולי ? הרי כמובן שזהו אינו הגוף, כי הגוף והחומר עצמו כמובן שאינו חושב מרגיש וכולי. אלא שהכוונה היא לנפש ולתודעה של האדם שבאה לידי ביטוי בגוף של האדם. כל האירועים שקורים לגוף האדם הם רק טריגר שגורמים לנפש האדם להרגיש בצורה כלשהי, אך כמובן שלא הגוף מרגיש אלא הנפש / נשמה.


גם המחשבות שיש לאדם מה הן בדיוק וממה הן עשויות ? הרצון שיש לאדם, מה הוא בדיוק ? מה יוצר אותו ? התחושה של האגו שיש לאדם, ממה היא נובעת ? כמובן שלא מהגוף, כי לחומר כמובן אין אגו ואין שום רצון, בדיוק כמו שלאדמה ולעפר שתחת רגלינו אין רצון. כאשר אדם מרגיש בתת ההכרה ובתת המודע שלו משהו, מהו בדיוק אותו תת מודע ?


אז נתחיל מהסוף, התשובה היא כי התודעה קיימת ולא קיימת במקביל (בדיוק כמו סופרפוזיציה קוונטית ). ז"א, מצד אחד היא קיימת כפי שאנחנו רואים כיצד היא באה לידי ביטוי בגוף שלנו, אך מצד שני היא לא באמת קיימת מבחינה פיזיקאלית וממילא היא לא נמצאת בשום מקום ולא עשויה משום דבר. ועכשיו נתבונן בעניין הזה יותר.


אז כפי שכבר התבאר בהרחבה, התודעה והשכל שלנו מוגבלים ואינם יכולים לתפוס ולהבין 2 דברים בבת אחת. ורק בגלל זה לא ממש ניתן להבין כיצד זה יתכן שמשהו יהיה קיים ולא קיים בו זמנית, כמו התודעה שלנו, שהיא מצד אחד קיימת, אך באמת אין אפשרות למצוא אותה בשום מקום. אך זו כמובן מגבלה סובייקטיבית שלנו בלבד. למרות שבאמת התודעה כמובן קיימת למרות שבאמת היא לא קיימת מבחינה חומרית פיזיקאלית.


התודעה שלנו כאשר היא בגוף שלנו, היא אינה מסוגלת לתפוס את המהות של עצמה, היא אינה מסוגלת להבין ממה היא עשויה ומהי מהותה בדיוק. התודעה שלנו, כן מסוגלת לתפוס את זה שהיא קיימת, היא כן מסוגלת לחוות דברים וכיו"ב, אך הכל זה בצמצום, כי התודעה שלנו כאשר היא בגוף שלנו, היא מוגבלת להבין ולתפוס בדיוק את המהות של עצמה כנ"ל. התודעה שלנו מסוגלת להבין בדמיון ולהרגיש שבאמת היא קיימת ולא קיימת בו זמנית, אך היא אינה מסוגלת להסביר ולתפוש זאת בשכל. מסוגלת להרגיש ולדמיין את המציאות האמיתית, אך לא מסוגלת לתפוש בשכל האנושי.


אם נתבונן בעניין הזה נראה גם, כי הקושי להבין את התודעה שלנו, זהה לחלוטין לקושי להבין את היקום עצמו. כי כפי שכבר התבאר גם המדע בתורת הקוונטים גילה, כי באמת החומר שאותו אנחנו רואים בעיניים שלנו, הוא לא באמת קיים. דהיינו, כי השולחן שאתה רואה לידך, אם תפרק אותו עד לחלק הקטן ביותר שניתן לפירוק, תגלה פתאום שהחלק עצמו לא באמת נמצא בכלל. ולמרות שאתה רואה את השולחן למול עינייך, באמת לאמיתה מבחינת החומר שממנו עשוי השולחן, והחומר שממנו עשוי החומר וכולי עד החלקיק הקטן ביותר, הרי שבאמת השולחן אינו קיים והוא קיים רק ברמת הדמיון שלנו.


אפילו תחושת הזמן עצמה וכל האירועים שקורים לנו בה, היא בדיוק כמו התחושה שיש בתוך שינה ועולם של דמיון. וכשם שבחלום הכל נדמה לך לאמיתי, וכאשר אתה מתעורר שאז רמת המודעות שלך עולה, אז אתה פתאום מגלה שבאמת הכל היה חלום ושבאמת שום דבר שחלמת עליו לא קרה, כך גם מבחינת השכל שמעל לשכל שלנו, דהיינו השכל שבו ניתן לתפוס באמת את מהות התודעה שלנו, השכל שאינו מוגבל ושבו ניתן לדעת באמת את המציאות כפי שהיא באמת, מבחינת התודעה הזאת, גם כל המציאות שלנו היא סוג של דמיון וחלום אחד גדול. וכפי שבאמת ניתן לראות בחוש, כי כאשר בודקים את מהות הנפש ואת מהות היקום, אנחנו פתאום מבינים שאנחנו לא מבינים כלום. כי באמת כאשר חוקרים את המציאות לעומק, אז מבינים שאנחנו באמת לאמיתה לא מבינים כלום בשכל המוגבל שלנו.


ולסיכום נוסיף כי מהות התודעה ונפש האדם, זהה לחלוטין למהות העולם והיקום עצמו. כי כבר התבאר בהרחבה, כי גם העולם עצמו כולו נברא יש מאין בכל רגע מחדש. והאדם והעולם הקטן זהה לחלוטין לאדם ולעולם הגדול. כי שניהם עשויים ועובדים באותה צורה להפליא. וכשם שהעולם כולו במהותו ובשורשו הוא בכלל "אין" ויחד עם זאת אנחנו רואים את ה"יש", דהיינו את העולם עצמו, כך גם נפש האדם היא בעצם חלק מאותו "אין" שיוצר את העולם, רק שהיא מביאה את עצמה לידי ביטוי דרך הגוף שלנו.


אז אם חשבת שאתה יודע מי אתה באמת וכשאתה אומר "אני" אתה יודע למה הכוונה ? אז תחשוב שוב ! כי באמת תכלית הידיעה היא שלא נדע !


 


הַנְּשָׁמָה, הִיא עֶצֶם הָאָדָם, כִּי עִקַּר עַצְמִיּוּת הָאָדָם, מַה שֶּׁנִּקְרָא אֵצֶל הָאָדָם אֲנִי, הוּא הַנְּשָׁמָה


שֶׁהַנְּשָׁמָה שׁוֹפֵעַ הַשֵּׂכֶל


מַהוּ אֲנִי, רַק מַה שֶּׁהַנְּשָׁמָה שֶׁלִּי


על האנלוגיה שבין נפש ונשמת העולם, לנפש ונשמת האדם


כִּי שֶׁצָּרִיךְ לְחַדֵּשׁ הַשֵּׂכֶל בְּכָל עֵת וְזֶה בְּחִינַת: 'וּבְטוּבוֹ מְחַדֵּשׁ בְּכָל יוֹם תָּמִיד מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית', כִּי חִדּוּשׁ בְּרֵאשִׁית הוּא חִדּוּשׁ הַחָכְמָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ" כִּי חִדּוּשׁ הַשֵּׂכֶל הִיא חִדּוּשׁ הַנְּשָׁמָה, כִּי הַשֵּׂכֶל הוּא הַנְּשָׁמָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (אִיּוֹב ל"ב): "נִשְׁמַת שַׁדַּי תְּבִינֵם" שֶׁאָמְרוּ רַזַ"ל (בְּרָכוֹת י'): 'מַה הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא זָן אֶת הָעוֹלָם אַף הַנְּשָׁמָה זָנָה אֶת גּוּפָהּ', נִמְצָא שֶׁהַנְּשָׁמָה הִיא מֵחַיָּה אֶת הַגּוּף, וְהִיא בְּעַצְמָהּ הַשֵּׂכֶל, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (קהֶלֶת ז'): "הַחָכְמָה תְּחַיֶּה" וְכוּ': וְחִדּוּשׁ הַשֵּׂכֶל, הַיְנוּ חִדּוּשׁ הַנְּשָׁמָה,


על חוסר היכולת להבין דברים שנמנעים מצד עצמם


וְזֶה כִּי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מֵחֲמַת רַחֲמָנוּתוֹ בָּרָא אֶת הָעוֹלָם, כִּי רָצָה לְגַלּוֹת רַחֲמָנוּתוֹ, וְאִם לא הָיָה בְּרִיאַת הָעוֹלָם עַל מִי הָיָה מַרְאֶה רַחֲמָנוּתוֹ וְעַל כֵּן בָּרָא אֶת כָּל הַבְּרִיאָה מִתְּחִלַּת הָאֲצִילוּת, עַד סוֹף נְקֻדַּת הַמֶּרְכָּז שֶׁל עוֹלָם הַגַּשְׁמִי, כְּדֵי לְהַרְאוֹת רַחֲמָנוּתוֹ וְכַאֲשֶׁר רָצָה הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לִבְרא אֶת הָעוֹלָם, לא הָיָה מָקוֹם לְבָרְאוֹ מֵחֲמַת שֶׁהָיָה הַכּל אֵין סוֹף עַל- כֵּן צִמְצֵם אֶת הָאוֹר לִצְדָדִין, וְעַל יְדֵי הַצִּמְצוּם הַזֶּה נַעֲשָׂה חָלָל הַפָּנוּי וּבְתוֹךְ הֶחָלָל הַפָּנוּי הַזֶּה, נִתְהַוּוּ כָּל הַיָּמִים וְהַמִּדּוֹת, שֶׁהֵם בְּרִיאַת הָעוֹלָם (כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּעֵץ-חַיִּים בִּתְחִלָּתוֹ)וְזֶה הֶחָלָל הַפָּנוּי, הָיָה מֻכְרָח לִבְרִיאַת הָעוֹלָם כִּי בִּלְתִּי הֶחָלָל הַפָּנוּי, לא הָיָה שׁוּם מָקוֹם לִבְרִיאַת הָעוֹלָם כַּנַּ"ל וְזֶה הַצִּמְצוּם שֶׁל הֶחָלָל הַפָּנוּי, אִי אֶפְשָׁר לְהָבִין וּלְהַשִּׂיג, כִּי אִם לֶעָתִיד לָבוֹא כִּי צָרִיךְ לוֹמַר בּוֹ שְׁנֵי הֲפָכִים, יֵשׁ וָאַיִן כִּי הֶחָלָל הַפָּנוּי הוּא עַל-יְדֵי הַצִּמְצוּם, שֶׁכִּבְיָכוֹל צִמְצֵם אֱלקוּתוֹ מִשָּׁם, וְאֵין שָׁם אֱלקוּת כִּבְיָכוֹל, כִּי אִם לא כֵן אֵינוֹ פָּנוּי, וְהַכּל אֵין סוֹף, וְאֵין מָקוֹם לִבְרִיאַת הָעוֹלָם כְּלָל אֲבָל בֶּאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ, בְּוַדַּאי אַף-עַל-פִּי- כֵן יֵשׁ שָׁם גַּם כֵּן אֱלקוּת, כִּי בְּוַדַּאי אֵין שׁוּם דָּבָר בִּלְעֲדֵי חִיּוּתוֹ וְעַל-כֵּן אִי אֶפְשָׁר לְהַשִּׂיג כְּלָל בְּחִינַת חָלָל הַפָּנוּי, עַד לֶעָתִיד לָבוֹא:

אֲבָל יֵשׁ עוֹד מִין אֶפִּיקוֹרְסִית, וְהֵם הַחָכְמוֹת שֶׁאֵינָם חָכְמוֹת אֶלָּא מֵחֲמַת שֶׁהֵם עֲמֻקִּים וְאֵינָם מַשִּׂיגִים אוֹתָם, וּמֵחֲמַת זֶה נִרְאִים כְּחָכְמוֹת כְּמוֹ לְמָשָׁל כְּשֶׁאֶחָד אוֹמֵר סְבָרָא שֶׁקֶר בְּגמפ"ת [גְּמָרָא, פֵּרוּשׁ רַשִׁ"י, תּוֹסָפוֹת], וּמֵחֲמַת שֶׁאֵין לַמְדָן לְיַשֵּׁב הַקֻּשְׁיָא שֶׁבָּא עַל- יְדֵי סְבָרָא זוֹ, עַל-יְדֵי-זֶה נִדְמֶה שֶׁאָמַר סְבָרָא וְחָכְמָה גְּדוֹלָה, אַף שֶׁבֶּאֱמֶת אֵינוֹ סְבָרָא כְּלָל כֵּן יֵשׁ כַּמָּה מְבוּכוֹת וְקֻשְׁיוֹת אֵצֶל הַמְּחַקְּרִים, שֶׁבֶּאֱמֶת אֵינָם שׁוּם חָכְמָה, וְהַקֻּשְׁיוֹת בְּטֵלִים מֵעִקָּרָא אַךְ מֵחֲמַת שֶׁאֵין בְּהַשֵּׂכֶל אֱנוֹשִׁי לְיַשְּׁבָם, עַל-יְדֵי-זֶה נִדְמִים לְחָכְמוֹת וְקֻשְׁיוֹת וּבֶאֱמֶת אִי אֶפְשָׁר לְיַשֵּׁב אֵלּוּ הַקֻּשְׁיוֹת, כִּי אֵלּוּ הַקֻּשְׁיוֹת שֶׁל אֶפִּיקוֹרְסִית הַזּאת, בָּאִים מֵחָלָל הַפָּנוּי, אֲשֶׁר שָׁם בְּתוֹךְ הֶחָלָל הַפָּנוּי אֵין שָׁם אֱלקוּת כִּבְיָכוֹל וְעַל כֵּן אֵלּוּ הַקֻּשְׁיוֹת הַבָּאִים מִשָּׁם, מִבְּחִינַת חָלָל הַפָּנוּי, אִי אֶפְשָׁר בְּשׁוּם אפֶן לִמְצא לָהֶם תְּשׁוּבָה, הַיְנוּ לִמְצא שָׁם אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ כִּי אִלּוּ הָיָה מוֹצֵא שָׁם גַּם כֵּן אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, אִם-כֵּן לא הָיָה פָּנוּי, וְהָיָה הַכּל אֵין סוֹף כַּנַּ"ל וְעַל כֵּן עַל הָאֶפִּיקוֹרְסִית הַזּאת, נֶאֱמַר (מִשְׁלֵי ב): "כָּל בָּאֶיהָ לא יְשׁוּבוּן" כִּי אֵין שׁוּם תְּשׁוּבָה עַל הָאֶפִּיקוֹרְסִית הַזּאת, מֵאַחַר שֶׁבָּא מֵחָלָל הַפָּנוּי, שֶׁמִּשָּׁם צִמְצֵם אֱלקוּתוֹ כִּבְיָכוֹל ...


קרא עוד על רגשות תחושות , לוגיקה , יש ואין , אין סוף , עולם , אמת , אני , דבר והיפוכו , שכל ודעת , נשמה , גוף האדם , תודעה , בריאת העולם , מדע , מימד הזמן , פיזיקה , שינה חלומות , מימד המקום , סופרפוזיציה קוונטית , תכלית הידיעה , קוונטים , רצון , חלומות ועוד ...


מאת להצליח בכח המחשבה Daat.EIP.co.il



 
אודות המחבר

מאת אליעד כהן - מאמן אימון אישי + יעוץ אישי - לכל תחומי החיים ועוד

מחבר הספרים! אהבה בחיים / חיים בלי פחד / חיים טובים / להיות אלוהים / להצליח בכח המחשבה ועוד

הכנס עכשיו לאתר EIP.co.il ותהנה מאלפי מאמרים + הרצאות וידאו על כל נושאי החיים בכלל, ועל האושר שלך בפרט ...

מאמן אימון אישי חרדה פחד דיכאון קבלת החלטות זוגיות ויחסים ביטחון והערכה עצמית אהבה אושר להתמודד עם בעיות הצלחה מוטיבציה כסף והצלחה לחנך חינוך ילדים לשכנע מכירות שכנוע משמעות החיים בחירה חופשית חשיבה חיובית לחשוב חיובי ידע רוחניות מודעות הארה אלוהים להיות אלוהים בריאת העולם ברסלב רבי נחמן מברסלב פורום ברסלב אימון טיפול ייעוץ אישי

תכנסו ותהנו ...

המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article2173.aspx