כי כל בריאת עולם העשייה לנברא הגשמי ניתנה
נכתב על ידי: Yafator
תאריך: 11/11/20



כי כל בריאת עולם העשייה לנברא הגשמי ניתנה, וקבע הבורא חוק בבריאה שתתאים התורה לבריאה והנברא, ולא תחדל ההתאמה לעולם לכל אחד מפרטי הנבראים, כי כך ולכך הם נבראו, ולטעם זה כל אשר יצר הבורא בעולם שלם הוא, כי כך מציאות השלם ברוך הוא, לא להחסיר בבריאתו כלום, וגם אשר יראה למשכיל ללא שום ספק בחסר יבוא, אם בתכונות הגוף אף בתכונות הנפש, הנה זה החיסרון ניתן לנברא להשלים, אם כן זה השלם האמיתי הצריך לנברא, ואם לא היה חיסרון בזה הפרט, אין לך חיסרון גדול יותר מזו השלמות הקיימת.

יוצא כי כל הפרטים הסובבים כל נברא ונברא באשר הוא, שלמים הם לגביו לא יחסרו כלום, והוא אינו מחסר אף אחד מהם, וגם אינו משלים לאף אחד מהם, כי עליהם לבדם המלאכה להשלים, אם כי יתכן שהוא יהיה אמצעי להשלמה של זולתו, ואם לא הוא, לא יחסר מי לזולתו. כנסו למידע כאן החלבן קבלת קהל

והכול עד הפרט האחרון למענו נברא, ואינו סותר כי גם למען חברו כך נברא, וגם הוא עצמו למענו קיים, אף שקיים עמו בעת ובעונה אחת, הן במקום וכל שכן בזמן, וכן הוא בכל הנבראים, כל אחד ואחד כפרט, וכולם יחד ככלל, וזו אחדות נפלאה לא ישיג שכל אנוש.

ואם תעמיק לחקור תבין שפועל יוצא הוא שלכל פעולה שפועל האדם הבחירי יש קשר משפיע לכל הנבראים, בין חי ואפילו דומם, בין הסמוכים למקום הנפעל, וגם אם ישנם בקצה העולם, ואפילו בעולם הרוחני, שנאמר הן אךאלם צעקו חצה (ישעיהו פרק לג׳ פסוק ד), שצעקו בזמן החרבן להיותן חוצה מהנשמות (דעת ותבונה למוהרי״ח שער החצר הפנימית ד״ה ועתה נבאר), וכל חיותם ממעשי הישראלי.

ויתרה על כך אפילו מה שפעל האדם שנים רבות קודם לכן, עדיין רושם מעשיו קיים, והן האדם הבחירי מי ימנה מספרו מיום בריאת העולם, ועניין זה אי אפשר לשכל אנוש להכיל מהותו. מידע על שאלת רב טלפון

ולסבר מעט עיני השכל נאמר כי מה יתרון לעשיר בעושרו מבלעדי העני הצריך לצדקה, וגם העני אם לא יקבל הצדקה מרעהו העשיר, נמנע הטוב השלם מהנברא העשיר, ואשר החסיר מרעהו, זה החיסרון שגרם הוי חיסרון גם לו, הנה זה מבלעדי רעהו חסרים הם, ויבואו לשלמות רק יחדיו, ואינו שונה במהותו מהחכם הצריך לאלף בינה מהחסר בחוכמה, אם כי באיכות אין להשוות כלל נתינת ממון לנתינת תורה, כי כל מסירת זו התורה על מנת שתנתן לכול, וכדאמר רבן יוחנן בן זכאי אם למדת תורה הרבה אל תחזיק טובה לעצמך כי לכך נוצרת (פרק ב׳ משנה ח׳), וכל חד וחד אחיד בחבריה, וכל חד וחד לפום חורפיה מקבל, ותשכיל להבין כי לא בכמות הקבלה נמדדים הם, כי איך יבוא לטעון הקדר על הכד הקטן שיצר, על שאינו יכול להכיל כגדול.

וגם בנבראים היותר נחותים מהמדבר, טבע הבורא בהם זה הענין שהנותן צריך למקבל באותה מידה, כדאמרו יותר ממה שהעגל רוצה לינק פרה רוצה להניק (פסחים דף קיב׳ עמוד א׳), וידוע לחכמי הטבע ההזדקקות של נבראים שונים זה לזה, ואפשר לראות בעלי חיים קטנים מנקרים לתאבון בין שיני הטורפים הגדולים, ומסלקים הפסולת המזיקה לטורף משם, וכלל אינם יראים מהם, כך תראה בין בים בין ביבשה, וגם זו ההזדקקות שלהם אחד לשני פלא עצום הוא למתבונן.

וכן תראה בצבא השמים אחדות נפלאה, שאם ח״ו יחסר אפילו כוכב קטן מצבא השמים, יתכן חורבן גדול בעולם (ברכות דף נח׳ עמוד ב׳).



 
אודות המחבר
המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article57833.aspx