ואפשר ר״ל שבעבור התורה כדא
נכתב על ידי: Yafator
תאריך: 12/11/20

  1. ואפשר ר״ל שבעבור התורה כדאי לו לפתוח שערי ביתו להתוועד בו החכמים, אבל לא יפסוק מהם אפילו יצאו מביתו לדרכם, ויהא הולך אחריהם ללמוד אורחות חיים, אף שאפשר שיהא גומע בדרכים אבק רגליהם בעודו מהלך אחריהם.

וכן מצינו ברבי יוחנן בן זכאי שהיה מהלך בירושלם והיה רבי יהושע מהלך אחריו (אבות דרבי נתן הוספה לפרק ט׳), ועוד מעשה ברבי אילעאי, שאפילו שרבן גמליאל שהיה רוכב על החמור, רבי אילעאי היה טורח להלך אחריו (עירובין דף סד׳ עמוד ב׳).

קרא כאן חלום על עשיית צרכים

35שותה בצמא את דבריהם:

  1. יוסי בן יוחנןאיש ירושלים אומר,יהי ביתף פתוח לךוחה, ו?היו

38עניים בני ביתך, ואל

אבל להתוועד רק לחכמים כי אין לעשות ביתו קבע לעמי ארצות, אך כיון שביתו פתוח לרווחה בין איש בין אשה, הזהיר התנא שאל ירבה שיחה אפילו עם אשתו, אלא לדברים הנחוצים בעיקר לה, והוא קל וחומר באשת חברו.

  1. כי מהם אפשר לו ללמוד שפלות, ועוד יותר הן אמר הנביא אשכון ואת רפא ושפל רוח (ישעיהו פרק נד פסוק טו׳), אשכון היינו ששכינה מצויה עימם, ומי אינו חפץ ששכינה תשרה בביתו.

וגם אפשר שרוצה לומר עצה טובה קמ״ל, שירגיל בני ביתו לנהוג כעניים ללא העדפה על העניים הבאים לביתם משלש טעמים, האחד שלהם יש פת בסלם, ואינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו פת בסלו (יומא דף סד עמוד א,), וממילא אינם צריכים ליותר.

מידע על תפילה להצלחה במבחן חשוב

ומשנהו שבשעה שפורס פיתו לעניים, מורה הוא לבני ביתו שישבו לסעוד עמם, ובזה מראים הם כי אשר להם גם לזולתם נותנים הם, ודי לעניים הביזיון שצריכים לאחרים, ואם יושבים בעלי הבית עימם לסעוד עשוי זה לרומם רוח הנדכא, והאחרון שלא ירגיל בני ביתו למותרות, כיון שבאים עניים לביתו, השפלות שרצה לזכות לעצמו, יפסיד לבני ביתו, שמתנשאים הם, אם כן מה הועיל אם מפסיד מידות טובות לבני ביתו.

40תו־ב


 
אודות המחבר
המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article57881.aspx