פרק ג
נכתב על ידי: Yafator
תאריך: 12/11/20

פרק ג

  1. עקבדא בן מהללאל אוימר,הסתכלבשלשה דברים

210ואין אתה בא לידי עברה.דע,

> - T•• -• •• • T T - I •• S

לכל אדם, וזה שמייעץ לו משכהו לבית המדרש, ושם תיקח עצה מהחכמים, איך מתגבר הוא על יצר הרע.

ומה שאמר רבי לוי בר חמא עצה ראשונה ירגיז היינו שיהא בו פחד מבוראו, וזה אפשר רק לתלמיד חכם, שאם לא למד איך ידע ממי יש לו לפחד, ואם אין די בעצה זו, הוא לטעם שאין בו די תורה, לכן בא בשנייה לאמר יעסוק בתורה, ואין בא לומר לו עתה ממש בזמן שפגע בו, אלא אומר לו מדוע עצה ראשונה אינה טובה לו, והעיקר הוא יחוד שמו היינו קריאת שמע, היינו שיש לו גם לירא מבוראו, וגם לאהבה, כי שני אלו המידות מתיחדות בקריאת שמע, אבל אם מתגבר בו ביותר יצר הרע כנראה גם אינו בר הכי, אלא כל שנותר בעבורו שיזכור לו יום המיתה.

כאן נקרא על חלום על הנקה

  1. ר״ל שאלו השלשה דברים כל המתבונן בהם ימנעו ממנו גם ניסיון העברה, כמו המקפח אכילתו במים, אינו בא לידי חולי מעים (ברכות דף מ׳ עמוד א׳).

  1. מאין באת, ולאן אתה הולך, ולפני מי אתה עתיד לתן דין תושבץ.

  2. מאץ באת, מטפה סרוחה, ולאן אתה הולך, למקום אלא על כורחך אין בלעם יודע לפני מי הוא עתיד הוא ליתן דין וחשבון, וזה למדנו מהא דאמר לו ה׳ מי האנשים האלה עמך (במדבר פרק כב׳ פסוק ט׳), פירש רש״י שאמר לנפשו פעמים שאין הכל גלוי לפניו עכת״ד, בזה טעה בלעם, ואינו יודע לפני מי הוא עתיד ליתן דין וחשבון, ועוד הציף כולי האי לומר וידע דעת עליון (במדבר פרק כד׳ פסוק טז׳).

212זה הדיבור לגוף החומרי שבא מטיפה סרוחה, אבל הנשמה הטהורה חצובה מתחת לכסא הכבוד, ולזה רמז התנא ליודעי ח״ן באומרו מאין, דאיהו עתיקא סתימאה רכל סתימין דאקרי אין (זוהר כרך ב׳ פרשת בשלח דף סד׳ עמוד ב׳)וזו הידיעה מביאה את המשכיל ליראת הרוממות.

מידע שניתן לקרוא פדיון נפש הרב בצרי

213ובהתחבר לנכתב לעיל יקשה למה לא אמר שלא ברמז, אלא מפורש רוממות האדם שנשמת אפו ניצחית חצובה תחת כסא הכבוד, ובזה ימאס בעיניו עבירת החומר בר החלוף.

ונראה כי לא אמר שנשמת האדם חצובה תחת כסא הכבוד, אלא תחילת יצירתה בעולם הגשמי כטיפה סרוחה, לטעם דאי אפשר לאדם בעולם החומר אמת דימיון הרוחני, וגם הראות אפסות האדם הבא לדין לפני רוממות האל, ויש בכוח זה להכניע ייצר הרע.

ואולי לטעם זה חילק והאריך התנא מאמרו בשני בבא, ולא אמר השאלה דע מאין באת, והתשובה מטפה סרוחה וכו׳, הכל במחתה אחת, כי המתבונן היותר משכיל יראה בזה גם רוממות האדם, ולו זו הרחקה יותר מעולה, שמואס בעברה השפלה בזכרו מקורו הרם ונישא.

215עפר רמה רתולעה.ולפני מי אתה עתיד לתן דין וחשבון, לפני מלך

T T - •••:•: T •• : T • T T ״ ״ •• I ״ J I : ••• : I •:••••• ״.״I

מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא:

I T It - • T : - -

217רבי חנינא סגן הכהנים אומר, 218הוי מתפלל בשלומה של מלכות, שאלמלא מוראה, 219 איש את רעהו חיים בלעו. רבי חננןא בן תרדיון אומר,שנים שיושבין ואין ביניהן דברי תורה, הרי זה מושב לצים, 217 מעולם לא היה כהן גדול, שאם כן היה, מי היה מזכיר לנו היותו סגן הכהנים, הן כהן גדול הוא.


 
אודות המחבר
המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article57907.aspx