כל זה לטעם שארך אפיים הוא
נכתב על ידי: Yafator
תאריך: 12/11/20


  1. כל זה לטעם שארך אפיים הוא, ואמר התנא דברים ברורים לכל אדם, שאף שאפשר לטול מכל הבא ליד, מכל מקום, זה החנוני יכול לפרוע בכל שעה ואין מידו מציל.

  2. יש מי שכתב דמיירי בעברות ממש של האדם, בין שעבר על עשה, ובין בקום ועשה עבר אל לא תעשה, ואם תדבק בדרך המשל ומינה לא תזוע, נראה היותר ראוי לומר, שמה שקיבל האדם בהקפה מהחנוני, הן כוחות הגוף והן כוחות הנפש, הן הנה מה שאמר הכל נתון בערבון, ומכיון שבכל רגע מוסיף לו החנוני חיים וכוח, זו היא ההלואה שמוסיף האדם בכל עת, אבל אם לא פעל בהן כדבעי לפי מה שקיבל, גם על זה נפרעין מן האדם.

  3. אלו המקטרגים, אבל לצדיקים שלא הרשיעו כלל, מתקן להם שכרם בלי פרעון.

  4. למה היה צריך לומר לנו התנא והדין דין אמת, וכי יעלה בדעת מאן דהוא שיהא אחרת, כי יקוו־ יחרה צורי ולא ערלתה בז (תחלים פרק צב׳

7•T T : - :• TJTT ׳ I

פסוק טז׳).

קרא כאן תקשור עם מלאכים

וצ״ל עברות שזוכר היינו לדעתו, ושאינו זוכר אינו לדעתו, מכל מקום יש להם על מה שיסמוכו כשנפרעין ממנו, והוא הפנקס, אבל יש שיאמר שקשים עליו חיסורים ביותר, אף שיודע בנפשו שחטא, וכל שכן שאינו זוכר כך, בא התנא להזכירו כי אין רצון הבורא להפרע ממנו בסתם, אלא הטעם לזה, והכל מתוקן לסעודה, הוא עולם הבא, ואיך יאכל פרי צדקתו לעתיד לבוא, אם אין הדין דין אמת.

מן האדם מדעתו ושלא מדעתו, ויעז להם על מה שיסמוכו, והדין דין אמת, והבל מתקן לסעודה:

(יז) רבי אלעזר בן עזוץה אלמי• אם אין תו>דהי אין דדו ארץ.

אם אין ירך ארץ, אין תו׳רה.אם אין חכמה, אין יו־אה. אם אין יו־אה,
אין חכמה.אם אין בינה, אין דעת. אם אין דעת, אין בינה.אם אין

קמח, אין תורה. אם אין תורה, אין קמח. הוא היה אומר,כל לחכמתו מרבה ממעשיו, למה הוא דומה,לאילן שענפיו מרכין ושרשיו מעטין, 309 __ _ _

והרוח באה

T T - T J

310ועויקרתו והופכתו על פניו,שנאמר והיהכערער בערבה ול־א

5 15" : : ־ - TT ׳ T T : " : T T : " V :״5 T T

יראה כי יבוא טוב ושכן חררים במדבר ארץ מלחה ולא תשב (ירמיה

/ •• •• : T •• J I W T : • " • •—J I" T : T • V :•

פרק יז׳ פסוק ו׳). אבל כל שמעשיו מרבין מחכמתו, למה הוא דומה,

T : T •• I • ••. : T - V T V I I י : V T י

315לאילן שענפיו מעטין ושרמזיו מרכין, שאפלו כל הרוחות שבעולם

• • I T ״.״ J־5 T TT J I • T TT ••״״ J I ״••:״• T T V T T

באות ונושבות בו אין מזיזין אותו ממקומו, שנאמר והיה כעץ שתול על S : T ״• J I ״ ״ I ״ 8 T I : T T : " V:V V * I

מידע על פאוור פוינט להורדה ישירה

מים ועל יובל ישלח שרשיו ולאיראה כי יבא חם, והיה עלהו רענן,

* It-: — •• T tt:* t • •••:• : TTT --: - -: •

ובשנת בצרת לא יךאג, ולא ןמיש מעשות פרי (שם פסוק ח׳): (יח) רבי אליעזר בן חסמא אומר, קבין ופתחי נדה, הן הן גרפי הלכות.תקופות וגמטריאות,פרפראות לחכמה:

•• I ״• J I S T I ״ " 5 T J י " 5 5 T J T " T



 
אודות המחבר
המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article57916.aspx