ונראה לענ״ד דנקראת פ
נכתב על ידי: Yafator
תאריך: 12/11/20


  1. ונראה לענ״ד דנקראת פי הבאר שיש עיתים רחבה ויש עיתים צרה ואפילו סגורה כמו הפה, אם באים העדרים הצמאים תפתח הרבה, ואם יבוא האדם לרוות צמאונו, וכלי אין בידו, יהא קילוחה דק, כי זה כל צורכו, וכן היה בפי הארץ, מדכתיב ותפתח הארץ את פיה (במדבר פרק טז׳ פסוק לב׳), הנה הייתה סגורה, ואחר נפתחה כמו הפה.

451והמן, 452 ןהמטה, והאמיר, הנה לעולם תופיע הקשת אלא ביום גשום, ולא סתם אם יהיו עננים מעל, ואפילו נושאים מים רבים בקרבם (וזה לא יכוץ למאן דאמר דהקשת די לה ענן שיש בו מים), ואמר רבי אבהו גדול יום הגשמים מתחיית המתים, דאילו תחיית המתים לצדיקים, ואילו גשמים בין לצדיקים בין לרשעים (תענית דף ז׳ עמוד א׳), והרואה קשת בענן מברך בשם ומלכות, זוכר הברית ונאמן בבריתו וקיים במאמרו (רמב״ם הלכות ברכות פרק י׳ הלכה טז׳), וזאת הברכה הודאה היא לה׳ שנמנע מלהביא מבול לעולם, לא מפני שאנו ראויים לכך, אלא כיון שכך הבטיח.

ולכן נראה לענ״ד דהקשת שאנו רואים אינה אותה הקשת, ואם הייתה אותה הקשת היה לה להופיע שלא כדרך הטבע, וכל שכן שלא ביום הגשמים, ואדרבה יש לה להופיע דווקא ביום הבהיר.

קרא כאן משפטים על חיוך ושמחה

  1. שינוי הטבע שהיה במן שכל טעמים שבעולם היו בו, אם כן למה ניסו בני ישראל את ה׳ לומר ונפשנו קצה בלחם הקלקל (במדבר פרק כא׳

8 - 8 •• ־I z 18 - ••••••" TH

פסוק ה׳).

וראה שכתבתי בספרי אדרת שנער על התורה, כי טענת הלחם הייתה בעבור שנבלע באברים (יומא דף עה׳ עמוד ב,), ולכן אינם נזקקים ליציאה, והם אינם יודעים שנבלע באברים, וחששו שמה ימותו לסיבה זו שאינם נזקקים ליציאה, הן מעידה לנו התורה וטעמו, בצפיחת בךבש (שמות פרק טז׳ פסוק לא׳), ואין מי שיכחיש זה, ועוד שאינו דומה מי שרואה ואוכל, למי שאינו רואה ואוכל (מדרש אגדה במדבר פרק יא׳ סימן ו).

  1. מעשה באחד שירד ברומי למכור סמפירינין, אמר לו הלוקח על מנת לבדוק, אמר לו על מנת כן, מה עשה נטלו והיניחו על הסדן, והיה מכה עליו בפטיש, נבקע הסדן נחלק הפטיש, והספיר לא חסר (פסיקתא דרב כהנא פיסקא יה׳ ענייה סוערה סעיף ד׳), וגם הלוחות סמפירינין היו עשויות.

  2. ןהכתב,והמכתב, והלוחות. ויעז אומרים, אףהמזיקין, 456וקבורתו על מעה, ןאילו של אברהם אבינו.

ויעז אומרים, 458אף צבת בצבת עשויה:

J ״• J • י " T "J T J • T J I

  1. שבעה דברים 459 בגלם ושבעה בחכם. 460 חכם אינו מדבר בפני מי

׳ ' • 5 T J T ״ " T T T T V T J • J V ״• : - ״• ״ : ״• •

שהוא גדול ממנו בחכמה 461ובמנין,

It: • : T : T : V • T v י וגם אמרו המפריש חטאתו ומת, לא יביאנו בנו תחתיו (כריתות דף כד עמוד ב׳), ולפי טעם זה, הנראה לענ״ד שהגירסא המונחת לפנינו יותר מכוונת.

מידע על חלום על ערבים

  1. ונדחה (פסחים דף נד׳ עמוד א׳) דאפשר יעשה הראשונה בדפוס, וקשה קצת לדחיה שאמרו, הן כלי שיוצקים ממנו בעי שיהא ברזל, ולעשות הכלי עצמו צריך צבת, וי״ל כדפירש רש״י ונשרפה לשרפה

T •• 5 • T J J • 5 1 I

(בראשית פרק יא׳ פסוק ג׳), שכך עושין הלבנים, ששורפים אותן בכבשן (עכ״ל), אם כן כלי ראשון בדפוס של חרס היה עשוי, ויכול לקבל חום הברזל המותך בכבשן.

  1. פתח בגולם וענה ראשונה בחכם, והן אמר כאן התנא ואומר על ראשון ראשון, וזה מסימני החכם וחילופו בגולם.

והיה לי לומר בזה, הן זו תורה שבע״פ, וכך נמסרה דור אחר דור, וכאשר דרש התנא בעניין זה בכוונת מכוון החל לענות בחכם, לחנכם באוזן שומעת, כי התשובה מכל מקום אחת היא לשניהם, כיון שחילופיהן בגולם.

460לטעם כי יש לו ללמוד מהחכם, אלא אם כן נשאל קודם מהחכם.


 
אודות המחבר
המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article57933.aspx