[וראה תירוץ נוסף באוה״ח הק
נכתב על ידי: Yafator
תאריך: 12/11/20

[וראה תירוץ נוסף באוה״ח הק׳ לעיל בפרק כא פס׳ ב שמסביר שם שאצל אברהם מי שקוראו אברם עובר בעשה כי בכך מייחס את ישמעאל לבן אברם אך ישמעאל איננו במעמד בן אברהם אלא בן השפחה ודין עבד יש לו].

פס׳ כח - מדוע לא הזכיר חיים ביצחק ואילו בשאר האבות כן הזכיר? משום שיצחק לא הביא עמו חיים עד העקידה.

פרק לו פס׳ א - הזכיר בפרשה שלוש פעמים שאדום זה עשו משום שנשבע ה׳ לאבד אדום לכן הזכיר שם אדום גם על עשו וגם על בניו וגם על העיר לומר שכולם יאבדו.

פס׳ כז - בדרך רמז ירמוז שע״י ייסורין בעוה״ז ירבה שכר לעוה״ב, ומי האיש החפץ חיים יבקש ייסורין בעוה״ז.


פרשת וישב

מיקוד:


פרק לז פס׳ ב.

פס׳ כא.

פס׳ ג-ד.

פס׳ כח.

פס׳ ה.

פס׳ כט.

פס׳ ז.

פרק לח פס, ב.

פס׳ ח.

פרק לט פס׳ כא.

פס׳ יא.

פרק מ פס׳ ו.

פס׳ יד.

פס׳ ח.

פס׳ יח.

פס׳ יד.

פס׳ כ.

פס׳ טז.

מיקוד מורחב:


פרק לז פס׳ ב - כמה פירושים יפים לפס׳ אלה תולדות יעקב יוסף.

"האדם גורם לעצמו את כל אשר

תבואנה עליו" [וראה בהרחבה פרק שלם ומפורט

בנושא זה במורה נבוכים חלק ג פרק יב - אחריות אישית].

אפילו שיעקב עבר הרבה צרות וייסורין קשים זה לא משתווה לסבל של יעקב באיבוד

יוסף.

כאן נקרא על חלום על מלא נחשים

פס׳ ג-ד - האחים לא יכלו להוכיח את יוסף בדברים משום שראו שיעקב אהב את יוסף ע״י שהכין לו כתונת פסים ולכן לא יצדקו דבריהם וזה כוונת הפס׳ לא יכלו לדברו - להוכיחו בצורה קשה וע״י כך לעשות בניהם שלום.

פס׳ ה - מדוע יוסף מספר לאחים את חלומותיו ובכך מגדיל את השנאה? מכיון שרצה להראות להם שמן השמים העלוהו לגדולה ואין הוא בודה מלבו, או לומר להם שהם יצטרכו לו בעתיד ולכן יסלקו השנאה עליו כעת.

פס׳ ז - כיצד אפשר לדעת שחלום הוא כמראה הנבואה ולא סתם חלום, אם החלום הוא בבהירות כאילו היה בהקיץ ממש וכך חלם יוסף.

פס׳ ח - בחלומות יוסף יש שני דרכים לפרשם מלכות וממשלה, ולכן האחים השיבוהו דווקא בלשון זו המלוך תמלוך עלינו אם משול תמשול בנו.

פס׳ יא - בחלום השני הוסר הספק שהיה לאחים שיוסף חולם על ההרהורי לבו שהרי בחלום השני חלם שגם אביו משתחווה לו וזה וודאי אינו מהרהורי ליבו.

פס׳ יד - יעקב עשה את יוסף שליח מצווה בהליכתו ובחזרתו בכדי שלא ינזק מהאחים [ששליחי מצווה אינם ניזוקים] וא״כ קשה כיצד בסוף יוסף החק אלא מתרץ האוה״ח שנזק שתכליתו הטבה ומעלה גדולה אינו נזק או משום שיוסף נשלח לשכם אך לאחר מכן הוא מעצמו הלך לדותן ולכן איננו יותר בגדר שליח מצווה ולכן ניזוק.

מידע שניתן לקרוא פאוור פוינט להורדה חינם 2010

פס׳ יח - חז״ל דרשו שהמלאך הזהיר את יוסף שאחיו רוצים לפגוע בו וא״כ קשה כיצד יוסף הולך למקום סכנה? אלא אפשר לומר שיוסף לא הבין את הרמז, ואפשר להסביר שהמלאך רצה להגדיל שכרו של יוסף אך לא לבטלו מהליכתו שהרי זהו מהלך אלוקי שבו עמ״י בסוף ירד מצרימה.


 
אודות המחבר
המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article57957.aspx