שחז״ל ראו את יציאת לאה זו באור שלילי עד כדי
נכתב על ידי: Yafator
תאריך: 14/11/20

שחז״ל ראו את יציאת לאה זו באור שלילי עד כדי כך שתלו את קלקלת דינה בתה משום חטאה של לאה שיצאה לקראת יעקב.

רבינו מאיר אור חדש כשיאון בגדלותו ובצחרותו ביציאתה של לאה וכה דבריו (ויצא ל, טז): "עוד יש לתת טעם ללאה [מדוע יצאה לקראת יעקב] כי מדת חסידות עשתה שלא הניחה עד שיכנס אותו צדיק לאהל רחל ותוציאנו משם כי יש בזה הקפדה וצער גדול לרחל וקנאה גדולה, לזה קדמה קודם שיכנס אצלה, ואין זה אלא מדה טובה וחסידה וכל מגמתה של אותה צדקת להעמיד נטעי נאמן, וה׳ עד בדבר כי נתן שכרה דכתיב וישמע" מסביר רבינו שלא מלבד שלאה לא חטאה ביציאה זו אלא אף עשתה מעשה חסידות וצידקות, ודברים אלו הם ממש בבחינת להפוך מעשה (יציאתה של לאה) מר למתוק, ועל פירוש זה ניתן להליץ את דברי חז"ל (רש״י תחילת פרשת ויצא) שיציאתו של צדיק עושה רושם וכאן פירושו של רבינו על יציאתה של הצדקת לאה עשו רושם בלבנו והאהיבו עלינו את מתיקות התורה.

כאן נקרא על נחשים בחלום

ונסיים בברכה שנזכה להשיג לפחות חלק אחד מענפי אור עליון וכדברי רבינו בפרשת בחוקותיי (כו, יד) וז״ל: "בוודאי אם ישיג אדם חלק אחד מערבות ידידות נעימות מתיקות ענף מענפי אור עליון יבז בלבו היות בעולם הזה מלך המלכים בערך קיום מצוה אחת".

זכותו תעמוד לכל עם ישראל וקירוב הגאולה במהרה בימינו ברחמים, עם כל עמ״י, אמן!

נספח ב - שיר לכבוד הילולת האור החיים הקדוש, תש״ף

צלילי אור


לכבוד הילולת האור

האיר אורו על החיד״א2

נפתח בשיר ומזמור

נבוא לפניו בקידה.

הנה הגיע קול התור

תורת חיים בפיהו

נפרוס למשיחנו שביל ויעבור1.

בזכותו יגלה אליהו

עמל התורה והשקידה

שלח לעמו עץ חיים ויורהו

פרישות חסידות ועבודה

זה אלי ואנוהו.

בספח ג - שיר על לימוד אור החיים

כולם ישנים והשקט שורר ואתנהלה לאיטי3

את הססנדר ממול לכורסא גורר

בברכת בית עובד אדום הגתי.

אור החיים מהספריה אני בורר

מרן בר עטר

ומזגן עם משב רוח מקרר.

מורה אותנו אסור ומותר

צולל לתוך האור

כל קושי מיד סתר

שכל קושי משפיל למישור

ומרוה אותנו כטל ומטר.

אך מגביה את הר המור

מורנו חיים רבינו

מסביר ומשביר כבכור שור.ו

בזכותו יאבדו אויבנו

זהו טעם החיים האמיתי

וה׳ יחוננו

ואני זאת בריתי2

ויפעל ישועות למעננו.




















מידע שניתן לקרוא אור חיה ירושלים

1יוסף הוא המשביר לכל הארץ, וכן הוא התברר מפי משה "בכור שורו הדר לו".

2ישעיה נט, כא.

  1. בראשית לג, יד.


בספח ד - שיר לפרשת בלה

הגאון המופלא בצדיקות

אור החיים בעל הדביקות

עשיר בהסתפקות ומעורר השתוקקות

נתחכם ה׳ לעשות תיקון לדבר קדושה5 שלא תטמא בפי חזיר הרשע6 עשה מחיצה וקווצותיה חמישה7

ואז כה תדבר רוה״ק8 כמפי אלישע.9
















1 בלעם שתום העין, שמעוור אחרים בקללותיו.

2בלעם - לבלוע עם.

3 עם צמא - הכוונה לעמ״י שצמא לדבר ה׳ (עמוס ח, יא), וכן שפרשת בלעם מגיעה לאחר פרשת מי מריבה שהעם צמא למים, ושם האור החיים הקדוש מחדש שטענת העם הייתה צודקת, ועוד ע״פ דברי האור החיים בפרשת בלק (כג, כד) "ודם חללים ישתה" ח״ל " ודקדק לומר ישתה, לפי מה שהקדמנו כי על ידי הריגת עכו״ם נדבקים חלקי הקדושה בעם ה׳ בסוד כי לחמנו הם (י״ד ט׳) כמו כן אמר כאן ישתה והבן."

4ע״פ הפיוט ׳ידיד נפש׳ של ר׳ אלעזר אזכרי בעל ספר חרדים "כי זה כמה נכסוף נכספתי לראות בתפארת עוזך".

5ציטוט מדברי האור החיים בפרשת בלק (כג, ה) שעליו מבוסס השיר הזה.

6גם שם.

  1. מחיצות מכל הכיוונים, ויש פתח רק כלפי חוץ כדי שיישמע הקול, ואלו חמש מחיצות - מחיצה מלמעלה ומטה ושלושה כיוונים, וגם כנגד חמישה חומשי תורה, שלא יפגם קדושת התורה בפיו המטונף.

  2. ראה הערה 5, וגם זה ציטוט מאותו פירוש.

9אלישע הנביא תלמידו של אליהו הנביא.



 
אודות המחבר
המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article58079.aspx