ברכת האילנות לעציץ שעל גבי משאית
נכתב על ידי: Yafator
תאריך: 14/11/20

ברכת האילנות לעציץ שעל גבי משאית

שאלה:

בימים אלו עיריות שונות מוציאות משאיות שעליהם עציצים לצורך ברכת האילנות, ונשאלת השאלה האם ניתן לברך את ברכת האילנות על אילן שבתוך עציץ?

תשובה:

האחרונים נחלקו האם ניתן לברך ברכת האילנות על ענף שנתלש מאילן. המהרש״ם (דעת תורה סי׳ רכו ד״ה אילנות) כותב שמברכים ברכת האילנות על ענף תלוש. אך רוב האחרונים כתבו שאין לברך ברכת האילנות על ענף תלוש, וזאת משתי סיבות: א. מלשון הגמ׳ משמע שמברכים ברכת האילנות על אילן המחובר לקרקע דווקא. ב. להלכה נפסק שמברכים ברכת האילנות דווקא על אילן מאכל, וענף תלוש שאינו עתיד לגדל פירות דינו כאילן סרק שאין מברכים עליו.

קרא כאן משפטי געגוע למישהו שנפטר

לאור זאת, יש לשאול האם מותר לברך ברכת האילנות על אילן שנטוע בתוך עציץ, ויש לדון בשאלה הזאת בשני סוגים של עציצים:

אילן שנטוע בתוך עציץ נקוב מותר לברך ברכת האילנות ללא כל ספק, שהרי שתי הבעיות שהוזכרו באחרונים לעיל לגבי ענף תלוש אינן קיימות לגבי הנטוע בתוך עציץ נקוב: א. אילן בתוך עציץ נחשב דבר המחובר לקרקע לגבי הלכות ערלה. ב. אילן בתוך עציץ עתיד לגדל פירות ולכן דינו כאילן מאכל.

אילן שנטוע בתוך עציץ שאינו נקוב ניתן להסתפק האם מברכים עליו ברכת האילנות, והתשובה לכך תלויה לכאורה בדיון שעולה בהלכות ערלה בשאלה האם עציץ שאינו נקוב נידון כדבר המחובר לקרקע.

ראשית הדיון הזה הוא בירושלמי במסכת ערלה (פ״א ה״ב) שכתוב בה שאילן הנטוע בתוך עציץ שאינו נקוב חייב בערלה משום ששורשיו ׳מפעפעין׳ דרך דפנות העצים. הראשונים נחלקו בביאור הסוגיא בירושלמי, ומדבריהם עולים שתי שיטות בדינו של העציץ שאינו נקוב:

❖ שיטת הרמב״ם והשולחן ערוך: הרמב״ם (מעשר שני פ״י הל׳ ח) הבין שהסיבה שהנטוע בעציץ שאינו נקוב נחשב מחובר לקרקע הוא מכוח השורשים החזקים של האילן, שבשונה משורשי זרעים, מצליחים לחדור דרך דופן העציץ. הרמב״ם אינו מבדיל בין סוגי עציצים שונים, ולדעתו אילן שנטוע בכל סוגי העציצים חייב בערלה, וכך נספק בשולחן ערוך (יו״ד סי׳ רצד ס״ק כו).

מידע על חלום על נפטר

❖שיטת הרא״ש והטור: הרא״ש (הל׳ ערלה סי׳ ג) והטור (סי׳ רצד) הבינו שהסיבה שהנטוע בתוך עציץ שאינו נקוב נחשב מחובר לקרקע אינו מחמת שורשי האילן אלא בגלל שהעציץ עצמו אינו מהווה חציצה בין הנטוע בתוכו לקרקע. בשונה מהרמב״ם שחילק בין זרעים לאילנות, הרא״ש מחלק בין סוגים שונים של עציצים: א. עציץ העשוי מחרס אינו מהווה חציצה, ולכן הנטוע בתוכו נחשב מחובר לקרקע. ב. עציץ העשוי מעץ מהווה חציצה, ולכן הנטוע בתוכו אינו נחשב מחובר לקרקע.

למעשה, המברך ברכת האילנות על אילן הנטוע מכל סוגי העציצים שאינם נקובים בהחלט יש לו על מי לסמוך, וכך עולה מפשטות לשון הרמב״ם והשולחן ערוך. אולם, על פי הכלל היודע ש׳ספק ברכות להקל׳ נראה שלכתחילה צריך לחוש לשיטת הרא״ש והטור. ולכן, אילן הנטוע בעציץ העשוי מחרס מותר לברך עליו, אך אילן הנטוע בעציץ העשוי מחומרים אחרים כגון עץ או מפלסטיק אין לברך עליו.


 
אודות המחבר
המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article58085.aspx