ויש לדעת שבשנה הזאת
נכתב על ידי: Yafator
תאריך: 14/11/20

ויש לדעת שבשנה הזאת (שנת תש״פ) שראש חודש אייר חל בשבת מותר לכל אחד להסתפר ביום ששי ערב שבת וראש חודש, אף לאלו שהסתפרו לפני הפסח, וזאת בגלל תוספת השמחה של שבת וראש חודש (משנה ברורה סי׳ תצ״ג ס״ק ה).

    נישואין בימי הספירה

שאלה:

בשנה הזאת שחתונות רבות נדחו בעקבות מחלת הקורונה האם ניתן לערוך חתונה בימי הספירה ?

מאמר בנושא קעקוע ביהדות

תשובה:

השו״ע (סי׳ תצ״ג) כותב שאסור לשאת אישה בימי הספירה, אך מותר לארס ולקדש שמא יקדמנו אחר. ונחלקו האחרונים האם לאדם שאין לו בנים מותר לשאת אישה בימי הספירה משום מצוות פרייה ורבייה, והמשנה ברורה (סי׳ תצג ס״ק א) כותב שהמנהג לאסור אף בזה. ומבואר בדברי המשנה ברורה בהלכות בין המצרים (סי׳ תקנא ס״ק יד) שמעיקר הדין הדבר מותר אלא שאין בכך סימן טוב. והערוך השולחן (סי׳ תקנא סעי׳ ז) כותב שכיון שאיסור זה הוא רק משום סימן טוב ניתן להקל בזה במקום הצורך. וכעין זה מופיע גם בשערי תשובה (סי׳ תצג ס״ק א) בשם השו״ת חינוך בית יהודא, אלא שהחינוך בית יהודא התיר זאת רק בצירוף טעם נוסף להקל והוא שמדובר בימים שחלק מהקהילות נוהגים בהם היתר גמור. ולכן, בשנה שבה חתונות רבות נדחים בימים שלפני הספירה עקב שעת הדחק ניתן במקום הצורך לערוך חתונות בימי הספירה לחתנים שעדיין לא קיימו מצוות פרייה ורבייה. אך עדיף שהחתונות יתקיימו בימים שממילא מותרים לחלק מהקהילות, כגון ראש חודש אייר, ובפרט בשנה הזאת שראש חודש אייר חל בשבת יש לערוך את החתונה בערב שבת ראש חודש. ויש לדעת שכלל המוזמנים לחתונה רשאים להשתתף בריקודים ובמחולות.

    לשמוע מוזיקה בימי הספירה

שאלה:

בשנה הזאת שבה רבים נמצאים מבודדים וסגורים בתוך בתיהם למשך ימי הספירה האם ניתן להתיר לשמוע מוזיקה ?

מידע שיש על תפילה לטסט

תשובה:

האיסור לשמוע מוזיקה בימי הספירה אינו מפורש בפוסקים. המגן אברהם (סי׳ תצג ס״ק א) כותב שימי הספירה אסורים בריקודים ומחולות, ורבים מהאחרונים למדו מדבריו שאף שמיעת מוזיקה אסורה, ואף כאשר מדובר במוזיקה מוקלטת, וכן המנהג הרווח.

וניתן לכאורה להעלות שני טעמים לאיסור זה: א. שמיעת מוזיקה עלולה להביא את האדם לידי ריקודים ומחולות. ב. שמיעת מוזיקה מעוררת שמחה מצד עצמה שאינה ראויה בימי הספירה. ויש להסביר באופן הזה את ההיתר שמופיע באחרונים לאדם הלומד מוזיקה לנגן בימי הספירה, שכן מוזיקה זאת איננה ביטוי של שמחה, וכן אינה מביאה את האדם לידי ריקודים ומחולות.

ויש אחרונים שהקילו בזה עוד יותר וטענו שבימינו שמיעת המוזיקה אצל רבים הפכה להיות פעולה שגרתית שאינה מעוררת שמחה חריגה ולכן אינה אסורה בימי הספירה. אך רוב האחרונים התירו זאת רק במקרים חריגים, כגון לחזק את רוחו של אדם חולה או כדי להפיג רגשות של פחד ובדידות.

ולכן, אדם שנמצא בבידוד ביתי בימי הספירה והדבר גורם לו לקושי נפשי ושמיעת מוזיקה תרומם את רוחו ותקל עליו את ימי השהייה בבידוד, מותר לו לשמוע מוזיקה בימי הספירה. כמו כן, הורים שמתקשים להעסיק את ילדיהם בימי הסגר מותר להם להשמיע מוזיקה בביתם. אך עדיף שיהיה מוזיקה איטית שאין בו חשש לריקודים ומחולות.


 
אודות המחבר
המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article58092.aspx