הלכות תפילה בציבור
נכתב על ידי: Yafator
תאריך: 14/11/20

הלכות תפילה בציבור

    מניין מרפסות

שאלה:

האם ניתן לקיים מניין של עשרה אנשים העומדים על מרפסות נפרדות ורואים אלו את אלו?

תשובה:

במשנה בברכות דף נ. כתוב ששתי חבורות שרואים זה את זה מצטרפים לזימון אחד. הירושלמי (פ״ז ה״ה) מוסיפה שהצירוף ע״י ראייה מועילה אפילו כאשר שתי החבורות נמצאות בשתי בתים נפרדות, וכן נפסק בשו״ע בהל׳ זימון (או״ח סי׳ קצה סעי׳ א).

קרא כאן הרבנית שמרית אוחנה

ונחלקו הראשונים האם הצירוף ע״י ראייה מועילה אף לגבי תפילה במניין. הרמב״ן (פסחים פה: ד״ה אמר רב יהודה) כותב שאינו מועיל אלא לעניין זימון ולא לעניין תפילה במניין, משום ש״לעניין תפילה בית אחד בעינן שאין בתפילה קביעות חבורה". לעומת זאת, הרשב״א (שו״ת הרשב״א ח״א סי׳ צו) כותב ש׳אפשר׳ שהצירוף ע״י ראייה מועילה אף לעניין תפילה כשם שמועילה לעניין זימון.

שאלת הצירוף לתפילה במניין ע״י ראייה בלבד תלויה בדיון נוסף המופיע בביאור הלכה בהל׳ זימון (סי׳ קצה ס״ק ד״ה שתי חבורות):

מידע על פתגמים על נתינה לזולת

❖ הרשב״ש והגר״א כותבים שצירוף ע״י ראייה לזימון מועיל רק בשתי חבורות שבכל אחת מהן שיעור של כדי זימון, דהיינו שלושה אנשים. נמצא, שלפי הדעה הזאת עשרה מתפללים שנמצאים במקומות שונים אינם מצטרפים למניין אחד.

    מדברי הרשב״א מבואר שצירוף ע״י ראייה לזימון מועיל ליצור חבורה אחת אף כשאין בכל אחד מהקבוצות כדי זימון. ולכן, לדעתו, הצירוף ע״י ראייה מועיל אף לגבי תפילה במניין.

ולעניין הלכות תפילה במניין, השו״ע בהל׳ ברכות (סי׳ נה סעי׳ יד) פוסק את דברי האורחות חיים בשם הרב האי גאון שמי שעומד מאחורי בית כנסת ומראה את פניו דרך חלון מצטרף לתשעה אנשים העומדים בתוך בית הכנסת. ונחלקו האחרונים בביאור הדין:

    יש אחרונים שהסבירו שהדין הזה מבוסס על העיקרון של צירוף ע״י ראייה, וכשיטת הרשב״א (לעיל) שצירוף זה מועיל לעניין תפילה במניין.

    ויש אחרונים שהסבירו שהצירוף כאן רק מועיל כאשר מכניס ראשו (או ראשו ורובו) בתוך החלון, אך ראיית פנים לבד אינו מועיל לצרף לתפילה במניין.


 
אודות המחבר
המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article58093.aspx