סימן קח
נכתב על ידי: Yafator
תאריך: 14/11/20

סימן קח

היה העד חכם גדול והיה בבית דין פחות ממנו בחכמה הואיל ואין כבודו שילך לפניהם עשה של כבוד תורה עדיף ויש לו להמנע, במה דברים אמורים בעדות ממון אבל בעדות שמפריש בה מן האיסור וכן בעדות נפשות או מכות הולך ומעיד שנאמר אין חכמה ואין תבונה לנגד ה' כל מקום שיש

חילול השם אין חולקין כבוד לרב. [עדות א, ב].

כאן נקרא על פירוש חלומות שיניים נופלות

הרמב״ם פ״[א] מעדות ה״נב פסק] כד יהודה בשבועות ל', א; דאם רצו להוליך שניהם מוליכין, וע׳ בכס״מ מה שכתב מזה, ונלע״ד דרמב״ם פ״ד מת״ת ה״נב] פסק דאין שואלין מעומד, רק׳ מירושלמי שהביאו התום׳ בבכורות ל״ו, א; ד״ה עמד, דצריך לעמוד בהלכות ואגדות כששואל ועי׳ יו״ד סי' רמ״ו סקי״א בש״ך מ״ש מזה, ונלע״ד דהירושלמי יסבור דמיירי בבעלי דינין [וכ״מ לשון הירושלמי שם (נדרים פ״י ה״ח) וז״ל א״ל עומדין אלא נידונין [בעלי דינין] שואל הו״א מנין ת״ל עמדו ועמדו פי' שהיה יכול לכתוב עמדו וכתב ועמדו לרבות שואל הו״א דג״כ צ״ל ודריש מו' דועמדו וע' בס' יע״ד להגאון ר׳ יונתן מפראג זצ״ל בסופו שכתב דמו' בתרא דריש לה ובמחכ״ת שגה והעלים עין מירושלמי המבואר להדיא דלא כדבריו וא״כ שפיר מרבה מזה שואל הו״א דג״כ דמי לבע״ד משא״כ לגמ' דידן דמוקי לה בעדים א״כ ליכא לרבויי מזה שואל הו״א דאין זה עדות ולכן שפיר פ׳ הרמב״ם דא״ש מעומד- ועפ״ז א״ש מה שהקשה הקרבן נתנאל פ״ב דמגילה סוף אות ב', על הרמב״ם דהא מצינו בבכורות ל״ו, א', דקתני עמד השואל, [לא הזכיר ג״כ מברכות כ״ז, ב', ומוקדם ג״כ] דשאני התם דדמי כעדות וא״כ שפיר יש לרבות ג״כ [...] מו׳ דועמדו אף לש״ס דאיירי בעדות ודוק. וא״כ א״ש שפסק כר' יהודה דלשיטתו אזל דאיירי בעדים ולא בבע״ד וק״ל. וע׳ בס״ס יערות דבש [חלק ב דרוש י״ח] קרוב לדברי יעו״ש.

מידע שניתן לקרוא גמרא שוטנשטיין להורדה


 
אודות המחבר
המאמר הודפס מאתר portal-asakim.com - אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
http://www.portal-asakim.com/Articles/Article58143.aspx