דף הבית בידור ופנאי תחביבים טיפים לשמירה על מכחולים
טיפים לשמירה על מכחולים
ג'ודי פינקלשטיין-בכר 13/07/08 |  צפיות: 2853

כל צייר יודע שמכחול טוב "עושה את העבודה" ללא מאמץ ומנגד, שימוש במכחול מאיכות ירודה או מכחול שאינו במצב תקין דורש השקעת אנרגיה מיותרת במלאכת הציור ע"מ להשיג את התוצאות המבוקשות, כאשר לא נוח ולעיתים אף בלתי אפשרי ליצור משיכות יפות, חדות ואחידותכל צייר יודע שמכחול טוב "עושה את העבודה" ללא מאמץ ומנגד, שימוש במכחול מאיכות ירודה או מכחול שאינו במצב תקין דורש השקעת אנרגיה מיותרת במלאכת הציור ע"מ להשיג את התוצאות המבוקשות, כאשר לא נוח ולעיתים אף בלתי אפשרי ליצור משיכות יפות, חדות ואחידות

ההנחיות הבאות נכתבו במטרה להדריך אתכם, המציירים כיצד יש לשמור על תקינות המכחולים לתחזקם כהלכה.
(*הערה: ההנחיות מתייחסות למכחולים המשמשים לצביעה וציור בצבע אקרילי או בכל צבע אחר על בסיס מים)

כללי "עשה" ו"אל תעשה" במכחולים:

ברכישת מכחול חדש:

1. יש להשליך את כיסוי הפלסטיק המולבש על שיער המכחול. כל ניסיון להחזיר את הכיסוי למקומו עשוי להזיק למכחול ולגרום להתפצלות השיער. כיסוי זה נועד להגן על השיער מפני שבירה כשהמכחול נתון בתוך האריזה בלבד.
2. לפני השימוש הראשון - יש לטבול את שיער המכחול במים נקיים להסרת חומר מקשה שהיצרן מוסיף לשיער ע"מ לשמרו במצב יציב בתוך האריזה.

שמירת מכחולים ותחזוקה שוטפת:
1. לעולם אין להניח לצבע להתייבש על המכחול. חשוב לזכור: צבע אקרילי שמתייבש על המכחול יגרום נזק בלתי הפיך ויוציאו מכלל שימוש. תוך כדי עבודה רצוי לרענן את המכחולים מידי פעם במים כדי למנוע התגבשות צבע עליהם והכרחי לנקותם באופן יסודי בסיומה. מנערים את המכחול בעדינות בתוך מיכל מים עד לשחרור מלא של הצבע ושוטפים במים נקיים.
2. אין להשאיר מכחול במים או בכל נוזל אחר, אף לא לזמן קצר. פעולה זו לא רק תהרוס את מבנה השיער ותגרום להתעקמותו, גם עשויה להסיר עם הזמן את הדבק המצמיד את השיער לטבעת החיזוק, לרופפה ואף לנתקה כליל ממקומה. השארת מכחול במים עשויה לגרום להתנפחות ידית העץ, להיסדקות הציפוי ולהרס הידית כולה.
3. לעולם אין להניח מכחול כשהוא עומד על שערותיו. הלחץ יכופף את שיער המכחול ויגרום לשבירתו.
4. מכחולים מנקים במים קרים בלבד- לעולם לא במים חמים. שטיפת צבע אקרילי וחומרים אחרים על בסיס זה במים חמים תגרום להיצמדות הצבע למכחול.
5. ניקוי המכחול כמו גם הטענתו בצבע יעשו תמיד עם כיוון השיער.
6. אין לנגב מכחול על ידי צביטת השיער או מעיכתו ואין לשפשף אותו בחוזקה כדי שלא לגרום לשבירת השיער. האמור מתייחס יותר מכול לגבי מכחולים העשויים משיער טבעי ששיערם רך, עדין ופגיע במיוחד ונוטה להישבר בקלות.
7. יש להימנע ככל האפשר מלצייר על משטח גס או מחוספס לרבות משטח עץ שלא שויף כהלכה. חיכוך המכחול על גבי משטח שאיננו חלק או מלוטש עשוי לשבור את השיער, לפגום בגמישותו ולגרום לבלאי מואץ.
8. ככלל, מברשות ומכחולים שטוחים למיניהם כגון מכחולי פילברט, angular (זוויתי) ודומיהם טובלים בצבע עד כדי מחצית מגובה השיער בלבד.
9. מיד עם סיום העבודה יש לנקות את המכחולים באופן יסודי בעזרת מים וסבון מתאים (נוזלי או מוצק) המיועד לניקוי מכחולים. חשוב להקפיד במיוחד על ניקוי קטע החיבור שבין המתכת לבסיס השיער ולוודא כי לא נותרו בנקודה זו כל שאריות צבע, שכן זהו המקום הרגיש בו נאסף ומצטבר עיקר הצבע. שרידי צבע שיישארו בבסיס המכחול יתקשו לאחר הייבוש ויגרמו לשיער להיפתח.
10. ניקוי המכחול: מזליפים מס' טיפות של סבון נוזלי לכלי שטוח או לתוך כף היד ומקציפים קלות, בשימוש בסבון מוצק מנקים את המכחול ישירות על הסבון. מסירים את הצבע בתנועות קדימה ואחורה ותמיד עם כיוון השיער ולסיום שוטפים במים נקיים. חשוב לחזור על הפעולה ככול שנדרש עד שהמכחול יהיה נקי לגמרי מכל שארית צבע.
בסיום התהליך מנגבים את המכחול על מטלית כותנה רכה או נייר סופג, מחזירים לשיער את צורתו המקורית ומניחים לייבוש. בשלב זה ניתן להוסיף לשיער מעט סבון כלים רגיל כדי להקשותו ולשמור על צורתו עד לשימוש הבא. לפני שימוש חוזר לזכור לשטוף את המכחול במים נקיים להסרת שאריות הסבון. למקפידים - אפשר למרוח מידי פעם את השיער במעט מרכך שיער כדי לשמור על רכותו וגמישותו ולשטוף מיד במים נקיים.
11. מכחולים מאחסנים כאשר ששיערם פונה כלפי מעלה או כשהם מונחים במצב אופקי. הנחת או אחסון מכחולים על שיערם יגרמו לשיער נזק ללא תקנה. ניתן לאחסן מכחולים בנרתיק מיוחד המיועד לנשיאתם ובנוי במיוחד כך שלא יתגלגלו ויזוזו ממקומם.
כדאי לדעת :
* מכחול העשוי שיער סינתטי ששיערו התעקם טובלים למשך שנייה במים רותחים, פעולה זו תשיב לשיער את צורתו המקורית.
* מומלץ שלא להיפטר ממכחולים פגומים. אלה יכולים לשמש כמכחולים מצויינים לטכניקות ציור מסוימות.

יצירה מהנה, ג'ודי

דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ג'ודי פינקלשטיין-בכר

ג`ודי- מומחית לאומנות הציור הדקורטיבי והכפרי (ציור על עץ) ולצביעה אמנותית. מדריכה מנוסה ומקצועית בעלת 20 שנות ניסיון בהדרכת קורסים וסדנאות ועשייה בתחום האומנות השימושית.

מנחה קורסים וסדנאות איכותיים לאומנות הציור הכפרי-דקורטיבי בסטודיו מעשה בעץ, טלפון: 09-8987928,

050-9688654

[email protected]

עוסקת בין היתר בכתיבת מאמרים מקצועיים לכתבי עת וספרים העוסקים בתחום.

מתן שירותי הדרכה לאוכלוסיות מגוונות, מוסדות, ארגונים, ופרטיים, הדרכה בחנויות יצירה ובחוגי בית.

מנהלת פורום לאומנות שימושית באתר bwoman

 



 


מאמרים נוספים מאת ג'ודי פינקלשטיין-בכר
 
תולדות הציור הדקורטיבי
19/07/08 | תחביבים
המושג ציור דקורטיבי- (Decorative painting) מתייחס לסוג ציור ייחודי המקיף מגוון רחב של סגנונות, משופע באינספור טכניקות בשילוב טקסטורות ואפקטים המשמשים כולם לצורכי דקורציה, קישוט ועיטור רהיטים, כלים וחפצים שימושיים. ציור הדקורטיבי ניתן ליישם על גבי משטחים וחומרים שונים ומגוונים כגון: רהיטים וחפצי עץ, כלי פח ומתכת, כלי קרמיקה, חרס וטרה-קוטה, קירות, מוצרי טקסטיל, דלעות נוי ועוד רבים אחרים

טיפים לשמירה על מכחולים
13/07/08 | תחביבים
המכחול הינו לא רק "כלי עבודה" בסיסי של המציירים כי אם לרוב גם הפריט היקר ביותר. מעצם היותו כלי יקר, עדין ופגיע הדורש טיפול בהתאם, חשוב ומשתלם להשגיח עליו בקפידה כדי להבטיח שישרת אותנו נאמנה וניהנה מביצועיו לאורך זמן. מכחול שאינו מטופל היטב ייפגם עד מהרה וכתוצאה מכך יכביד על הביצוע.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI