דף הבית מיסים מיסים הוצאות מותרות בניכוי לשכירים.
הוצאות מותרות בניכוי לשכירים.
דר' אלתר ושות' עורכי דין 30/07/08 |  צפיות: 3810

מאת: טארק דיביני, רו"ח (משפטן)

אנו עדים לאחרונה לתופעה לפיה, עם חלוף הזמן, מתרחבת לאין ערוך רשימת ההוצאות בהן נדרשים לעמוד בעלי המקצוע השונים על מנת לשמור ולטפח את הקריירה המקצועית שלהם. לצד ההחלטות הכלכליות בנוגע לתשלום ההוצאות או לא, נתקל בעל מקצוע מן השורה, במציאות היומיומית, בתהיות לגבי התרתן בניכוי של אותן הוצאות לצורכי מס.אנו עדים לאחרונה לתופעה לפיה, עם חלוף הזמן, מתרחבת לאין ערוך רשימת ההוצאות בהן נדרשים לעמוד בעלי המקצוע השונים על מנת לשמור ולטפח את הקריירה המקצועית שלהם. לצד ההחלטות הכלכליות בנוגע לתשלום ההוצאות או לא, נתקל בעל מקצוע מן השורה, במציאות היומיומית, בתהיות לגבי התרתן בניכוי של אותן הוצאות לצורכי מס.



תהיות אלה אינן נחלתן של בעלי המקצוע העצמאיים בלבד. לעיתים, שכירים נאלצים לעמוד אף הם בהוצאות שונות להשגת ההכנסה ולשמירה על מקור ההכנסה ועל הרמה המקצועית. לפיכך ובניגוד לדעה הרווחת, גם שכירים יהא רשאים לנכות כנגד הכנסתם ממשכורת את ההוצאות שיובאו ברשימה להלן. זאת, אם וככל שיעלה בידם להוכיח כי הוצאות אלו היו הכרחיות לייצור
ההכנסה והן הוצאו ושימשו לשם כך בלבד, וכי הם לא התנדבו להוציא את ההוצאה עבור המעביד.

הקושי לגבי שכירים נעוץ בדרך כלל בקיומן של "הוצאות מעורבות"- הוצאות שהוצאו לצורכי עבודה אך מגלמות בתוכן גם מרכיב של הנאה פרטית. קושי זה אינו שולל בהכרח את ניכוי ההוצאה, שכן גם במקרים מעין אלה ניתן לנכות את החלק המיוחס לצורכי העבודה ולא לדרוש את החלק של ההנאה הפרטית.

הואיל ושיעור המס על שכירים עשוי להגיע ל-49% (למי שמשכורתו החודשית עולה על 35 אלף שקל), הרי התרתה בניכוי של הוצאה מסוימת - או למצער חלק ממנה- תקטין בצורה משמעותית את עלותה האפקטיבית של ההוצאה, דבר שעשוי במקרים לא מעטים להכריע את השיקולים בעד או נגד הוצאתה.

ספרי לימוד: זכאים במס
קוקו ספרי לימוד: זכאים במס

הוצאות מוכרות
להלן נביא ברשימה זו דוגמאות נפוצות של הוצאות אופייניות לשכירים ואת הטיפול המיסויי בהן:

ספרות מקצועית שוטפת: כל הסכום בגין רכישת ספרות מקצועית שוטפת יותר בניכוי, וזאת בתנאי שהספרות משמשת לצורכי העבודה. כך לדוגמא ביטאונים תקופתיים, עיתונים מקצועיים, מאגרי מידע בתחום העיסוק וכדומה.

הוצאות הגשת דוחות לרשויות המס: שכר הטרחה המשולם בגין הגשת דוחות, תיאומי מס, החזרי מס וכו' מותרים בניכוי באופן מלא.

דמי חבר: תשלום דמי חבר לאגודות מקצועיות בתחום העיסוק (לשכת עורכי הדין, לשכת רואי חשבון, לשכת מבקרי הפנים) יותרו בניכוי.

השתלמויות: הוצאות השתתפות בהשתלמויות לשמירה, עדכון ורענון הידע המקצועי תותר בניכוי שוטף, לרבות הוצאות השהיה בבתי מלון במידה וההשתתפות הייתה כרוכה בלינה. כמובן, ההוצאות שיותרו בניכוי הנן אלה המתייחסות לשכיר עצמו בלבד. הוצאות בגין בני משפחה שמצטרפים אינן מותרות בניכוי.

לימודים לקראת תואר ראשון ו/או תואר שני: ביום 1.7.2006 נכנס לתוקפו תיקון 151 לפקודת מס הכנסה אשר קבע באופן חד משמעי כי הוצאות לימודים, לרבות הוצאות לרכישת השכלה אקדמית או לרכישת מקצוע, לא תותר בניכוי. עד לאותו מועד, הייתה קיימת מחלוקת באשר להתרת הוצאות אלה בניכוי.

ניכוי במס לספקי האינטרנט
מיגואל אוגלדה ניכוי במס לספקי האינטרנט




מאינטרנט ועד לשכר דירה



ספק אינטרנט: כאשר ניתן להוכיח שהשימוש הוא לצורכי עבודה בלבד, תותר ההוצאה בניכוי. אם יש בבית שני קווי אינטרנט אחד לצורכי עבודה והשני לצרכים פרטיים, יותר החלק המיוחס לצורכי עבודה. אם ישנו קו אחד ניתן לתבוע חלק מההוצאות לפי היקף השימוש.

ביטוח מפני אובדן כושר עבודה: ניתן לרכוש ביטוח מפני אובדן כושר עבודה באופן עצמאי על ידי שכיר וליהנות מניכוי ההוצאה, וזאת עד לשיעור של 2.5% מסכום המשכורת. ואולם, אם המעסיק משלם בעבור העובד לקופת גמל לתגמולים סכום בשיעור העולה על 5% ממשכורת העובד, יופחת השיעור המותר בניכוי בידי העובד בהתאמה.

שכר דירה: שכיר אשר השכיר את דירת הקבע שלו ושכר חלפה דירה אחרת לרגל עבודתו, רשאי לנכות את שכר הדירה ששילם, במשך 5 שנים, וזאת כנגד שכר הדירה שמתקבל תמורת השכרת הדירה שעזב באותה תקופה.

כמו כן, יותרו בניכוי הסכומים שמשלם שכיר בעד לינה או שכירות דירה באזור פיתוח ואשר בו הוא עובד דרך קבע אך אינו גר עם משפחתו שעמה היה גר אילולא עבד שם. זאת, למשך תקופה שאינה עולה על 3 שנים ובמגבלת הסכומים שנקבעו בתקנות - 1,480 שקל לחודש שכירות נכון לשנת 2006 או לחילופין מחיר של מלון 3 כוכבים אם השהיה היא בבית מלון.



חלק יחסי מהוצאות הבית
באופן כללי, רשויות המס אינן ממהרות להתיר הוצאות אלה לשכירים, אולם לדעתנו אין מניעה להתירן בניכוי במידה וההוצאה הכרחית וחיונית לעבודתו של השכיר, למשל אם הוא מוכרח להמשיך ולעבוד בשעות הערב מביתו ולשם כך הוא מקצה חדר עבודה בבית. במקרים אלו הוא יוכל לקזז חלק יחסי מהוצאות הבית כגון:

ריבית משכנתא בשל רכישת הדירה: כאשר הדירה בבעלות השכיר, יש לבחון מה החלק היחסי בדירה המשמש לצורכי העבודה, וביחס אליו בלבד יותרו בניכוי 80% מהוצאות הריבית. כך לדוגמה - אם חדר אחד משמש לצורך העבודה ובבית ארבעה חדרים יותרו בניכוי 80% ביחס לרבע מההוצאות, כלומר סה"כ 20% מהוצאות הריבית.

פחת על רכישת/בניית הדירה: ניתן לתבוע את הוצאות הפחת המיוחס לצורכי העבודה.

הוצאות תחזוקה שוטפת: יותר בניכוי חלק מההוצאות המיוחס לצורכי העבודה. כמובן, יש להבחין בין הוצאות תיקונים ושמירה על הקיים (מותרות בניכוי) לבין הוצאות השבחה (אינן מותרות בניכוי).

שכר דירה: דמי השכירות המשולמים בגין החלק לצורכי העבודה יותרו בניכוי, ובתנאי שנוכה מדמי השכירות מס במקור והועבר לפקיד השומה. במקרה זה לא יזכה משכיר הדירה לפטור ממס בגין שכר הדירה מכיוון שמדובר בשכר דירה עסקי.

חשמל, ארנונה וועד בית: יותר חלק ההוצאות המיוחס לצורכי העבודה.

רו"ח (משפטן) טארק דיביני - משרד דר' א. אלתר ושות' עורכי דין

דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 דר' אלתר ושות' עורכי דין

דר' אלתר ושות' עורכי דין
תל אביב, שד' שאול המלך 8, קומה 14
טלפון: 03-6966633
פקס:03-6966663

http://altertax.co.il



 


מאמרים נוספים מאת דר' אלתר ושות' עורכי דין
 
גבולות חופש המידע בדיני המס : חובת הגילוי חלה גם על מידע פנימי
19/08/08 | מיסים
"אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר" - כך קבע השופט ברנדייס מבית המשפט העליון של ארה"ב בראשית המאה שעברה.

מוכרים דירת מגורים ? היזהרו מהפטור
19/08/08 | מיסים
ירת המגורים המשפחתית נתפסת כנכס אישי המשמש למגורי המשפחה ולא כנכס השקעה, ומכאן הכלל הגדול שמכירתה פטורה בדרך כלל ממס שבח (במיוחד ידוע הפטור אחת ל- 4 שנים).

הסוכריה שבגלולה: על אף העלאת המס על ני"ע סחירים לעיתים ישולם פחות מס בעקבות הרפורמה
19/08/08 | מיסים
במסגרת הרפורמה בשוק ההון החל מיום 1.1.06 הועלה שיעור מס רווח הון על מכירת ני"ע סחירים מ- 15% ל- 20% במרבית האפיקים ומ - 10% ל - 15% ביחס לאפיקים השקליים הלא צמודים.

חובת הגשת דו"ח לשכירים
19/08/08 | מיסים
רבים סוברים כי בהיותם שכירים, אינם חייבים להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה. מסקנה זו איננה מדוייקת. כפי שיפורט להלן, קיימים לא מעט מקרים בהם גם שכירים חייבים להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה ובו לפרט את הכנסותיהם.

מיסוי הגרלות, הימורים ופרסים
19/08/08 | מיסים
בעבר, הכנסות מהגרלות, הימורים ומפעילות נושאת פרסים היו בדרך כלל פטורות ממס לפי שיטת המס בישראל, זאת מאחר והכנסות מסוג זה נחשבו כמתת שמים, ללא פוטנציאל ריאלי לחזור על עצמן וללא אפשרות לסווגן למקור הכנסה.בעבר, הכנסות מהגרלות, הימורים ומפעילות נושאת פרסים היו בדרך כלל פטורות ממס לפי שיטת המס בישראל, זאת מאחר והכנסות מסוג זה נחשבו כמתת שמים, ללא פוטנציאל ריאלי לחזור על עצמן וללא אפשרות לסווגן למקור הכנסה.

נקודות זיכוי בגין ילדים נטולי יכולת - גם עבור בגירים
19/08/08 | מיסים
מזה זמן נתקלים הורים לילדים משותקים, עיוורים או מפגרים (להלן - נטולי יכולת), בקשיים רבים בקבלת שתי נקודות הזיכוי המגיעות להם על-פי חוק. מזה זמן נתקלים הורים לילדים משותקים, עיוורים או מפגרים (להלן - נטולי יכולת), בקשיים רבים בקבלת שתי נקודות הזיכוי המגיעות להם על-פי חוק.

בניית השוכר כהכנסת המשכיר. אימתי? (חלק ג')
בשבועות הקודמים סקרנו את הילכתו החדשנית של כב' השופט אלטוביה. לסיום סקירה זו חייבים אני להתייחס גם לפסקי דין עליהם הסתמך וגם לפסקי דין אותם לא הזכיר.בשבועות הקודמים סקרנו את הילכתו החדשנית של כב' השופט אלטוביה. לסיום סקירה זו חייבים אני להתייחס גם לפסקי דין עליהם הסתמך וגם לפסקי דין אותם לא הזכיר.

בניית השוכר כהכנסת המשכיר. אימתי? (חלק ב')
19/08/08 | מיסים
דנו בשבוע שעבר בהלכה החדשנית והמורכבת מאוד של כבוד השופט מ. אלטוביה, לפיה עלות הבניה היום, בניכוי פחת שנתי (כפול מספר שנות החכירה הצפויה) ובניכוי הוצאות עתידיות (מהוונות לערך נוכחי) מהווה הכנסה חייבת של החוכר כבר היום.

בניית השוכר כהכנסת המשכיר. אימתי? (חלק א')
שאלת חיובו במס של המשכיר על בניה שבונה השוכר במקרקעין השכורים עולה מדי פעם בהקשרים שונים.שאלת חיובו במס של המשכיר על בניה שבונה השוכר במקרקעין השכורים עולה מדי פעם בהקשרים שונים.

ביטלתם הסכם מכר עם קבלן? אל תיכנסו לדירה
רוכש דירה המבקש לבטל רכישתה לאחר ששילם את מרבית תמורתה נמצא במלכודת: אם ישלים את הרכישה ישפר את עמדת המיקוח מול הקבלן, אך הוא עלול לאבד את החזר מס הרכישהרוכש דירה המבקש לבטל רכישתה לאחר ששילם את מרבית תמורתה נמצא במלכודת: אם ישלים את הרכישה ישפר את עמדת המיקוח מול הקבלן, אך הוא עלול לאבד את החזר מס הרכישה
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI