דף הבית מיסים מיסים לראות את הארץ המובטחת ואליה לבוא
לראות את הארץ המובטחת ואליה לבוא
דר' אלתר ושות' עורכי דין 21/06/08 |  צפיות: 3198

דר' אברהם אלתר, עו"ד

המחוקק הישראלי ידוע בשנים האחרונות בהססנותו, זהירותו וחששו מתכנוני מס שהוא איננו רואה (ולרב אינם באמת קיימים), כמשל הורדוס ואחותו. החששנות המופרזת מסכלת לעיתים רפורמות חשובות (בחלקן חקוקות) בשל קשיי יישום מעשיים. הקיפאון הבירוקרטי מוביל רבים וטובים להדיר רגליהם מישראל לטובת פעילות בחו"ל. הגם שאין מקום לפאניקה יש מקום לבדוק את התופעה תוך ניסיון לשפר המצב. תקווה לשיפור המצב מצאנו לאחרונה ביוזמות אותן נוקט מנהל רשות המיסים מר ג'קי מצא, שבידיו כבר קבלות על הזזת ההר אל מוחמד שעה שמוחמד לא בא להר כלשון הפיתגם הידוע. יוזמות אלו של ג'קי מצא עשוית להוציא מההקפאה מספר נושאים חשובים שנתקעו מזה שנים.המחוקק הישראלי ידוע בשנים האחרונות בהססנותו, זהירותו וחששו מתכנוני מס שהוא איננו רואה (ולרב אינם באמת קיימים), כמשל הורדוס ואחותו. החששנות המופרזת מסכלת לעיתים רפורמות חשובות (בחלקן חקוקות) בשל קשיי יישום מעשיים. הקיפאון הבירוקרטי מוביל רבים וטובים להדיר רגליהם מישראל לטובת פעילות בחו"ל. הגם שאין מקום לפאניקה יש מקום לבדוק את התופעה תוך ניסיון לשפר המצב. תקווה לשיפור המצב מצאנו לאחרונה ביוזמות אותן נוקט מנהל רשות המיסים מר ג'קי מצא, שבידיו כבר קבלות על הזזת ההר אל מוחמד שעה שמוחמד לא בא להר כלשון הפיתגם הידוע. יוזמות אלו של ג'קי מצא עשוית להוציא מההקפאה מספר נושאים חשובים שנתקעו מזה שנים.


"פילי חקיקה לבנים" קבורים לאורך כל חוקי המס. כך לדוגמה, נותרה החברה השקופה "פיל לבן" בנוף החקיקה מזה כ-3 שנים אך בשל החשש שתשמש לתעלולי מס, כפי שהתבטאה אז יועמ"ש מס הכנסה בעיתון הארץ. גם חברת משקיעי חוץ שאמורה היתה להתחרות בפטורים האירופאיים למשקיעי חוץ (ואכן מיטב מדינות אירופה תיקנו חוקיהן לטובת פטור כזה), נותרה הוראה שוממת בשל מגבלות בירוקרטיות שמיטב מומחי המס לא יצליחו לדלג עליהן. בחרנו להתמקד בשתי דוגמאות מובהקות לכשלי הביורוקרטיה המיסויית בתחום המקרקעין: האחת - התקופה הקובעת ביחס להסדרי הרפורמה במיסוי מקרקעין. השניה - קרנות הנדל"ן (ריט).
לעניין הוראות הרפורמה - במסגרת תיקון 50 לחוק מיסוי מקרקעין (בתוקף מ - 7.11.01) נקבעו מספר הוראות שנועדו לתמרץ את השוק לפעילות כלכלית במקרקעין. חלקן של ההוראות היו הנחות זמניות ספציפיות במס (ואלה הסתיימו בסוף 2003), וחלקן היו הסדרים שונים, שנועדו לייעל את ביצוע העסקאות ולתקן עיוותים במשך שנים. בין הוראות אלה:. דחיית תשלום וחישוב מס בעסקאות קומבינציה מסוימות: א. הענקת אופציה ללא חיוב במס שבח: ב. חילוף זכויות במקרקעין; ג. הקלות על עסקאות פינוי בינוי; ד. הטבות מס לגבי בניינים חדשים להשכרה.
הוראות אלה נקבעו אף הן כהוראות זמניות, על מנת לבחון את השלכתן על גביית המס ואופן יישומן בפועל. דא עקא, הוראות אלה, שתחולתן הסתיימה ב - 31.12.03 הוארכו רק באפריל 2005 (בתיקון 55) - לאחר סחבת ארוכה. ההארכה בוצעה אמנם באופן רטרואקטיבי, אך חוסר הוודאות שנוצר עד ההארכה נתן את אותותיו ותרם אף הוא לפגיעה בביצוע עסקאות מקרקעין והקפאת מהלכים במשך כשנה וחצי.
אם לא די בכך, גם כאשר בוצעה סופסוף ההארכה, היא הוחלה רק עד סוף 2006. מדוע? האם לא די היה בניסיון החיובי שנצבר מקיומן של הוראות אלו במשך למעלה משלוש שנים קודם לתיקון 55? הארכת ההוראות עד לתום 2006 גורמת לכך שלא נותן די זמן לעסקאות חדשות שיתבססו עליהן. כשלים אלו שיוצרים חוסר וודאות בשוק מדירים רגלי אנשי העסקים מהוראות אלו ויישומן. אמנם יש הוראות דוגמת פינוי בינוי הזוכות לעדנה, אך גם אלו דורשות הוראות קבע ולא הוראות זמניות. נקווה כי הפעם, עם הקרבה לתום שנת 2006, יאריך המחוקק את תוקפן של ההוראות כהוראות קבע והפעם לפני תום 2006 ולא באופן רטרואקטיבי.
דוגמא שניה (שאוזכרה לעיל) הינה הרפורמה בתחום חקיקת קרנות הנדל"ן (הריט). כזכור, תופעת הריטים, שהיתה נפוצה בארה"ב ופשטה משם למדינות נוספות בעולם הנאור, זכתה להמלצות ועדה משותפת של מס הכנסה ורשות ני"ע. הועדה (ועדת אשר) אימצה בחום את הרעיון שמטרתו לאפשר לציבור הרחב להשקיע בנדל"ן, השקעה מסובכת השמורה דרך כלל למומחים ובעלי הון בלבד. המלצות הועדה הוקפאו עם חילופי התפקידים של ראשי נציבות המס. והנה, במסגרת תיקון 147 לפקודת מס הכנסה (משנת 2005) אימצו קברניטי הרשות את המלצות הועדה, אלא שסטייה מרכזית מהן היתה בחיוב במס של ההעברה של הנדל"ן לריט, בעוד המלצות הועדה היו לפטור את ההעברה ממס או לדחות אותו עד למימוש ההשקעה או המניות שהתקבלו בתמורה. ואכן - עינינו הרואות שעד כה לא זכה מכשיר חשוב זה של הריט לעדנה. נקווה כי בקרוב יתוקנו הליקויים באופן שיאפשר הפעלה ממשית של מכשיר זה.
חשוב לזכור: בדרך כלל הנזק למשק כתוצאה מהשיתוק והקיפאון שמקורם בחשש לחסכון במס, עולה עשרות מונים על הנזק הפוטנציאלי העשוי להיות גלום ב - "פרצות המס" התיאורטיות מהן חוששים. התרומה של החלטה ועשייה על פני קיפאון היא בעלת חשיבות ראשונה במעלה. צריך לזכור שבכלכלה וברפורמות - הרבה פעמים האיטיות היא מהשטן. תקוותנו היא כי גם בימים אלה, בהן עסוקות רשויות המס בהשלכות המלחמה, יימצא הזמן לתיקונים הנדרשים.

דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 דר' אלתר ושות' עורכי דין

דר' אלתר ושות' עורכי דין
תל אביב, שד' שאול המלך 8, קומה 14
טלפון: 03-6966633
פקס:03-6966663

http://altertax.co.il



 


מאמרים נוספים מאת דר' אלתר ושות' עורכי דין
 
גבולות חופש המידע בדיני המס : חובת הגילוי חלה גם על מידע פנימי
19/08/08 | מיסים
"אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר" - כך קבע השופט ברנדייס מבית המשפט העליון של ארה"ב בראשית המאה שעברה.

מוכרים דירת מגורים ? היזהרו מהפטור
19/08/08 | מיסים
ירת המגורים המשפחתית נתפסת כנכס אישי המשמש למגורי המשפחה ולא כנכס השקעה, ומכאן הכלל הגדול שמכירתה פטורה בדרך כלל ממס שבח (במיוחד ידוע הפטור אחת ל- 4 שנים).

הסוכריה שבגלולה: על אף העלאת המס על ני"ע סחירים לעיתים ישולם פחות מס בעקבות הרפורמה
19/08/08 | מיסים
במסגרת הרפורמה בשוק ההון החל מיום 1.1.06 הועלה שיעור מס רווח הון על מכירת ני"ע סחירים מ- 15% ל- 20% במרבית האפיקים ומ - 10% ל - 15% ביחס לאפיקים השקליים הלא צמודים.

חובת הגשת דו"ח לשכירים
19/08/08 | מיסים
רבים סוברים כי בהיותם שכירים, אינם חייבים להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה. מסקנה זו איננה מדוייקת. כפי שיפורט להלן, קיימים לא מעט מקרים בהם גם שכירים חייבים להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה ובו לפרט את הכנסותיהם.

מיסוי הגרלות, הימורים ופרסים
19/08/08 | מיסים
בעבר, הכנסות מהגרלות, הימורים ומפעילות נושאת פרסים היו בדרך כלל פטורות ממס לפי שיטת המס בישראל, זאת מאחר והכנסות מסוג זה נחשבו כמתת שמים, ללא פוטנציאל ריאלי לחזור על עצמן וללא אפשרות לסווגן למקור הכנסה.בעבר, הכנסות מהגרלות, הימורים ומפעילות נושאת פרסים היו בדרך כלל פטורות ממס לפי שיטת המס בישראל, זאת מאחר והכנסות מסוג זה נחשבו כמתת שמים, ללא פוטנציאל ריאלי לחזור על עצמן וללא אפשרות לסווגן למקור הכנסה.

נקודות זיכוי בגין ילדים נטולי יכולת - גם עבור בגירים
19/08/08 | מיסים
מזה זמן נתקלים הורים לילדים משותקים, עיוורים או מפגרים (להלן - נטולי יכולת), בקשיים רבים בקבלת שתי נקודות הזיכוי המגיעות להם על-פי חוק. מזה זמן נתקלים הורים לילדים משותקים, עיוורים או מפגרים (להלן - נטולי יכולת), בקשיים רבים בקבלת שתי נקודות הזיכוי המגיעות להם על-פי חוק.

בניית השוכר כהכנסת המשכיר. אימתי? (חלק ג')
בשבועות הקודמים סקרנו את הילכתו החדשנית של כב' השופט אלטוביה. לסיום סקירה זו חייבים אני להתייחס גם לפסקי דין עליהם הסתמך וגם לפסקי דין אותם לא הזכיר.בשבועות הקודמים סקרנו את הילכתו החדשנית של כב' השופט אלטוביה. לסיום סקירה זו חייבים אני להתייחס גם לפסקי דין עליהם הסתמך וגם לפסקי דין אותם לא הזכיר.

בניית השוכר כהכנסת המשכיר. אימתי? (חלק ב')
19/08/08 | מיסים
דנו בשבוע שעבר בהלכה החדשנית והמורכבת מאוד של כבוד השופט מ. אלטוביה, לפיה עלות הבניה היום, בניכוי פחת שנתי (כפול מספר שנות החכירה הצפויה) ובניכוי הוצאות עתידיות (מהוונות לערך נוכחי) מהווה הכנסה חייבת של החוכר כבר היום.

בניית השוכר כהכנסת המשכיר. אימתי? (חלק א')
שאלת חיובו במס של המשכיר על בניה שבונה השוכר במקרקעין השכורים עולה מדי פעם בהקשרים שונים.שאלת חיובו במס של המשכיר על בניה שבונה השוכר במקרקעין השכורים עולה מדי פעם בהקשרים שונים.

ביטלתם הסכם מכר עם קבלן? אל תיכנסו לדירה
רוכש דירה המבקש לבטל רכישתה לאחר ששילם את מרבית תמורתה נמצא במלכודת: אם ישלים את הרכישה ישפר את עמדת המיקוח מול הקבלן, אך הוא עלול לאבד את החזר מס הרכישהרוכש דירה המבקש לבטל רכישתה לאחר ששילם את מרבית תמורתה נמצא במלכודת: אם ישלים את הרכישה ישפר את עמדת המיקוח מול הקבלן, אך הוא עלול לאבד את החזר מס הרכישה
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI