דף הבית עסקים ייעוץ עסקי גיבוש חזון בעל משמעות
גיבוש חזון בעל משמעות
גיא פרי 20/01/11 |  צפיות: 3553

לא פעם אני נתקל בחזון (Vision) של חברה שנראה בערך כך: "אנחנו שואפים להיות החברה המובילה בתחומנו, אשר שמה במרכז את לקוחותיה, שואפת להעניק ערך לבעלי המניות, מקדמת את עובדיה ותורמת לקהילה ולאיכות הסביבה." זהו חזון שניתן לשייך לכל חברה, בכל תחום והוא יהיה תקף. לכן זהו חזון חסר משמעות שלמעשה לא תורם כלום. מה שעוד יותר מדהים במקרים של חזון מסוג זה הוא המאמץ שחברות משקיעות בניסוחו. ישנם מקרים בהם לוקח שלושה חודשים, עשרות שעות אדם והרבה כסף לגבש כזה חזון, אשר היה ניתן לגבש בשלוש דקות. זאת לאחר שהשותפים לגיבוש החזון התווכחו על כל מילה ומילה.

חזון טוב אמור להגדיר לאן הארגון רוצה להגיע בטווח הארוך. החזון מגדיר שאיפות בטווח הארוך, לרוב לא כמותיות, שלא בהכרח ניתנות להשגה. אבל החזון צריך להתייחס לתחומי הפעילות של הארגון או התחומים בהם הארגון רוצה לפעול בעתיד. ישנם ארגונים אשר מפצלים חלק זה למה שנקרא ייעוד (Mission).

החזון של חברת התרופות טבע הוא דוגמה לחזון מצוין: "טבע הינה חברה פרמצבטית גלובלית שבסיסה בישראל. חזונה הוא להפוך לאחת מהחברות הפרמצבטיות המובילות בעולם, על ידי היותה המובילה הבלתי מעורערת של תעשיית התרופות הגנריות בעולם ובאמצעות פיתוח גלובלי של מוצרים חדשניים נבחרים המבוססים על המדע הישראלי." כמעט כל מילה בחזון הזה היא בעלת משמעות עבור החברה. החזון מגדיר את תחום פעילות החברה (פרמצבטיקה) את השווקים בה היא פועלת (גלובלית) ואת היותה חברה ישראלית. החזון אף מגדיר את רצון החברה להיות "מובילה בלתי מעורערת של תעשיית התרופות הגנריות" כלומר להיות מספר אחד בתחומה.

החזון כמובן צריך גם להוות מקור השראה לעובדים, ללקוחות למשקיעים. דוגמה טובה לכך הוא החזון של חברת דיסני: To make people happy". זהו חזון מאוד כללי, אבל הוא בהחלט מגדיר את תחום פעילות החברה ואת השאיפות שלה, למרות שאלו לא מטרות מדויקות.  והחזון של GE הוא: "We bring good things to life", גם כן כללי, אך מעביר מסר ברור: אנחנו מייצרים מוצרים שעוזרים לאנשים בחיים.  שניהם מגדירים מה החברה רוצה להשיג, אבל בצורה כללית מאוד ולא מוגדרת, דבר המאפשר חופש צמיחה והתרחבות.

חזון הוא מרכיב בגיבוש אסטרטגיה כוללת. לעיתים ניתן להגדיר את החזון בתחילת התהליך, אך לעיתים הוא חייב להיות מוגדר לקראת סופו, לאחר שבוצע תהליך הניתוח המעמיק וזיהוי האפשרויות העומדות בפני הארגון. בחברת מיצוב, בתהליך ייעוץ אסטרטגי אנחנו מאוד משתדלים שהחזון יהיה בעל משמעות ובאמת ישקף בצורה תמציתית את האסטרטגיה ארוכת הטווח של הארגון.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 גיא פרי


 


מאמרים נוספים מאת גיא פרי
 
אסטרטגיה בחברות טכנולוגיה
אחת הסיבות לכך שחברות טכנולוגיות נכשלות היא בשל תכנון אסטרטגי חסר או לקוי. ישנם מספר מאפיינים בתהליך של גיבוש אסטרטגיה עבור חברות טכנולוגיות, השונים מחברות אחרות.

מטרת העל של הארגון
26/04/11 | ניהול
דעה רווחת (ומוטעת) היא שמטרת העל של ארגון עסקי צריכה להיות רווח, או השאת ערך לבעלי המניות.

מיצוב ומיתוג
כיום המושג של מותג מוכר לכל. לא רק למומחים לשיווק ולפרסומאים, אלא גם לכל ילד או ילדה, שמבקשים מההורים שלהם לקנות מותג ולא סתם מוצר חסר שם. המומחים ידעו גם לומר שמותג הוא ביטוי ייחודי של שם או צורה גרפית )סמל, לוגו, סימן מסחרי, דמות, או עיצוב אריזה) , אשר מאפשרים לזהות מוצר או שירות , ובהכללה גם גורמים נוספים כמו עמותה, מקום, אתר תיירות, מפלגה פוליטית ואף אדם פרטי, ולייחד אותם מאלו של המתחרים.

למה צריך ייעוץ חיצוני
שילוב של צוות ניהולי פנים-ארגוני וייעוץ חיצוני יוצר שילוב בין היכולת לבנות ולהבין תיאוריה טובה, ולהשתמש בה כדי לפרש את העובדות והמציאות וכדי להכין תוכנית פעולה, מצד אחד, לבין כושר הביצוע והיישום של התוכנית הלכה למעשה, מצד שני.

גיבוש חזון בעל משמעות
הרבה חברות מגבשות חזון בנאלי וכללי, שהוא למעשה חסר משמעות ולא תורם. גיבוש החזון צריך להיות מותאם ספציפית לארגון ולייעודו.

ייעוץ אסטרטגי
שילוב של צוות ניהולי פנים-ארגוני וייעוץ חיצוני יוצר שילוב בין היכולת לבנות ולהבין תיאוריה טובה, ולהשתמש בה כדי לפרש את העובדות והמציאות וכדי להכין תוכנית פעולה
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI