דף הבית עבודה וקריירה ראיון עבודה איך למכור את עצמך בראיון עבודה?
איך למכור את עצמך בראיון עבודה?
רועי ישורון 27/01/11 |  צפיות: 14287

מאת רועי ישורון

מרבית האנשים לא אוהבים למכור את עצמם. יחד עם זאת, כל אדם נדרש למכור את עצמו במהלך ראיון עבודה, ופעמים רבות יתקבל לתפקיד אדם פחות מתאים, פשוט כי ידע למכור את עצמו בצורה טובה יותר.

וכאן המקום לשאול את השאלה המתבקשת: האם אתם יודעים למכור את עצמכם?

להלן כמה "טיפים" חשובים שיעזרו לכם:

1 - עשו שיעורי בית לפני הראיון

לפני ההגעה לראיון נסו לאסוף מידע רב ככל הניתן על החברה ועל התפקיד.

בקשו מהאדם שהזמין אתכם לראיון לספר לכם בקצרה על התפקיד, כנסו לאתר האינטרנט של החברה וקראו את הכתוב בו בעיון, חפשו כתבות באינטרנט על החברה או על התחום בו היא עוסקת ובדקו את האופן בו החברה ניסחה את מודעת הדרושים לתפקיד.

הכנה מסוג זה תיתן לכם יתרון משמעותי על מועמדים שלא ביצעו הכנה, וזאת מכמה טעמים: אתם תגיעו רגועים יותר וממוקדים יותר לראיון, אתם תדעו לספר על עצמכם באופן שיותר מותאם לציפיות החברה (פירוט בהמשך), ואתם תוכלו להרשים את החברה כאנשים רציניים, שעשו "שיעורי בית" לפני שהגיעו לראיון.

2 - ראיון העבודה מתחיל בעמדת ההמתנה

הרושם הראשוני עליכם מתקבל מהרגע שבו נכנסתם לחברה: איך דיברתם עם המזכירה, כיצד ישבתם כאשר חיכיתם לראיון, ומה עשיתם באותו הזמן: האם אתם מחויכים, האם אתם חסרי סבלנות וכד'.

מספיק שמזכירתו האישית של המנכ"ל שמלווה אותו כבר חמש שנים, תאמר לו באינטרקום ש"אורית הגיעה, והיא לא נראית כל כך נחמדה" והסיכוי שלכם להתקבל צנח לסביבות האפס.

אל תפלו בפח של: "לשמור את האנרגיות החיוביות לראיון עצמו". מהרגע שבו אתם נכנסים לחברה בוחנים אתכם, וכמו שאמרו חכמים: אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני !!

3 - מה להגיד, או איך להגיד?

מה יותר חשוב? התכנים שאתם מעבירים בראיון, או האופן שבו אתם מעבירים את התכנים?

מחקרים רבים מוכיחים שהדרך שבה אתם מעבירים את התכנים, דהיינו: שפת הגוף שאתם משתמשים בה, והאופן שבו אתם משתמשים בקול שלכם, משפיעים על אפקטיביות העברת המסר, הרבה יותר מהתכנים עצמם.

אם כך - מספר דגשים בנושא:

  1. חייכו - חיוך הוא אחד האמצעים הבטוחים ליצירת קירבה בראיון עבודה.
  2. לחצו את יד המראיין - לחיצת יד איתנה (לא חזקה מידי) חשובה מאד לרושם הראשוני.
  3. שבו בנינוחות - אל תזוזו בכיסא בחוסר נוחות. מצאו תנוחה נוחה ושבו זקופים.
  4. אל תשימו את הידיים על השולחן - המראיין יכול לפרש את זה כפלישה לטריטוריה שלו.
  5. התאימו את קצב הדיבור שלכם לקצב הדיבור של המראיין - פער גדול ייצור ריחוק.
  6. שדרו אנרגיה גבוהה, מעסיקים מחפשים עובדים אנרגטיים.

4 - ספר לי על עצמך...

כמעט כל ראיון עבודה מגיע לשלב שבו המראיין מבקש מכם לספר על עצמכם.

בשלב הזה אתם מפשפשים בזיכרון ומוציאים מהמגירה הנכונה את הפרזנטציה המרשימה שעבדתם עליה שלושה ימים, ושאתם מציגים אותה בפעם השלוש עשרה. אתם מרגישים מקצועיים, בעלי ביטחון ומרשימים במיוחד.

הבעיה היחידה היא שכל חברה מחפשת משהו אחר, ולכן לא מומלץ לספר את אותם הדברים, בחמישה ראיונות עבודה שונים. אז לפני שאתם מתחילים לספר למראיין שעבדתם 6 שנים בקיבוץ בגידול תרנגולות, תבדקו מה באמת החברה מחפשת, כך שתוכלו להציג את עצמכם באופן שידגיש את הדברים החשובים ביותר עבור החברה.

בכדי לבחון את עצמכם בסיום ראיון, ולהבין אם ידעתם להתאים את אופן הצגת הדברים לחברה ולתפקיד, שאלו את עצמכם שתי שאלות:

  1. האם אתם יודעים מהן ציפיות החברה מכם בעת ביצוע התפקיד - במקרה זה אני מדבר על ציפיות שהן מעבר להגדרת תפקיד פורמלית, כגון: ציפייה להיות מנהיג ומוביל, ציפייה ליזום, ציפייה ליחסי אנוש מעולים וכד'. ככל שתדעו יותר על ציפיות החברה, עשיתם את עבודתכם בצורה טובה יותר.
  2. האם סיפרתם על עצמכם באופן שמותאם למה שהחברה מחפשת. האם הדגשתם את הדברים שחשובים לחברה, שבאים לידי ביטוי בניסיון שלכם, ביכולות שלכם, ובתכונות האופי שלכם. האם האופן שבו הצגתם את עצמכם בחברה X שונה מהאופן שבו הצגתם את עצמכם בחברה Y.

זכרו – כל חברה מחפשת משהו אחר !!

5 - הסגירה

כמו בכל תהליך מכירה, בסופו של דבר צריך לסגור את העסקה. במקרה של ראיון עבודה קיים מלכוד: מצד אחד אתם רוצים לדעת מה סיכוייכם להתקבל, ומצד שני - אתם לא מעוניינים להראות נלהבים מידי.

קיימות שתי גישות מובהקות (תחליטו אתם באיזו גישה לנקוט):

1. "אני קשה להשגה" - "הייתי שמח שתודיעו לי כמה שיותר מהר, כי יש לי עוד כמה הצעות על הפרק".

2 ."הגישה המתלהבת" - במקרה זה אתם משדרים למראיין שאתם מאד רוצים את התפקיד. במקרים מסוימים ההתלהבות הזו מהתפקיד היא בדיוק מה שהמראיין או החברה מחפשים.

ולסיכום - זכרו שאתם מכירים את עצמכם חיים שלמים, והמראיין מכיר אתכם רק חצי שעה - עזרו לו להשלים את הפער בצורה הטובה ביותר, כדי שגם הוא יידע עד כמה אתם מוכשרים !!

רועי ישורון - מייסד ויו"ר חברת Marketwise, המובילה את תחום הייעוץ והדרכת המכירות בישראל. לפרטים בקרו באתר החברה בכתובת: www.market-wise.co.il


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 רועי ישורון

http://market-wise.co.il/

[email protected]


 


מאמרים נוספים מאת רועי ישורון
 
מה משותף לאנשי מכירות ולאנשים המצליחים בעולם ?
האנשים המצליחים בעולם לא נבדלו מאחרים ע"י השכלה, נתונים שכליים או מוצא הוריהם, אלא ע"י יכולת להציב עבור עצמם יעדים ומטרות ולהיות מחויבים באופן טוטאלי להשיגם.
אז מה משותף לאנשים המצליחים ביותר בעולם ולאנשי מכירות?


האם הדרכת מכירות משפרת תוצאות?
08/02/11 | מכירות
כיצד להשיג שינוי ארוך טווח במכירות באמצעות הדרכה ומהי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת

איך למכור את עצמך בראיון עבודה?
מרבית האנשים לא אוהבים למכור את עצמם. יחד עם זאת, כל אדם נדרש למכור את עצמו במהלך ראיון עבודה, ופעמים רבות יתקבל לתפקיד אדם פחות מתאים, פשוט כי ידע למכור את עצמו בצורה טובה יותר.
האם אתם יודעים למכור את עצמכם?


OUTSOURCING במכירות - כן או לא?
12/01/11 | מכירות
מנהלי חברות רבים, מתייעצים איתי בשאלה אסטרטגית חשובה: האם "להוציא" את המכירות של החברה ל - Outsourcing, או להשאיר את המכירות בתוך הארגון.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI