דף הבית רפואה ובריאות בריאות הנפש כיצד להעריך אם הטיפול אכן מסייע ויעיל?
כיצד להעריך אם הטיפול אכן מסייע ויעיל?
איתמר פסקל 23/02/11 |  צפיות: 2718

כיצד להעריך אם הטיפול אכן מסייע ויעיל?

לעיתיםרבות מטופלים הנמצאים במהלכו של טיפול פסיכולוגי מהרהרים בסוגייה האםהטיפול אכן יעיל ועונה על הצורך שלשמו הלכו מלכתחילה לטיפול. מאמר זה בהלעסוק בשאלה מורכבת זו. עם תחילת הטיפול, מן הראוי להגדיר מטרות ויעדיםטיפוליים בתהליך משותף עם המטפל\ת. יש לקחת בחשבון שמטרות וקשיים מסוימים דורשים זמן טיפול ממושךיותר. אם לאחר מספר פגישות, קיימת תחושה שאכן מתקיים מאמץ משותף וכנה, ונוצר קשרבינאישי טוב בינך ובין המטפל, זהו עשוי להיות סימן חיובי באשר לתוחלת הטיפולויעילותו האפשרית.

מאידך, אם אינך חש בכך, או אם יש לך תחושה שהמטפל מנוכר ואינו ממש מתעניין במצוקתך, מומלץ שתעלה זאת באופן פתוח בשיחה עם המטפל. במקביל, מומלץ שתשתף את המטפל בתחושות של "תקיעות" ו"העדר כיוון" בטיפול במידה ואתה חש כך, לאחר תקופת טיפול ניכרת.

אם בשלב זה או אחר של הטיפול, אתה מתלבט, האם להמשיך או להפסיק את הטיפול העלה זאת בשיחה גלויה עם המטפל. במצבים מסוימים, ניתן להתייעץ עם גורם מקצועי אחר, לאחר שתשתף את המטפל שלך בכוונתך לעשות כך.

יש לזכור שמטופלים חשים מגוון רחב של תחושות ורגשות במהלך הטיפול.חלק ניכר מהפקפוקים באשר ליעילות הטיפול עלול לנבוע מהקושי המהותי הקיים בפתיחה ודיון בנושאים רגשיים וטעונים, המאפיינים בד"כ את הבעיות הנפשיות והרגשיות עימן מגיעים לטיפול. תחושות מעין אלו, אף עשויות להוות סימן חיובי לכך שאתה אכן "עובד" ומתאמץ בטיפול, בחקר רגשותיך ומחשבותיך. ו מעבר לכך, ייתכן אף שהקשר בינך ובין המטפל מסמל ומאגד בתוכו דפוסי יחסיםכלפי אנשים שונים בחייך, קרובים יותר או פחות, ונדמה לעיתים שבחדר הטיפוליםקשה לשאת יחסים אלו..

טיפול פסיכולוגי איננו תהליך פשוט ומהיר. מי שמוכן להשקיע מאמץ בעבודה משותפת עם המטפל זוכה, לרוב, להקלה ממצוקות רגשיות ומצליח להשיג חיים פרודוקטיביים ומספקים יותר.

אני מאמין שלי לגבי טיפול פסיכולוגי: טיפול מתבסס על יצירת קשר אישי, תוך הבנה כי לכל אדם יש להתייחס באופן ייחודי המתאים לו, תוך הסכמה משותפת של מטרות הטיפול.

בתפיסתי טיפול הינו מקום בטוח לדבר עם עצמך דרך הקשבה של האחר. מקום בו אדם יכול לגלות את עצמו, ולהתבונן עמוק פנימה בעזרת נקודת מבטו של האחר. המרחב הטיפולי בעיניי, הינו מרחב מאפשר, בו ניתן למצוא כוחות פנימיים להתגבר על מכשולים שלא חשבנו שניתן להתגבר עליהם, ולהתחיל לחיות את חיינו כפי שרצינו.

בכל אחד מאיתנו טמונים כוחות ריפוי נפשיים, גם אם כרגע הם אינם נגישים לנו. ייתכן שאיננו מודעים לכוחות אלו, שאיבדנו אמונה או את נתיב דרכנו, וכעת קשה לנו לסמוך על עצמנו.

לטעמי חשוב לעזור לכל אדם המגיע אליי לטיפול למצוא את התשובות הפנימיות אותן הוא מחפש, למצוא רבדים נוספים של משמעות לחיים, ולהרחיב את מעגל האפשרויות תוך יכולת לדבר ולהתיידד גם עם קשיים נפשיים וללמוד כיצד ניתן להיבנות ולהתחזק מהם.

אני מאמין כי באמצעות הטיפול, המצריך עבודה קשה ומעמיקה הן של המטופל והן של המטפל, אנו מסוגלים ללמוד לקבל ולאהוב את עצמנו יותר. הרגשה חדשה זו יכולה להקנות לנו בטחון עצמי מוגבר שמשפר את איכות הקשר שלנו עם עצמנו ועם הסובבים אותנו, ובעיקר עם אלה החשובים לנו. הטיפול הפסיכולוגי מחדש את התקווה, ומעניק כוח רענן לשינוי אמיתי.

* מאמר זה נכתב בלשון זכר אך כוונתו היא בלשון נקבה וזכר כאחד.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 איתמר פסקל


 


מאמרים נוספים מאת איתמר פסקל
 
כיצד להעריך אם הטיפול אכן מסייע ויעיל?
לעיתים רבות מטופלים הנמצאים במהלכו של טיפול פסיכולוגי מהרהרים בסוגייה האם הטיפול אכן יעיל ועונה על הצורך שלשמו הלכו מלכתחילה לטיפול. מאמר זה בה לעסוק בשאלה מורכבת זו.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI