דף הבית חוק ומשפט חוק ומשפט - אחר חותמת אפוסטיל
חותמת אפוסטיל
עו"ד אורן שבת 13/03/11 |  צפיות: 2449

חותמת אפוסטיל

עו"ד אורן שבת הוא נוטריון מוסמך אשר מעניק שירות נוטריוני בשפות אותן הוא דובר: אנגלית, ספרדית, איטלקית ועברית.
עו"ד שבת מספק את כל שירותי הנוטריון באופן מקצועי ומדויק. שירותי הנוטריון הניתנים כוללים אימות חתימות בכל השפות הנ"ל, אימות העתקים של מסמכים, אימות תרגומים של מסמכים באנגלית, ספרדית, איטלקית עברית (ובכל שילוב אפשרי של שפות אלה) ביחס למסמכים מישראל או מחו"ל.

חותמת אפוסטיל

עולה השאלה כיצד יש לפעול כאשר על אדם הנמצא במדינה א' להציג מסמך חשוב כלשהו בפני גורם ממדינה ב' מדינה זרה ? כיצד מוודאים את נכונות המסמך שהגיע מחו"ל? באיזה אופן מאמתים את חתימת הנוטריון אשר חתם על האישור הנוטריוני, כך שהמסמך יהיה בעל תוקף במדינה אחרת? ובכלל, כיצד מסמך שהוצא בישראל יכול לקבל תוקף מחוץ לישראל, וכיצד ניתן לאשר את מקוריות המסמך, כאשר מדובר במסמך ציבורי?

על צורך זה עונה חותמת האפוסטיל. על מנת שאישור נוטריון יהיה תקף בחו"ל, במדינה החברה באמנת האג, יש צורך, בנוסף לחתימת הנוטריון, בחותמת אפוסטיל, אשר ניתן לקבלה במזכירות בתי משפט השלום ברחבי הארץ.
סעיף 45 לחוק הנוטריונים מסמיך נוטריונים לחתום על מסמכים נוטריוניים אשר מיועדים לשימוש מחוץ לישראל, ואלו נדרשים להיחתם בחותמת אפוסטיל, בכדי לקבל תוקף במדינה זרה. בתי המשפט מאמתים אישורים נוטריונים, אשר מיועדים להיות מוצגים בפני גורמים במדינה אחרת שינה חברה באמנת האג, כאשר האימות מתבצע ע"י חותמת אפוסטיל.
חותמת אפוסטיל הינה חותמת שמעניק בית המשפט ומקנה למסמך הנוטריוני תוקף בחו"ל במדינה חברה באמנת האג.

ניתן לקבל חותמת אפוסטיל בבתי משפט השלום ברחבי הארץ. הפעולה מבוצעת על ידי פקיד בית המשפט אשר הוסמך לכך, וכרוכה בתשלום אגרה בסך 33 ₪. כאשר מדובר במסמך ציבורי, יש לפנות, גם כן, למשרד החוץ בירושלים לקבל חותמת אפוסטיל.

אפוסטיל- מהו?

חותמת אפוסטיל הינה אישור הניתן על ידי רשות מוסמכת של מדינה. חותמת האפוסטיל מאמתת את מקוריותן התעודות של ציבוריות כגון תעודות לידה, תעודות נישואין ועוד.
חותמת אפוסטיל הינה, כאמור, אישור שמשמש לאמת את מקוריות המסמך הציבורי, וכן ניתן לאשר באמצעותה את סמכות הנוטריון לאישור המסמך הנוטריוני, אשר חתם על האישור הנוטריוני.

על חותמת אפוסטיל ואמנת האג משנת 1961 - "אמנת האפוסטיל"

חותמת האפוסטיל נועדה לחסוך הליכים מסורבלים ולצמצם חלק משרשרת הליכי הבירוקרטיה שעל מסמך נוטריוני לעבור על מנת שאותו מסמך יקבל תוקף במדינה זרה.
ב-5 באוקטובר 1961 נחתמה אמנה בינלאומית בהאג: "אמנה שמבטלת את דרישת האימות לתעודות חוץ ציבוריות".

בטרם הצטרפות מדינת ישראל ל"אמנת האפוסטיל", בכדי שאישור נוטריוני של מסמך יקבל תוקף מחוץ לישראל, היה צורך לעבור שרשרת מסורבלת של אישורים, אשר כללה שלושה שלבים עיקריים:
ראשית, אימות חתימת הנוטריון על ידי משרד המשפטים. שנית, אימות חתימת משרד המשפטים ע"י משרד החוץ. שלישית, אימות החתימה בקונסוליה של המדינה בה מבקשים להציג את המסמך הנוטריוני.
חותמת אפוסטיל נועדה לצמצם סרבול זה. חותמת אפוסטיל, אשר ניתן לקבלה במזכירות בתי המשפט, מחליפה את הצורך בנקיטת שרשרת האישורים שהוצגה לעיל, אשר נדרשו בטרם הצטרפות מדינת ישראל ל"אמנת האפוסטיל", ומהווה אישור בפני הגורמים המתאימים במדינה זרה, כי הנוטריון שאישר את המסמך הינו נוטריון מוכר ומוסמך.
אמנת האפוסטיל מפרטת את האופן שבו יכול מסמך לקבל אישור לשם הכרה משפטית במדינה זרה אחרת, אשר חתומה גם היא על אותה אמנה.

ישראל הצטרפה לאמנה ב-11 בנובמבר 1977, כאשר האמנה נכנסה לתוקף בישראל ב-14 באוגוסט 1978.

http://www.yerushot.co.il/

* מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי, ובכל מקרה של שאלה משפטית יש לפנות לעורך דין מוסמך.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עו"ד אורן שבת


 


מאמרים נוספים מאת עו"ד אורן שבת
 
אישור נוטריון
אישור נוטריון הינו מסמך שמעניק נוטריון בהתאם לסמכותו ע"פ סעיף 7 לחוק הנוטריונים ועל פי התקנות שהותקנו לפיו.
אישור נוטריון הוא מסמך מוקפד שמאפייניו וצורתו מוסדרים בחוק בצורה דקדקנית והינו נחתם בחותמת הנוטריון ובחתימת ידו.
בכדי שאישור נוטריון יהיה תקף בחו"ל, במדינות החברות באמנת האג, יש צורך, בנוסף לאישור הנוטריון וחתימתו, בחותמת אפוסטיל, שניתן לקבלה במזכירות בתי המשפט.


חותמת אפוסטיל
חותמת אפוסטיל הינה אישור הניתן על ידי רשות מוסמכת של מדינה. חותמת האפוסטיל מאמתת את מקוריותן התעודות של ציבוריות כגון תעודות לידה, תעודות נישואין ועוד.
חותמת אפוסטיל הינה, כאמור, אישור שמשמש לאמת את מקוריות המסמך הציבורי, וכן ניתן לאשר באמצעותה את סמכות הנוטריון לאישור המסמך הנוטריוני, אשר חתם על האישור הנוטריוני.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI