דף הבית בידור ופנאי תיאטרון ביקורת: הנחשול - מחזה על ניסוי פדגוגי מהפכני - תיאטרון אורנה פורת
ביקורת: הנחשול - מחזה על ניסוי פדגוגי מהפכני - תיאטרון אורנה פורת
חיים נוי 07/02/12 |  צפיות: 3090

ביקורת: הנחשול – חווית תיאטרון עוצמתית על ניסוי פדגוגי בבית ספר המסביר את שלטון הנאציזם – תיאטרון אורנה פורת

מאת חיים נוי

"הנחשול" הוא מחזה המבוסס על סיפור אמיתי שבו ניסה מורה בבית ספר להסביר לתלמידיו את שלטון הנאציזם על ידי ניסוי פדגוגי מהפכני. ההצגה העוצמתית הזו קרמה לחוויה תיאטרלית על ידי המחזאית צביה הוברמן והיא מועלית בתיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער.     

המחזה מספר על מורה בבית ספר תיכון המנסה להקנות לתלמידיו שיעור בהיסטוריה של תקופת השואה והנאציזם והמתחבט אגב כך בהקניית הרגלי למידה ומשמעת   בכיתה של בני התשחורת המרדנים.

המורה מחליט לנקוט בדרך בלתי שגרתית על ידי ניסוי חברתי, בו הוא מצליח להעביר את תלמידיו שטיפת מוח ולהפכם לקבוצה מאורגנת, רובוטית , המוותרת על חירותה והופכת למובלת בצורה עיוורת אחרי מנהיג המדכא כל ניסיון של חשיבה עצמאית. הניסוי הבלתי שגרתי והמקומם הזה מצליח להסביר לתלמידים כיצד דיכוי, שלטון יחיד ופאשיזם אינם רק מושגים היסטוריים, אלא תופעות העלולות להתרחש בכל חברה ובכל כיתה. אחרי שהכיתה הופכת לקבוצה חסרת מעצורים היא נבלמת בידי ההנהלה והורים והתלמידים מבינים כי בעצם למדו על בשרם שיעור היסטורי וחברתי חשוב,   הגם השנוי במחלוקת.

המחזה מבוסס על אירוע אמיתי שהתחולל בקליפורניה בשנות ה-60 ועורר סערה נרחבת כאשר נחשף ברבים.

הבמאי רועי שגב הצליח ללהטט עם חבורת שחקנים משובחת והעמיד מחזה רווי מתח ועוצמה. כדי להגביר את האפקטים הדרמטיים שובצו בהצגה קטעי וידאו על מסך גדול ובהם קטעים כאילו דוקומנטריים של ראיונות עם המנהל, הורים ודמויות נוספות , המתייחסות לניסוי השנוי במחלוקת.

אייל שכטר מגלם את המורה בהצלחה רבה והוא מצליח להמחיש את דמותו של המחנך שהוביל קבוצת נערים מרדנית להיות כתה אחידה אך מונהגת בעיוורון אחריו, המנהיג, ואחרי עקרונות בלתי דמוקרטיים בעליל. שכטר הוא שחקן מקצועי משובח ומשחקו ראוי ומצוין.

נועה גורן  הנהדרת  מגלמת את הנערה שאינה מתפתה להיגרר אחרי הקבוצה המובילה והיא כעין הנער שצופה בבגדי המלך החדשים ורואה את קלונה. היא גם מסריטה את האירועים עבור עבודת הגמר שלה בבית הספר.

נועה גורן היא שחקנית מדהימה ומוכשרת ביותר, משחקה הוא ללא דופי. היא מצליחה לשחק בצורה מקצועית ונפלאה את דמות התלמידה החורגת מקבוצת הרוב בצורה מצויינת.

ליאור שמש משחק נפלא את דמותו של הנער השתקן והחריג מתחילת האירועים שהופך לנער מוביל בקבוצת העדר. ליאור מצליח להשתלב בצורה מעוררת הערצה בנפתולי העלילה.

אייל קנטוב הוא שחקן מצוין המגלם נפלא את חברה של רונה והמוכר נפשו למען המנהיג. משחקו הוא ללא דופי ואמין.

איתן צלניק מגלם את הנער עם בובת הגרב, צללית השיחה שלו ומשחקו הוא מוצלח ויפה מאוד.

גיא אדלר, נועה גודל ונדב ניר מגלמים נפלא את חבורת התלמידים ותורמים לחוויה התיאטרלית רבת העוצמה.

שני טור אחראית לתפאורה והתלבושות המוצלחות והנאותות.

קצת מוזר הוא שלמרות שהעלילה משתרעת על פני כשלושה שבועות, בגדי התלמידים אינם מוחלפים (למעט המדים) ולפחות הבנות לובשות אותו דבר...

רן בגנו אחראי למוזיקה המצוינת והראויה לעלילה.

הנחשול הוא מחזה על שטיפת מוח ועל שיעור חשוב בהיסטוריה ובחינוך. זהו מחזה ראוי לצפייה לכל תלמיד בזכות הרעיון, הביצוע וההפקה המוצלחים שמותירים את קהל הצופים עם תחושה קשה , אך עם חוויית תיאטרון עוצמתית.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים נוי

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי של סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי של סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים



 


מאמרים נוספים מאת חיים נוי
 
EBC Financial Group משתפת פעולה עםUnited to Beat Malaria - קמפיין של קרן האו"ם, כדי להגן על ילדים פגיעים ומשפחותיהם מפני מלריה
EBC Financial Group מגבירה את מאמצי מיגור המלריה, תומכת בהתערבויות בריאות קריטיות ובהעצמה קהילתית

אחסון הגיבוי השכבתי של ExaGrid נבחר ל"פתרון גיבוי הנתונים של השנה" בתוכנית Data Breakthrough Awards השנתית החמישית
תוכנית פרסים בינלאומית יוקרתית מכריזה על מוצרים וחברות מצטיינים בטכנולוגיית הנתונים

Duck Creek מארחת את הוועידה השנתית, One Duck Creek Summit, כדי לבנות קשרים, שייכות וקהילה
Duck Creek Technologies (דאק קריק טכנולוגיות), ספקית הפתרונות החכמים המגדירה את עתיד ביטוחי הרכוש והנפגעים (P&C) ותעשיית הביטוח הכללי, מארחת היום את One Duck Creek Summit בקולומביה, דרום קרוליינה, ומפגישה עובדים מכל רחבי הגלובוס.

Games Global מכריזה על הגשת הצהרת רישום להנפקה ראשונית מוצעת לציבור
Global Games Ltd מפתחת, מפיצה ומשווקת מובילה של תוכן משחקי חדשני בסגנון קזינו מקוון ופתרונות משולבים עסק לעסק למפעילי iGaming ברחבי העולם על בסיס גודל רשת האולפנים שלה, הודיעה היום כי היא הגישה בפומבי הצהרת רישום על טופס F-1 לרשות ניירות ערך של ארה"ב ("SEC") בנוגע להנפקה ראשונית המוצעת לציבור של מניותיה הרגילות.

חשיפת הנושא של כנס יוזמת ההשקעות העתידיות השמינית: "אופקים אינסופיים: משקיעים היום, מעצבים את המחר"
The Future Investment Initiative - מכון יוזמת ההשקעות העתידיות (FII) נרגש להכריז על הנושא למהדורה השמינית הקרובה של כנס FII, המתוכנן להתקיים בתאריכים 29-31 באוקטובר 2024, במרכז הכנסים הבינלאומי היוקרתי על שם המלך עבד אל-עזיז (KAICC) בריאד, ערב הסעודית.

ערב הסעודית מבליטה יוזמות של השקעות בתיירות בפורום הבינלאומי להשקעות בתחום אירוח
משרד התיירות הסעודי ממלא כעת תפקיד משמעותי בפורום הבינלאומי להשקעות של בתי מלון (IHIF), ומציג הזדמנות ייחודית למשקיעים עולמיים לקחת חלק ולהיכנס לתוך נוף התיירות המשגשג של הממלכה.

פרסי Stevie® מכריזים על הזוכים בפרסי Stevie® השנתיים ה-18 עבור מכירות ושירות לקוחות
הזוכים בפרסי Stevie® (The Stevie® Awards ) עבור מכירות ושירות לקוחות השנתיים ה-18, המוכרים כפרסי שירות הלקוחות ופרסי המכירות המובילים בעולם, נחשפו בשישי 12.4 בטקס חגיגי בלאס וגאס, נבאדה, ארה"ב, בהשתתפות יותר מ-400 מנהלים מרחבי העולם.

TokenEx ו-IXOPAY מתמזגים ויאפשרו לסוחרים לייעל את השימוש במספר תהליכי עיבוד תשלומים
פלטפורמת מיטוב התשלומים עבור מסחר גלובלי מספקת טוקניזציה רב-ערוצית, תזמון תשלומים וניהול מחזור חיים של כרטיסים

Lantronix מכריזה על FOX4 ו-Bolero 43, עוקבי מחשוב קצה חדשים, ומרחיבה את משפחת השערים הטלמטיים עטורי הפרסים שלה
הפתרונות החדשים של Lantronix מכוונים לשוק הטלמטיקה המציג צמיחה מהירה שאמור לפי ההערכות להגיע להיקף של 3.7 מיליארד דולר עד 2027

Lantronix מכריזה על FOX4 ו-Bolero 43, עוקבי מחשוב קצה חדשים, ומרחיבה את משפחת השערים הטלמטיים עטורי הפרסים שלה
הפתרונות החדשים של Lantronix מכוונים לשוק הטלמטיקה המציג צמיחה מהירה שאמור לפי ההערכות להגיע להיקף של 3.7 מיליארד דולר עד 2027
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI