דף הבית רוחניות תראפיה כיצד אבחר את המטפל הנכון
כיצד אבחר את המטפל הנכון
נטלי פיק 03/11/08 |  צפיות: 3342

ההחלטה ללכת לטיפול היא החלטה משמעותית ואמיצה. משמעותית, כי טיפול טוב הוא כזה שיגרום לשינוי שאתם מייחלים לו, שינוי שיתבטא לא רק בתובנות חדשות, או כזה שיתקיים רק בחדר הטיפולים – טיפול טוב אמור להניב שינוי אמיתי, בחיים.

זוהי החלטה אמיצה מפני שכדי לחולל שינוי דרוש אומץ, אומץ להסתכל פנימה, להרגיש ולהבין. זכרו שהמטפל שלכם הוא האדם שבפניו אתם פותחים את המקומות הכי פגיעים שלכם, איתו תוכלו לחשוף בחופשיות הכל, את הכאבים כמו גם את החלומות.

מכיוון שהמטפל זהו האדם שילווה אתכם בתהליך המשמעותי שאתם בוחרים לעבור, בחרו את המטפל שלכם בקפידה. בחירה במטפל הנכון היא חיונית לטיפול מוצלח. 

כשהיינו ילדים לא בחרנו את ההורים שלנו, את האחים שלנו או את המורים שלנו. עכשיו גדלנו, אלה החיים שלנו, אנחנו יכולים לבחור.

קחו אחריות על הבחירה.

עשו זאת בשיקול הדעת, ובתשומת הלב.

 

טוב ויפה, יכולה להתעורר התהייה, אבל איך אני בדיוק עושה את זה?

 

זכרו שלשיטה הטיפולית של התרפיסט יש חשיבות. הרי לא תלכו למטפל בשחזור גלגולים אם אינכם מאמינים בגלגול נשמות, ואם אתם חושבים ללכת למטפל קוגניטיבי-התנהגותי או לכזה שמאמין בפסיכולוגיה הומניסטית – כדאי שתדעו על מה מבוססת השיטה. למזלנו, בעידן האינטרנט, המידע הוא מאוד נגיש עבורנו וכולנו יכולים לקרוא ולהחכים.  

 

גם להשכלה ולהכשרה של המטפל חשיבות רבה. אל תהססו לשאול את המטפל היכן למד, מהי בדיוק ההכשרה שלו. אם יש לכם צורך בקשו לראות תעודות. יש לכם הזכות המלאה לאסוף כמה שיותר אינפורמציה לפני שאתם מחליטים, והמטפל צריך להיות מספיק הגון וישר כדי להשיב.

האם אתם מבינים את השיטה הטיפולית של המטפל? האם היא מתאימה לכם?

 

עוד לפני הפגישה הראשונה עם המטפל הפוטנציאלי שבו עם עצמכם וחשבו -  מהן הציפיות שלכם מהטיפול. שאלו את עצמכם מדוע אתם הולכים לטיפול, מדוע עכשיו?

האם באתם בשל רגשות קשים שאתם מתקשים להתמודד איתם לבד?

האם אתם רוצים להתמודד עם טראומה מהעבר שמפריעה לכם בתפקוד היומיומי?

האם אתם חיים במתח? בחרדה?

האם יש לכם חלומות שאתם מפחדים להגשים?

האם אתם מחפשים משמעות?

 

אפשר שנקבל מעצמנו תשובות בהירות וברורות כשנשאל את השאלה, ואפשר שלא. לפעמים, כשאנחנו במצוקה רגשית, נראים כל הדברים כמו בליל אחד סבוך של רגשות ומחשבות וקשה לנו להפריד. במקרה זה תפקידו של המטפל לעזור לכם, וחשוב שיעשה זאת בפגישה הראשונה שלכם.

במקום בו למדתי, באוסטרליה, נוהגים המטפלים לשאול: "מה הביא אותך לפתח דלתי היום?"

 

בפגישה עצמה אל תהססו לשאול שאלות.

שימו לב אם התשובות הניתנות לכם מספקות. האם הן שלמות, לא מתגוננות, האם הן משביעות את רצונכם? שימו לב אם אתם מרגישים נוח מספיק כדי לשאול עוד, האם האדם מולכם עומד על המשמר, או שאתם מרגישים שהוא פתוח איתכם, וכנה.

 

עכשיו, אחרי שאספתם את כל הידע התיאורטי על המטפל שלכם, על השיטה שלו וההשכלה שלו, דברים חשובים ללא ספק, אפשר להתמקד בדברים החשובים יותר. במה שמהותי באמת. אל לכם לבחור מטפל רק לפי התעודות היוקרתיות שתלויות על הקיר בקליניקה שלו, בין אם הוא דוקטור או אפילו פרופסור מכובד. הצלחה באוניברסיטה אינה ערובה ליכולת טיפולית. רגישות, למשל, אי אפשר ללמד באוניברסיטה, גם לא אמפטיה או יכולת הכלה של רגשות חזקים. לימודי הפסיכותרפיה בארצות אחרות אינם נעשים במוסד אקדמי דווקא.

 

קרל רוגר'ס, מאבות הפסיכולוגיה ההומניסטית

אמר: "למד היטב את התיאוריות שלך אולם השלך אותן מחוץ לחדר כשאתה פוגש בפלא הזה, שנקרא בן אדם". חשוב שהמטפל יתאים את הטיפול אליכם, לצרכים ולרצונות שלכם ולא ינסה לדחוס אתכם לתוך תיאוריה מסוימת. זכרו שתיאוריה היא נקודת השקפה ולא פתרון כולל, ואין שום שיטה שעובדת נפלא בשביל כל האנשים.  

 

מה שחשוב יותר מהמתודה הטיפולית והוא הדבר שיקבע אם הטיפול יהיה מוצלח או לא, זה – הקשר שלכם עם המטפל. בטיפול אנחנו מעבדים זיכרונות ישנים, אנחנו מביעים רגשות חזקים ואנחנו עוברים תהליכים שלפעמים הם קשים ומאתגרים. דווקא בשל זאת חשוב מאוד שתרגישו בטוחים ליד האדם שאיתו אתם בוחרים לעבור את התהליך. חשוב שתרגישו נוח לידו – כמו ליד חבר טוב.

 

שימו לב ליכולת ההקשבה של המטפל. אתם מרגישים שהוא באמת מקשיב לכם? אתם מרגישים שהוא באמת יכול להבין אתכם? אתם מדברים בחופשיות?

האם אתם מבינים את המונחים בהם הוא משתמש? האם הוא מתמקד רק באנליזות אינטלקטואליות או שהוא מסוגל גם להכיל רגשות עמוקים?

האם אתם מתחברים לשפה שלו?

האם אתם מרגישים נוח?

האם אתם מרגישים בטוחים?

 

שימו לב אם אתם מחבבים את האדם שממולכם, האם אתם מרגישים שהוא מחבב אתכם. מכבד אתכם. הקשיבו לתחושת הגוף שלכם, שימו לב אם הגוף שלכם מתוח או נינוח, ואם הרגשת הגוף משתנה במהלך הפגישה. הקשיבו לעצמכם - זהו בעצם הדבר הכי חשוב.

לכולנו יש את היכולת הפנימית הזו, שאינה באה דווקא מהמקום הרציונאלי שבתוכנו. יש הקוראים לזה קול פנימי, תחושת בטן, אינטואיציה, הרגשה או תת מודע. לא חשוב השם בו נבחר לכנות את הדבר, חשוב שתשמשו בו בבחירת המטפל שלכם.

הקשיבו לעצמכם ותדעו.

תדעו אם הגעתם למקום הנכון.

 

לא תמיד אנחנו יכולים להחליט אחרי הפגישה הראשונה. אל תמהרו, לפעמים דרושה גם פגישה שנייה ושלישית. טוב לה להחלטה שתתבצע די מהר אולם חשוב שתתבצע ברוגע, ולא מתוך לחץ.

זכרו, גם אחרי שהחלטתם והתחלתם בטיפול טוב ורצוי לבדוק מדי פעם עם עצמכם אם אתם נמצאים במקום הנכון, עם האדם הנכון, אם הטיפול מתקדם. קריטריונים אלה שהצגתי נכונים לאורך כל התהליך ולא רק בתחילתו.

 

אני מאמינה בכל ליבי שטיפול טוב עם מטפל טוב יכול לגרום לשינוי משמעותי בחיים שלכם. אותו שינוי שאתם מחפשים ושלמענו פניתם לטיפול.

זה לא תמיד קל, אבל זה אפשרי.

אני מאחלת לכם בהצלחה.

 

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 נטלי פיק

נטלי פיק - תרפיה בדמיון מודרך.

www.nataliepik.com

[email protected]



 


מאמרים נוספים מאת נטלי פיק
 
כיצד אבחר את המטפל הנכון
03/11/08 | תראפיה
ההחלטה ללכת לטיפול היא החלטה משמעותית ואמיצה. משמעותית, כי טיפול טוב הוא כזה שיגרום לשינוי שאתם מייחלים לו, שינוי שיתבטא לא רק בתובנות חדשות, או כזה שיתקיים רק בחדר הטיפולים – טיפול טוב אמור להניב שינוי אמיתי, בחיים.
טוב ויפה, יכולה להתעורר התהייה, אבל איך בדיוק אני עושה את זה?

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI