דף הבית פיננסים וכספים הלוואות ההמלצה: להצטייד במזומנים (חלק ב)
ההמלצה: להצטייד במזומנים (חלק ב)
זאב הרשקוביץ ואבי קרעין 10/12/08 |  צפיות: 3190

חלק א של המאמר:

להצטייד במזומנים (חלק א)
קרנות - מרבית הקרנות המעניקות אשראי לבעלי עסקים הינן קרנות בעלות תקציב סגור ולפיכך יתכן מצב שקרן מיצתה את סך ההלוואות שהיא יכולה להעניק או שהקרן לא תוקצבה עדיין בתחילת השנה ולפיכך לא יכולה להעניק הלוואות עד לתקצובה.

הממשלה באמצעות הרשות לעסקים קטנים ובינוניים מנהלת קרן לעידוד עסקים קטנים ובינוניים המאפשרת לקבל הלוואה של עד 500 אש"ח. מטרת הקרן הינה לתת אשראי לעסקים (עד 70 עובדים ועד 22 מש"ח בשנה) למימון הון חוזר ו/או השקעה בציוד. הבנקים העובדים עם הקרן להענקת הלוואות הינם:  אוצר החייל, מרכנתיל דיסקונט והבנק הבינלאומי. את הבדיקה של העסקים המבקשים לקבל הלוואות מבצעת חברת תבור והיא הממליצה באם להעניק לעסקים את ההלוואות וממליצה על סכום ההלוואה. תהליך אישור הלוואה אורך כ- 4 חודשים ולרוב לא ניתן מלוא הסכום אף אם הוא נדרש.  תנאי הקרן: 70% בטחונות ממשלתיים, 30% של העסק, ערבות אישית של הבעלים, עד 5 שנים, עד חצי שנה גרייס, צמוד למדד/שקל/דולר לפי מצב השוק. במסלול ההשקעות, על החברה להשקיע לכל הפחות 20% מסכום ההשקעה המתוכננת.

כמו כן פועלת הרשות בתחומים נוספים: מחקר, הטמעת תקן ISO 9000 בעסקים קטנים ובינוניים, פרויקט ניצוץ - ניהול יצירתיות וצמיחה בעסקים קטנים ובינוניים ועוד.

קרן נוספת הינה הקרן ליצואנים בערבות המדינה לפיתוח השיווק בשוק העולמי ומיועדת לחברות מתחילות או קיימות בעלות פוטנציאל למכירות משמעותיות בשוק חדש או של מוצר חדש. הקרן הינה בערבות מדינה של 70% וערבות של העסק של 30%, כוללת ערבות אישית, מיועדת לעסקים עם מחזור מכירות של עד 10 מיליון דולר, עד 1 מיליון דולר הלוואה (מדורגת עפ"י גודל העסק, לדוגמא עסק של 500 אלף דולר בשנה יקבל עד 100 אלף דולר הלוואה), עד 5 שנים ועד 5 חודשים גרייס.

קרן אחרת הינה קרן העולה העצמאי של משרד הקליטה. הקרן מיועדת לעולים, בני עולים, אזרחים חוזרים וקטינים חוזרים. עד 35 אש"ח, עד 6 שנים החזר, עד שנה גרייס, הזכאות הינה עד 10 שנים מהעלייה או החזרה לארץ.

בתחום ההי-טק (אך גם לחברות מסורתיות המפתחות פיתוח טכנולוגי וחברות ירוקות), עבור עסקים בתחילת הדרך קיימת קרן תנופה אשר מטרתה לסייע לבעלי רעיונות בתחום הטכנולוגי בראשית צעדיהם על מנת להביא את רעיונותיהם לידי יישום תעשייתי. היקף התמיכה במסלול זה הוא בשיעור של עד 85% מהתקציב המאושר, עד לתקרת מענק של 200 אש"ח. גם באפיק זה מאושר לרוב סכום הנמוך מהתקרה.

לכל קרנות המדינה אתרים בהם ניתן לראות מהו התהליך לקבלת האשראי ומהם התנאים הספציפיים.

מעבר לסיוע הממשלתי ישנן קרנות פרטיות כאשר העיקריות שבהן הינן קרן שמש הנותנת הלוואה בתנאים נוחים של עד 90 אש"ח להקמת עסק ליזמים צעירים עד גיל 35. קרן קורת אשר לה מספר קרנות המפולחות לפי אוכלוסיות. תחת קרן קורת ישנה קרן לעסקים קטנים ובינוניים אשר מספקת הלוואות של 75-600 אש"ח עם תקופת החזר של עד 5 שנים וגרייס של 3-6 חודשים, קרן הלוואות למיקרואנטרפרייז אשר מספקת הלוואות של 20-60 אש"ח עם החזר של 1-3 שנים וגרייס של 3 חודשים, הלוואות לתושבי הצפון בשיתוף הסוכנות היהודית בהיקף של 20-350 אש"ח לתקופה של 3-5 שנים וגרייס של 3-6 חודשים, קרן הלוואות לערביי ישראל בהיקף של 35-150 אש"ח לתקופה של 3-5 שנים וגרייס של 3 חודשים (לעסקים ערביים או מעורבים יהודים - ערבים אשר מתקשים להשיג אשראי) וקרן להלוואות זעירות - מיקרופייננס להלוואות של 5-20 אש"ח בהחזר ל 1-3 שנים וגרייס של 3 חודשים (בעיקר לנשים המתקשות לגייס אשראי). את התנאים הספציפיים לכל הלוואה ניתן למצוא באתר קרן קורת.

קרנות נוספות הינן קרן ק.י.פ, קרן הצמיחה לעסקים בקיבוצים, קרן קו התפר, קרנות של האגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית, קרנות ההלוואות לעידוד עסקים קטנים של המחלקה לישראל בסוכנות היהודית ואחרות.

שימו לב: תנאי בכל הקרנות לקבלת ההלוואה הינו הכנה של תוכנית עסקית מפורטת יותר או פחות. דבר זה צורך זמן וכסף. על מנת לשפר את סיכויי קבלת ההלוואה, מומלץ לא להכין את התוכנית לבד.

 

לסיכום, כמנהלי כספים בחברות קטנות אנו ממליצים לחברות להערך לקראת יום סגריר. בתקופה הקרובה (יותר מבכל תקופה אחרת), המזומן הינו המלך. המזומן ידרש כדי לשרוד עסקית והמזומן יקנה אפשרויות לרכוש חברות שלא הצליחו לשרוד, במחירי מציאה. אנו ממליצים לעסקים הקטנים והבינוניים,להערך לקראת המשבר כבר היום ולהצטייד במזומנים. נסו להשיג אשראי מוגדל מהבנק מעבר לצרכים המיידיים ומתוך ראייה של תנאי שוק גרועים. אם הצלחתם, מצוין. אם הצלחתם באופן חלקי או כשלתם, אל יאוש, פנו לאפיקי האשראי החוץ בנקאי ולקרנות השונות ונסו שם. אומנם הריבית שם גבוהה יותר לרוב מהריבית הבנקאית, אולם הקריטריונים לקבלת האשראי נוחים יותר.

הטיפול בהגדלת המזומנים של העסק הינו צעד חשוב נוסף בתוך מגוון הצעדים שעל עסקים לעשות כדי לשרוד את המשבר, כמו העמקת הגבייה, דחייה של תכניות פיתוח והשקעות, חסכון בהוצאות שוטפות ומעבר לאאוטסורסינג בחלקיות משרה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 זאב הרשקוביץ ואבי קרעין

הכותבים הינם אבי קרעין וזאב הרשקוביץ – מנכ"לים משותפים בניהול נטו.

ניהול נטו עוסקת במיקור חוץ של מנהלי כספים, חשבים וכלכלנים, במנטורינג עסקי לחברות ובהשמה מוכוונתtm של כ"א איכותי בתחומי הכספים, בכירים ומקצועות ההי-טק.

לאתר החברה: www.nihulneto.com



 


מאמרים נוספים מאת זאב הרשקוביץ ואבי קרעין
 
99% מבתי האב לא סוגרים את החודש!
ביום חמישי האחרון פורסמה כתבה בעיתון גלובס תחת הכותרת הבאה החיים במינוס: משפחה ממוצעת מוציאה כ1,500 ₪ יותר מההכנסות שלה. וכדי להמחיש את הפערים הוצגה טבלה אשר מרכזת את הפער בין ההכנסות להוצאות בין החמישונים השונים בשנת 2010 לפי הלמ"ס:

מס חברות פרוגרסיבי
03/10/11 | מס הכנסה
מאבק מעמד הביניים – אולי סוף סוף מישהו אחר ישלם? מאבק מעמד הביניים עומד בנקודת הכרעה קריטית. ביבי עומד להציע סט של פתרונות אשר אמורים להוות שינוי בסדר היום הכלכלי, אולם כפי הנראה מי שישלם את החשבון יהיה שוב מעמד הביניים. כמעט כל הטבה שביבי יציע למעמד הביניים תחזור כבומרנג ותמומן בסופו של יום מכיס אחר של מעמד הביניים אשר משלם כיום את מרבית המיסים במדינה גם כך.

קומבינת התחבורה הציבורית בגוש דן
10/07/11 | צדק חברתי
יריית הפתיחה של הפרויקט לבחינת התחבורה הציבורית בגוש דן ע"י משרד התחבורה בהשקעה של יותר מ200 מיליון שקלים במשך יותר מ11 שנים כבר מאחורינו וזה הזמן לבדוק אם כל היעדים והמטרות אותן הציבו לעצמם יישארו על גבי המצגות או שמא הן מומשו והושגו כפי שקיוו במשרד התחבורה...

טיפים כלכליים וניהוליים לשנה החדשה
"הכלכלה העולמית מתחילה לצאת מהמשבר החמור ביותר שפקד אותה מזה דורות. הנפילה עלולה היתה להיות קשה הרבה יותר אם הבנקים המרכזיים לא היו משתמשים בכוחם במלוא העוצמה בסתיו שעבר", אלו הם דברי הפתיחה של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי בסימפוזיון הכלכלי השנתי "ג'קסון הול".

מיסוי ביזוי
לפי רפורמת הליסינג, האוצר עומד לגבות מבעלי כלי הרכב הצמודים מס כפול מהנדרש

משרד האוצר ובעלי העסקים
בכל פעם מועלה שיעור המס בשברי אחוזים, אך לבסוף כל השברים מצטברים לסכום משמעותי, שמעלה ספק לגבי הרטוריקה של הורדת נטל המס על המעסיקים.

לא להצמיח קרניים
במקום להקים קרן חדשה לסיוע לעסקים קטנים, על המדינה להגמיש את הקריטריונים בקרנות הקיימות. הדבר ימנע קריסת עסקים

ניהול עסק קטן בחופש הגדול
המיתון הקשה השנה, אינו מחייך אל בעלי העסקים שקורסים תחת הנטל הכלכלי, איך לנצל את התקופה הזו כדי להתייעל? שימוש במומחים, השקעה בשיווק ומכירות ושמירה על מזומנים לימים שחונים.

איך לנהל את כספי הארגון
המשבר הכלכלי מאלץ את המעסיקים לעשות "חושבים" כבר היום. בין השאלות: האם כדאי, בתחומים מסוימים, להשתמש בשכירים, או שמא עדיף להשתמש בשירותי מיקור חוץ – למסור עבודות לעובדים חיצוניים ולשלם להם לפי פרוייקט

ניהול עסקים נכון במשבר הנוכחי
חלק גדול מהעסקים המוקמים מדי שנה, מתחילים את פעילותם ללא תכנון והכוונה מוקדמת. על פי הרשות לעסקים קטנים, המרכיב המכריע בנפילת העסקים הקטנים והבינוניים נעוץ בניהול לקוי. ההתנהלות הלקויה הינה בכל מרכיבי הניהול, אולם בעיקר בהתנהלות הפיננסית. אם כן, כיצד מנהל של עסק קטן או בינוני יכול להתנהל בצורה אופטימאלית. ראשית על מנת לשרוד, אך יחד עם זאת לצאת מהמשבר, מחוזק ובמצב טוב מהמתחרים בשוק?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI