דף הבית רפואה ובריאות בריאות ילדים ותינוקות מיקי שחם, ''בנק החיים''- דם טבורי, מביא דיווחי חדשנות רפואית מהעולם: איך נמנעה דילמה אתית בתרומה מעובר.
מיקי שחם, ''בנק החיים''- דם טבורי, מביא דיווחי חדשנות רפואית מהעולם: איך נמנעה דילמה אתית בתרומה מעובר.
מיקי שחם 14/05/12 |  צפיות: 3929

מיקי שחם, ''בנק החיים''- דם טבורי, מביא דיווחי חדשנות רפואית מהעולם: איך נמנעה דילמה אתית בתרומה מעובר.

תאי הגזע נבדלים מתאים אחרים בכך שאינם מתחלקים לצורך יצירת תאי בת זהים. הם מצטיינים ביכולת להמשיך לייצר תאי גזע חדשים; לצורך זה הם יוצרים תא בת אחד שמתחלק ומתפתח ולבסוף מת, ותא גזע נוסף שאינו מתחלק או מתפתח לתאי אחר, אלא שומר על ה"גזעיות" שלו בסוג של תצוגה מקדימה, מוכן להתפתח לכל סוג תא שנחוץ.

מיקי שחם, בנק החיים, מבהיר כי אלו היו תאי הגזע של ביצית שטילי הפיק מרקמה אנושית, והשתמש באותו פרוטוקול בו הוא הפיק תאי גזע של ביצית מעכברים. "מיון התאים עבד באופן מושלם בפעם הראשונה. התאים הופיעו לפתע. הם היו בגודל הנכון, בצורה הנכונה, גם במורפולוגיה וכמות נכונים," הוא אמר.

ואז בוצע אימות שכלל מבדקים מחמירים לוידוי שאכן היו אלה תאי גזע. בשיטה אחת פשוט אפשרו לתאים להתחלק. כאשר טילי והצוות שלו העבירו את תאי הגזע של ביצית לצלחת, הם התחילו להתחלק ובמהירות כיסו את המשטח. זהו הסימן שהם לא היו תאי ביצית לא בוגרים, אלא תאי גזע שטרם התחילו את מסלול ההפיכה לאואוציטים.

לפי מיקי שחם, מחברת – בנק החיים, דם טבורי מהווה המקור היישומי הטוב ביותר, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.

מאחר ותאי ביצית וזרע הינם תאי נבט, הם צריכים לעבור תהליך בו הם מאבדים מחצית מהחומר הגנטי שלהם; בבני אדם תאי זרע וביצית מכילים כל אחד רק 23 זוגות כרומוזומים, כך שלאחר הפריה (מפגש בין זרע לביצית), כל התאים בעובר מכילים סה"כ 46 זוגות כרומוזומים. על מנת להשיל דנ"א עודף, תאי ביצית וזרע עוברים חלוקת תא מיוחדת שנקראת מיוזה; כאשר הם נכנסים למיוזה הם לא יכולים להתחלק שוב, לפי זה טילי הבין שהתאים בצלוחית לא היו ביציות.

מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.

מיקי שחם, בנק החיים, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:

· השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.

· סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.

· טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות - בנק החיים, בלבד.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 מיקי שחם


 


מאמרים נוספים מאת מיקי שחם
 
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי מהעולם: דרך חדשה ליצור תאי הגזע לטיפול בפרקינסון
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי מהעולם: דרך חדשה ליצור תאי הגזע לטיפול בפרקינסון חוקרים מאוניברסיטאות Juntendo ו Keio מצאו דרך מהירה וקלה יותר לייצר תאים מושרים iPS מחולים במחלת פרקינסון, תגלית שלטענתם מהווה פריצת דרך בפיתוח תרופה למחלה נוירולוגית. במאמר שפורסם בכתב העת STEM CELLS, חוקרים בראשות נובוטקה האטורי והידיוקי אוקאנו פתחו טכנולוגיה עם מספר רב של מטופלים על ידי שימוש בתאי iPS שנגזרו בדמם. המפתח טמון בהפיכת התאים לתאי גזע עצביים בצורה יעילה יותר.

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: פריצת דרך בטיפול תאי גזע בפרקינסון
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: פריצת דרך בטיפול תאי גזע בפרקינסון חוקרים גילו את מה שהם מתארים כצעד ראשון בפיתוח טיפול המבוסס על תאי גזע לטיפול במחלת פרקינסון. פרקינסון, אשר משפיע כ- 10 מיליון בני אדם בעולם, נגרם על ידי דלדול של תאי עצב מייצרי דופמין במוח, שמוביל למוגבלויות פיזיות.

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: טכניקת תאי גזע מציעה תקווה לטיפול ב- SCID - מחלת ילד בועה"
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: טכניקת תאי גזע מציעה תקווה לטיפול ב- SCID - מחלת ילד בועה"

מחלת כשל חיסוני משולב חמורה (SCID) - המכונה גם בשם "מחלת ילד בועה" - היא קבוצה של הפרעות נדירות, מסכנות חיים הנגרמות על ידי פגמים גנטיים.

על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), השכיחות השנתית של SCID היא 1 ל- 40,000-100,000 לידות, סביב 40-100 מקרים חדשים בקרב תינוקות בארה"ב בכל שנה.


מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: מחסן חלקי חילוף לטיפול בהתקפי לב וצלקות בלב.
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: מחסן חלקי חילוף לטיפול בהתקפי לב וצלקות בלב. חוקרי בית חולים ספרדי השתמשו בהצלחה בתאי גזע שנלקחו מתורמים בריאים כדי לטפל בשבעה קורבנות התקף לב בהליך שבוצע לראשונה בעולם. בית החולים גרגוריו Maranon במדריד מתכנן לטפל ב- 55 חולים על ידי שימוש בטכניקה בניסוי קליני.

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: ייצור תאי גזע המשמשים לטיפול בדמנציה.
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: ייצור תאי גזע המשמשים לטיפול בדמנציה. אסטרטגיה חדשה לטיפול בדמנציה תורשתית זוהתה לאחר שחוקרים בלגים ניסו להפוך תאי גזע שמקורם בחולים לתאי עצב - התאים המושפעים ביותר על ידי המחלה. בתאי גזע שמקורם בחולה נושאים מוטציה של דמנציה פרונטוטמפורלית, המהווה כמחצית מהמקרים דמנציה לפני גיל 60, המדענים מצאו פגם שניתן למיקוד, המונע התפתחות נוירולוגית תקינה. תאי גזע אלה לחזור באופן חלקי למצב נורמלי כאשר הפגם תוקן.

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: הורמוני מין נשיים - הגנה מפני מחלות דם.
מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: הורמוני מין נשיים - הגנה מפני מחלות דם. אסטרוגנים, הורמון מין נשי, יכולים לווסת את הפעילות של תאי גזע דמיים במח העצם ובדרך זו משפיעות על התפתחות סוגים מסוימים של סרטן דם, דיווחו חוקרים. דווח על ידי מיקי שחם כי לתגלית זו יישום פוטנציאל בטיפול בהפרעות דם מסוימות שאין להן כיום תרופה. המחקר בראשותו של ד"ר סיימון מנדס-פרר מ- CNIC, נעשה בשיתוף עם המעבדות של יארג שוואלר וראדק סקודה מבית החולים של אוניברסיטת באזל (שווייץ).

מיקי שחם מביא חידושי ומחקרי תאי גזע: נוגד חמצון משפר את התחדשות תאי הגזע במוח.
מיקי שחם מביא חידושי ומחקרי תאי גזע: נוגד חמצון משפר את התחדשות תאי הגזע במוח. חוקרי תאי גזע מאוניברסיטת CEU-uch, השתילו בפעם הראשונה לרקמת מוח פגועה, תאי גזע עם חומצה ליפואית (נוגד חמצון רב עוצמה), במטרה לשפר את חידוש עצב ברקמה. זו דרך חדשה לתיקון נזק מוחי, המשלבת טיפול תאי עם טיפול תרופתי, שהראתה תוצאות חיוביות, במיוחד ביצירת כלי דם (אנגיוגנזה) באזורים שנפגעו במוחם של עכברי מעבדה.

מיקי שחם מביא חידושי ומחקרי תאי גזע: בטיחות תאי גזע אנושיים לטיפול במחלות.
מיקי שחם מביא חידושי ומחקרי תאי גזע: בטיחות תאי גזע אנושיים לטיפול במחלות. השתלות hESC משמשות בין היתר לטיפול באובדן ראייה חמור. עודכן על ידי מיקי שחם כי מחקר חדש שפורסם בכתב העת Lancet מספק עדות ראשונה לבטיחות לטווח ארוך וסבילות של השתלת תאי גזע עובריים אנושיים (hESCs) בבני אדם.

מעטו של מיקי שחם - חידושי ומחקרי תאי גזע: גם תאי גזע בוגרים עשויים להפוך לתאי עצב.
מעטו של מיקי שחם - חידושי ומחקרי תאי גזע: גם תאי גזע בוגרים עשויים להפוך לתאי עצב. תאי גזע שמקורם בעור של בן 86 הראו יכולת מפתיעה לשרוד וליצור אקסונים ארוכים באתר הפגיעה בחוט השדרה בחולדות. התוצאות, שפורסמו ב Neuron, מצביעות על כך שתאי גזע פלוריפוטנטיים מושרים (iPSCs) תוכנתו מחדש מתאים בוגרים בגוף אדם ליכולת פנימית להתגבר על גורמים מעכבים ליצירת תאי עצב ולהרחיב את האקסונים.

מיקי שחם מביא חידושי ומחקרי תאי גזע: חוקרים מצאו מדוע ההזדקנות מלווה ביכולת פחותה של תאי הגזע.
מיקי שחם מביא חידושי ומחקרי תאי גזע: חוקרים מצאו מדוע ההזדקנות מלווה ביכולת פחותה של תאי הגזע. חוקרים מבית ספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד איתרו מדוע הזדקנות נורמלית מלווה ביכולת ירודה לשקם שריר לאחר פציעה. לאורך זמן, תאי גזע ברקמות שריר מסוגלים פחות ופחות לייצר סיבי שריר חדשים ונאבקים להגדרה עצמית. מדענים זיהו בפעם הראשונה תהליך שבו ניתן להצעיר אוכלוסיות תאי גזע של השריר המבוגר, לתפקד כמו תאים צעירים יותר.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI