דף הבית פיננסים וכספים מט"ח המרת מט"ח בשוק המקומי
המרת מט"ח בשוק המקומי
יוסי בוזגלו 29/05/12 |  צפיות: 4270

המרת מט"ח היא חלק אינטגרלי מפעילות שוק הכלכלה המקומי, יחסיו עם שווקים בינלאומיים, ובו- בזמן היא משפיעה והן מבטאת ומשקפת את מאזן התשלומים הלאומי. נפחו של המסחר היומי בשוק המטבע החוץ הישראלי נע בין שלושה לשני מיליארדי דולרים ביום. השקל נסחר למול הדולר, ובמקביל בזירה נפרדת למול הלירה- שטרלינג – הפאונד, מול הין, וכדומה, הזירות מתנהלות באופן עצמאי אולם גם משפיעות זו על זו.

בעבר עקב בנק ישראל אחר שערו הכללי, המסתכם, המכונה גם 'שער מצרפי' של סל המטבעות., השער המצרפי משקלל את כלל שערי המטבעות – כלומר את סל המטבעות, ביחס לכמות הסחר הבינלאומי שמנהלת ישראל מול המדינות השונות. השער המצרפי של סל המטבעות מייצג ומבטא את המחיר הכולל של עלות היבוא הישראלי – יחד ולמול המחיר שהיא מקבלת על היצוא. לשער המצרפי של סל המטבעות חשיבות גבוהה בחשיבה הכלכלית ובקביעת מדיניות ארוכת טווח ואסטרטגית – עבור משרד האוצר, נגיד בנק ישראל כמו גם גופים במסחר הפרטי, אולם בנק ישראל הפסיק לפרסם את שער סל המטבעות כבר באלפיים ושבע.

מדיניות בנק ישראל ביחס לשער ולהמרה

מדיניותו של בנק ישראל, שבהקשר זה היא מדיניותה הכלכלית של המדינה, השתנתה לאורך השנים. עם קום המדינה המדיניות שהיתה נהוגה בישראל כמו גם בשאר המדינות היתה של התערבות חדה מוחלטת טוטאלית וקובעת באופן עצמאי ומוחלט של שער החליפין. בהמשך הוחלט קביעתה של רצועת ניוד, המתירה למטבע להשתנות גם בהשפעת הביקוש וההיצע מטעם הסוחרים על גבולות רצועת הניוד, שקבע כאמור בנק ישראל. בעבר גם נאסר על אזרחי המדינה להחזיק במטבע חוץ.

במהלך תהליך ארוך וזוחל של פתיחת השווקים ליברליזציה וגלובליזציה, החל להתנהל מסחר חופשי יותר ויותר במטבע החוץ, ובמקביל החלה מגמה גדלה והולכת של הפחתה בהתערבותו של בנק ישראל בקביעת שער הדולר, כלומר בהשפעה על שער החליפין. בשנות האלפיים כבר הגיעו השווקים למצב בו עוד התנהל מסחר חופשי כמעט ללא התערבות מצידו של בנק ישראל בקביעת השער, אולם בתום העשור עם המשבר הכלכלי החדש, שהחל בנפילת הבנקים בארצות הברית - ליהמן ברדרדס, ומאות אחריהם, כומ גם חברת AIG העולמית ועוד - שב בנק ישראל להתערב ולהשפיע באופן יזום ומכוון על שער הדולר.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 יוסי בוזגלו


 


מאמרים נוספים מאת יוסי בוזגלו
 
אסטרולוגיה והתאמה זוגית
12 המזלות נשלטים בידי כוכבים ומייצגים טיפוסים שונים של בני אדם. נהוג לחלק את 12 המזלות לארבע קטגוריות

יסודות של אסטרולוגיה למתחילים
מתעניינים בעולם המסתורין של האסטרולוגיה? מסוקרנים לדעת מאין האסטרולוגים שואבים את המידע המרתק שלהם על בני אדם? לא מפתיע.

המלצה על "חברת פינוי דירות"
אני נשואה כבר 10 שנים ובזמן האחרון התחלתי להבחין כי בעלי מפתח בעיה של אגירת חפצים שונים וזבל שאין לנו שום צורך בו. בתחילה חשבתי כי מדובר במשהו שיעבור אך עם הזמן זה הפך להיות הרבה יותר חמור ובלי ששמתי לב המחסן של הבית שלנו, הגג והמרפסות הפכו להיות עמוסים בזבל וחפצים שונים אותם הוא מצא ברחוב.

בגידה בבסיס סגור
23/06/13 | בגידות
אל מרקוס סיפוקובס הגעתי לאחר ההחלטות קשה. מצד אחד, לא הייתי הטיפוס שמזמין חקירות אצל חוקר פרטי, מצד שני, הייתי חייבת לגלות את האמת והאמת הייתה קשה. המזל שלי היה שמרקוס הוא אחד האנשים האנושיים ביותר והחוקרים המקצועיים ביותר.

הורוסקופ כעיקרון ישים
מקורה של האסטרולוגיה מגיע אלפי שנים אחורה עד בבל העתיקה. עיקרה של תורה זו הוא חיזוי עתידו של האדם באמצעות הכוכבים. אחד הכלים המרכזיים של האסטרולוגיה הוא ההורוסקופ.

לרתק את הילדים באמצעות אטרקציות במרכז
אטרקציות זה הכוונה לבילויים מיוחדים שהם עולם שלם למוגרים ולצעירים. קשה מאוד לרצות ילדים והם דורשים גירויים מתמידים במיוחד בתקופת החופש הגדול וצריך למצוא להם את אטרקציות במרכז היכולים להתאים להם.

המערות בעיר העתיקה – עוד מגוון של אטרקציות בירושלים
אחת המערות הידועות ביותר בירושלים היא מערת צדקיהו, הבנויה תחת העיר העתיקה. הרבה אגדות סופרו על המערה הזאת עוד מתקופת בניית בית המקדש על ידי המלך שלמה על בריחתו של צדקיהו.

הורוסקופ וגלגל המזלות
הורוסקופ הוא מושג באסטרולוגיה. הוא לקוח מהשפה היוונית ופירושו "מבט לשעה". מדובר בסוג של פרשנות ותחזית אסטרולוגית שמתבססת על מיקומי השמש ביחס לגלגל המזלות.

פתרון לכאבי גב באמצעות מדרסים
כאבי גב. עשרות מאמרים, ואלפי מחקרים נעשו ועדיין נעשים, בבעיה הכואבת והנפוצה ביותר אצל בני האדם.

מדרסים- על רגל אחת
חשבתם פעם כמה לחץ מופעל על כפות הרגליים שלנו, בכל יום? הליכה, ריצה, עמידה הן רק חלק מהפעולות היומיומיות שאנו מבצעים שהאיבר העיקרי הפעיל בהן הוא כף הרגל.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI