דף הבית רפואה ובריאות בריאות נשים ד"ר לחמן - מדוע נשים מבצעות הפסקת הריון?
ד"ר לחמן - מדוע נשים מבצעות הפסקת הריון?
אילון לחמן 03/06/12 |  צפיות: 5219

הפסקת הריון איננה מהלך של מה בכך. מאחורי ההחלטה עומדות בדרך כללסיבות לא פשוטות וגם לא מעט ביורוקרטיה. על התהליך ושיטות הביצוע, נפרטבהמשך.

מאת ד"ר איילון לחמן

באילו מקרים נהוג להפסיק הריון?

כל הפסקת הריון המבוצעת בארץ, חייבת לעבור דרך ועדה לענייניהריון שישנה בכל בית חולים במחלקת נשים. הועדה, המורכבת מרופא נשים, רופאכללי ועו"ס (מתוכם חייבת להיות לפחות אישה אחת), עוברת על הנתונים ומחליטההאם לאשר את ביצוע הפסקת ההריון.

הקריטריונים לאישור הפסקת ההיריון, מתחלקים לשתי קטגוריות ראשיות:

סיבות סוציאליות:

  • · אישה לא נשואה
  • · אישה נשואה עם הריון מגבר אחר

סיבות רפואיות

  • · כאשר המשך ההריון מהווה סכנה לחיי האם או לעובר
  • · נשים נשואות מעל לגיל 40
  • · כאשר מתגלה בבדיקת מי שפיר כי העובר פגוע
  • · כאשר לאם ישנה מחלה העשויה לסכן את העובר

לאחר שהאישה עוברת את הועדה, הפסקת ההריון מתבצעת בבית חולים.שימו לב כי אין לבצע הפסקות הריון בקליניקה הפרטית של הרופא. את השיטהלהפסקת ההריון מתאימים על פי השלב בו ההריום נמצא.

עד סוף השבוע השביעי: במצב זה ניתן לבצע הפסקת הריון על ידי שתי מנות של כדורים. המנה הראשונה נקראת מפיג'ין, כאשר תפקידה הוא לעצור את התפתחות ההריון בתוך הרחם. לאחר יום-יומיים, נוטלים את המנה השניה של כדורים בשם ציטוטק, אשר נועדו לגרום להתכווצות הרחם ולפליטתו החוצה של שק ההריון.

לאחר השבוע השביעי ועד שבוע 14: כאן הפסקתההריון נעשית באמצעות שאיבה. הפעולה מתבצעת בד"כ בהרדמה כללית, כאשרמרחיבים את צוואר הרחם בהתאם לגודל ההריון ומכניסים צינורית פלסטיק לתוךחלל הרחם. הצינורית מחוברת למכשיר אשר שואב את תוכן הרחם (קרי – העובר, שקההריון והשיליה) ומנקה אותו.

את התהליך מלווים בדרך כלל בטיפול אנטיביוטי וייתכן ויופיעדימום דמוי ווסת במשך מספר ימים. לאחר כשבועיים עורכים ביקורת אולטרהסאונד, אשר נועדה לודא כי ההפלה בוצעה במלואה ולא נותרו שאריות בתוך חללהרחם.

לאחר שבוע 14 ועד שבוע 20-22: במצב זה ישנו צורך להכין את צוואר הרחם לתהליך באחת משתי הדרכים:

הדרך ה"ישנה" הינה באמצעות מקלות למינריה, העשויים מאצות יםומוחדרים לצוואר הרחם. הלמינריה שואבת נוזלים ומתרחבת ועל ידי כך צווארהרחם נפתח. במקרים בהם ההריון גדול, נהוג להשתמש ב-4 מקלות ולאחר מכןלהחליפם בעשרה מקלות אשר יקלו על הרחת צוואר הרחם. לאחר מכן, מתבצעת שאיבהשל תוכן חלל הרחם. לאור העובדה כי התהליך איננו מידי, ישנו צורך באשפוז של24 שעות לפני ביצוע ההפלה.

דרך חלופית ללמינריה הינה באמצעות כדורי ציטוטק המורכבים מהורמון הפרוסטהגלנדין, אשר גם כן גורם להרחבה ופתיחה של צוואר הרחם.

החל משבוע 23: במצב זה נהוג להפסיק את ההריון על ידי גרימה ללידה מוקדמת. ישנן שתי שיטות לביצוע התהליך:

  1. הזרקה של חומר הנקרא סיילין היפרטוני (מיסת מלח מרוכזת) לתוך חלל הרחם,אשר גורם להתכווצויות (צירים מוקדמים) ולהפלה. השיטה מוכרת בעולם כשיטת"בוארו".
  2. הזרקת הורמונית שיגרמו להתכווצויות וללידה מוקדמת.

בנוסף לתהליך זה, נהוג להזריק באמצעות מחט והשגחתאולטראסאונד, תמיסת מלח מרוכזת ישירות לליבו של העובר, בכדי לגרום להפסקהמידית של פעולת הלב.

במקרים של אישה עם היסטוריה של ניתוחים קיסריים: מבוצע "מיני ניתוח קיסרי" (שם רפואי: "היסטרוטומיה"). במקרה כזה מבוצעת גם כן פעולת הזרקת תמיסת המלח לליבו של העובר לפני התהליך.

מאמר זה הובא ע"י אילון לחמן

ד"ר לחמן הוא בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון ומומחה בכיר לגיניקולוגיה ומיילדות ומנתח בעל מוניטין.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אילון לחמן

ד"ר אילון לחמן, רופא נשים (גניקולוגיה ומיילדות). בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון ומומחה בתחום הגניקולוגיה ומיילדות ומנתח בעל שם ומוניטין.



 


מאמרים נוספים מאת אילון לחמן
 
איילון לחמן - מה צריך לדעת על כריתת רחם נרתיקית?
כריתות רחם הן ניתוח נפוץ בקרב נשים. ניתוח זה מתבצע דרך הבטן או הנרתיק, בהתאם לאופי הבעיה: רחם שרירני, גידולים ממאירים, דימומים שאינם סדירים, צניחת רחם ועוד.

ד"ר אילון לחמן - הנזקים העלולים להיגרם לאם ולעובר בלידה בבית
חלק מהנשים ההרות מרגישות שהן עצמאיות מספיק ומעוניינות "להרגיש" את חווית הלידה, ולכן בוחרות ללדת בבית בלידה טבעית. בישראל מדובר במיעוט של נשים שבוחרות ללדת בבית.

כל מה שצריך לדעת על הריון חוץ רחמי - ד"ר לחמן
הריון חוץ רחמי כשמו כן הוא הריון, הממוקם מחוץ לרחם. המקום השכיח ביותר זה בחצוצרה. כזכור החצוצרה מחברת את השחלה בה נמצאות הביציות לבין גוף הרחם.

מדריך ההריון של ד"ר לחמן: שבוע 11
עד סוף שבוע זה הרחם צומח ונמוש מעל עצמות האגן הקדמיות בתחתית הבטן. אורכו מקצה הראש עד העכוז הוא בערך 70 מ"מ, משקלו כ-14 ג'. בבדיקת העל קול נוכל לראות את מרכזי הסידן ברוב העצמות, נצפות אצבעות הרגליים והידיים. העור והציפורניים מתפתחים ואף מתחילה צמיחת שערות. אברי המין מראים השתנות לכוון זכר או נקבה. העובר מתחיל להניע איבריו. כליות העובר מתחילות לתפקד ולייצר שתן.

אילון לחמן - מהם הסיכונים של קרישיות יתר?
הטקסט נכתב על ידי ד"ר אילון לחמן - בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון ומומחה בכיר לגיניקולוגיה ומיילדות ומנתח בעל מוניטין. דוקטור אילון לחמן הוא מנתח בכיר בבית חולים "אסותא" ומיילד באופן פרטי בבית-חולים "לניאדו".

אילון לחמן - מהם הסיכונים בלידה רגילה לאחר לידה קיסרית?
כאשר אישה יולדת בניתוח קיסרי ולאחר מכן נכנסת שוב להריון, ישנם מספר גורמים המשפיעים על קביעת צורת הלידה: האם תהיה זו לידה רגילה או לידה בניתוח קיסרי.

אילון לחמן - הריון בסיכון גבוה - אין סיבה לדאגה
הריון בסיכון גבוה מוגדר כהריון בו לאם או לעובר קיים סיכון בשכיחות גבוהה יותר מאשר אצל שאר הנשים ההרות. גם אם האישה ההרה שייכת לקבוצת הסיכון הגבוהה, אין צורך להיכנס לדאגה או ללחץ, כי בסופו של דבר התוצאה הסופית היא אפילו טובה יותר מאשר אצל שאר הנשים ההרות – זאת עקב המעקב הקפדני בו היא נמצאת על ידי הגורמים הרפואיים ובראשם רופא הנשים.

אילון לחמן - תופעות וסיבוכים שיכולים לקרות בזמן המחזור
המחזור היא תופעה הורמונלית המתבטאת בכך שרירית הרחם, שהתפתחה באופן ביולוגי כדי לקלוט הריון והריון לא הגיע, נושרת ומתחילה להתפתח רירית חדשה עד כדי בשלות והמחזור הבא. כמות הדימום בזמן המחזור שונה מאישה לאישה. באופן ממוצע, המחזור מגיע אחת ל 28 ימים. הכאבים מתרחשים בדרך כלל אצל נשים שטרם עברו לידה והם נובעים מכך שברגע שנוצר הדימום בחלל הרחם, שלמעשה בנוי משריר, הוא מתכווץ כדי להפריש את הדם החוצה.

ד"ר לחמן - מדוע נשים מבצעות הפסקת הריון?
הפסקת הריון איננה מהלך של מה בכך. מאחורי ההחלטה עומדות בדרך כלל סיבות לא פשוטות וגם לא מעט ביורוקרטיה. על התהליך ושיטות הביצוע, נפרט בהמשך.

ד"ר לחמן - בדיקת מי שפיר, לא לכל אחת...
15/05/12 | נשים - אחר
לא מעט נשים נתקלות בהפתעה במושג "בדיקת מי שפיר", כאשר הדיעותלגביה הן חלוקות והמידע לעיתים לא ברור לחלוטין. אז האם לעבור את הבדיקה אולא? על כך במאמר הבא.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI