דף הבית בידור ופנאי תיאטרון ביקורת: אקסודוס – סיפורה ההרואי של אניית המעפילים – תיאטרון אורנה פורת
ביקורת: אקסודוס – סיפורה ההרואי של אניית המעפילים – תיאטרון אורנה פורת
חיים נוי 03/07/12 |  צפיות: 3208

ביקורת: אקסודוס – סיפורה ההרואי של אניית המעפילים – תיאטרון אורנה פורת – מרגש ומרתק

מאת חיים נוי

סיפורה ההרואי של אניית המעפילים אקסודוס, שהיוותה ציון דרך במאבק על הקמת בית יהודי בארץ ישראל, קורם עור וגידים בהצגה מרגשת ומרתקת המועלית בתיאטרון אורנה פורת.

המחזאית צביה הוברמן רקחה סיפור היסטורי ובו קיפלה את סיפורם של קומץ נערים שהפליגו על האנייה בתקווה להגיע לארץ ישראל, אך חוו אירועים מסעירים. הבמאית דדי ברון הצליחה ללהטט עם להקת השחקנים המוכשרת והעלתה הצגה קולחת, מעניינת שחשוב וראוי להציגה בפני בני הנוער שאינם מודעים לעלילות אותם ימים. בימים אלה ימלאו 65 שנים לסיפור מסעה של אקסודוס לעבר חופי הארץ.

העלילה עוסקת בבני נוער שעלו על האנייה הגדושה ב-4500 מעפילים המקווים להגיע מאירופה המותשת אחרי המלחמה אל עבר חיים חדשים בארץ ישראל. הבריטים מונעים את בואם, מנסים להורידם בצרפת ולבסוף, לאחר מאבק עיקש שתבע קורבנות ופצועים, מוחזרים כל הנוסעים חזרה לגרמניה. הפרשה העקובה מדם ורוויה באומץ לב ובעקשנות המעפילים זכתה לתהודה בינלאומית, אך לא ריככה את לב הבריטים.

בהצגה אנו נתקלים באנה , נערה שנמסרה בראשית המלחמה למשפחה נוצרית והיא גדלה שם כנוצרייה. אנה הנהנתנית הופכת אט-אט למושכת בחוטים בתא הקטן שבו מצטופפת הקבוצה באנייה ואף מתאהבת ביעקב ומבטיחה להיות לאימא לאחיו הקטן.

רוני הדר מגלמת את אנה בכישרון רב, ברגש ובמשחק אמין ומוצלח. יש לה נוכחות בימתית מעולה והיא מפגינה כישורי משחק, תנועה ושירה .

יעקב מגולם על ידי אורי לחמי במשחק ראוי ומוקפד, מוצלח ומקצועי. לחמי משחק את האח הבוגר השומר על אחיו הקטן, מתאהב באנה ולבסוף גם נפצע בעימות עם הבריטים ואינו זוכה לחיים חדשים.

ארז מעיין הוא אריה , מפקד הקבוצה באנייה . משחקו משובח ונאות, והוא מצליח להעביר את רגשותיו בצורה יפה מאוד.

דניאל שמשוני מגלמת את הניה ומשחקה מרגש ומעולה. היא מצליחה לעורר בנו אהדה בזכות המשחק האמין והסולידי ויש לה פוטנציאל משובח ביותר.

טל לוי כשרה'לה היא מוצלחת מאוד. היא יודעת להיות סוערת ונמרצת, בעלת חוש הומור ומשחקה הוא מקצועי ומצויין.

קובי ליבנה כשליח ההגנה על האונייה ממלא תפקידו באורח יפה מאוד, מצליח לעורר בנו לפעמים אהדה ולפעמים רתיעה מנחישותו לבצע את המשימות הקשות. משחקו הוא ללא דופי ומוצלח.

לוליק הילד הוא איתי רויטנברג שאינו מדבר הרבה אבל משחקו הוא מרגש ויפה. יש לו פוטנציאל משחק מעולה.

איציק גבאי בשלל תפקידים , אך בתפקיד ניצול השואה הרואה בלוליק את בנו האבוד – הוא מצליח לרגש מאוד את הצופים ולהעביר בנו צמרמורת. איציק משחק להפליא והוא מוכשר ביותר.

התפאורה של דנה צרפתי היא מעולה. על המה מוצב חלק מן האונייה ובה אנו חוזים בתא הנוסעים, בסיפון ובתאים נוספים בזכות יכולת התנועה של התפאורה. מסך וידאו ענק הוא הרקע ובו נשקפים מי הים, קטעי סרטים דוקומנטריים מאותה תקופה וכולם מהווים תפאורה מוצלחת במיוחד לעלילה.

מאיה פלג אחראית לתלבושות הרלבנטיות ובמיוחד הצליחה בתלבושת של אנה.

המוזיקה של אלון גלזינגר ורז עזרא היא חלק בלתי נפרד ומוצלח מהרקע של ההצגה ומשולבים בה קטעי שירה נוספים .

מאיה ברינר אחראית לתנועה הקלילה והמיוחדת שמוסיפה נופך ראוי.

בפרמיירה של ההצגה במוזיאון תל אביב, נכחו גם מספר מן המעפילים ובראשם ניצב בדימוס דר' משה טיומקין שסיפר על אותם ימים.

אין ספק שההצגה אקסודוס היא הצגה מרגשת, מרתקת וקולחת, הצגת חובה לבני הנוער שלא יודעים היטב את הסיפורים שמהם בנויה ההיסטוריה שלנו במדינת ישראל.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים נוי

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי של סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי של סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים



 


מאמרים נוספים מאת חיים נוי
 
Anaqua הופכת הגשת פטנטים במדינות אחרות ליתרון אסטרטגי עבור אנשי מקצוע בתחום הקניין הרוחני
Anaqua, הספקית המובילה של טכנולוגיות לניהול חדשנות וקניין רוחני (IP) עבור תאגידים, משרדי עורכי דין וממשלות, מכריזה על תוספת לפתרון Foreign Filing שלה, ומשפרת את היכולות של פלטפורמת ניהול הקניין הרוחני שלה, AQX®. Anaqua שינתה את הפרדיגמה להגשת בקשת קניין רוחני במדינות אחרות עבור אנשי מקצוע בתחום, והפכה מערך מכביד של משימות אדמיניסטרטיביות ידניות לפתרון אסטרטגי ואוטומטי שמספק בידול, ומניע קבלת החלטות מהירה כדי לעזור להגן על קניין רוחני באופן גלובלי.

EBC Financial Group משתפת פעולה עםUnited to Beat Malaria - קמפיין של קרן האו"ם, כדי להגן על ילדים פגיעים ומשפחותיהם מפני מלריה
EBC Financial Group מגבירה את מאמצי מיגור המלריה, תומכת בהתערבויות בריאות קריטיות ובהעצמה קהילתית

אחסון הגיבוי השכבתי של ExaGrid נבחר ל"פתרון גיבוי הנתונים של השנה" בתוכנית Data Breakthrough Awards השנתית החמישית
תוכנית פרסים בינלאומית יוקרתית מכריזה על מוצרים וחברות מצטיינים בטכנולוגיית הנתונים

Duck Creek מארחת את הוועידה השנתית, One Duck Creek Summit, כדי לבנות קשרים, שייכות וקהילה
Duck Creek Technologies (דאק קריק טכנולוגיות), ספקית הפתרונות החכמים המגדירה את עתיד ביטוחי הרכוש והנפגעים (P&C) ותעשיית הביטוח הכללי, מארחת היום את One Duck Creek Summit בקולומביה, דרום קרוליינה, ומפגישה עובדים מכל רחבי הגלובוס.

Games Global מכריזה על הגשת הצהרת רישום להנפקה ראשונית מוצעת לציבור
Global Games Ltd מפתחת, מפיצה ומשווקת מובילה של תוכן משחקי חדשני בסגנון קזינו מקוון ופתרונות משולבים עסק לעסק למפעילי iGaming ברחבי העולם על בסיס גודל רשת האולפנים שלה, הודיעה היום כי היא הגישה בפומבי הצהרת רישום על טופס F-1 לרשות ניירות ערך של ארה"ב ("SEC") בנוגע להנפקה ראשונית המוצעת לציבור של מניותיה הרגילות.

חשיפת הנושא של כנס יוזמת ההשקעות העתידיות השמינית: "אופקים אינסופיים: משקיעים היום, מעצבים את המחר"
The Future Investment Initiative - מכון יוזמת ההשקעות העתידיות (FII) נרגש להכריז על הנושא למהדורה השמינית הקרובה של כנס FII, המתוכנן להתקיים בתאריכים 29-31 באוקטובר 2024, במרכז הכנסים הבינלאומי היוקרתי על שם המלך עבד אל-עזיז (KAICC) בריאד, ערב הסעודית.

ערב הסעודית מבליטה יוזמות של השקעות בתיירות בפורום הבינלאומי להשקעות בתחום אירוח
משרד התיירות הסעודי ממלא כעת תפקיד משמעותי בפורום הבינלאומי להשקעות של בתי מלון (IHIF), ומציג הזדמנות ייחודית למשקיעים עולמיים לקחת חלק ולהיכנס לתוך נוף התיירות המשגשג של הממלכה.

פרסי Stevie® מכריזים על הזוכים בפרסי Stevie® השנתיים ה-18 עבור מכירות ושירות לקוחות
הזוכים בפרסי Stevie® (The Stevie® Awards ) עבור מכירות ושירות לקוחות השנתיים ה-18, המוכרים כפרסי שירות הלקוחות ופרסי המכירות המובילים בעולם, נחשפו בשישי 12.4 בטקס חגיגי בלאס וגאס, נבאדה, ארה"ב, בהשתתפות יותר מ-400 מנהלים מרחבי העולם.

TokenEx ו-IXOPAY מתמזגים ויאפשרו לסוחרים לייעל את השימוש במספר תהליכי עיבוד תשלומים
פלטפורמת מיטוב התשלומים עבור מסחר גלובלי מספקת טוקניזציה רב-ערוצית, תזמון תשלומים וניהול מחזור חיים של כרטיסים

Lantronix מכריזה על FOX4 ו-Bolero 43, עוקבי מחשוב קצה חדשים, ומרחיבה את משפחת השערים הטלמטיים עטורי הפרסים שלה
הפתרונות החדשים של Lantronix מכוונים לשוק הטלמטיקה המציג צמיחה מהירה שאמור לפי ההערכות להגיע להיקף של 3.7 מיליארד דולר עד 2027
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI