דף הבית בית משפחה וזוגיות חיות בית טיפול בגור חתולים יתום
טיפול בגור חתולים יתום
שחר מירון 14/04/13 |  צפיות: 12964

"מצאתי גור חתולים יתום" – מה עושים?
חשוב לדעת: למרות רצונכם לעזור כאשר תיקלעו לסיטואציה בה תמצאו גורי חתולים (ברחוב, בשיח או במקום מחבוא אחר) חשוב להבין שבמקרים רבים אלו הם גורי חתולים המטופלים ע"י אימם כדרך הטבע בזמן שהאם יצאה מנקודה זו לטובת חיפוש מזון. לכן, כדאי תמיד לוודא שאכן מדובר בגורים נטושים. אפשר לעשות זאת ע"י מעקב ממרחק סביר אחר הגורים למשך שעה-שעתיים. בשלב זה אפשר גם לבחון האם הם מטופלים (מנוקים באופן תדיר ע"י האם) או נראים מוזנחים ומלוכלכים. חשוב לא להתקרב מדי לגורים ולא לגעת בגורים בשלב זה מאחר והריח שלכם שידבק בהם עלול להביא לנטישתם על ידי האם במידה והיא תחזור. במידה ואכן האם לא חוזרת והגורים אינם מטופלים ומייללים בשל הרעב הגובר - הסבירות עולה שאכן הם נטושים וזו הנקודה לעזור להם.
חשוב להבין שבמידה והאם בריאה והגור אכן מטופל באופן אידיאלי – סביר שהיא תוכל לעזור לו לקבל את מה שהוא צריך באופן טיבעי וטוב יותר ממה שתוכלו להציע לו. כך או כך, טיפול בגור חתולים יתום דורש מסירות, זמן רב והשקעה לא מעטה. בגורי חתולים צעירים מאוד, לפעמים, למרות כל הזמן שתקדישו והטיפול שתציעו חלקם לא ישרדו את החודש הראשון לחייהם וזאת מסיבות שונות, חלקן לעיתים אינן ידועות. ככל שהגור צעיר יותר סיכוייו לשרוד קטנים יותר למרות טיפול מסור מצידנו. עבור אלו שכן תוכלו לעזור להם מדובר בעולם ומלואו ואין כמו הרגשת הסיפוק הממלאת את הלב בסוף תקופה תובענית שלאחריה הגור כבר יהיה עצמאי, שובב ומתרוצץ. 

איך ניתן להעריך גיל גור חתולים?
אפשר לנסות ולהעריך גיל גור חתולים לפי שלבי ההתפתחות שלהם:

גור חתולים בריא נולד במשקל 60-120 גרם. בחודש הראשון לחייו הוא יעלה במשקלו בכ-100 גרם ליום. שקלו אותו.

חבל הטבור מתייבש ונושר סביב גיל יומיים-שלושה.

גורי חתולים נולדים ללא שיניים. שיני חלב יתחילו לבקוע סביב גיל 2-4 שבועות. עד גיל חודשיים כל שיני החלב כבר יבקעו.

חתולים נולדים עם עיניים עצומות. עיני גורי חתולים נפתחות סביב גיל 7-10 ימים. בתחילה צבע העיניים יהיה כחלחל, בהמשך צבעם ישתנה.

גורי חתולים נולדים עם אוזניים מקופלות לאחור. האוזניים יתחילו להתיישר באופן הדרגתי סביב גיל 14 יום.

בשבוע הראשון לחייהם גורי חתולים אינם נוטים לזחול. בהדרגה הם יחלו לזחול החל מגיל שבוע-שבועיים ובהמשך גם ללכת. סביב גיל חודש הם כבר לרוב הולכים ומשחקים.

נקודות מפתח בטיפול בגורי חתולים:

סביבת הגור: חשוב לקבוע מקום שינה ושהייה מוגן עבור הגור אשר יכלול מתחם קטן כדוגמת קופסת קרטון פשוטה אשר תשמש גם למחסה מהסביבה וגם תתחום את הגור באזור בו תרצו שישאר. חשוב לשמור על מתחם זה נקי, יבש ומרופד (בהתאם לצורך). באזור שינה זה אפשר לשים שעון (מהסוג המתקתק) עטוף במגבת. תקתוק השעון מדמה את פעימות הלב של האם ותורם לרוגע ולתחושת הביטחון של גור החתולים.

חימום: גורי חתולים צעירים לא מסוגלים לשמור באופן יעיל על חום גופם. בתחילת דרכם טמפרטורת הסביבה קריטית ומשפיעה על חום גופם. בהדרגה, במהלך החודש הראשון לחייהם הם יפתחו את היכולת לווסת את חום גופם. במהלך החודש הראשון הטמפרטורה האידאלית לסביבת מגוריו של הגור היא 32°. לקראת סוף החודש הראשון לחיי הגור ניתן לרדת באופן הדרגתי לטמפרטורה של 25°. בכדי לשמור על חום גופם אפשר לשים ליד הגור בקבוק מים חמים אשר יוחלף או יחומם בהתאם לצורך. חשוב לשים לב שהבקבוק אינו חם מדי ובכל מקרה לעטוף אותו במגבת קטנה בכדי להימנע ממגע ישיר עם הגור (דבר אשר עלול להביא לכוויות(.


עזרה במתן צרכים:גורי חתולים עד גיל 4 שבועות זקוקים לגירוי באזור פי הטבעת על מנת שיוכלו להעביר צרכים. בטבע, האם מלקקת את הגור וכך מנקה אותו וגם יוצרת את הגירוי הנדרש. בזמן הטיפול בגור חתולים אתם יכולים לבצע זאת במקומה ע"י שימוש בצמר גפן מורטב במים חמימים, לאחר סחיטה, שבעזרתו תעשו עיסוי קל ועדין של אזור פי הטבעת והבטן האחורית. על פעולת העיסוי רצוי לחזור בסמיכות לזמנים של כל האכלה.

ניקיון: לא מומלץ לשטוף גור חתולים צעיר מאחר והדבר עלול להביא לירידה חדה ומסכנת חיים בחום הגוף. במידה והוא מתלכלך מאוכל או מצרכים ניתן לנקות אותו בעדינות באמצעות מטלית לחה לתינוק ללא בישום או אלכוהול.

חום ואהבה: נשמע בסיסי ומובן מאליו אך חשוב לזכור שכעת אתם התחליף לאם הגור וכל עולמם.  בזמן טיפול בגור חתולים יתום מעבר לצרכיהם הבסיסיים חשוב להעניק להם את הזמן ותשומת הלב הראויה להם. ליטופים ופינוקים יכולים לתרום לשני הצדדים. אם אתם מטפלים במספר גורי חתולים כדאי לשמור עליהם ביחד בכדי שיוכלו לחמם ולהנות מנוכחות אחיהם לשגר.

טיפול רפואי מונע לגור חתולים:

בדיקת וטרינר- מומלץ לגשת לבדיקה רפואית מסודרת אצל וטרינר ולהתייעץ איתו במועד זה על הטיפול הנכון עבור גור החתולים שלכם. עד להגעה לוטרינר ניתן לאמר שאם הגור מקבל את המזון כראוי, עולה במשקל ומעביר צרכים – כנראה שאתם בדרך הנכונה.

תילוע- יכול להינתן החל מגיל 3 שבועות.

חיסון- החיסון השגרתי הניתן לחתולים נקרא חיסון מרובע. חיסון חתולים יגן עליהם כנגד 4 מחלות נגיפיות וחיידקיות נפוצות. החיסון ניתן לראשונה בגיל 6 שבועות וניתן פעם נוספת בגיל 10 שבועות. עד לתום סדרת החיסונים מומלץ להימנע מחשיפת גור החתולים לבעלי חיים אחרים או להפרשותיהם. במיוחד במקרים של גורי חתולים צעירים שאינם מחוסנים, ניתן להעזר בשירותים של וטרינר עד הבית על מנת להימנע מחשיפתם למחלות שנמצאות בסביבת המרפאה.

טפילים חיצוניים- גורים עלולים לסבול מנגיעות משמעותית ומסוכנת של טפילים חיצונייםכדוגמת פרעושים וקרציות. הסרתם יכולה להעשות גם באופן מכני אך מומלץ להשתמש בתכשיר הדברה מתאים. לרוב, שימוש בתרסיס פרונטליין יהיה יעיל עבור גורי חתולים אך שימו לב שלא לרסס אותם באופן ישיר אלא להספיג אותם קלות בפד גזה שרוסס בחומר במידה מעטה (חשוב מאוד לעקוב אחר הוראות השימוש בחומר בו בחרתם(.

סירוס ועיקור- חשובים בריאותית, התנהגותית ודמוגרפית (בכדי שלא ליצור מעגל נוסף של גורים יתומים). בד"כ עיקור וסירוס יעשו לא לפני גיל 5-6 חודשים.


הזנת גורי חתולים:

סוג המזון: ראשית חשוב לציין שמבחינה תזונתית הדבר הטוב ביותר שתוכלו להעניק לגור הוא מציאת "אם אומנת" – חתולה אחרת שזה עתה המליטה ומניקה את גוריה. חלב אם אמור לספק את כל הצרכים התזונתיים של גור החתולים הצעיר ומקנה לו גם עמידות חיסונית טובה יותר. ניתן לפנות לעמותות השונות בעניין זה ולנסות להעזר בהם בכך. במידה ולא נמצאה חתולה אומנת יש לדאוג להאכיל את גור החתולים באופן ידני יזום עם תחליף חלב מסחרי המיועד לגורי חתולים. את ההאכלה בתחליף החלב צריך לתת עד גיל 4 שבועות. תחליפי חלב לחתולים ישנם מסוגים שונים וניתן להשיגם בחנויות לציוד ומזון לבעלי חיים או במרפאות וטרינריות. לרוב, תחליף חלב לחתולים יגיע בצורת אבקה לה מוסיפים מים (בדומה לתחליפי חלב לתינוקות). תחליפי החלב שונים מעט אחד מהשני ולכן חשוב לעקוב אחר הוראות היצרן שעל גבי האריזה בעת הכנת תחליף חלב לגור חתולים.
במידה ואין באפשרותכם להשיג תחליף חלב לגורי חתולים באופן מיידי- אפשר, באופן זמני בלבד, להשתמש במזונות אחרים כדוגמת תחליף חלב לתינוקות או בתפריט ביתי הכולל יוגורט, חלמון ביצה ומעט מים. אפשר להציע גם מעט מי סוכר. כך או כך, יש להימנע ממתן של חלב רגיל (אותו חלב פרה שאנו שותים ביום יום) מאחר וחלב זה מכיל רמות גבוהות של לקטוז שעלול לגרום בגורי חתולים לשלשולים.

תדירות ההאכלות לגורי חתולים יתומים: גור חתולים יתום עד גיל שבוע אמור לאכול כל 2-3 שעות. החל מגיל שבוע ניתן לעבור בהדרגה להאכלה עד כל 4 שעות (וכמובן, להגדיל את גודל המנה בהתאם) והחל מגיל שבועיים-שלושה אפשר להאכיל גם כל 6 שעות.

כמות המזון בהאכלה: רצוי לדבוק בכל הקשור לכמות ההאכלה בהוראות המופיעות על גבי אריזת תחליף החלב מאחר ולתחליפי חלב שונים יש ערכים תזונתיים שונים. "כלל אצבע" לחישוב כמות ההאכלה הראשונית אומר שגור צריך לאכול 25 מ"ל ליום של תחליף חלב לכל 100 גרם של משקל גופו. את הכמות הזו יש לחלק על מספר הארוחות שניתנות לו ביום. במידה ואין לכם משקל המאפשר לשקול אותו (כדוגמת משקלי מטבח ביתיים)- נציין שגור חתולים בריא נולד במשקל של 60-120 גרם ועולה במשקלו בחודש הראשון בסביבות 100 גרם לשבוע.

מספר עקרונות חשובים בהאכלת גורי חתולים:
- ניתן לקנות בחנות לציוד בעלי חיים בקבוק קטן המיועד להאכלת גורי חתולים ובקצהו פטמה קטנה המדמה את פטמת האם. ניתן להעזר גם בפיפטות, מזרקים, הספגת פד ועוד שיטות אך בקבוק יעודי היא הדרך הטובה ביותר. לפיטמת הבקבוק יש חור קטן וחשוב להקפיד שגודל החור יאפשר בזמן ההאכלה טפטוף איטי של חלב מהבקבוק (ולא זרימה חופשית).

- יש לשמור על ניקיון ציוד ההאכלה ולשטוף אותו בין ההאכלות.

- את תחליף החלב יש להכין לפי הוראות ההכנה המפורטות על גבי האריזה. את תחליף החלב מומלץ לחמם לטמפרטורה של 37-38° לפני ההאכלה (טמפרטורה דומה לשל חום גופו של גור החתולים) אך בפועל אפשר פשוט לחמם את התחליף לטמפרטורת החדר ומעט מעבר לכך. את החימום יש לעשות ע"י הנחת הבקבוק בתוך קערה עם מים חמים ולא במיקרוגל (כדי להימנע מחימום לא אחיד של הנוזל). בטרם תתחילו את ההאכלה- טפטפו מעט חלב על גב כף ידכם בכדי לוודא שאינו חם מדי.


- בזמן האכלה יש להחזיק את הבקבוק מוטה עם הפיטמה כלפי מטה כך שגור החתולים לא ינק את האויר שנותר בבקבוק. את הגור יש להחזיק במנח טבעי ולא על גבו (כדי שלא ישאף את הנוזל לקנה הנשימה(.

-בתחילת האכלה או לסירוגין במהלכה ניתן "לסחוט" מעט את פיטמת הבקבוק כך שטיפת חלב ראשונה תצא והגור יחשף אליה.

- את ההאכלה יש להציע אך ורק לגורים בעלי רפלקס יניקה תקין. במידה ונראה שהגור "לא משתף פעולה" ולא יונק כראוי אלא הנוזל פשוט נשפך אל פיו – אין להאכילו ויש לפנות לוטרינר בכדי לטפלו באמצעים אחרים. האכלה לא זהירה הכוללת לחיצה על הבקבוק בזמן שפיטמתו בפי גור החתולים או האכלה מהירה באמצעות מזרק עלולה לגרום לשאיפת חלב הישר אל קנה הנשימה של הגור ולהביא לחנק או דלקת ריאות.

- בשלב מסויים לקראת תום התקופה אתם תיווכחו שהגור פעיל יותר בכל הקשור להאכלה וסביב גיל 3 שבועות לרוב גם אפשר יהיה להציע לגור החתולים לשתות לבד את תחליף החלב מתוך קערה קטנה ושטוחה.

- לאחר 4 שבועות כדאי להתחיל באופן הדרגתי להציע לגור החתולים לאכול גם מזון מוצק. המזון המומלץ להם הוא מזון מסחרי המיועד לגורי חתולים. מזון מסוג זה קיים ברמות איכות שונות (ומחירים שונים בהתאם) וכדאי לבחור בגיל זה מזון באיכות גבוהה. ראוי שהמעבר למזון המוצק יעשה בהדרגה וניתן לעשות זאת ע"י ערבוב של המזון היבש עם תחליף החלב או הספגתו במעט מים. לחלופין, ניתן לערבב ולהציע בגיל זה גם מזון חתולים רטוב (פחית שימורים) - אך מזון יבש מומלץ יותר.

-בשלב המעבר למזון יבש גורי חתולים רבים כבר בשלים לכך ויאכלו בשמחה ובאופן עצמאי לחלוטין אך במידה והגור אינו מגלה עניין גדול ניתן להציע לו לטעום מעט מהמזון ע"י מריחה של כמות מאוד קטנה ממנו על אזור החניכיים או על הלשון. פעולה זו תגרום לו לטעום מהמזון ובפעמים רבות הדבר יביא לתחילת אכילה עצמאית.
עם הזמן, בקצב המתאים לכם ולו, ניתן בהדרגה להפסיק לערבב את המזון היבש בחלב או במים עד שהגור יתרגל לאכול מזון יבש בלבד (לרוב הדבר קורה עד גיל 6 שבועות).
את ההאכלה במזון היבש המיועד לגורי חתולים יש להמשיך עד גיל שנה. החודשים הראשונים לחייו הינם חודשי התפתחות מואצת בה הגור זקוק לאנרגיה רבה ולכן חשוב להקפיד על מזון מסוג איכותי. כמו כן, שימו לב לעדכן לעיתים קרובות את כמות המזון שאתם נותנים בהתאם להנחייה המופיעה על גבי שק המזון (כתלות בסוג המזון, גיל ומשקל).

לסיכום-
נאחל לכם הצלחה והנאה מהטיפול בגור החתולים! בתוך זמן קצר הוא יגדל להיות עצמאי ועם בוא התקופה החדשה בחייו הוא גם יחל להסתובב בביתכם, לאכול מזון מוצק באופן עצמאי, יתפנק וישחק.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שחר מירון

שחר מירון הוא המייסד והמנהל של המרפאה הניידת: מרפאה וטרינרית ניידת המעניקה שירות ביקור וטרינר עד הבית ברחבי גוש דן והמרכז.



 


מאמרים נוספים מאת שחר מירון
 
וטרינר עד הבית – שירות וטרינרי לטיפול ביתי ורגוע בכלב או בחתול
11/06/13 | חיות מחמד
הזמנת וטרינר עד הבית הפכה כבר לנורמה בימינו בכל הנוגע לרפואה מונעת עבור כלבים וחתולים. למרפאה וטרינרית ניידת יש המון יתרונות להציע עבור הכלבים והחתולים מאחר וביקור בית של וטרינר נייד מאפשר לכם לבדוק את הכלב או החתול, לטפל או לחסן אותו כנדרש, וכל זאת ללא בזבוז זמן מיותר ומבלי להלחיץ אותו ע"י טרטורו למרפאה הוטרינרית.

טיפול בגור חתולים יתום
14/04/13 | חיות בית
עם בוא האביב מופיעים גם גורי חתולים בכל פינה. רובם יגדלו להיות חתולים בוגרים ובריאים בעזרת טיפול מסור מצד אימם אך מיעוטם ידרוש את תשומת ליבכם ועזרתכם. במאמר זה מפורטות נקודות מפתח בטיפול בגור חתולים יתום: מהו גור חתולים יתום, איך להעריך את גיל גור החתולים, מה אפשר לתת לגור חתולים לאכול, איזה טיפול רפואי נחוץ לגור חתולים ועוד פרטים חשובים.

טיפול בגור כלבים
25/01/13 | חיות מחמד
עם הגעת גור כלבים חדש לביתכם אתם עומדים בפתחה של תקופה חדשה ושאלות רבות עולות- האם הוא גור כלבים בריא? במה מאכילים גורי כלבים? איזה טיפולים צריך גור כלבים? איך מחנכים גור כלבים לעשיית צרכים מחוץ לבית? מה צפוי לנו בתקופה הקרובה? ננסה לענות על כל שאלות אלו ולעשות מעט סדר בנושא.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI