דף הבית חוק ומשפט דיני עבודה מחלות מקצוע, הבעייתיות שבתביעה
מחלות מקצוע, הבעייתיות שבתביעה
יאנה שגב 25/04/13 |  צפיות: 4551

תקלות אל מול המוסד לביטוח לאומי

מחלת מקצוע הינה מחלה אשר לקה בה העובד עקב תנאים לקויים במקום עבודתו. מחלת מקצוע, בניגוד לתאונת עבודה היא אינה מקרה של פציעה חד פעמית, אלא ריכוז של פגיעות אשר הובילו להיווצרות של מחלה מתמשכת. מחלות מקצוע בהן מטפל עורך הדין יכולות להיות פגיעה אשר נגרמת עקב מעמסה כבדה, עבודה בסביבה של קרינה המובילה למחלת הסרטן, ליקוי בקול עקב דיבור מתמיד ועוד. הפיצוי לאלו אשר לקו במחלות מקצוע מתקבל מהמוסד לביטוח לאומי. ביטוח לאומי מחזיק ברשימה המפרטת את מחלות המקצוע. כל מחלה אשר מופיעה ברשימה, הלוקה בה זכאי לפיצוי. העידן החדש והתפתחות שוק העבודה יצר מגוון רחב של מחלות מקצוע אשר אינן  מופיעות ברשימה של ביטוח לאומי, אך כן נגרמו בעקבות התנאים במקום העבודה. מצב זה יצר קושי בקרב עורכי הדין לדרוש את הפיצוי המגיע ללקוח.

חובת ההוכחה על עורך הדין

בעיה נוספת בה נתקלים עורכי דין רבים העוסקים בתחום מחלות המקצוע היא חובת ההוכחה. זו אינה משימה פשוטה כלל להוכיח כי ישנו קשר ישיר בין טיב הפגיעה למקום העבודה של הנפגע. בניגוד לתאונת עבודה מחלת מקצוע קשה הרבה יותר להוכחה מאחר ולא מדובר בפגיעה חד פעמית אשר באופן ברור נגרמה כתוצאה מעיסוקו של העובד, אלא מדובר במצב מתמשך של פגיעות חוזרות ונשנות שיצרו פגיעה תמידית או ארוכת טווח. בהתאם לקשיים אלו פותח תחום חדש המכונה מיקרוטראומה, אשר מסייע לעורכי הדין להוכיח כי אכן מדובר בפגיעה כתוצאה ישירה ממקום העבודה. תחום זה מדבר על פגיעות חוזרות ונשנות כתוצאה משימוש באיבר מסויים, אשר גרמו לנזק תמידי. אך יחד עם התפתחות המיקרוטראומה גם החוק הפך נוקשה יותר, כך שחובת ההוכחה המוטלת על עורכי הדין נשארה בעינה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 יאנה שגב


 


מאמרים נוספים מאת יאנה שגב
 
מחלות מקצוע, הבעייתיות שבתביעה
מחלת מקצוע הינה מחלה אשר לקה בה העובד עקב תנאים לקויים במקום עבודתו. מחלת מקצוע, בניגוד לתאונת עבודה היא אינה מקרה של פציעה חד פעמית, אלא ריכוז של פגיעות אשר הובילו להיווצרות של מחלה מתמשכת
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI