דף הבית חוק ומשפט חוק ומשפט - אחר מה העונש אליו חשוף נוטריון שפעל באופן שיש בו פגם אתי?
מה העונש אליו חשוף נוטריון שפעל באופן שיש בו פגם אתי?
אלעד שניר 11/06/13 |  צפיות: 2834

פרק ז' בחוק הנוטריונים קובע את המאפיינים של עבירת משמעת אותה ניתן להטיל על נוטריון. מלבד מעבר על כללי האתיקה כפי שיצוינו בהמשך, סעיף 34 בחוק הנוטריונים מונה עבירות כמו מתן אישור כוזב, גביית תשלום גבוה או נמוך מהמופיע בתעריף משרד המשפטים, הרשעה בעבירה שיש עמה קלון ועוד. בכל הנוגע אל עבירות אלו, סמכויות בית הדין של לשכת עורכי הדין הן דיון בעבירות משמעת בהרכב הכולל שני נוטריונים לפחות. היועץ המשפטי לממשלה או כל אחד מנציגיו רשאים להגיש קובלנה לבתי הדין בשל עבירת משמעת, כאשר במקרים מסוימים ניתן להוציא צו חיפוש כדי להבטיח הצגה של תעודה או מסמך הדרושים לחקירה בעבירת משמעת או לדיון.

כללי האתיקה

טרם בוחנים את אמצעי המשמעת אותם מוסמך בית הדין להטיל על נוטריון יש להבין כיצד נמדד הפגם האתי. בעוד במקצועות אחרים כללי אתיקה הם תוצאה של מנגנון דינאמי וסובייקטיבי, נוטריונים כפופים לכללי אתיקה ברורים עליהם אסור לעבור. ראשית, נוטריון חייב לשמור על כבוד המקצוע ולהימנע מכל דבר העלול לפגוע בו. שנית, חובת הנאמנות של הנוטריון היא מוחלטת ובמידה והוא מתבקש לבצע פעולה עבור יותר מאדם אחד חב הוא בנאמנות שווה לכל הצדדים. הנוטריון לא יכול לפרסם את עצמו או לשדל בעצמו או על ידי אחר לקבלת עבודה. אסור לו להשתמש בתארים אחרים מלבד "נוטריון", אלא אם הוא מחזיק בתואר אקדמי או תואר אשר דין אחר מסדיר את השימוש בו. כללי אתיקה נוספים קובעים כי נוטריון לא יעסוק במקצועו בשותפות עם מי שאינו נוטריון ולא יעבוד כשכיר. כללי האתיקה מסדירים את נושא הסוד המקצועי המוטל על נוטריון וקובעים כי עליו לשמור על סודיות מלאה, לנקוט באמצעים סבירים על מנת שעובדיו ישמרו גם הם על סודיות ויימנע משימוש בידיעה שנמסרה לרשותו לצורך מטרות אחרות זולת האדם שנזקק לשירות.

מאזהרה ועד שלילת רישיון

אמצעי המשמעת אותו בית דין מוסמך להטיל על נוטריון שפעל באופן שיש בו פגם אתי הוא קודם כל אזהרה. נהוג להשתמש באמצעי זה בעיקר בעת מעבר על כללי אתיקה בסיסיים, כגון שימוש בתארים או שידול לקבלת עבודה. אמצעי משמעת נוסף עשוי להיות נזיפה, המגיעה לאחר האזהרה ונרשמת בתיקו של הנוטריון. בית הדין מוסמך להטיל על נוטריון שעבר על כללי האתיקה גם קנס בסכום קבוע לכל עבירה. לבסוף, בית הדין יכול להשעות את הנוטריון לתקופה קצובה שלא תעלה על חמש שנים ואפילו לבטל את הרישיון שלו. מבחינת אמצעי עזר, בית הדין יכול להשתמש בסמכויות האמורות בסעיף 69 לחוק הלשכה ובסעיפים 73 ו-74 על מנת למצות את הדין המשמעתי עם נוטריון שהפר את כללי האתיקה.

ערעור לבית הדין הארצי

נוטריון ויועץ משפטי לממשלה רשאים לערער על פסק הדין של בית הדין וזאת כלפי בית הדין המשמעתי הארצי. במהלך הערעור יכלול הרכב בית הדין המשמעתי הארצי שני נוטריונים לפחות. מלבד מקרים של הפרת כללי האתיקה, ניתן לבטל את רישיונו של נוטריון רק במקרים בהם שר המשפטים מקבל בקשה מהנוטריון עצמו, הנוטריון חדל להיות אזרח ישראלי או שחברותו בלשכת עורכי הדין פקעה. כל ביטול אחר של רישיון הנוטריון חייב להתבצע בכפוף לפרק ז' בחוק הנוטריונים והוא יכול לעמוד בפני ערעור. מצד שני, אין להקל ראש בעבירות משמעת ונוטריון חייב להקפיד עליהם על מנת להבטיח את רישיונו ועיסוקו.

לקריאה נוספת:

מתי נזדקק לשירותיו של נוטריון?

גוגל+ אלעד שניר


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר

כותב מאמרים משפטיים



 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
מהי רשלנות רפואית בלידה?
רשלנות רפואית בלידה מתייחסת לכל מה שסובב את הלידה כולל ההיריון ואף טיפול בילוד לאחר הלידה. מהן התכונות של רשלנות רפואית בלידה?

הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה
תהליך ההכשרה והשגת הרישיון עבור עורך דין המעוניין להיות נוטריון כולל קשיים רבים ונחשב לתהליך מסובך. מהם הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה?

ההיבט הרגשי של רשלנות רפואית בלידה
ההיבט הרגשי של תהליך תביעת רשלנות רפואית בלידה חשוב לא פחות מההיבט המשפטי. כיצד על ההורים לנהוג כדי להצליח לעבור את החודשים הקשים של ניהול התביעה?

בקשה לביטול רישיון נוטריון
למרות שמשרד המשפטים מאפשר לעורכי דין בעלי רישיון נוטריון להגיש בקשה לביטול הרישיון, הליך זה כרוך בשורה ארוכה של השלכות. כיצד מגישים את הבקשה?

סוגיות במתן שירותים נוטריוניים
סעיף 7 לחוק הנוטריונים מונה את תפקידיו של הנוטריון אך לא כולל הבהרה לגבי סוגיות חשובות בנוגע לתפקידיו. במאמר זה נעמוד על הסוגיות הללו.

ליטל יעקובוביץ על הסדרי ראייה ומשמורת
02/02/15 | משפחה
אחד הנושאים החשובים עליהם חובה להגיע להסכמה הוא משמורת על הילדים. בד"כ המשמורת תינתן לאם, אך כיצד מתקבלת ההחלטה לגבי ההורה המשמורן?

מה הורים מיועדים צריכים לדעת על פונדקאות?
במאמר זה נמנה מספר דברים שעל הורים מיועדים לדעת בכל הקשור בתהליך פונדקאות ומה משמעותו בטווח הקצר והארוך.

מה עושים אחרי רשלנות רפואית בלידה?
חשוב כי כל אזרח ידע כי הוא זכאי למימוש זכויות לאחר רשלנות רפואית בלידה ואל לו לוותר על התמודדות משפטית. מה כדאי לעשות אחרי רשלנות רפואית בלידה?

האם על פי דיני צבא חייל יכול לדרוש ייצוג של עורך דין אזרחי?
נאשמים בבית דין צבאי יכולים לבחור בייצוג עורך דין אזרחי. מדוע כדאי לבחור ייצוג של עורך דין אזרחי וכיצד הוא יכול לעזור בהליכי משפט צבאי?

רשלנות רפואית בהריון חוץ רחמי
הריון חוץ רחמי מעמיד את האישה ההרה ואת העובר בסכנה והוא מחייב אבחון מוקדם ומקצועי. מהן התלונות העיקריות במהלך הריון חוץ רחמי?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI