דף הבית חוק ומשפט חוק ומשפט - אחר פרסום הודעות לחברי קבוצה לאחר פסק דין של תביעה ייצוגית
פרסום הודעות לחברי קבוצה לאחר פסק דין של תביעה ייצוגית
אלעד שניר 09/07/13 |  צפיות: 2945

בית המשפט רואה חשיבות גדולה בפרסום הודעות לחברי קבוצה המעורבים בניהול תביעה ייצוגית. היות והמטרה של תביעה ייצוגית היא איזון בין הכוחות הלא שיוויוניים של האזרח והצרכן מול גופי גדולים, עדכון חברי הקבוצה לגבי אופי התביעה, ההחלטות, הסעדים הדרישות וכדומה הוא חלק בלתי נפרד מההתנהלות המשפטית. חוק תביעות ייצוגיות מקדיש פרק שלם לנושא של פרסום הודעות לחברי קבוצה. בניגוד למה שנהוג לחשוב, עורך דין המייצג את הקבוצה לבדו, או כל בא כוח אחר מטעמה, אינו הגורם היחיד האחראי על העדכון שלהם. לפי סעיף 25 בחוק, קיימות הוראות קבועות על פיהן יש לפרסם הודעות לחברי הקבוצה.

ההחלטה על אישור תובענה ייצוגית

תביעה ייצוגית לא יכולה מן הסתם להתקיים ללא ייצוג של קבוצה, היות וכך היא נחשבת תביעה אזרחית רגילה. ראשית, על בית המשפט להביא לידיעת חברי הקבוצה את החלטתו לאשר תובענה ייצוגית. בפרסום זה מעיד בית המשפט על כך שהוא לקח בחשבון נושאים כמו השאלות המהותיות אותן מעוררת התביעה, היסוד הסביר לכך שהיא תנוהל בדרך הולמת ובתום לב והעובדה שתביעה זו היא הדרך היעילה וההוגנת להכרעת המחלוקת בנסיבות הקיימות. יתרה על כך, בפרסום האישור מול חברי הקבוצה אמור בית המשפט להתייחס אל ההגדרה של הקבוצה עצמה. בית המשפט מציין בהודעה מי היא הקבוצה בשמה מנוהלת תביעה ייצוגית, מה זהות התובע המייצג ובא הכוח המייצג, מהן עילות התובענה והשאלות העולות למשפט ומה הם הסעדים הנתבעים.

אישור הסתלקות של תובעים מייצגים

עוד נושא אותו צריך לפרסם בית המשפט הוא החלטה לאשר את הסתלקותם של תובעים מייצגים. בית המשפט יכול לקבוע את נבצרותם של התובעים ולהגדיר את באי הכוח המורשים להמשיך את תפקידם, למנות תובע מייצג או לאשר החלטה על מחיקת תובענה ייצוגית. בכל אחד מהמקרים הללו תועבר הודעה אל חברי הקבוצה על מנת לעדכן אותם.

עדכון לגבי הסדרי פשרה

בית משפט מחויב לפרסם הודעה לחברי קבוצה בעת הגשת בקשה לאישור הסדר פשרה. בנוסף, על בית המשפט לעדכן את חברי הקבוצה לגבי אישור של הסדר הפשרה. המטרה של פרסומים אלו היא להשאיר מסגרת זמן בה אחד מחברי הקבוצה יוכל להגיש התנגדות. רק בצורה כזו יכול בית המשפט להבטיח כי כל חברי הקבוצה מעודכנים לגבי הסדר הפשרה, מסכימים איתו ורוצים להיכלל בו. בסעיפים אחרים של חוק תובענות ייצוגיות מצוין באילו נסיבות רשאי חבר קבוצה להתנגד להסדר פשרה, או לבקש שלא להיכלל בו.

הודעה על פסק דין

תביעה ייצוגית יכולה להסתיים בהסדר פשרה, בזיכוי או בהחלטה על העברת פיצויים וסעדים. גם כאן צריך בית המשפט להקפיד על פרסום ההודעה לחברי הקבוצה ולפרט את פסק דינו, לרבות הוראות והחלטות מיוחדות. בית המשפט רשאי בכל שלב להורות על פרסום הודעות אחרות לחברי הקבוצה אשר לדעתו רלוונטיות לנסיבות העניין הנדון. במידה והוא מוצא כי הודעות אלו נחוצות לשם הבטחת ניהול ההליך, או ייצוג הקבוצה באופן הולם.

הייחודיות של התנהלות מול קבוצה

לסיכום, ההתנהלות של בית המשפט במהלך תביעה ייצוגית מול מספר חברי קבוצה היא ייחודית ואינה קיימת בתיקים אחרים. שר המשפטים רשאי לקבוע בכל עת חובת מסירת הודעה לחברי הקבוצה, כאשר נוסח ההודעות חייב להיות מאושר על ידי בית המשפט טרם הפרסום. החלטות על תביעה ייצוגית, הסדרי פשרה או הוראות בנושא יפורסמו גם בפנקס ובמקומות אחרים זמינים לעיון הציבור.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר

כותב מאמרים משפטיים



 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
מהי רשלנות רפואית בלידה?
רשלנות רפואית בלידה מתייחסת לכל מה שסובב את הלידה כולל ההיריון ואף טיפול בילוד לאחר הלידה. מהן התכונות של רשלנות רפואית בלידה?

הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה
תהליך ההכשרה והשגת הרישיון עבור עורך דין המעוניין להיות נוטריון כולל קשיים רבים ונחשב לתהליך מסובך. מהם הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה?

ההיבט הרגשי של רשלנות רפואית בלידה
ההיבט הרגשי של תהליך תביעת רשלנות רפואית בלידה חשוב לא פחות מההיבט המשפטי. כיצד על ההורים לנהוג כדי להצליח לעבור את החודשים הקשים של ניהול התביעה?

בקשה לביטול רישיון נוטריון
למרות שמשרד המשפטים מאפשר לעורכי דין בעלי רישיון נוטריון להגיש בקשה לביטול הרישיון, הליך זה כרוך בשורה ארוכה של השלכות. כיצד מגישים את הבקשה?

סוגיות במתן שירותים נוטריוניים
סעיף 7 לחוק הנוטריונים מונה את תפקידיו של הנוטריון אך לא כולל הבהרה לגבי סוגיות חשובות בנוגע לתפקידיו. במאמר זה נעמוד על הסוגיות הללו.

ליטל יעקובוביץ על הסדרי ראייה ומשמורת
02/02/15 | משפחה
אחד הנושאים החשובים עליהם חובה להגיע להסכמה הוא משמורת על הילדים. בד"כ המשמורת תינתן לאם, אך כיצד מתקבלת ההחלטה לגבי ההורה המשמורן?

מה הורים מיועדים צריכים לדעת על פונדקאות?
במאמר זה נמנה מספר דברים שעל הורים מיועדים לדעת בכל הקשור בתהליך פונדקאות ומה משמעותו בטווח הקצר והארוך.

מה עושים אחרי רשלנות רפואית בלידה?
חשוב כי כל אזרח ידע כי הוא זכאי למימוש זכויות לאחר רשלנות רפואית בלידה ואל לו לוותר על התמודדות משפטית. מה כדאי לעשות אחרי רשלנות רפואית בלידה?

האם על פי דיני צבא חייל יכול לדרוש ייצוג של עורך דין אזרחי?
נאשמים בבית דין צבאי יכולים לבחור בייצוג עורך דין אזרחי. מדוע כדאי לבחור ייצוג של עורך דין אזרחי וכיצד הוא יכול לעזור בהליכי משפט צבאי?

רשלנות רפואית בהריון חוץ רחמי
הריון חוץ רחמי מעמיד את האישה ההרה ואת העובר בסכנה והוא מחייב אבחון מוקדם ומקצועי. מהן התלונות העיקריות במהלך הריון חוץ רחמי?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI