דף הבית חוק ומשפט פלילי עו"ד לחקירת משטרה - האם להורה מותר לשהות בקרבת הקטין לאחר חשד בהתעללות?
עו"ד לחקירת משטרה - האם להורה מותר לשהות בקרבת הקטין לאחר חשד בהתעללות?
שרון נהרי 05/11/13 |  צפיות: 13403


תושבת קריית גת חשודה כי פגעה בבתה בת השנה, פגיעה שהובילה למספר שברים ברגליה. האישה הגיעה לבי"ח ברזילי באשקלון עם הפעוטה, והרופאים אבחנו שברים בעצם השוק שלה.


אנשי הצוות בבית החולים עדכנו את המשטרה על הפגיעה בפעוטה, וזו פתחה בחקירה. בסופו של דבר נעצרה האם, שטענה כי היא לא פגעה בפעוטה. טענתה הייתה שהיא נפלה תוך כדי משחק בשטח הבית. הבת הועברה לטיפול מטעם רשויות הרווחה, בזמן שמעצרה של האם הוארך.

לרופאים קיימת חובת דיווח על חשד לעבירה בקטין

במקרים שבהם נתקלים אנשי צוות רפואי במקרים מן הסוג הזה וחושדים כי נעברה עבירה על הקטין או חסר הישע, עליהם לדווח על כך. באופן כללי, קיימת חובת דיווח על כל אדם שיש לו יסוד סביר לחשוב כי נעברה עבירה בקטין או בחסר ישע. חובה זו מעוגנת בסעיף 368ד לחוק העונשין.

לרופאים ולאחיות הוקצה בחוק סעיף מיוחד 368ד(ב) המציין את אותם בעלי המקצוע אשר באים בדרך כלל במגע עם קטינים במסגרת תפקידם. החוק מחייב את אותם בעלי התפקידים, ביניהם רופאים, אחים ואחיות בבי"ח, עובדי חינוך, עובדים סוציאליים וכן אנשי צוות במעון או בכל מוסד בו שוכן קטין, לדווח אם התעורר אצלם חשד סביר כי קטין שהגיע לטיפולם או לחזקתם, הנו מושא להתעללות.

מהו חשד סביר?

בדרך כלל, עו"ד פלילי נתקל לצערנו במהלך עבודתו במקרים של התעללות בקטינים. הפרקטיקה מלמדת כי רופאים שלמרפאתם מגיע קטין חבול, בדרך כלל יערכו שאלון קצר להורים או לאחראי על הקטין על הרקע לאותן חבלות, ובהתאם לתשובה יבססו את חשדם. כמו כן, ישנם מקרים שבהם החשד מתעורר רק לאחר שהקטין מגיע מספר פעמים לקבלת טיפול. החוק מחייב את המדווח להעביר את הדיווח לעובד סוציאלי שמונה על פי החוק, או למשטרה.

אלימות במשפחהברגע שהמשטרה מקבלת את הדיווח, היא מעבירה את המידע לעובד סוציאלי שמונה על פי החוק לטפל בדיווחים מהסוג הזה. הסיבה היא שלעתים דיווחים כאלו אינם מבוססים דיים ויש צורך בבחינת הטענות ובבדיקתן, כמו גם הבנת הרקע, לפני פתיחה בחקירה. העובד הסוציאלי הבוחן את המקרה יעביר למשטרה חוות דעת ובה המלצה אם לפעול בנושא ולפתוח בחקירה, או לא. למשטרה אגב, אסור לפעול בטרם המלצת העובד הסוציאלי, אלא אם מדובר במקרה דחוף שאינו סובל דיחוי – ראו סעיפים 368ד(ה),(ו),(ז). ברגע שהמשטרה נכנסת לפעולה, מתבצעת חקירה לחשודים בעבירה.

האם להורה מותר לשהות בקרבת הקטין?

ברגע שמתגלה חשד להתעללות בקטין על ידי הוריו והחשד דווח לעובד הסוציאלי, העובד הסוציאלי יכול לפעול להרחקת הגורם החשוד בהתעללות בקטין בטרם חקירה על ידי המשטרה, אם הדבר נחוץ, על ידי משרד הרווחה ובהתאם לחוקים ולתקנות.

מצבים אלו מורכבים ונוגעים רבות בדיני משפחה, שכן לצורך הרחקת קטין מהוריו יש לקבל צו הרחקה מבית המשפט לענייני משפחה או מבית המשפט לנוער, המטפל אף הוא בקטינים חסרי ישע ובמקרי סעד. על אף האפשרות שהמקרה יכול להוביל לאישום פלילי בסופו של דבר, זהו הליך המתקיים בליווי לשכת הרווחה והגורמים הסוציאליים (הרחקת ההורים החשודים היא פעולה שננקטת בייעוצו של העובד הסוציאלי המוסמך לפי החוק והבוחן את המקרה).

עו"ד לשימוע פלילי שרון נהרי - מהבולטים במשפט הפלילי בישראל.
משרד עו"ד לעבירות פלילים שרון נהרי הוקם בשנת 1998
ומאז עוסק שרון נהרי עורך דין פלילי בתל אביב - באישום פלילי, רישום פלילי, דיני הסגרה, הלבנת הון, עו"ד לחקירת משטרה, קובלנה פלילית ועוד...


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שרון נהרי


 


מאמרים נוספים מאת שרון נהרי
 
עו"ד לחקירת משטרה - האם להורה מותר לשהות בקרבת הקטין לאחר חשד בהתעללות?
05/11/13 | פלילי
תושבת קריית גת חשודה כי פגעה בבתה בת השנה, פגיעה שהובילה למספר שברים ברגליה. האישה הגיעה לבי"ח ברזילי באשקלון עם הפעוטה, והרופאים אבחנו שברים בעצם השוק שלה.

שימוע פלילי - האם יש אפשרות להקלות בעבירת רצח?
על דניאל מעוז נגזרו שני מאסרי עולם מצטברים, אחרי שהורשע ברצח הוריו, נורית ונח, באוגוסט 2011. מהי המשמעות של שני מאסרי עולם שניתנים לאדם על עבירות רצח והאם יש אפשרות להקלות?

עו"ד לרישום פלילי על חשיבותו של תסקיר המבחן
03/04/13 | פלילי
חוק המרשם הפלילי מאפשר למספר גופים בעיקר נבחרי ציבור ועובדי מדינה בכירים במיוחד לעיין במרשם לפני ביצוע מינויים לתפקידים בתחומי אחריותם. בין גופים אלה נמנים הוועדה לבחירת שופטים, שר ומנכ"ל משרדו לצורך מינוי בסיווג "סודי ביותר", נציב שירות המדינה לגבי עובדי מדינה, מבקר המדינה לגבי עובדי משרדו ונציב שירותי בתי הסוהר לגבי סוהרים. עוד הותר העיון במקרים הכרוכים בבטחון המדינה, לשר הפנים לגבי הענקת אישורי כניסה ארצה, לבית המשפט במקרים ספציפיים ולגורמים נוספים.

מה החוק אומר לגבי הלבנת הון?
25/02/13 | פלילי
לפני מס' שבועות הגישה פרקליטות מחוז מרכז כתב אישום נגד 14 חשודים בארגון פשיעה מאזור טייבה וערי המשולש בחשד לסחיטה באיומים, הלבנת הון וביצוע שורת עבירות מס. על פי כתב האישום, היו 11 מהנאשמים מאוגדים בארגון פשיעה הפועל בתבנית מאורגנת, היררכית ושיטתית. במאמר שלפניכם נבקש להרחיב ולעמוד על אופיה של אחת העבירות העומדות במרכזו של כתב האישום – והיא עבירת הלבנת ההון.

עו"ד לחקירת משטרה - עבירה פלילית של בעילה אסורה בהסכמה
07/02/13 | פלילי
זה מכבר, מורה בן 45, נשוי ואב לילדים, המלמד בבית-ספר תיכון באזור השפלה הודה בחקירתו במשטרה, כי קיים יחסי מין עם תלמידה בת 15 מכיתה י'. הרומן האסור התגלה לאחר שהנערה סיפרה לחברתה ושוכנעה לפנות ליועצת בית-הספר. ההנהלה דיווחה להורים, ואלה התלוננו בתחנת המשטרה בסוף השבוע האחרון.

אישום פלילי - חקירה פלילית כאמצעי להפעלת לחץ על אנשי עסקים
21/01/13 | פלילי
זה מכבר פנו עורך הדין שרון נהרי ועמיתו עורך הדין יורם שפטל, סניגוריו של איציק אברג'יל, הגישו לפרקליטות המדינה בקשה לאפשר למרשם לרצות את שארית מאסרו, שלוש וחצי שנות מאסר בשטחי מדינת ישראל ולא בארצות הברית שבשטחה הוא נמצא כעת. עוד לפני שהוסגר אברג'יל לארצות הברית ניהל עורך הדין שרון נהרי משא ומתן מוצלח עם רשויות התביעה על מנת למחוק חלק מהסעיפים אשר הופיעו בכתב האישום המקורי. זוהי רק דוגמה אחת הממחישה את חשיבותו של הייצוג המשפטי בהליכי ההסגרה.

עו"ד לעבירות פלילים - ביצוע עבירות מין כלפי קטינים
01/01/13 | פלילי
לפני כארבע שנים פרסם בערוץ 10 העיתונאי דב גילהר כתבת תחקיר שעסקה בפדופילים המוצאים את קורבנותיהם באמצעות רשת האינטרנט. במסגרת הכתבה, נעשה שימוש בתחקירנית שהתחזתה לילדה בת 13 אשר יצרה קשר עם הפדופילים ותיאמה עמם מפגש למטרות מיניות. מהתחקיר עולה כי אותם הגברים כלל לא היו מגיעים לדירה, אילמלא עידוד פעיל מצדה של התחקירנית.

אי קיום חובת השימוע הפלילי
15/11/12 | פלילי
לפני מספר ימים החליט בית המשפט השלום בתל-אביב לדחות את פתיחת משפטו של בעלי הפועל תל-אביב לשעבר, אלי טביב בגין תקיפה לכאורה של נער אשר הגיע לביתו, וזאת נוכח העובדה שלא נערך לטביב שימוע לפני הגשת כתב האישום. החלטת בית המשפט מחדדת איפוא את ההלכה לפיה כללי הצדק הטבעי מחייבים את רשויות החוק להעניק לכל אדם את הזכות לשטוח בפניהן את טענותיו בטרם יוגש כנגדו כתב אישום.

אי הרשעה בעבירות סמים - עו"ד לעבירות פלילים
07/11/12 | פלילי
ההחזקה והשימוש בסמים נתפסים לעיתים על ידי הציבור כעבירה שאינה חמורה שכן מדובר בעבירה נפוצה למדי בקרב אנשים צעירים וקטינים שלרוב התנהגותם היא נורמטיבית. בה בעת, חשוב לזכור כי החזקת מריחואנה או חשיש במשקל מעל 15 גרם מקימה חזקה לפיה החזקת הסם אינה מיועדת לצריכה עצמית בלבד. כמו כן, שימוש בסמים בחבורה מקימה לעיתים עבירה של אספקת סם לאחר. רוב החשודים, בהיותם אנשים נורמטיביים מודים הן בהחזקת סמים לצריכתם העצמית ובמקרים רבים מתוך תמימות מודים כי השתמשו בסמים במפגשים חברתיים. מאת: עורך דין פלילי שרון נה

עו"ד לעבירות אלימות - אי הרשעה בעבירות של תקיפת בני זוג
04/11/12 | פלילי
כמעט מדי יום ביומו אנו נחשפים לפרשה במסגרתה מואשם גבר בתקיפת בת זוגו, בין אם מדובר באשתו ובין אם בחברתו או בידועה בציבור. העבירה של תקיפת בת זוג, קלה כחמורה, נתפסת על ידי בתי המשפט כעבירת אלימות חמורה ביותר.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI