דף הבית חוק ומשפט משפחה ההשפעה של "חרם דרבנו גרשום" על דיני משפחה
ההשפעה של "חרם דרבנו גרשום" על דיני משפחה
אלעד שניר 30/12/13 |  צפיות: 3519

רוב בני הזוג החילוניים אינם בקיאים במשמעות המשפטית והדתית של דיני גירושין. הדבר החשוב אותו צריך לזכור הוא שגירושין בישראל נידונים על פי הדין הדתי, על כל ההשלכות הנלוות. עורך דין המתמחה בדיני משפחה עשוי לעזור לבני הזוג להתמודד עם הערכאה המשפטית הרלוונטית, אולם בית הדין הרבני הוא היחיד המוסמך לקיים טקס גירושין. יתרה על כך, גירושין של בני זוג יהודים מותנים בעילות המופיעות בהלכה היהודית ובהוראות מיוחדות נוספות. עו"ד ליטל דראי מתמחה בייצוג בבית הדין הרבני ומעורה בהלכה היהודית המאפשרת גירושין.

חוזה הנישואין

המושג "חרם דרבנו גרשום" רלוונטי רק עבור מקרי גירושין בין יהודים. החרם הוטל על מי שנושא אשה נוספת על אשתו ועל מי שמגרש את אשתו ללא רצונה. על פי דיני החרם, שהוטל לפני בערך אלף שנה, הנישואין הם חוזה שנערך בין הבעל והאישה. החוזה הוא הסכם ששני הצדדים כרתו מרצונם ולכן הם יכולים גם לבטלו. יחד עם זאת, כמו בכל התקשרות חוזית רגילה, גם לאחר נישואין לא יכול אחד הצדדים לכפות על הצד שמנגד את ביטול החוזה בניגוד לרצונו, אלא אם התגלו עובדות המהוות על פי דין עילה המצדיקה ביטול חד צדדי של החוזה. בכל הנוגע אל נישואין, הצדדים התקשרו בחוזה מרצונם ולפיכך לא יכול אחד הצדדים לכפות את רצונו על הצד השני. בשונה מדין חוזה רגיל, בית הדין הרבני לא מכריז על ביטול הנישואין אלא פוסק פסק דין הממליץ, מורה או מחייב גירושין – אך עדיין יש צורך באקט של מסירת הגט על ידי הבעל לאישה. ללא מסירת הגט לא ייתכנו הגירושין ובית הדין הרבני לא יאשרם.

לאחר גירושין בהסכמה, בני זוג יכולים להביא את ההסכם לאישור בית הדין או בית המשפט בפסק דין ורק לאחר מכן להוציא את הגט. במידה ואין הסכם, הצד הרוצה להתגרש צריך להגיש תביעה נגד הצד השני לבית הדין בו הוא מבקש לקבל או לתת את הגט. כפי שצוין קודם, רק במקרים מיוחדים העולים בקנה אחד עם ההלכה יכפה בית הדין את הגירושין על הצד המסרב.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר

כותב מאמרים משפטיים



 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
מהי רשלנות רפואית בלידה?
רשלנות רפואית בלידה מתייחסת לכל מה שסובב את הלידה כולל ההיריון ואף טיפול בילוד לאחר הלידה. מהן התכונות של רשלנות רפואית בלידה?

הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה
תהליך ההכשרה והשגת הרישיון עבור עורך דין המעוניין להיות נוטריון כולל קשיים רבים ונחשב לתהליך מסובך. מהם הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה?

ההיבט הרגשי של רשלנות רפואית בלידה
ההיבט הרגשי של תהליך תביעת רשלנות רפואית בלידה חשוב לא פחות מההיבט המשפטי. כיצד על ההורים לנהוג כדי להצליח לעבור את החודשים הקשים של ניהול התביעה?

בקשה לביטול רישיון נוטריון
למרות שמשרד המשפטים מאפשר לעורכי דין בעלי רישיון נוטריון להגיש בקשה לביטול הרישיון, הליך זה כרוך בשורה ארוכה של השלכות. כיצד מגישים את הבקשה?

סוגיות במתן שירותים נוטריוניים
סעיף 7 לחוק הנוטריונים מונה את תפקידיו של הנוטריון אך לא כולל הבהרה לגבי סוגיות חשובות בנוגע לתפקידיו. במאמר זה נעמוד על הסוגיות הללו.

ליטל יעקובוביץ על הסדרי ראייה ומשמורת
02/02/15 | משפחה
אחד הנושאים החשובים עליהם חובה להגיע להסכמה הוא משמורת על הילדים. בד"כ המשמורת תינתן לאם, אך כיצד מתקבלת ההחלטה לגבי ההורה המשמורן?

מה הורים מיועדים צריכים לדעת על פונדקאות?
במאמר זה נמנה מספר דברים שעל הורים מיועדים לדעת בכל הקשור בתהליך פונדקאות ומה משמעותו בטווח הקצר והארוך.

מה עושים אחרי רשלנות רפואית בלידה?
חשוב כי כל אזרח ידע כי הוא זכאי למימוש זכויות לאחר רשלנות רפואית בלידה ואל לו לוותר על התמודדות משפטית. מה כדאי לעשות אחרי רשלנות רפואית בלידה?

האם על פי דיני צבא חייל יכול לדרוש ייצוג של עורך דין אזרחי?
נאשמים בבית דין צבאי יכולים לבחור בייצוג עורך דין אזרחי. מדוע כדאי לבחור ייצוג של עורך דין אזרחי וכיצד הוא יכול לעזור בהליכי משפט צבאי?

רשלנות רפואית בהריון חוץ רחמי
הריון חוץ רחמי מעמיד את האישה ההרה ואת העובר בסכנה והוא מחייב אבחון מוקדם ומקצועי. מהן התלונות העיקריות במהלך הריון חוץ רחמי?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI