דף הבית חוק ומשפט קנין רוחני ההיבט המוסרי של זכויות יוצרים
ההיבט המוסרי של זכויות יוצרים
אלעד שניר 02/01/14 |  צפיות: 12964

רוב היוצרים, המפיקים ובעלי הזכויות הראשונים מתייחסים אל זכויות יוצרים בהיבט המשפטי בלבד. עם זאת, המטרה של הזכויות היא לספק הגנה ליוצר או לבעלים של יצירה מפני שימוש בלתי מורשה בקניין רוחני ולכן כדאי לזכור גם את ההיבט המוסרי. יתרה על כך, חוק זכות יוצרים, התשס"ט-2007 מגדיר גם הוא את הזכות המוסרית ואינו מתעלם ממנה.

על פי החוק, ליוצר של יצירה אמנותית, דרמטית, מוסיקלית או ספרותית מחזיק בזכות מוסרית אישית שאינה ניתנת להעברה. הזכות המוסרית לא חלה רק על תוכנת מחשב או תקליט וזאת מכיוון שהם נוצרים במסגרת תאגידית. הזכות עומדת לרשות היוצר אף אם אין לו ביצירה זכות יוצרים, או אם העביר את הזכות, כולה או חלקה, לאדם אחר.

מהי זכות מוסרית?

הזכות המוסרית נובעת מהקשר המיוחד בין היוצר ליצירתו. המחוקק מכיר בקשר הזה ומבין את משמעותו, גם אם כאמור היוצר בוחר להעביר את הזכות המקורית שלו לאדם אחר. למרות שהיא נקראת מוסרית, זכות זו היא משפטית לחלוטין וניתן להגיש בגינה תביעות או תובענות.

הזכות המוסרית באה לידי ביטוי בשתי נקודות מרכזיות. הנקודה הראשונה היא הזכות של היוצר לכך ששמו ייקרא על יצירתו בהיקף ובמידה הראויים בנסיבות העניין. הנקודה השנייה היא שלא יוטל פגם ביצירה, לא ייעשה בה סילוף או שינוי צורה ולא תיעשה בה אף פעולה פוגענית, כל עוד פעולות אלו מהוות פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר.

אם אתם מתלבטים אם קיים קשר מיוחד כזה ומדובר בזכות מוסרית שאפשר לדבר עליה כממשית – בדקו בפורומים ברשת שבהם פעילים עורכי דין בתחום ואל תהססו לשאול אותם. פורומים הם ללא עלות ועורכי דין שמבינים בתחום משיבים. נסו למשל את הפורום של זכויות היוצרים בLAWFORUMS.

הכפפת הזכות לסייג של סבירות

החוק משנת 2007 חידש את הנושא של הכפפת הזכות המוסרית לסייג של סבירות. באחד מסעיפי החוק מצוינים שיקולים שעל בית המשפט להתחשב בהם בעת קביעת הסבירות של הפעלת הזכות המוסרית. משמעות הסייג נקבעת בבית משפט, אולם המטרה העיקרית היא למנוע מצבים בהם יצירות אדריכליות לא משתנות או מתחדשות עקב חשש לפגיעה בזכות המוסרית או טענה של "פגיעה בשלמות היצירה". במילים אחרות, ההיבט המוסרי של זכויות יוצרים מורכב ומסועף לא פחות מסעיפים אחרים בחוק, אך הוא גם חשוב ומהותי בדיוק כמוהם.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר

כותב מאמרים משפטיים



 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
מהי רשלנות רפואית בלידה?
רשלנות רפואית בלידה מתייחסת לכל מה שסובב את הלידה כולל ההיריון ואף טיפול בילוד לאחר הלידה. מהן התכונות של רשלנות רפואית בלידה?

הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה
תהליך ההכשרה והשגת הרישיון עבור עורך דין המעוניין להיות נוטריון כולל קשיים רבים ונחשב לתהליך מסובך. מהם הקשיים העומדים מול נוטריון במהלך ההכשרה?

ההיבט הרגשי של רשלנות רפואית בלידה
ההיבט הרגשי של תהליך תביעת רשלנות רפואית בלידה חשוב לא פחות מההיבט המשפטי. כיצד על ההורים לנהוג כדי להצליח לעבור את החודשים הקשים של ניהול התביעה?

בקשה לביטול רישיון נוטריון
למרות שמשרד המשפטים מאפשר לעורכי דין בעלי רישיון נוטריון להגיש בקשה לביטול הרישיון, הליך זה כרוך בשורה ארוכה של השלכות. כיצד מגישים את הבקשה?

סוגיות במתן שירותים נוטריוניים
סעיף 7 לחוק הנוטריונים מונה את תפקידיו של הנוטריון אך לא כולל הבהרה לגבי סוגיות חשובות בנוגע לתפקידיו. במאמר זה נעמוד על הסוגיות הללו.

ליטל יעקובוביץ על הסדרי ראייה ומשמורת
02/02/15 | משפחה
אחד הנושאים החשובים עליהם חובה להגיע להסכמה הוא משמורת על הילדים. בד"כ המשמורת תינתן לאם, אך כיצד מתקבלת ההחלטה לגבי ההורה המשמורן?

מה הורים מיועדים צריכים לדעת על פונדקאות?
במאמר זה נמנה מספר דברים שעל הורים מיועדים לדעת בכל הקשור בתהליך פונדקאות ומה משמעותו בטווח הקצר והארוך.

מה עושים אחרי רשלנות רפואית בלידה?
חשוב כי כל אזרח ידע כי הוא זכאי למימוש זכויות לאחר רשלנות רפואית בלידה ואל לו לוותר על התמודדות משפטית. מה כדאי לעשות אחרי רשלנות רפואית בלידה?

האם על פי דיני צבא חייל יכול לדרוש ייצוג של עורך דין אזרחי?
נאשמים בבית דין צבאי יכולים לבחור בייצוג עורך דין אזרחי. מדוע כדאי לבחור ייצוג של עורך דין אזרחי וכיצד הוא יכול לעזור בהליכי משפט צבאי?

רשלנות רפואית בהריון חוץ רחמי
הריון חוץ רחמי מעמיד את האישה ההרה ואת העובר בסכנה והוא מחייב אבחון מוקדם ומקצועי. מהן התלונות העיקריות במהלך הריון חוץ רחמי?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI