דף הבית בידור ופנאי בידור תחביבים ופנאי - אחר מפגעי בטיחות במתקני שעשועים - חלק ב
מפגעי בטיחות במתקני שעשועים - חלק ב
עידן מור 14/04/09 |  צפיות: 2286

מסמך רקע בנושא: מפגעי בטיחות במתקני שעשועים - חלק 2

מוגש לוועדת החינוך והתרבות, נכתב במקור ע"ד אלעד ואן גלדר

אישור: שמוליק חדד-חזקיה, ראש צוות

עריכה לשונית: מערכת "דברי כנסת"

6 ביולי 2003

הכשרת כוח-אדם

בעקבות דיוני הוועדה לקידום מעמד הילד והוועדה הבין-משרדית שעסקה בנושא ליקויי הבטיחות במתקני משחקים, הוחלט כי יוכשר כוח-אדם מתאים ברמה הארצית, ברשויות המקומיות ובגני-הילדים לעריכת הבדיקות הדרושות במתקנים, להגברת המודעות לבעיית הבטיחות של מתקני השעשועים ולפיתוח המיומנות של זיהוי בעיות בטיחותיות. הקורסים גובשו במשרד ההדרכה במכון התקנים, וגוף זה גם עורך אותם.

מדובר בשלושה קורסים:

1. קורס לממוני בטיחות ברשויות המקומיות - האחראים לבדיקה החודשית

2. קורס לבדיקת מתקני משחקים במעבדה מאושרת - הבדיקה השנתית
3. קורס לגננות, שמטרתו לתת כלים לזיהוי בעיות בטיחותיות במתקנים שבאחריותן.

מכון התקנים כבר קיים שורה של קורסים בנושאים אלה, כמפורט להלן:

1. התקיימו יותר מעשרים קורסים לנציגי רשויות מקומיות האחראים לבדיקות בטיחות חודשיות במתקני שעשועים.

2. עד שנת 2003 הוכשרו והוסמכו כמה עשרות בני-אדם (30-40 איש) לערוך את הבדיקה השנתית על-פי דרישות התקן. (אין קשר לתקן 1604 של מתנפחים שונים אותם ניתן למצוא בגנים פרטיים או מתקנים מתנפחים בגנים ציבוריים)
3. משרד החינוך קיים הדרכה מקצועית לכ-200 גננות. התוכנית הראשונית היתה להוציא כ-400-500 גננות לקורסי הדרכה מדי שנה, אבל בגלל העדר מימון לא קיים מכון התקנים קורסים נוספים לגננות.


ומקיף בדיקות בטיחות תקופתיות של מגרשי משחקים

כאמור, על-פי התקן מוטלת האחריות לתקינותם של המתקנים במגרש משחקים על בעל המקום. בעל המקום אחראי גם לקיום הבדיקות הסדירות – החודשית והשנתית. בשל ריבוי הגורמים המוסמכים לערוך את הבדיקות קשה לאסוף נתונים מדויקים על מספר הבדיקות שנערכו בפועל, אך אפשר להתבסס חלקית על נתוני מכון התקנים (ראו להלן). מכל מקום, מתוך כמה עשרות אנשים שהוסמכו לערוך את הבדיקה רק מעטים עוסקים בכך, והשאר אינם פעילים - בשל חוסר דרישה. ממצאי הביקורות שעורך הממונה על התקינה (ראו להלן) מעידים על כך שבחלק ניכר מהרשויות המקומיות ומהמגרשים שבבעלות פרטית אין הדרישה לבדיקה שנתית מקוימת.

מעבדת מכון התקנים היא הגוף המרכזי שעוסק בבדיקת מתקני שעשועים. נתוני הבדיקות של מכון התקנים עשויים לספק אינדיקציה חלקית בלבד למספר הבדיקות הנערכות בפועל, אולם הם יכולים לתת תמונת מצב מבוססת למדי על מצבם של מגרשי השעשועים.

בשנת 2002 בדקה מעבדת מכון התקנים 2,034 מגרשי שעשועים, 1,848 (91%) מהם נמצאו לא עומדים בדרישות התקן. 958 מגרשים (52% מהמגרשים שנמצאו בהם ליקויים) סווגו כמגרשים הסובלים מליקויים ברמת "חמור" או "קריטי", קרי, ליקויים שעלולים לגרום לפציעה, למשל אי-קיומם של משטחים סופגים או הימצאות חלקים שעלולים לגרום לחתכים או אף למוות כגון מתקנים שראש הילד עלול להילכד בהם שעה שגופו יישאר תלוי.

מעבדת מכון התקנים קיימה 267 בדיקות לתיקון ליקויים (בדיקות חוזרות). ב-163 מגרשים (כ-61%) נמצאו ליקויים גם בבדיקה החוזרת, אך רק ב-14 מגרשים (כ-8.6%) נמצאו ליקויים בסיווג חמור או קריטי.

אכיפה

הסמכות לאכוף את יישום התקנים הרשמיים, ובהם גם את התקן שעניינו מתקני שעשועים, היא בידי הממונה על התקינה במשרד העבודה.

לדברי הממונה על התקינה, כ-10% מתקציבו מופנים לאכיפת כלל התקנים הרשמיים, ורובו הגדול של סכום זה מוקדש לאכיפת התקן העוסק בתקינותם של גני שעשועים, בשל חשיבותו הרבה של נושא זה. התקציב מאפשר בדיקה של כ-200 מגרשי שעשועים בשנה, בפריסה ארצית. הבדיקה היא של כחמישה מגרשים ברשות מקומית ממוצעת, שיש בה בדרך כלל כ-60-80 מגרשים ובכל מגרש מספר שונה של מתקנים. לדברי הממונה על התקינה, ניסיון העבר מלמד שבדיקה מדגמית כזאת נותנת תמונה טובה של המתרחש בכלל המגרשים הנמצאים באחריות הרשות המקומית. תוצאות הבדיקה מועברות לרשות


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עידן מור

עידנ'ס - אטרקציות לאירועים
מתנפחים
בר ממתקים
שולחנות משחק
השכרת מתקנים מתנפחים
השכרת מתנפחים



 


מאמרים נוספים מאת עידן מור
 
שר התמ"ת הפך תקן חדש של מתקנים מתנפחים לרשמי
שר התעשייה המסחר והתעסוקה, בנימין (פואד) בן אליעזר, הכריז על רשמיות לשני תקנים שיסייעו לשמירה על בטיחות ילדנו: ת"י 5378- מתקני משחקים מתנפחים ות"י 12586-אביזרים לטיפול בילדים-מחזיק מוצץ.

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 6
ירוע בפארק או גן שעשועים: נפלאים!!! פשוטים להקמה, לתפעול ולקיפול עצמי. יש לציין שגנרטור קטן אחד יכול לספק חשמל לשלושה מתנפחים של עידנ'ס! מקסימום הנאה במינימום הוצאה

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 5
שורה תחתונה – איזה מתנפחים להזמין ומתי: עמודה ראשונה – מתנפחים שלנו עמודה שניה – מתנפחים ענקיים

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 4
4. מתנפחים קשים לקיפול - מכיוון שהשמשונית היא חומר לא כ"כ גמיש (יחסית למתנפחים של Happy Hop) קשה מאוד לקפל אותה, כמובן שהמשקל גם כן לא מוסיף לתענוג וכך יוצא שאדם לא מיומן יכול בקלות להכפיל את מידת המתקן כשהוא מקופל ואז גם הטנדר לא מספיק וצריך משאית...

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 3
3 החסרונות במתנפחים של Happy Hop (מתנפחים של עידנ'ס) : 1. מתנפחים אלה אינם יכולים להכיל מספר רב של ילדים (בין 6 ל-15, תלוי בדגם המתקן ובגיל הילדים).

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 2
מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 2 16 היתרונות במתנפחים של Happy Hop (מתנפחים של עידנ'ס) : 1. מתנפחים קלים מאוד לנשיאה – אפשר להרים מתנפח בקלות ביד אחת ואת המפוח שלו ביד השנייה.

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 1
שלום לכולם, שמי עידן מור ואני מנהל את העסק המשפחתי "עידנ'ס" כבר מספר שנים (אבא שלי בחר את שם העסק... אין לי שיגעון גדלות או משהו...). בתחילת הדרך, בין השנים 2002 ל-2007 תפעלתי 3 משחקיות לילדים, אחת בפ"ת ושתיים בר"ג, אחת במרכז אלרם ברח' ביאליק והשניה ב"מרום סנטר", בשכונת מרום נווה.

מתנפחים לברית או בריתה
מזל טוב! תינוק חדש בא לאויר העולם ואתם מתכוננים לערוך לו את מצוות ברית המילה או שאולי נולדה לכם תינוקת מתוקה ואתם רוצים לפרגן לה במסיבת בריתה? נכון שאתם יודעים שיהיו במקום הרבה ילדים של האחים / בני דודים / חברים / שכנים ועוד אבל אינכם יודעים מהי האטרקציה שתעסיק אותם כל האירוע במינימום הוצאה?

מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 3
מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 3 שורה תחתונה – איזה מתנפחים להזמין ומתי:

מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 2
5 היתרונות במתנפחים הגדולים (מתקני שמשונית בלבד) : 1. מתקנים מתנפחים אלה יכולים להכיל מספר רב של ילדים בהתאם לגודל המתקן. 2. מתנפחים אלה יכולים להכיל ילדים (וחלקם אף מבוגרים) ללא הגבלת גיל ומשקל.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI