דף הבית חוק ומשפט תעבורה סירוב לעבור בדיקה של נהיגה בשכרות - משמעויות חוקיות
סירוב לעבור בדיקה של נהיגה בשכרות - משמעויות חוקיות
גל אביהוד 21/03/14 |  צפיות: 12648

בין הסירוב לעבירת הנהיגה בשכרות

סירוב של נהג להיבדק אינה רלבנטית לבירור המשפטי אם הנהג היה שיכור או לא. אי ההסכמה לא יכולה להוות כל ראיה, והיא אינה מאוששת או מפריכה את הטענה כי הנהג עבר או לא עבר על הסעיף בחוק העוסק בנהיגה בגילופין. אולם הסירוב בפני עצמו מהווה עבירה על החוק.

במקרה של נהג שלא מסכים לבצע את הבדיקה, יהיה לעיתים קשה מאוד להוכיח כי לא עמד בתנאי הסף אותם מאפשר החוק מבחינת ריכוז האלכוהול בדמו או באוויר שבריאותיו. אולם בעצם אי ההסכמה, כאמור, יעבור הנהג עבירה, אשר בגינה נקבע עונש של פסילת הרישיון לשנתיים, ומתאפשר אף מאסר במקרים מיוחדים.



האם החוק חוקתי?

החוק מכיר בזכותו של אדם לא לעבור הליך אשר עלול להביא להפללתו בעבירה פלילית. תפיסה זו מקובלת בדמוקרטיות המכבדות את זכויות האזרח. כך גם הסירוב אינו נתפס כחיזוק קביל לדבר היות הנהג שיכור.  אך יש המלינים שעל אף הבנה מתבקשת זו, נקט המחוקק "דרך עוקפת" לשימוש הלא הגיוני בסירוב כראיה מפלילה, בכך שקבע כי הסירוב הוא עבירה בפני עצמה. ועונשה אף חמור כמעט כמו זה של מי שהוכח כי נהג בגילופין.

התפיסה כי יפליל אדם את עצמו או שייאשם בעבירה אחרת עם עונש דומה, נראית למקטרגים כעומדת בסתירה לחוק יסוד: כבוד האדם וחרותו, כמו גם לסעיפים מסוימים בסדר הדין הפלילי. הסתירה לחוק היסוד קיימת, לראייתם, גם ברוחב סמכויותיו של שוטר לבצע בדיקת שכרות בכל מקום ובכל עת, מבלי להזדקק לאמתלה כלשהי.

גישת בית המשפט

פסקי דין מלמדים שבית המשפט רואה בחומרה את הסירוב של נהגים לבצע בדיקת שכרות. הם מציינים את ההכרח לוודא ביטחונו של הציבור תוך מיגור תופעת צריכת אלכוהול על ידי הנוהגים. כך, למשל, אף הרחיב בית המשפט את עניין הסירוב, והתייחס כסרבן גם למי שלטענת המשטרה ביצע בדיקה לא תקינה בכוונת מכוון. נהג שלטענת השוטר הבודק נשף שלא על פי ההוראות, ובבדיקת דם בבית חולים הקשה על הבודק ליטול דגימה מדמו, נגזרו עליו 18 חודשי פסילה ועוד 6 חודשי פסילה על תנאי, בנוסף לקנס ולמאסר על תנאי. כך גם לא חס בית המשפט על מי שביצע בדיקה שלא צלחה, אך סירב לבצע את הבדיקה בשנית.

מנגד, שואף בית המשפט שהאזרח יבין היטב את משמעות סירובו, את העובדה שבכך הוא עובר באופן ישיר על החוק, ואף שיבין את חומרת העונש בו הוא מסתכן. ברוח זו זוכו נאשמים כאשר הדרישה לבדיקה לא נוסחה כדין על ידי השוטרים, לא הוסברה להם משמעות הסירוב שלהם להיבדק, ולא הובהר להם העונש האפשרי על כך.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 גל אביהוד

עו"ד גל אביהוד - מתמחה בדיני תעבורה ובנזיקין. שימשה בעבר תובעת תעבורה במשטרה. כיום היא הבעלים של משרד עורכי הדין גל אביהוד ושות', מהמובילים בדרום ובשפלה באחוזי ההצלחה בתיקי תעבורה.

טל 08-8660722
נייד 050-3522055
פקס 08-8660733
דוא"ל: [email protected]



 


מאמרים נוספים מאת גל אביהוד
 
נהיגה בפסילה במקרה של נהג חדש
17/04/14 | תעבורה
המאמר נוגע באופן כללי במושג 'נהג חדש' ובמשמעויות החוקיות של סטטוס זה; בנהיגה בפסילה ובמשמעויות; וכן בהיבטי הנהיגה ללא רישיון בתוקף, אשר נוגעים ספציפית לעניין נהג חדש.

סירוב לעבור בדיקה של נהיגה בשכרות - משמעויות חוקיות
21/03/14 | תעבורה
המאמר מציג את גישת המחוקק בנוגע לסירוב לעבור בדיקת שכרות. הוא מתייחס לשאלה העקרונית האם מותר לנהג לסרב לבדיקת נשיפה או לבדיקת דם, האם סירוב כזה עשוי להוות ראיה מחזקת לטענה שהוא נהג בשכרות, והאם אי שיתוף פעולה בבדיקה תיחשב כסירוב? עוד מתלבט הכתוב אם החוק הינו ראוי וחוקתי על פי פרמטרים מקובלים במשפט העברי.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI