דף הבית חוק ומשפט רשלנות רפואית רשלנות רפואית עקב היעדר הסכמה מדעת
רשלנות רפואית עקב היעדר הסכמה מדעת
אלעד שניר 03/04/14 |  צפיות: 5960

ניתן לתבוע כל מטפל רפואי או מוסד רפואי בעוולת רשלנות רפואית עקב היעדר הסכמה מדעת. הסכמה זו מייצגת את זכותו של המטופל לקבל החלטות באשר לטיפול רפואי שיקבל והיא מעוגנת בחוק זכויות החולה. על פי העיקרון של הסכמה מדעת, מטופל זכאי למידע רפואי רלוונטי לצורך קבלת ההחלטה ותפקידו של הרופא ושל המוסד הרפואי הוא להעניק אותו. בנוסף, עיקרון הסכמה מדעת מדגיש כי מותר למטופל להסכים, לסרב או לבקש חוות דעת נוספת. כל אלו מעוגנים בחוק ואין לאף רופא זכות למנוע אותם מהחולה.

על פי עיקרון הסכמה מדעת לא יכול המטפל להתחיל בטיפול עד שהוא מקבל את הסכמת המטופל. המטרה של העיקרון הזה היא להבטיח שהמטופל יבין את משמעות המידע הרפואי המוצג בפניו, יביע את רצונו באשר לקבלת הטיפול ויסכים לכל תופעות הלוואי או הסיכונים האפשריים. הפרה של הסכמה מדעת יכולה לזכות את הנפגע בפיצוי על פגיעה באוטונומיה.

הסכמה מדעת מבחינת הרופאים

הדרך הנכונה לבחון את העיקרון של הסכמה מדעת היא להבין כי מדובר על אינטרס המשותף עבור המטפלים והמטופלים. מבחינת הרופאים, קבלת אישור של מטופל צריכה להיות חלק בלתי נפרד מהליך הטיפול. אין סיבה לבצע טיפול ללא קבלת אישור ספציפי מהמטופל. לפיכך, המקרים הנפוצים בהם מופרת הזכות של המטופל לקבל החלטות הם עקב מניע כלכלי של הרופא. יש הרבה רופאים העוסקים בתחומי טיפול מגוונים שמעוניינים לבצע את הטיפול בשל הרווח הכספי. הזכות להסכמה מדעת הופכת להיות קריטית במקרים אלו, היות והיא מאפשרת למטופל לקחת חלק פעיל בתהליך קבלת ההחלטות.

הסכמה מדעת נבחנת בתוך בתי החולים גם מההיבט המוסרי. הדגש הוא שאסור לבצע הליך רפואי או אפילו הליכים אבחניים, ריפויים וניסויים על בני אדם אם לא הסכימו לכך בצורה חופשית ומודעת. היבט מוסרי כזה מתאים לתפיסה ההומאנית של בתי החולים ושל מדינות דמוקרטיות בכל רחבי העולם. בתי החולים חייבים להמשיך ולשרת את המטופלים על הצד הטוב ביותר, תוך שהם מבטיחים את מעורבותם המודעת. עד מחצית המאה הקודמת ניתן היה לראות כיצד הרופאים מרכזים בידיהם את סמכויות ההחלטה, אולם לאחר מכן חלו שינויים בתפיסה הרווחת. כעת ברור כי באמצעות הסכמה מדעת ניתן להבטיח את האינטרסים של המטופל ואת רווח הפרט, תוך כדי שמירה על ערך האוטונומיה ומה שהוא מייצג עבור הציבור.

ציפיות בית המשפט ומבחן הרופא הסביר

בית משפט הבוחן האם נשמר העיקרון של הסכמה מדעת יכול לעשות זאת באמצעות מספר שאלות. בראש ובראשונה, בית המשפט מכיר בשיקול דעתו של הרופא להתחשב במצבו הרפואי והאינטיליגנטי של המטופל בבואו לספק הסברים. הכרה זו חשובה במהלך תביעות רשלנות רפואית היות והיא יכולה במקרים מסוימים לספק הגנה. שנית, בית המשפט מתיר לרופא להתחשב במידת האמון שהחולה נותן לו. בית המשפט בודק האם המטופל נותן לרופא יד חופשית ומתי בוחר הרופא לערב אותו באופי הטיפול.

את הציפיות של בתי המשפט ניתן להשוות לפי מבחן הרופא הסביר. זהו מבחן הבודק סטנדרטים מקובלים בעולם הרפואה ומשווה אותם לפעולותיו של מזיק בתביעות רשלנות רפואית. מבחן הרופא הסביר נשען במידה רבה על חוות דעת חיצונית, של רופא מומחה המגיע מהתחום הרלוונטי לדיון. כיום בכל מקרה התגבשה בבתי משפט פסיקה הגורסת כי חלה חובה על הרופא לקבל הסכמה מדעת תוך הסברת הסיכונים. רופאים המאמצים זאת נמנעים מראש מסיכון לתביעות רשלנות רפואית ומבטיחים שיתוף פעולה מלא.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אלעד שניר


 


מאמרים נוספים מאת אלעד שניר
 
האם להתגרש בלי ללכת לייעוץ זוגי מתוך רצון לשקם
01/01/17 | משפחה
אחוזי הגירושין נמצאים בעלייה מתמדת, ובני זוג רבים בוחרים לפרק את החבילה ולהתגרש. אם בעבר גירושין היו בגדר אות קלון על המתגרשים, כיום גירושין הם... קרא עוד

על הוראות חוק הוצאה לפועל
בכל הנוגע להוצאה לפועל חשוב להכיר שני מושגים ראשיים: זוכים וחייבים. זוכה הוא אדם שבידו פסק דין כספי... קרא עוד

מתי תוכל לתבוע בגין הלנת שכר?
אחד הסעדים החשובים ביותר העומדים לרשותם של העובדים בישראל הוא קבלת מלוא שכרם בזמן. על פי החוק להגנת השכר, פגיעה בזכות זו של העובד עשויה להביא לתביעות חמורות... קרא עוד

האם רשלנות רפואית מובילה לרפואה מתגוננת?
התביעות הרבות בגין רשלנות רפואית מביאות את הרופאים למצב בו הם שולחים פציינטים לאינספור בדיקות לא רלוונטיות שלא משיגות שום תועלת, כשכל מטרתם היא להגן על עצמם מפני... קרא עוד

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

למה הפייסבוק לא מוזכר בחוק איסור לשון הרע, ואיך בכל זאת יש תביעות על פרסומים בו
13/03/16 | כללי
חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 מגן על זכות יסוד כבוד האדם. תפקידו של החוק להגדיר מהי לשון הרע ולאסור על השימוש בה כלפי אזרחים, עובדי ציבור ואחרים.

הליכי גירושין בשיתוף פעולה – מציאות אפשרית?
10/03/16 | משפחה
לא אחת אנו שומעים על סכסוכי גירושין קשים. בני זוג שאהבו זה את זה מאד הופכים בגירושין לאויבים מרים. האם ניתן לעשות את זה אחרת? האם אפשר לפרק את החבילה בשיתוף פעולה ומתוך כבוד הדדי? על כך במאמר שלפניכם.

האם אפשר להכריח גבר או אישה להתגרש?
21/02/16 | משפחה
האם ניתן לכפות גירושין? מה קורה כשהצד השני מסרב להתגרש, מה הסנקציות אם בכלל? זוגיות במבחן. קרא עוד

מה השכר העדכני עבור שירותים נוטריוניים
07/10/15 | כללי
שכרו של הנוטריון הינו אחיד ונקבע על פי החוק. במאמר הנוכחי נסקור את התעריף העדכני לשנת 2015 עבור השירותים הנוטריוניים השונים.

רשלנות רפואית עקב היעדר הסכמה מדעת
הסכמה מדעת מייצגת את זכותו של המטופל לקבל החלטות באשר לטיפול רפואי שיקבל והיא מעוגנת בחוק זכויות החולה. כיצד מתאפיינת רשלנות רפואית עקב העדר הסכמה מדעת?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI